Re: Jean-Luc Baugniet

In het boek de Bende van Nijvel en de CIA van G. Bouten (blz. 88), over Baugniet, Farcy, BIC, NDB en de aanslag op Vernaillen:

Toen het corruptieschandaal rond het NDB en het BIC losbarste, kon de Nederlandse antiekhandelaar en drugdealer Jacob van Wely uit de Brusselse kantoren van de BOB ontsnappen met de uitdrukkelijke opdracht in contact te treden met Farcy om de leider van het onderzoek majoor Vernaillen te vermoorden. Dit bleek uit de briefwisseling tussen Wely en BIC agent Cloonen die opgesloten zat in de gevangenis van Vorst. Uiteindelijk pleegden Bouhouche en Beijer de aanslag met de hulp van Jean De Knop die ondertussen de Candy's van Farcy had overgenomen, en van 'le congolais', het koosnaampje waarmee men soms SDRA agent Jean Luc Baugniet aansprak hoewel anderen 'le katangais' prefereerden.

Farcy samen in zaken met Baugniet! Ik denk dat het 2 verschillende bars zijn, er is ook nog het gegeven dat Baugniet met Willy Van Cutsem naar een dancing gaan kijken is om het over te nemen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

52

Re: Jean-Luc Baugniet

Je moet de zin als volgt lezen denk ik: "pleegden de aanslag met de hulp van (1) Jean De Knop (nam Candy's over) en van (2) Baugniet" - wat geen direct verband legt tussen Baugniet en de Candy's.

Re: Jean-Luc Baugniet

dim, ik heb het stukje verschillende keren gelezen omdat het ook niet direct duidelijk was hoe het te plaatsen. Als ik de zin lees zoals jij duid, is het nog straffer, Baugniet in verband met de aanslag op Vernaillen, in samen werking met Bouhouche en Beijer met het verhaal van de Mazda, ... Dan komt ook dicht bij de zaak van drugs in bevroren vlees, waar geen gevolg aan gegeven is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean-Luc Baugniet

Hoe je het ook leest, er blijkt een verband uit tussen Farcy, Bouhouche/Beijer, Baugniet. Het doet er immers niet toe wie de bar heeft overgenomen als de betrokkenen samen (actief en passief betrokken) een aanslag plegen op Vernaillen.

Re: Jean-Luc Baugniet

Wat mij nog bezig houdt, ten einde klaarheid te verwerven: zijn er geen twee Baugniets? Verklaring Bultot: 'Il [Bouten] écrit de fausses déclarations de ma part sur des gens que je n'ai jamais rencontrés, il mélange joyeusement les patronymes, pour lui Jean Baugniet(petit trafican d'armes) est le même que Jean Luc Baugniet (of Baugniez) de la SDRA.'

In dat geval heeft 'onze' Jean Baugniet niets te maken met SDRA, maar is hij wel een gangster.

Re: Jean-Luc Baugniet

Van op het Franstalige forum, een verklaring van iemand die zich 'marin belge' noemt:

'J'ai fréquenté Jean Lucien Baugniet a l'époque ou il traficotait dans les armes avec Hoggart et cela a d'ailleurs faillit très mal se terminer pour moi. Heureusement des amis ont su me tirer de ce mauvais pas. Pour confirmation: MDL Fievet de la BSR de l'époque qui doit se souvenir de ce trio (Beaugniet-Hoggart-Marino). C'était vraiment un très grand mytho qui effectivement est partis au Zaire avec Hoggart mais pas du tout pour le SRD8 (auquel il n'as jamais appartenu!!) mais pour essayer d'écouler des faux dollars. Ce qui lui a d'ailleurs valu un séjour en prison là-bas. C'est son père qui une fois de plus la tiré de ce mauvais pas grâce a ses relations (ancien commissaire principal).

Après cette aventure peu reluisante, il a abandonné sa femme pour papillonner avec la femme de son ancien amis qui s'était tué en voiture (probablement en manque de coke) et a commencé sa descente avec la boisson et la coke ainsi que les médocs (il se vantait d'avaler une tablette de Roipnol pour être en forme!).

Il est très loin de sa "légende", en réalité c'était vraiment un petit trafiquent d'armes qui avait des relation grâce a son trafic avec des gens comme Bulto etc... Il est vrais qu'il parle beaucoup et qu'il a un don pour entrainer les gens dans ses délires. Je me souviens de Hoggart qui était au même club de tir que moi et qui n'avait rien d'un truand ou d'un trafiquant avant de rencontrer Beaugniet .Un bien triste personnage qui n'as rien a voir avec l'image qu'il essaye de se coller pour glorifier sa personne. Bref un mytho avec connaissance et a qui beaucoup de gens donnait des bribes d'info qu'il gonflait pour se faire valoir. N'hésitez pas pour les questions auquels je répondrai bien volontiers mais il faut savoir que je n'ai plus de nouvelles de lui depuis son retour de Kinshasa en 90.

