Re: Philippe De Staerke

Wat naar mijn mening onderbelicht is gebleven is een mogelijk verband tussen de grote ontsnapping in Doornik 17 september 1983 en de overval op de Colruyt van Nijvel.

Tenslotte draait bijna alles in '83 rond Nijvel, dat is het laatste feit waarmee criminelen in verband willen worden gebracht.

Philippe De Staerke is in '83 vooral verdacht voor Ohain omdat hij zou herkend zijn in een naburig café, maar waarom zou Johnny een klungelige overval met moord plegen met een pistool waarmee twee weken eerder een RW is dood geschoten en men een half politiekorps heeft proberen uitmoorden. Volgens mij is Johnny geen dommerik.

Post Nijvel overvallen lijken veelal op alibi overvallen en als er alibi's moesten worden verschaft was dit in de eerste plaats voor de ergste misdaad, Nijvel.

De ontsnapping uit Doornik was het ideale alibi voor Johnny, waarmee hij decennia later nog uitpakte ter verdediging. Ik heb geen idee of dat alibi zo waterdicht is als het lijkt. De ontsnapping van de eeuw vond plaats om 19.45 terwijl de overval op de Colruyt pas na middernacht plaats vindt.

Philippe De Staerke is moeilijk te plaatsen, afgaande op zijn vermeende rol in '85 zou je er vanuit gaan dat hij er ergens in '83 is ingerold en men hem later heeft gechanteerd, maar hem concreet aan een feit linken is moeilijk.

In die zin (verband Doornik/Nijvel) is het ook op te merken dat Victor Becker samen met Johnny ontsnapte en deze persoon (als één van de velen) zou zijn herkend tijdens het vuurgevecht met de politie aan de Diable in de nacht van Nijvel.

1,002

Op 16 september ontsnapt en op 5 oktober opnieuw ingerekend. De periode tussenin wordt door Léopold Van Esbroeck beschreven in zijn boek:

In de gevangenis van Doornik ging ik met hem om en toen hij op 16 september 1983 uit die gevangenis ontsnapte - ik was toen al terug vrij - stond hij de volgende dag aan mijn deur in de Tweestationsstraat in Brussel. Ik heb hem toen bij mij laten onderduiken. (...) Hij stond er samen met Jean-Claude 'Bichette' de Smedt, met wie ik goed opschoot in Doornik, en nog een kerel. Johnny en Bichette heb ik binnengelaten. Die derde heb ik wandelen gestuurd omdat ik hem niet kende. (…) Ze hadden een gat in de muur gemaakt en daarlangs zijn tientallen gevangenen ontsnapt. Daarna hebben Johnny en Bichette een BMW gepikt en zijn ze naar Brussel afgezakt. Ze hebben wekenlang bij mij gezeten.

(...) Ik heb Johnny wat goedkope kleren gegeven: jeans, T-shirts, van die dingen... En ook wat geld. Overdag ging Johnny op stap. Hij zei niet waar hij rondhing. Maar bijna onmiddellijk – al na een week of zo – is hij op zoek gegaan naar wapens. Ik weet niet waarvoor hij ze wilde gebruiken. Hij ging eerst naar zijn broers, maar die weigerden ze te geven. Ze stuurden hem wandelen met 5000 frank. Toen is hij op zoek gegaan in het milieu.

En even later belde mijn vriend Frédéric 'Freddo' Godfroid, van de gerechtelijke politie van Brussel, me op. Hij wist dat Johnny bij mij ondergedoken zat en hij zei dat ik Johhny moest waarschuwen. Johnny had die middag een afspraak met Johnny L’Indien in een café in de Merodestraat, om wapens te kopen.

(…) ‘Johnny L’Indien heeft Johnny De Staerke verlinkt,’ zei Godfroid. ‘Als De Staerke naar de afspraak gaat, zal hij gearresteerd worden.’ Ik gaf het bericht door aan Johnny, maar die leek me niet te geloven en ging toch naar de afspraak. Maar in de Merodestraat merkte hij verdachte figuren op. Flikken! Hij ging er onmiddellijk vandoor. (…) De volgende week maakte hij een nieuwe afspraak met Johnny L’Indien in een café op de hoek van de Barastraat. De Staerke wandelde het café binnen en een pak flikken gooiden zich boven op hem.

Bron: Popolino – de memoires van een ex-gangster | Léopold Van Esbroeck

Merk op dat De Staerke dus pas de dag na de ontsnapping bij Van Esbroeck verscheen. Wat dus betekent dat Van Esbroeck niet weet (of zegt) waar hij was in de uren tussen zijn ontsnapping en het moment dat hij bij Van Esbroeck opdook. En net in die periode vond Nijvel plaats.

