181

Re: Bende van Charleville-Mézières

Een artikel van Marc Pennartz over de DNA-analyse. Ik lees de artikels van Marc Pennartz heel graag, vooral vanwege zijn vaak nuchtere kijk op zaken waar veel mensen snel complotten zien. Maar ik snap niet goed hoe ook hij halsstarrig blijft vasthouden aan deze uitermate zwakke piste. Een piste die nu eindelijk afgesloten kan worden.

Bende van Nijvel: ook negatieve DNA-analyse pleit broers Sliman niet vrij

Zijn de Franse broers Xavier en Thierry Sliman nu wel of niet betrokken bij de Bende van Nijvel? Resultaten van een DNA-analyse, die donderdag 30 juli bekend werden gemaakt door de Belgische krant Le Soir, lijken op hun onschuld te wijzen. Maar zo simpel is het niet. Bij advocaat Patrick Ramaël is er nog veel onduidelijkheid over het DNA-onderzoek. (...)

Lees hier het hele artikel reportersonline.nl

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

182

Typisch. Je zou eens moeten herlezen wat Adam en co schreven vóórdat er beslist werd tot analyse: het zou beslist positief zijn, als men nu toch eens de moeite zou willen doen ...

Resultaten zijn binnen en waren negatief: oei maar dat pleit de Slimans niet vrij, we zullen misschien nog wat lichamen laten opgraven want het moet gewoon zo zijn.

Deze piste is onzin, er zijn geen overtuigende objectieve elementen voor, enkel een ex-flik en een crimineel die zichzelf interessant wilden maken en een advocaat op zoek naar een tijdsbesteding. Leg het stil.

183

Ik begrijp het wel. Ik ga er vanuit dat men oprecht gelooft in die piste en dan houd je je daaraan vast, ook al is het een strohalm. Het was netter geweest als men van tevoren had gezegd dat mogelijk ook nog andere bendeleden onderzocht hadden moeten worden want dat is evident als je die piste bewandelt. En Marc Pennartz schrijft dit op als journalist.

Het is dit of 25 meter diep graven. Of nog alternatief DNA onderzoek natuurlijk. Of allebei. Of opgeven. Ik zou ook nog wel wat DNA onderzoek willen laten doen maar ja.

Indien het de bedoeling is te blijven nakaarten doe ik graag mee.

De bende van Nijvel bestaat niet. Het is een legende... Dus, kan men mij in een paar punten, even duidelijk motiveren waarom Xavier Sliman niet (mede) verantwoordelijk kon zijn voor Dinant, Waver en/of Maubeuge? Want dit is mij nog steeds niet duidelijk. Jullie blijven de zaken maar voorstellen alsof er in het verleden naar deze franse bende een diepgaand en vruchteloos onderzoek werd verricht, wat zou aantonen dat dit een waardeloze piste is. Maar ik zou dolgraag hiervan de bewijzen eens willen zien.

Onlangs zijn er na jarenlang aandringen van JPAdam, enkele bijkomende onderzoeksdaden verricht? Vos spreekt over onderzoek naar de ‘Franse piste’, maar vòòr het boek van JPAdam uitkwam, had ik de naam Sliman nooit en nergens horen vernoemen.

JPAdam is enkel de aangever in deze zaak. Maubeuge was Ramaël's eerste dossier als onderzoeksrechter. Zij hebben deze bende niet verzonnen. Maar beiden worden hier wel voortdurend neergezet als twee idioten.

Het is de verklaring (p.v.) van Xavier Sliman aangaande de overval op Dekaise welke meer dan verdacht lijkt, maar waar geen verder gevolg aan werd gegeven, omdat er op dat moment meerdere verdachten waren en meerdere tegenstrijdige verklaringen van getuigen.

Maar ook vooral omdat vòòr de week uit was, Dekaise werd versleten als een verdachte, i.p.v. een slachtoffer (wat hij tenslotte was en moest zijn), en Bihay en Balfroid al zeer vlug met hun hoofd in Libanon zaten, en Deprêtre flink bezig was zijn tanden stuk te bijten op de Borains. De mogelijkheid dat de Slimans verantwoordelijk waren voor Dekaise, kwam nooit meer in vraag. En toen waren er nog niet allerhande details die hun deelname zogezegd onmogelijk maken.

Leg mij maar eens uit hoe een bende Libanese overvallers konden ontsnappen op een voor hun onbekend terrein? Toch werd de overval hiermee een tijd in verband gebracht (wapens en drugs), en werd dit als een mogelijkheid onderzocht. Een Libanees wraak commando in Waver?