Absolument et en plus cette histoire est tout a fait dans la lignée du personnage qui est prêt a tout pour gagner un peu d'argent. il faut savoir que JLB n'a jamais travaillé mais a toujours vécu de petites escroquerie ou de petits trafics. Donc même s'il avait voulut vendre des infos il l'aurait fait pour beaucoup moins que cela. Une question a été posée sur un chantage éventuel que JLB aurait fait ... pure invention mais il avait effectivement parlé d'un chantage soit a l'eau potable soit dans des pots de yaourt en grande surface!! Cette idée existait déjà et il n'a fait que de se l'accaparer en paroles uniquement. Jamais ce personnage n'as fait le centième de ce qu'il prétend, il a toujours repris a son compte des bribes d'info qu'il recueillait via ses connaissances et via son père également (n'oublions pas qu'il était commissaire et avait des relations au niveau renseignements militaires).

Ik probeer het samen te vatten hieronder.

57

Re: Jean-Luc Baugniet

Wat betreft Vernaillen, Beijer spreekt effectief van deelname van "le congolais" maar hij wil de echte naam niet noemen, ik vermoed al langer dat dit op Baugniet zou slaan

fipilip wrote:

[...] 'marin belge' [...]: 'J'ai fréquenté Jean Lucien Baugniet a l'époque ou il traficotait dans les armes avec Hoggart et cela a d'ailleurs faillit très mal se terminer pour moi. [...] Je me souviens de Hoggart qui était au même club de tir que moi [...]  il avait effectivement parlé d'un chantage soit a l'eau potable soit dans des pots de yaourt en grande surface!!

Wat ik me zo afvraag als ik "marin belge" lees, ruikt dit niet wat naar Denis Marin?

En wat als die chantage met yoghurt-potjes in grootwarenhuizen ter sprake gekomen zou zijn tijdens de ontwikkelingen van de plannen tot chantage van Delhaize door Bouhouche?

Re: Jean-Luc Baugniet

Verklaring van 'marin belge' vertaald:

Baugniet zit in wapenhandel met Hoggart en Marino (portier Jonathan?). Heeft geen banden met SDRA-8. Wel in Zaïre geweest met Hoggart in verband met het witwassen van vals geld. Heeft daar in de gevangenis gezeten. Teruggekeerd uit Kinshasa in de jaren negentig. Is mythomaan. Hij zou supermarkten afgeperst hebben met de dreiging van het besmetten van yoghurt-drankjes.

En nu vraag ik me af of 'marin belge' van op het Franstalige forum een alias voor Denis Marin zou kunnen zijn. Denis Marin is samen met Reich en Dortant (Jonathan) betrokken bij valsheid in geschrifte (jaren zeventig). In 1986 werden Gabriël Reich en Denis Marin gearresteerd voor de smokkel van 120 kg heroïne.

59

Re: Jean-Luc Baugniet

Inderdaad. En als Baugniet & co uitmonden bij kleppers als Faccenda, Condemine en de SAC, dan gaat het over big-shot drugs- en wapentrafieken. Dit is niet het klein bier dat wijst op wapengeflikfooi in de marge (zijnde het beeld van Baugniet geschetst door "marin belge"). Gherardi Dandolo brengt ons trouwens niet alleen naar Richard Van Wijck (North Europe > De Pauw/Vastapane) en dus de financiering van WNP (via Modulmed - ook link met Eurosystem) maar ook naar de joods-Belgische maffieuze schemerzones (Zwirn, ...) en zelfs P2-affaires. Bijzonder schimmig persoon.

Re: Jean-Luc Baugniet

Ik probeer de volgens mij meest betrouwbare info over Baugniet samen te vatten.

Hij was een crimineel actief in de wapenhandel, valsheid in geschrifte, afpersing, valsmunterij. Hij zat in het milieu van de Jonathan met onder andere Jean-Marie Hoggart en de portier van de Jonathan Jean-Pierre Marino. Ook Denis Marin was betrokken bij een van zijn illegale trafieken.

Ongetwijfeld had hij via deze Jonathan-contacten ook kennis of deed hij malafide zaken met figuren als Gabriel Reich, Charles Dortant, Raymond Lippens, Pierre-Paul Derycke... Ook milieu van Barbier, Lammers, zelfs Robert Becker (via Barbier). Via Michel Dewit zijn ook de De Staerkes weer niet ver weg.

Baugniet deed ook zaken met Patrick Baudry, nog een link met De Staerke. We weten uit Beetgenomen ook dat Baugniet Willy Van Cutsem en Bruno Vandeuren goed kende. Goed kennen staat in dit milieu gelijk met samen criminele zaken doen. Ook legale: het overnemen van een dancing samen met Van Cutsem in Opwijk. Door Vandeuren werd Baugniet beschuldigd iets te maken te hebben met Zwarts. En met Dekaise. Vandeuren bekende zelf iets te maken te hebben gehad met de overval op Dekaise.

Voorlopig zie ik nog geen duidelijk bewezen link met Bouhouche en Beijer maar misschien zie ik deze nu over het hoofd. Baugniet is een van de zichtbare schakels tussen de extreemrechtse Jonathan en extreemrechts café De Pomp (en hun gewelddadige bezoekers).