151 (edited by Boemerang 25-03-2013 15:56)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik heb sinds het plaatsen van een gedeelte van het verhoor van Vermeersch hier niets over geschreven. Ik ben redelijk verrast door de huidige ontwikkelingen hieromtrent en wil benadrukken dat het toeval is dat ik dit gedeelte uit zijn verhoor plaatste terwijl op het zelfde moment CBW de vondsten van Ronquières nog eens onder het vergrootglas houdt en de desbetreffende ex-Delta rechercheurs ondervraagt. Het is ook niet mijn bedoeling om op deze wijze de Delta-speurders in diskrediet te brengen, ik ben niet in de positie, nog bezit genoeg background-info om hier over te kunnen oordelen. Ik verzamel slechts info en probeer die info zo volledig mogelijk weer te geven. Ik geloof dat Delta te goeder trouw was alhoewel niet is uit te sluiten dat zij gemanipuleerd werden, fouten maakten of een tunnelvisie op het Philippe De Staerke-spoor hebben gehad. Ik besef ook wel dat de burgerlijke partijen (of iig een aantal van hen) een groot vertrouwen koesterden in het werk van Troch/Delta.

Men schrijft er weliswaar over in de pers maar geen journalist heeft mij nog benaderd voor het gehele verhoor van Vermeersch te mogen lezen. Het moet ook gezegd worden dat men deze, en andere verklaringen/verhoren pas goed kan plaatsen als men ze naast andere verklaringen voor de commissie of uitlatingen in de pers plaatst.

Ik heb altijd de indruk gehad dat de GP-Brussel een vreemde rol heeft gespeeld in het spel, er kwamen een aantal informanten van de GP-Brussel die in staat kunnen zijn geweest om Delta in een bepaalde richting te manoeuvreren. Kenners van de commissie-verslagen zullen wel door hebben dat er grote bonje is geweest tussen Delta en de GP-Brussel. De GP-leden waar het hier om gaat waren intiem met elementen uit de wereld van extreem rechts en de Club Jonathan.

Vermeersch had de verantwoordelijkheid bij Delta over een aantal van deze informanten die van de GP-Brussel kwamen. Uit de stukken blijkt ook dat Vermeersch enkele jaren later bij zijn thuisbasis BOB-Gent in de problemen kwam toen hem werd verweten een oogje dicht te doen bij criminele activiteiten van de informanten die hij daar in het milieu had (geen Bende van Nijvel-gerelateerde zaken).

Er wordt door de betrokken speurders van Delta lovend gesproken over de leiding en de manier van samenwerking tussen de verschillende diensten die te samen de Delta-cel vormden. Daar waar de Waalse diensten met elkaar overhoop lagen daar werkten de rijkswachters, de BOBers, de politiediensten en de magistratuur (uit verschillende plaatsen) binnen Delta goed samen. Voor zover ik kan opmaken wezen al hun (speur)neuzen dezelfde kant op en waren/zijn zij allen ervan overtuigd dat men met Philippe De Staerke beet had. Hij was direct, of tenminste indirect, betrokken bij Aalst. De superieuren hebben steeds achter Vermeersch gestaan als het ging om de totstandkoming van de zakkenvondst of als het ging om de beschuldiging dat Vermeersch door Lhost in Delta werd geplaatst om te manipuleren. Ook nu staan zij achter Vermeersch. Toch is er hier en daar wat tegenspraak en blijft er aanleiding om te vermoeden dat er toch een tipgever aan de vondst ten grondslag lag...

Ik begin met dit stukje van René Haquin waar Troch schijnbaar rept over tipgevers:

C'est par ailleurs dans le cadre de l'enquête du juge d'instruction Troch sur la "bande de Baasrode" que le magistrat obtint, en 1986, une petite information sur des armes "chaudes" abandonnées quelque part au fond d'un canal, dans la région de Ronquières. Cette information fut recueillie dans l'entourage de Moussa et d'un coïnculpé, Nicolas Karasilis (*Karafilis), et permit, on s'en souvient, la découverte en novembre 1986 des deux sacs contenant les restes des armes utilisées pour les tueries du Brabant.