En ook de details van de arrestatie komen niet overeen met wat in de pers verscheen:

Ben wrote:

Uit Doornik ontsnapte gevangene aangehouden te Brussel

Eén van de 38 gevangenen die enkele weken geleden ontsnapten uit de gevangenis van Doornik, kon in het Brusselse worden aangehouden. De gedetineerden ontsnapten uit de Doornikse instelling via een tunnel.

Woensdag [5 oktober] omstreeks 16 u. heeft de gerechtelijke politie de genaamde Philippe De Staerke kunnen inrekenen. De kerel werd opgemerkt in een gestolen Audi. Toen hij door een politiewagen werd achtervolgd, veroorzaakte De Staerke een ongeval. Hij sprong uit het voertuig, maar kon worden gegrepen.

Bron: Gazet van Antwerpen | 7 oktober 1983

Ik vind het verder ook opvallend dat De Staerke zich in zijn weinige dagen op vrije voeten juist begeeft in het gezelschap van Van Esbroeck en Godfroid, want het zijn net die twee namen die ook rond de overval in Beersel hangen. Godfroid zou die Delhaize niet alleen zelf hebben willen overvallen, hij heeft later ook Van Esbroeck op pad gestuurd om de bende van Waterloo te infiltreren, die volgens hem achter de overval in Beersel (en Ohain) zat.

1,003

De feiten in Nijvel veronderstellen een minimum aan voorbereiding (de snijbrander, vervoer, bewapening etc). Stel dat Philippe De Staerke betrokken was, hoe kon hij dat op voorhand allemaal zo gedetailleerd plannen? De timing is moeilijk, hij zou exact moeten geweten hebben wanneer hij met anderen ging ontsnappen, waar af te spreken etc.

En wat doe je met zijn twee 'ontsnappingsgezellen'? Ik mag hopen dat die wel op de rooster zullen zijn gegooid over hun whereabouts die nacht.

1,004

Het is gecontroleerd – in de mate van het mogelijke uiteraard – zie het topic over Jean-Claude De Smet. Het heeft er alle schijn van dat De Staerke en zijn kompaan rond 3u uur ’s nachts nog in Antoing, nabij Doornik, rondhingen en pas toen de BMW gestolen hebben waarmee ze dan naar Brussel zijn afgezakt. Dat maakt de kans dus bijzonder klein dat ze die nacht ook nog eens bij de inbraak in Nijvel betrokken waren.

1,005

Ohain en Nijvel: Veel sporen maar nog geen resultaat

Een van de tientallen gedetineerden, die uit de gevangenis van Doornik ontsnapten tijdens, de staking, waaraan ook de cipiers deelnamen, is te Brussel tegen de lamp gelopen. Het betreft de 26-jarige Philippe De Starke, bijgenaamd “Johnny”. Met een gestolen Audi 80 raakte hij te Brussel betrokken bij een auto-ongeval, hetgeen zijn inrekening natuurlijk vergemakkelijkte.

Volgens de Naamse krant “Vers l'Avenir” werd De Staerke zondagochtend gezien in een café te Lasne (1), samen met een Noord-Afrikaan (2), één uur voor de moord op restaurateur Van Camp te Ohain.

Maar de procureur des Konings van Nijvel [Jean Deprêtre] liet donderdag aan de Belgische krantenredacties weten, dat op de aangehoudene geen enkele schuldenlast weegt. Hij verzocht de pers, het werk van de onderzoekers niet te willen hinderen. Die onderzoekers volgen overigens verschillende sporen. Zo worden er op het ogenblik ballistische onderzoeken uitgevoerd die zouden leiden naar een beruchte voortvluchtige gangster.

Een ander spoor leidt naar een aantal Noord-Afrikanen, van wie er een donderdag te Brussel werd voorgeleid. De man zou echter buiten de zaak staan.

De politie van Vorst van haar kant leidde in de gemeente drie Noord-Afrikanen voor die werden overgemaakt aan het parket van Nijvel. Zij zouden een inbraak gepleegd hebben in een villa te Eigenbrakel, waar voor miljoenen juwelen verdwenen. Een van de drie bekende de feiten.

Bron: Het Laatste Nieuws | 7 Oktober 1983

(1) Het café Le Messager de Bruxelles.
(2) Mohammed El Bourajradji

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

1,006

Nu een DNA-match met de Silman broers ook negatief is gebleken moeten we ons toch afvragen of het DNA-profiel dat men denkt te hebben van een mogelijk bendelid wel effectief is. Ze hebben bij ongeveer elke zware crimineel uit die tijd een match proberen vinden, tot nu toe zonder succes.

