101

Re: Michel Libert

We kunnen de link tussen WNP en de Staatsveiligheid niet ontkennen. Latinus en Libert waren allebei informant van de Staatsveiligheid en Smets gaf lessen aan leden van WNP. Maar er is een verschil tussen informant zijn en opdrachten uitvoeren voor de Staatsveiligheid. Hieronder een paar voorbeelden dat het vooral Libert was die de WNP-leden duidelijk maakte dat ze voor de Staatsveiligheid werkten (ik kan mij voorstellen dat mensen die denken dat ze gedekt worden door een officiële dienst gemakkelijker bepaalde grenzen oversteken):

Saussez preciseert dat de WNP, volgens Libert,een aantal opdrachten uitvoerde op verzoek van de Veiligheid van de Staat.

Bron: Ch, F17, K54, MA V, CWB 07.02.1988 - PV 21295/88

WNP-lid Eric Lammers onthult dat Libert hem heeft toevertrouwd dat WNP in feite voor de Veiligheid van de Staat werkte.

(...) Lammers stond op het punt tot de Veiligheid van de Staat toe te treden, maar sloot zich onder impuls van Libert aan bij WNP om voor en met de Veiligheid van de Staat te werken.

Bron: MA I - CWB - 14.12.1988 - PV 22238/88 - *1 

Verhoor V.: (...) en vervolgens bij WNP terecht is gekomen via Libert, die beweerde voor de Veiligheid van de Staat te werken.

Bron: K55, MA V, CWB - 08.02.1989 en 04.03.1989 - PV22496 en 22497/89 - *28 

Libert zegt dat hij een "verband heeft gelegd tussen de feiten die zich in Waals-Brabant hebben voor gedaan en een inlichtingsoperatie die werd gelast door Burafex die, nog steeds volgens Libert, de informatiecel van de WNP zou zijn.

Bron: K55, MA I, CWB - 22.12.1989 - PV 23268/89 - *20

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Libert

Om bovenstaand lijstje van Ben verder aan te vullen zijn hieronder nog een aantal uitspraken van WNP'ers die Libert aangeven als hun opdrachtgever. Hoe meer PV's je leest hoe meer pijlen richting Michel Libert wijzen. Libert die, in deze brief, duidelijk maakt niet meer te behoren tot de "klasse van de gedomineerde" ...

Verhoor Karel DeLombaerde 14 juni 1984:

Je sais que le mouvement WNP a été infiltré par des membres de la Sûreté et notamment Monsieur Smets surnommé "Le Canard" Michel Libert m'avait precise que Monsieur Smets y avait donné des cours notamment à propos de filature, guérilla urbaine, je pense que c'est également Michel Libert qui m'avait précisé qu'il avait enseigné à tuer quelqu'un sans laisser de trace. Michel Libert était continuellement en rapport avec deux autres personnes de la sûreté surnommés "Le Chien" et "le lapin". Je n'ai jamais rencontré ces deux personnes. Michel Libert m'avait confié qu'ils allaient pousser la collaboration avec des deux personnes afin d'étendre le mouvement et de constituer un groupe secret en cas d'invasion communiste.

Verhoor Francine Lanoy (de moeder van Paul Latinus) van 22 juni 1984: 

Après le double meurtre de la rue de la Pastorale, mon fils m'a confié qu'il croyait que ce meurtre avait été téléguidé par Smets (Canard) afin de décapiter le mouvement que mon fils avait créé. En tout cas, il m'a dit que c'était Libert qui avait mis dans la tête de Barbier que les deux personnes qui ont été tuées étaient des agents soviétiques. Toujours selon les dires de mon fils, M. Smets (Canard) aurait demandé à Barbier et à Libert de surveiller une maison qui aurait été occupée par des russes.

Verhoor van Karl De Lombaerde van 3 juli 1985:

Personnellement je suis rentré au WNP en 1983. Je tenterai de vous préciser plus exactement la date. J'ai été mis en contact avec Michel Libert par l'intermédiaire de notre organisation des anciens de la Légion Flamande. Libert m'a expliqué que le responsable du WNP cherchait quelqu'un pour donner des directives d'ordre philosophique et politique, le but du WNP, selon Paul Latinus, était de créer des cellules de partisans armés au cas d'une invasion de la Belgique par les soviétiques.

La collaboration entre la Sûreté et le WNP s'expliquait selon Paul Latinus et Libert par le fait que lors d'une invasion, la Sûreté devait fournir à ces cellules de partisans des armes. C'est ainsi que je savais que Libert travaillait pour la Sûreté. Libert était favorable à un renforcement des liens entre le WNP et la Sûreté de l'Etat. Tandis que Latinus qui ne fréquentait plus Smets depuis le début de l'année 83 y était adversaire. Selon Latinus, Smets et Raes étaient deux personnes qui avaient été infiltrées par le KGB. Il avait reçu cette information d'un groupement anglo-américain de contre-espionnage don’t le patron fut àun certain moment le général Heath.