Bron » archives.lesoir.be

Uit het verhoor van Vermeersch blijkt dat er meerdere personen zijn die informant zijn. Er wordt gesproken over informanten uit de kring van De Staerke, uit de familie van De Staerke en uit het extreem-rechtse milieu. Vermeersch heeft onder meer een informant overgenomen/gedeeld/gekregen van Yves Zimmer van de GP-Brussel. Yves Zimmer, collega van Marnette, beide onder Reyniers had heel wat interessante informanten waaronder Francis Dossogne en Georges Vandijcke. Deze, en andere leden van de GP-Brussel bezochten de club-Jonathan waar heel wat criminele en extreem-rechtse namen uit het dossier samenkwamen en waar de wapenhandel welig tierde. Naast de cel-Nijvel, Jumet en weet ik veel wie wel allemaal niet, verrichte ook de Brusselse GP zijn eigen onderzoek naar de Bende van Nijvel. Er is dus een sfeer van concurrentie tussen de Brusselse GP en Delta. Ze krijgen dan ook behoorlijk stevige ruzie. Reyniers beklaagt zich over vermeende beschuldigingen van Delta dat zijn personeel banden heeft met extreem-rechts en Delta-speurder Kolonel Eric Sack had het in de tweede bendecommissie over de "etterbuil die moest worden weggesneden", en hij noemde de toenmalige commissarissen Yves Zimmer, Georges Marnette en Reyniers.

Leggen we deze kennis een naast het onderstaande:

"André Moyen, wiens naam wordt geciteerd in de Onderzoekscommissie Gladio, en van wie wordt gezegd dat hij sinds 1984 zou hebben geprobeerd om het onderzoek op een dwaalspoor te brengen, zou privé-onderzoek hebben verricht op initiatief van commissaris Z. van de GP van Brussel, die op zijn beurt wordt voorgesteld als iemand die nauwe banden heeft met Dossogne, Bougerol en consorten. Het resultaat van die opsporingen werd overgezonden aan procureur des Konings Godbille van Brussel. (K56 - CWB - 10.09.1991 - PV 24681/91)"

We mogen aannemen dat "Z" Yves Zimmer is, en hier is zelfs spraken van nauwe banden met Bougerol. Opmerkelijk is ook dat Leon Finné een informant zou zijn geweest van de GP-Brussel, Er is verder de mogelijkheid van Julien De Staerke van wie wordt gezegd dat hij informant was en hij werd dan ook vrijgesproken op het proces tegen de bende van Baasrode. De Brusselse GP had een stamcafé waar Calmette achter de bar stond die op zijn beurt weer info probeerde te krijgen die over de dronken tongen van de GP'ers rolde. Een andere informant van de GP (Reyniers) zou Jean Renson zijn (volgens Rogge) bevriend met Bultot en samen met Philippe De Staerke op 30-9-82 aanwezig in de buurt van de uitgebrande Santana.

Er is ook het gedoe met JP Peelos die namens de Brusselse GP met de zaak Pinon bezig was. Hij werd disciplinair gestraft en daarna overgeplaatst naar Hasselt of zo ergens. Een paar jaar geleden procedeerde hij nog steeds voor eerherstel. Hij had zijn lesje schijnbaar wel geleerd want daar waar hij fanatiek onderzoek naar deed (Pinon-Latinus) noemt hij naar verluidt tegenwoordig een onzinverhaal.

Niet te vergeten de vreemde info dat er een incognito Golf van de GP-Brussel in of in de directe omgeving van Aalst was rond het moment van de overval. Het gerucht gaat dat Marnette in deze Golf zat nadat hij via een tip naar Aalst zou zijn gelokt, hij zou zich omgedraaid hebben toen hij via de politieradio vernam dat er een overval gaande was.