Maar een bende marginale fransen die overvallen plegen in België en dan verdwijnen, dat is onmogelijk!

185

highonprozac wrote:

De bende van Nijvel bestaat niet.

De Bende van Nijvel bestaat wel, anders zou deze website een nogal vreemde hobby zijn. wink Ik vermoed echter dat je bedoelt dat er misschien geen vaste, homogene dadergroep bestond. Dat is een hypothese waarover je kunt discussiëren, maar ze maakt de Sliman-piste op zich nog niet waarschijnlijker.

highonprozac wrote:

Maar beiden worden hier wel voortdurend neergezet als twee idioten.

Ik heb nooit beweerd dat Adam of Ramael idioten zijn. Ik stel wel vast dat hun redenering volgens mij niet voldoet aan de manier waarop een gerechtelijk onderzoek gevoerd hoort te worden.

Een onderzoek voer je namelijk zowel à charge als à décharge. Je vertrekt niet van een verdachte en gaat vervolgens alleen nog elementen zoeken die hem lijken te belasten. Je onderzoekt ook systematisch welke elementen tégen die hypothese spreken. Precies dat mis ik in de Sliman-piste.

highonprozac wrote:

Kan men mij eens duidelijk motiveren waarom Xavier Sliman niet (mede) verantwoordelijk kon zijn voor Dinant, Waver en/of Maubeuge?

Je draait hiermee de bewijslast om. De vraag is niet: "Kan iemand bewijzen dat Sliman het niet was?" De vraag is: "Welk positief bewijs toont aan dat hij het wél was?"

Dat een piste misschien onvoldoende onderzocht werd, is immers niet hetzelfde als aantonen dat die piste daarom de juiste is. "Er is te weinig onderzoek gebeurd" en "de Slimans zijn de daders" zijn twee totaal verschillende beweringen.

Tot vandaag blijft het concrete bewijs waarop de Sliman-piste steunt bijzonder beperkt. Uiteindelijk kom je telkens weer uit bij een anonieme getuige, een robotfoto die bovendien nauwelijks op de broers lijkt en een aantal interpretaties van verklaringen. Dat is een erg smalle basis om hen verantwoordelijk te stellen voor een reeks feiten als Dekaise, Waver of Maubeuge.

highonprozac wrote:

Leg mij maar eens uit hoe een bende Libanese overvallers konden ontsnappen op een voor hun onbekend terrein?

Maar ik beweer helemaal niet dat Libanezen achter Dekaise zaten. Dat is dus geen argument tegen mijn standpunt.

Bovendien geldt exact dezelfde vraag voor de Slimans. Hoe zouden twee marginale overvallers uit Noord-Frankrijk, zonder aantoonbare kennis van de streek, na de overval probleemloos richting Brussel zijn ontsnapt? Dat is minstens even relevant.

Mijn bezwaar tegen de Sliman-piste is dus niet dat het Fransen waren. Mijn bezwaar is dat de bewijsvoering mij onvoldoende overtuigt.

Wat mij vooral stoort, is dat bij deze piste elk element dat vóór de hypothese lijkt te pleiten enorm wordt uitvergroot, terwijl elementen die er niet in passen worden genegeerd of gerelativeerd. Dat is klassieke "confirmation bias". Dat zie je trouwens niet alleen bij de Sliman-piste; hetzelfde is in de loop der jaren gebeurd met de WNP-piste, Strategie van de Spanning, de Borains, Bouhouche, ...

Ik heb er geen enkel probleem mee dat de Slimans als hypothese onderzocht worden. Integendeel. Maar een hypothese wordt niet sterker omdat andere pistes zwak zijn of omdat er vroeger onvoldoende onderzoek is gebeurd. Ze wordt alleen sterker door eigen, positief en controleerbaar bewijsmateriaal. En precies daar schiet de Sliman-piste tekort.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

De Noord-Franse bende waar Vos naar verwijst, reeds lang voor de Siman bekendmaking, staat los van de Slimans. Afgaande op een recent interview gelooft Vos nog steeds in dit spoor.

De bewijsvoering voor de Sliman piste heeft een hoog horoscoop gehalte. Ik heb destijds het boek van Adam gekocht en een eerlijke kans gegeven. Aan het einde kon ik enkel denken 'is dit het nu?'. Een gebrek aan concrete elementen en kritische tegen bedenkingen; zo kan je elke crimineel aan de Bende linken.