C'est depuis cette date qu'il existait des tensions entre Libert et Latinus. J'avais fait moi-même le reproche à Libert de vouloir aller trop loin dans sa collaboration avec la Sûreté. Personnellement je trouvais que Libert devenait communisant et j'ai rompu les ponts avec lui. Paul Latinus m'a dit un jour qu'il en avait assez de l'intoxication communiste et il a donné l'ordre à Michel Libert de voler au TTR des télex de l'OTAN. C'est lui personnellement qui en avait pris la responsabilité. Ces télex ont été publiésdans la revue Althing afin que les autorités belges se rendent compte qu'il y avait des fuites à tous les niveaux. (…) A l'heure actuelle [juli 1985!], â mon avis, le WNP est dissout. Je sais que Libert s'occupe d'un autre mouvement, dont j'ignore le nom. 

Verhoor van Jean-Louis Nemry van 10 juli 1985:

Suite à des cours théoriques, il y a eu des exercices pratiques, soit l'opération Espéranza. A mon avis, lors de cette filature, rue des Erables, il a dû se passer quelque chose. J'ai eu en effet nettement le sentiment que deux individus ont eu un contact dans la rue. Je me rappelle avoir pris des photos en télé de plaques minéralogiques. Au cours de ces filatures, une personne de notre organisation se trouvait près de la pâtisserie, une autre dans la rue des Erables et moi dans la rue des Platanes. Un rapport de ces filatures a été fait. Je crois qu'à l’époque, j'étais en compagnie de Frédéric Saussez.

Quelques temps après les filatures, alors que je me trouvais dans l'appartement de Libert, le Kom Serg Bru, soit le commandant du service de renseignements de Bruxelles est venu chercher ledit rapport. Je n'ai pas vu cette personne, je pense qu'il devait s'agir du "canard". Lorsque Libert est rentré dans la pièce où je me trouvais, il m'a dit que cette personne nous avait félicité pour le travail effectué qui avait donné des renseignements sur un traffic d'armes et de drogue. Je sais que par la suite, Libert a fait effectuer un autre exercice auquel je n'ai pa s participé, rue de la Pastorale. Je crois qu’à la réflexion, que cette opération se situait avant l'opération Espéranza. Michel Libert avait bien noyé le poisson de façon à ce que les gens qui participaient à cette filature ne puissent pas connaître la finalité de l’opération.

Peut-être même qu'à l'époque, Libert ignorait la finalité de la filature. Certaines personnes étaient chargées de repérer les antennes radio rue de la Pastorale et rue des Aléxiens ou dans les environs, d'autres personnes devaient surveiller d'autres éléments de détails dans la rue. Le tout devant faire un rapport cohérent parla suite. (…) Libert nous avait dit nottament que dans l'éventualité d'une interpellation par lapolice, entre autres au cours de l'opération Espéranza, il fallait montrer notre carte du WNP, que décliner les renseignements autorisés par la conversion Le la Haye relativement aux prisonniers de guerre et de tenir 24 heures. Pendant ce laps de temps, il prendrait contact avec nos protecteurs de la sûreté pour nous faire relâcher.

Verhoor van Marc De Jode van 12 juli 1985:

J'ai fait les exercices pratiques de filature à la demande de Libert, rue de la Pastorale où je devais surveiller la maison de Vandermeulen que je connaissais pas mais dont on m'a dit qu'il était un agent de l'Est. J'y ai été deux ou trois fois sur une semaine. Il y avait aussi une autre adresse àsurveiller près du Marché aux Puces. (…)

Au point de départ, je ne voulais pas voler les documents Télex [de fameuse Navo telexen]. Devant mon refus, Libert a affirmé que l'on s'en prendrait à des membres de ma famille [!!!!]

Verhoor Eric Lammers 25 september 1985:

C'est par Marcel Barbier, que je connaissais auparavant  que je suis entré au WNP. A ce moment, j'ai rencontré Libert. C'était début 81, Libert m'a proposé de faire partie d’un groupe parastatal travaillant pour la Sureté. (…) A de nombreuses reprises nous avons servi de courrier au groupement et cela se déroulait à la gare du Midi et à la gare Centrale. Nous étions en surveillance et devions repérer un homme avec un journal (La Dernière Heure) plié sous le bras. Nous devions l'interpeler et nous exhiber mutuellement une carte orange, et citer un chiffre code lié au groupe "date-heure". Soit un paquet, soit une enveloppe nous était remis que nous remettions à Libert.

Cela a duré plusieurs mois. J'ignore ce que contenaient les colis et enveloppes. Personnellement je n'ai jamais eu de contactes discrets ni des cours avec des membres de la Sûreté. Tout ce que je sais, c'est que Libert nous avait brossé un tableau des gens de la Sûreté dont il fallait se méfier, car, disait-il, ces personnes travaillaient pour le KGB. Libert nous avait cité Raes, Devliegere et Smets. Par contré il nous avait cité des gens valables comme Joseph Kausse et son équipe.