Als Delta werd gemanipuleerd acht ik de kans groot dat dit gebeurde via de informanten van de GP-Brussel. Daarmee wil ik niet zomaar zeggen dat de GP-Brussel fout was. Er wordt regelmatig geschreven dat Reyniers een speurder in hart en nieren was en dat zij er bij de GP-Brussel op gebrand waren om zelf het Bende-mysterie op te lossen. Ik acht het echter zeker niet uitgesloten, gezien de reputatie en werkwijze van het GP-trio Reyniers/Zimmer/Marnette dat zij hierbij buiten hun boekje gingen wat betreft de regelgeving voor informanten en dat zij waren verbonden met de wereld die zij geacht waren te onderzoeken.

152

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Interessante bijdrage, Boemerang.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Je kan het ook nog anders bekijken. We weten dat de nieuwe speurders in Jumet nu volop geloven in de piste rond extreem-rechts en de mogelijke betrokkenheid van Lammers. Laat ons er even vanuit gaan dat inderdaad extreem-rechts deels of volledig achter de Bende van Nijvel zit. Uit de verhoren achter gesloten deuren en de analyse van Boemerang hierboven is het duidelijk dat er zware strubbelingen waren tussen de Delta-cel en de Brusselse GP'ers Zimmer, Marnette en Reyniers. Vooral Zimmer was blijkbaar 'nauw' met extreem-rechts en het Front de la Jeunesse.

Kwamen de Delta-leden op een bepaald ogenblik te dicht bij het spoor van extreem-rechts en hebben Zimmer via informanten de Delta-cel op het verkeerde spoor van De Staerke en de zakken in Ronquières gebracht? In dat geval werd Delta onbewust gemanipuleerd. Anderzijds blijft het voorlopig niet uitgesloten dat Vermeersch als mol gedropt werd in de Delta-cel met de bedoeling om de Delta-cel op een verkeerd spoor te brengen. In elk geval is duidelijk dat eender wie de manipulatie gedaan heeft, deze manipulatie wonderwel is gelukt omdat na 28 jaar de Bende van Nijvel-daders nog steeds niet gevat zijn.

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Het artikel in De Standaard is op de website behouden voor abonnees. Vandaar dat ik de tekst hieronder zet.

De Bende van Naijver: Op zoek naar de mysterieuze tipgever van Ronquières

Het lijkt niet te geloven. Maar de speurders die vandaag de misdaden van de Bende van Nijvel onderzoeken, menen dat het onderzoek in de jaren 80 op een dwaalspoor werd gebracht door hun eigen collega's. Met name door de Dendermondse speurders van de cel-Delta, onder leiding van de onderzoeksrechter Freddy Troch. Het zit er dezer dagen bovenarms op tussen de speurders naar de misdaden van de Bende van Nijvel. Ruzie is in dit geval zelfs nog een understatement. Voor één keer is het woord politieoorlog veel beter op zijn plaats.

Meer » Dendermonde

155 (edited by the end 26-03-2013 03:17)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De kern van de zaak is: op basis van wat zijn ze gaan duiken in 85 en in 86? In 1985 op basis van de getuigenis van Frank O, daags na de aanslag in Aalst? De PV van de getuigenis is van 12/11/1986 zelfs na de 2de duik. Met de duik van 85 klopt er ook iets niet, waar is het PV van 85? Als er 1986 door het herlezen is van de stukken dan gedoken word over welke stukken gaat het dan? Ik dacht dat zelf de onderzoeksrechter ook niet weet op basis van welke stukken men opnieuw gedoken heeft.