Het helpt ook niet als een crimineel die initieel in een interview vertelt dat hij zich niet kan voorstellen dat Sliman iets met de bende heeft te maken zelf later komt pleiten voor deze piste wanneer de media-aandacht toeneemt. Dan ligt de geur van geldgewin als motief aardig op de loer.

187

Het boekje van Adam was beneden alle niveau.

188

highonprozac: je moet opletten met de probleemstelling. Het is zeer moeilijk te bewijzen dat iets NIET kan gebeurd zijn. Als ik jou vraag om me te bewijzen dat er op 25000 km geen door buitenaardse wezens uit radartransparant materiaal gemaakte theepot in een baan rond de aarde cirkelt, begin maar. Wie beweert, moet bewijzen. Ik ga het niet allemaal herkauwen maar ik heb bv kunnen aantonen dat er een contradictie staat in het boek van Adam. Maar er zijn vooral veel common sense argumenten zoal de door de daders getoo de terreinkennis etc. Die gaat ver voorbij wat iemand die niet jarenlang in de streek woonde kan halen.

Xenophon wrote:

Ik zal beginnen met zeggen dat de info over de Slimans rond de zaak Dekaise waarover Adam een paar synthese-pv's schrijft merite heeft, in de zin dat het een spoor was dat zeker diende opgevolgd, daarover is geen discussie wat mij betreft.

Dit is dan ook de essentie van de zaak. Want indien de broers verantwoordelijk waren voor de eerste feiten van 1982, is het best mogelijk dat men in een totaal verkeerde richting zocht. En dit met een halsstarrige verbetenheid bleef volhouden, ondanks de bijkomende feiten van einde 1983/’85.

Zeker vòòr 2000, is er nooit grondig onderzoek gedaan naar de leugenachtige verklaringen van Xavier Sliman en zijn vriendin, en al helemaal niet naar de bende Sliman, met in totaal 5 leden. En dit is de essentie van Jean-Pierre Adam’s boekje. Jean-Pierre Adam is hierbij trouwens totaal onbelangrijk.

En al is Adam een fantast, een aards leugenaar, staat er op elke bladzijde van zijn slordig schrijfsel een fout, en is enkel de overval op Dekaise van belang, dan nog was het nuttig geweest om de betrokkenheid van deze bende van 5, grondiger te onderzoeken. Niet door ons, maar door de recherche.

Om de doodeenvoudige reden dat justitie na 44 jaar, nog steeds geen doorbraak heeft, en zijn tijd heeft verdaan met het rechercheren van alle mogelijke pistes die een matig getalenteerde romanschrijver allemaal op één morgen kan verzinnen, hoe sappiger, hoe liever.

En als de roze balletten en andere onzin belangrijk genoeg werden geacht om te onderzoeken in verband met een reeks overvallen op winkels en warenhuizen, dan was de bende Sliman, in dit vroege stadium van het onderzoek dit zeker ook. Want toen bestond de toekomst nog niet.

Jean-Pierre Adam is tijdens zijn dienst op een link gestoten tussen de zaak Dutroux, de moord op Piro en de overval op Dekaise in Waver. Jean-Pierre Adam heeft vanaf 2000, er bij justitie meermaals op aangedrongen dat zijn piste verder diende te worden onderzocht. Net als in 1982 werd er vanuit justitie niets ondernomen.

Tot in 2022, Adam’s boek verscheen. Hij schreef dit boek omdat hij niet wou dat deze piste verloren zou gaan. Niet om rijk te worden, niet om een beroemd auteur te worden.

Het echte werk moest destijds (18 jaar later), in 2000, nog gebeuren. Niet door Adam, maar door justitie. Xavier Sliman stierf in 2019, twee jaar voordat Jean-Pierre Adam’s boek verscheen. Thierry was toen reeds overleden sinds 28 November 2011. Had men actie ondernomen toen deze gangsters nog in leven waren, dan had men vandaag mogelijk zekerheid gehad over hun wel/dan niet betrokkenheid bij de Bende van Nijvel. En moesten er geen lichamen worden opgegraven. Besluit: De eerste weken na de overval op Dekaise, daar is het onderzoek misgelopen. En volgens Adam ook finaal gestrand.

Dit onderzoek naar de bende Sliman, had moeten worden gevoerd in 1982. Niet in 2026. Dit was niet de verantwoordelijkheid van Jean-Pierre Adam, maar het gevolg van een fout met de wettelijke codering, en de overhaaste overheveling van de betreffende fiches naar het CBO, Centraal opsporingsbureau te Brussel.