Als ik het goed begrijp is men absoluut niet zeker of het DNA dat ze hebben weldegelijk van een bendelid afkomstig is? Er bestaat een theorie over waarom die sigarettenpeuken gevonden in de taxi van Angelou van zijn moordenaar zouden zijn, maar de theorie is gebaseerd op een aantal veronderstellingen waarvan ze niet kunnen aangetoond worden of ze kloppen.

Zo ja kan dit enkel betekenen dat ofwel het DNA gewoon niet van een bendelid was, of het bendelid in kwestie gewoon geen bekende crimineel was.

Voor mij is nu de enige mogelijkheid dat iemand uit de biecht zou klappen, verder zie ik niet in hoe we ooit nog meer zouden te weten komen dan wat we nu weten.

De "grootste" hoop zou dan volgens mij Philippe De Staerke zijn, hoewel nooit is aangetoond dat hij effectief aan bende-feiten heeft meegedaan, zijn er toch wel heel sterke aanwijzingen dat hij meer zou moeten weten. Hoe zou men een man als Philippe De Staerke zo ver kunnen krijgen om toch eens de sluier te lichten over wat hij effectief weet.

Afdreigen lukt niet, dat heeft men ondervonden, amnestie aanbieden lijkt mij ook geen optie, moest hij iets weten of ermee te maken hebben, is hij toch al zeker dat hij ermee weg is geraakt. Beloningen? Ik weet dat dit pijnlijk zou zijn voor alle slachtoffers, maar is de gedachte dat ze het nooit gaan weten niet pijnlijker?

1,007

Er wordt steeds gefocusd op de DNA-sporen die op de sigarettenpeuken in de taxi van Angelou werden maar daarnaast zijn er onder impuls van Martine Michel nog een 10-tal andere sporen geïsoleerd waaronder een op de kraag van een kogelvrij vest. Er zijn ook nog een 16 vingerafdrukken. Al deze sporen hebben geen enkele match opgeleverd.

1,008

En dus is de kand klein dat we met deze DNA-sporen en vingerafdrukken ergens gaan geraken, iedereen waarmee deze konden vergeleken worden is men ondertussen al afgegaan, waarschijnlijk meerdere keren.

Mss. waren de bendeleden gewoon geen gekende gangsters, mss. zijn erbij die wel gekend waren maar hebben we gewoon geen toegang tot die mensen, hun lijken of hun familie, mss. zijn deze sporen gewoon onjuist, of een combinatie van bovenstaande.

Hoe dan ook denk ik dat de kans klein is dat deze sporen nog iets gaan opleveren.

Nieuw bewijsmateriaal zal ook niet meer uit de bus vallen na 40+ jaar.

De enige hoop die we volgens mij nog mogen hebben is dat er nog iemand rondloopt die wel weet hoe de vork in de steel zat, en dan is voor mij Philippe De Staerke de grootste hoop. Waarom?

Ten eerste: hij leeft nog (het wordt steeds moeilijker om mensen te vinden uit het milieu van die tijd).

Ten tweede: hij was 1 van de grootste gangsters van die periode, hij moet op de hoogte geweest zijn van wat er gaande was in die wereld, ook buiten zijn eigen kringen.

Ten derde: er zijn toch wel aanwijzingen geweest dat hij betrokken zou kunnen geweest zijn bij enkele van de feiten van de "bende van Nijvel".

Maar stel dat hij effectief meer zou weten, hoe doe je zo iemand nog spreken?

1,009

Een papiertje opstellen conform de artikelen 216/1 tot en met 216/8 van het Wetboek van Strafvordering, zoals bijvoorbeeld dit, soortgelijke papiertje is immers eerder elders al gebruikt.

Voor de duidelijkheid, heb ik het er telkens nog maar eens extra bij gezet...

PARKET / FEDERAAL PARKET (Dit is een fictief voorbeeld!)

Partijen zijn als volgt overeengekomen:

1- [X...] zal aan het Openbaar Ministerie een schikkingsbedrag betalen ter hoogte van € 2.356.474 (zegge: twee miljoen driehonderdzesenvijftigduizend vierhonderdierenzeventig euro). (Dit is een fictief voorbeeld!)