Het kan bijna niet anders dan dat er een informant in het spel is van de zakken, en dan komt de gekende en vervloekte politie-oorlog en de strijd voor de eer en de informanten opsteken. Over die rivaliteit en de geheime onderzoeken van de rijkswacht was er een rel:

Dit is de zogenaamde geheime cel waarover in 1988, op het Borinage-proces te Bergen, zoveel commotie is ontstaan maar waaromtrent rechter Vereecke later voor de eerste Bendecommissie verklaarde dat hij meende dat men het bestaan ervan niet moedwillig voor hem verborgen wilde houden, maar dat er waarschijnlijk sprake was van een « verkeerde interpretatie (.. .) in hoofde van de magistraten die met het dossier belast werden nadat het werd overgedragen naar een ander ambtegebied .

Die geheime cel is ontstaan na Nijvel in 9/83 en (zogezegd) opgedoekt in 11/83 en weer actief geworden in september 85. Twee advocaten van slachtoffers hebben een lijst gemaakt waarop 20 rijkswachters staan die verdacht zijn van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel. Extra info over Delta cel:

Op voorstel van de districtscommandant van Dendermonde was ondertussen - op 8 januari 1986 - te Dendermonde de Delta-groep opgericht. Zowel de procureur-generaal te Gent als de procureur des Konings te Dendermonde hadden hun instemming betuigd met de oprichting van deze cel. Zij bestond in het begin uit 11 leden van de rijkswacht en 7 leden van de gerechtelijke politie.

De Delta cel bestond ook nog niet zolang en 2/3 waren rijkswachters. Nog info, kijk naar de datums:

IV.3. De cruciale rol van het CBO sinds 1986

De informatiecel, waaraan de gerechtelijke politie na oktober 1986 niet meer participeerde, werd van de kant van de rijkswacht direct bemand met lofficier en 10 rijkswachters. Op 27 februari 1987 - na de ontlasting van onderzoeksrechter Schlicker - werd zij echter, 7 mensen en haar middelen incluis, met de instemming van de onderzoeksrechter Lacroix en Troch geïntegreerd in de sectie Waals-Brabant van het CBO. Waarom deze onderzoeksrechters hiermee instemden is niet bekend.

Er zijn in het onderzoek van bovenuit en dan vooral van de rijkswacht toch wel verdachte pogingen geweest om het onderzoek volledig onder controle te houden en vooral om dossiers niet te laten samen vallen, zoals WNP en Mendez wegens?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

156

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Regels van parlementaire commissies:

Regel 1: De fouten maximaal uitspreiden, zodat een 'situatie' verantwoordelijkheid ontstaat en geen persoonlijke.
Regel 2: Nepotisme en cliëntelisme maximaal toedekken.
Regel 3: In geval dat nepotisme, cliëntelisme en een persoonlijke verantwoordelijkheid mocht bekend worden: regel 1 toepassen.

157

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Merovinger wrote:

Bovendien zijn de voorbije weken ook nog eens twijfels gerezen over de waarde van de tests in het NICC. De voorwerpen zouden niet onder dezelfde omstandigheden in het water zijn ondergedompeld als destijds in Ronquières.

Denk ik ook. Toch in '85 gedumpt. Men zou beter nagaan wie er een aantal pv's uit het dossier gestolen heeft en wat daarin stond. De Bende is zéker op te rollen, maar ja, het ontbreekt de Belgen met hun typisch geknechte volksaard aan virtú. Die ruzie is weer spijtig voor de nabestaanden. sad

158

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Charly wrote:

Die ruzie is weer spijtig voor de nabestaanden. sad

Inderdaad, ik heb een mail gekregen van David waarin hij zich uitspreekt over hetgeen er is gebeurd:

Naar aanleiding van de (speurders) hun laatste bevindingen worden Troch en Delta-cel met de grond gelijk gemaakt. Waar zijn ze mee bezig! Troch was en is een eerlijk persoon waarvan ze in der tijd het onderzoek op een volledige illegale manier hebben afgenomen. En nu is hij de kop van jut!!! De wereld op zijn kop. En terwijl ze toch bezig zijn hebben ze mijn getuigenis verpulverd en in de vuilbak gegooid ... Ik ben zo kwaad.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wat bedoelt David precies met de vernietiging van zijn getuigenis?

