151

Re: Bende van Charleville-Mézières

Waarschijnlijk omdat het Belgische gerecht de uitkomst al weet/kent?

152

Ik dacht dat DNA-stalen vergelijken heel vlug gaat.

153

Je moet eerst een monstername doen (boren in een bot of tand). Het poeder dat vrij komt, wordt opgevangen voor analyse. Daarna ga je met chemische stoffen het celmateriaal uit het poeder halen. Uit dat celmateriaal haal je het DNA.

Met dat DNA-materiaal ga je een DNA-profiel opstellen. Het proces om DNA uit een skelet te halen en te analyseren duurt gemiddeld enkele weken tot maanden. De exacte doorlooptijd hangt sterk af van de staat van de botten en de urgentie van de zaak.

Waarom duurt het soms nog langer? Als de botten oud zijn of in vochtige grond hebben gelegen, is het DNA vaak beschadigd. Het proces moet dan met gevoeligere technieken worden herhaald.

Daarnaast kan het materiaal gecontamineerd zijn met modern DNA. Als dat het geval is, moeten er extra controlestappen worden uitgevoerd om dit te scheiden van het oude DNA.

Maar zoals Mincky aangeeft: het kan goed zijn dat ze de resultaten van het DNA-onderzoek al hebben. Justitie is echter niet verplicht om te communiceren over het resultaat van dit onderzoek.

Dat hebben ze bij alle andere DNA-onderzoeken ook niet gedaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

154

Ik heb me vergist. Frankrijk zorgt voor de DNA-stalen en België gaat ze vergelijken met de DNA-profielen in het Bende van Nijvel-dossier. Het federaal parket heeft hierover gecommuniceerd:

(...) “De opgravingen werden door de Franse autoriteiten uitgevoerd op 27 mei 2026 in uitvoering van het Europees onderzoeksbevel. Van zodra de Belgische autoriteiten in kennis werden gesteld van de uitvoering ervan, werden de nodige stappen ondernomen om de overdracht van de afgenomen stalen aan de Belgische onderzoekers zo spoedig mogelijk te organiseren”, aldus het federaal parket dat dus ontkent dat ‘het treuzelt’ in de zaak.

“Na ontvangst zullen de stalen worden overgemaakt aan de aangestelde deskundige met het oog op een vergelijkend onderzoek in het kader van het lopende dossier. De onderzoeksdaden worden uitgevoerd met de vereiste zorgvuldigheid en binnen het toepasselijke juridische kader”, besluit de mail.

Lees hier het hele artikel » Nieusw

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Interessante vaststelling tijdens een interview van de Nederlandse De Telegraaf van Marc Pennartz » YouTube

156

En wat was die “interessante vaststelling”?

157

Ben wrote:

En wat was die “interessante vaststelling”?

Dat vroeg ik me ook af na het zien van het interview.

158

Ik vermoed het idee dat Belgische justitie terughoudend is in dit onderzoek omdat ze niet willen dat zou blijken dat de Slimans achter de Bende zitten, omdat ze dan moeten toegeven dat ze in 1982 de "bende" al hadden kunnen arresteren. Een idee dat op niets gebaseerd is, maar blijkbaar het nieuwe narratief is van "Team-Sliman".

Juist! Dat bedoelde ik.

160

Als binnenkort zal blijken dat het dna niet matcht zoals de speurders en vrijwel iedereen met een beetje kennis van dit dossier vermoedt zal het nieuwe narratief wellicht zijn dat er met de stalen werd geknoeid.