2- [X...] zal het door hem verschuldigde schikkingsbedrag op de navolgende wijze voldoen:

a. Overdracht aan het Openbaar Ministerie van het in conservatoir beslag genomen geldbedrag ter grootte van € 175.000,00 (zegge: honderdvijfenzeventigduizend euro) te vermeerderen met de gegenereerde rente over dat bedrag. Door ondertekening van deze schikking draagt [X...] deze geldsom over ter verrekening met het hiervoor vermelde schikkingsbedrag. (Dit is een fictief voorbeeld!)

b. Overdracht aan het Openbaar Ministerie van de saldi op de bankrekeningen bij Luxemburgse en Zwitserse financiële instellingen met de bekende dossiernummers. Na ondertekening door alle partijen zal de onderhavige uitwerking van de overeenkomst niet genoegzaam in de plaats kunnen worden gesteld van een akte van overdracht, dan zal [X...] alsnog onverwijld een akte van overdracht doen opmaken en ondertekenen waarna deze aan het Openbaar Ministerie zal worden toegezonden. (Dit is een fictief voorbeeld!)

c. De som van de saldi op de onder 2b bedoelde bankrekeningen zal aldus in eerste instantie integraal worden overgedragen aan het Openbaar Ministerie. Na ontvangst van het totaalbedrag zal het Openbaar Ministerie het eventuele surplus, met inachtneming van de reeds gedeeltelijke voldoening onder 2a, terstond aan [X...] overmaken op rekeningnummer [...] ten name van diens raadsman. (Dit is een fictief voorbeeld!)

3- Het Openbaar Ministerie zegt [X...] toe, ter uitvoering van deze schikking de Luxemburgse en Zwitserse autoriteiten te zullen verzoeken de conservatoire beslagen op genoemde bankrekeningen op te heffen en deze te doen overmaken op de daartoe bestemde rekening van het Parket te Brussel. Bij de uitvoering van deze schikking zal door het Openbaar Ministerie grote voortvarendheid worden betracht. (Dit is een fictief voorbeeld!)

4- Het Openbaar Ministerie zal na ontvangst van de gelden zoals gesteld onder 2c, de in het kader van het gerechtelijk onderzoek naar de feiten van de Bende van Nijvel onder [X...] in beslag genomen goederen, wapens en andere beslagen welke in de zaak onder het betreffende parketnummer werden gelegd, opheffen en ter beschikking stellen aan [X...] dan wel een door hem gevolmachtigde derde. (Dit is een fictief voorbeeld!)

5- Partijen verplichten zich jegens elkaar om uiterste inspanningen te doen om volstrekte geheimhouding over deze schikking te betrachten en partijen zullen in dat verband noch direct noch indirect mededelingen doen aan derden, waaronder tevens begrepen de media, de parlementaire onderzoekscommissies en (vertegenwoordigers van) de nationale en/of internationale Belastingdiensten en Fiscale autoriteiten. (Dit is een fictief voorbeeld!)

6- Nadat alle partijen deze uitvoeringsovereenkomst van hun handtekening hebben voorzien en allen een afschrift hebben ontvangen, zal het Openbaar Ministerie de Raadkamer of de Kamer van Inbeschouwingstelling berichten dat de aanhangige strafvorderingen en/of verbeurdverklaringsprocedures met betrekking tot dit aandeel worden ingetrokken. [X...] ontvangt een afschrift van dit schrijven. (Dit is een fictief voorbeeld!)

Deze schikking heeft uitsluitend betrekking op de procedure en financiële afwikkeling welke voortvloeit uit de strafzaak met betrekking tot het dossier van de Bende van Nijvel onder het daartoe bestemde parketnummer. (Dit is een fictief voorbeeld!)

Aldus in tweevoud en in elkaars aanwezigheid ondertekend te Brussel op [Datum] 2026 door [X...] en diens raadsman,
[X...] (Dit is een fictief voorbeeld!)
Mr. [...] (Raadsman) (Dit is een fictief voorbeeld!)
Vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie / Federaal Parket (Dit is een fictief voorbeeld!)

rizzz wrote:

Ten tweede: hij was 1 van de grootste gangsters van die periode, hij moet op de hoogte geweest zijn van wat er gaande was in die wereld, ook buiten zijn eigen kringen.

De gangsters van die tijd (o.a. Moussa, Lacroix, Bajrami etc ) hebben allen verklaard dat de enige verklaring is dat de Bende geen mensen betrof van binnen het milieu. Of men geloof mag hechten aan die uitspraken laat ik in het midden maar het is meermaals zo verklaard.

Vergeet ook niet dat de helft van die bende van Baasrode (De Staerke, Moussa, Salesse, Van Esbrouck, Karafilis, Bultot, ...) decennia lang hebben lopen bekennen en ontkennen, elkaar beschuldigen enzovoort. Soit, als één van hen morgen eens wil vertellen hoe ze in december '85 aan een BMW komen die op dezelfde manier is geprepareerd als de Bende wagens hoor ik het nog steeds graag.

Afgaande op de elementen die wij kennen - in de mate dat deze juist zijn - lijkt het waarschijnlijk dat deze heerschappen wel van iets wisten, maar als je het bloedbad op de parking ziet is het moeilijk voor te stellen dat De Staerke en co = Bende van Nijvel.