Ik kan mij heel goed inbeelden dat het nieuws van de laatste weken voor de burgelijke partijen heel zwaar is om te verteren omdat zij steeds de indruk hebben gehad dat Dendermonde goed werk leverde in het onderzoek. Journalisten gebruiken natuurlijk altijd onmiddellijk de grote woorden om hun nieuws verkocht te krijgen. Of nu er echt sprake is van bewuste sabotage van het onderzoek is blijkbaar (nog) niet bewezen. Het kan evengoed zijn dat de Delta-cel gewoon misleid werd en onbewust in een bepaalde richting werd geduwd. De vraag is dan door wie.

We kunnen, samen met de slachtoffers, enkel maar hopen dat Jumet stevige zaken in handen heeft die ertoe geleid hebben dat zij deze stelling heeft ingenomen. Jumet moet nu vooral opletten dat ze niet zelf op haar beurt in een tunnelvisie geraakt.

160 (edited by Merovinger 27-03-2013 14:15)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ik kom nog even terug op het eerste antwoord van Vermeersch:

Boemerang wrote:

De heer Vermeersch: Dat is het geval of de vondst van de zakken in het Hellend Vlak van Ronquières. De elementen die ik heb gebruikt om die zaak boven water te brengen waren aanwezig twee dagen na de feiten te Aalst, maar dan op een andere onderzoekszaak.

Op 11 november 1985 werd de uitgebrande Golf in het bos van Houssière gevonden. Doelt Vermeersch op de vondst van deze wagen en de verwijzing naar een Golf GTI in de getuigenis van de persoon die de bendeleden iets in het water hebben zien gooien?

Onderstaande tekst staat in de tijdslijn van dit forum:

11 november 1985: In het Bois de la Houssières wordt een Golf GTI gevonden, hij is volkomen uitgebrand en de achterbank ontbreekt. Het onderzoek wijst uit dat de wagen door de moordenaars van Brabant in brand werd geschoten. Het blijkt te gaan om een metaalkleurige Golf GTI die gestolen werd op een parking van het bedrijf d'Ieteren in Erps-Kwerps. De speurders nemen aan dat het om de wagen gaat die door de Bende als vluchtwagen werd gebruikt in Eigenbrakel-Overijse. Ze sluiten tevens niet uit dat hij als observatiewagen werd gehanteerd in Aalst door medeplichtigen van de moordenaars.

Zij gaan ervan uit dat het deze wagen is waarvan de vluchtroute bekend is: vanuit Aalst naar Ninove, vandaar naar Leerbeek, Herfelingen, Bièrges en daarna La Houssière. Amper 1.5 km daarvandaan, langs de oever van het kanaal Brussel-Charleroi heeft een getuige, zo wordt diezelfde dag in het proces verbaal vastgelegd, mannen zakken in het water zien gooien. Het is een bizarre getuigenis. Het PV draagt nummer 2420, farde 38 van het onderzoek. De kerels die de zakken dumpten, zo verklaart de getuige, kwamen ter plekke met een Golf GTI en een helderkleurige Mercedes.

Verder verklaart de man: 'Bij herhaling heb ik twee wagens opgemerkt dicht in de buurt van het ponton van Ronquières. Het ging om een Renault 30 of een Passat van witte kleur, en een Golf GTI, eerst metaalgrijs, daarna groen. Het is deze laatste die men heeft teruggevonden in het bos van La Houssière. In deze wagens zaten meestal enkel bestuurders. In zeldzame gevallen zat er een passagier op de achterbank van de Golf.

Als dit de aanleiding is geweest voor de tweede duik waarom zegt hij dat dan niet expliciet tegen de voorzitter van de commissie. Daarmee zou hij toch geen geheimen verklapt hebben noch het onderzoek geschonden hebben.