103

Re: Michel Libert

Michel Libert tijdens de zomer van 1983: op kamp met de "scouts".

http://i38.servimg.com/u/f38/11/22/12/24/libert10.jpg

Ik vond ook nog deze foto van de brievenbus van Von Graffenberg - euh ... Libert - in Sint-Gillis:

http://i38.servimg.com/u/f38/11/22/12/24/libert11.jpg

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

104

Re: Michel Libert

Nog zo'n uitspraak van Libert die volgens mij moeilijk te controleren is:

Volgens Libert was er maandelijks zo'n 10.000 euro nodig om de WNP-machine draaiende te houden. Hij vermoedde dat een groot deel van dat geld afkomstig was van de Bonvoisin, maar die ontkende.

Ik vraag mij af hoe het komt dat WNP - volgens Libert - zo veel kosten had iedere maand. Het was geen politieke partij met secretariaten, drukwerk of betaalde medewerkers. Probeert Libert met deze uitspraak WNP groter te maken dan het in feite was of probeerde hij de Bonvoisin te linken aan WNP (en hem dus zwart te maken)?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

105

Re: Michel Libert

Beide, vermoed ik.

106

Re: Michel Libert

Over de verklaringen (of leugens) van Libert - waarvan je hierboven al een mooie lijst kan lezen - verklaarde Pierre Morlet het volgende tegenover de Tweede Bendecommissie:

"Er is ook een indrukwekkende reeks opdrachten in samenhang met de onthullingen van Michel Libert, een van de spillen van WNP, die in alle WNP-dossiers met een kennelijke inschikkelijkheid heeft gepraat en er ter zake wellicht stelselmatig een schep bovenop deed."

"Op een bepaald ogenblik had de heer Libert het over een orgaan binnen WNP dat hij Burafex noemt, een soort generale staf. De heer Libert zou WNP overigens een haast denkbeeldige maar overweldigende structuur geven. Bij Burafex zouden plannen tot destabilisatie hebben gecirculeerd, zegt hij, die rechtstreeks de voornaamste feiten van Waals-Brabant ter sprake brachten. De speurders zullen Libert hierover verder met aandrang ondervragen."

"Hij heeft een bocht gemaakt, zeggende dat er in werkelijkheid nooit sprake is geweest van feiten zoals die van Waals-Brabant en dat hij die verbanden zelf heeft gelegd. Voorlopig was ook dat spoor afgesloten."

Bron: Verslag Tweede Bendecommissie (bijlage 5)

Volgens mij vat dit citaat het goed samen: Libert maakt van WNP een gigantische organisatie met vertakkingen over heel West-Europa. Hij sleurt er "bekende" personages zoals Cocu, de Bonvoisin, de Staatsveiligheid, ... bij zodat niemand nog de waarheid kan vinden in dat web. Terwijl die waarheid - in mijn ogen - redelijk eenvoudig is: Libert stond aan het hoofd van een groep mannen die bereid waren om in koelen bloede te moorden (of terroristische aanslagen te plegen) en die toevallig in dezelfde periode als de Bende van Nijvel verkenningsopdrachten uitvoerden aan warenhuizen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

107

Re: Michel Libert

Ik heb gisteren aan iemand gevraagd om deze tekst uit een brief van Libert van mei 1985 te vertalen. Ik heb hem niet gezegd wie het had geschreven of binnen welke context het werd geschreven. Het eerste dat die persoon zei - nadat hij het had gelezen - was: "precies nogal een dominant persoon".

Maar het gaat over de vertaling. Hij heeft me geen letterlijke vertaling gegeven maar vertelde me dat de inhoud intelligent overkomt maar dat het veel blabla is. De boodschap komt hier op neer: er bestaan twee groepen mensen, de " hersenen" ("brains") en de "uitvoerders" ("exécutants"), de dominanten en de gedomineerden, zij die de schapen hoeden/leiden en zij die de schapen verdrinken. Zoals ik in de vorige post al aangeef, maakt Libert ook duidelijk dat hij niet behoort tot de "klasse van de gedomineerde".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Libert

Ben wrote:

Nog zo'n uitspraak van Libert die volgens mij moeilijk te controleren is:

Volgens Libert was er maandelijks zo'n 10.000 euro nodig om de WNP-machine draaiende te houden. Hij vermoedde dat een groot deel van dat geld afkomstig was van de Bonvoisin, maar die ontkende.

Ik vraag mij af hoe het komt dat WNP - volgens Libert - zo veel kosten had iedere maand. Het was geen politieke partij met secretariaten, drukwerk of betaalde medewerkers. Probeert Libert met deze uitspraak WNP groter te maken dan het in feite was of probeerde hij de Bonvoisin te linken aan WNP (en hem dus zwart te maken)?

Vermoedelijk gaat het hier om de onkosten van het huren van garageboxes en safehouses en onkostennota's van medewerkers.

Servo per Amikeco

109

Re: Michel Libert

DeadLetterBox wrote:

Vermoedelijk gaat het hier om de onkosten van het huren van garageboxes en safehouses en onkostennota's van medewerkers.

Dat zou een reden kunnen zijn, maar dan vraag ik mij af: welke garageboxen, safehouses en onkostennota's?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

110

Re: Michel Libert

Volgens het boek Opus Dei in België is Michel Libert nog lid geweest van de Scouts d'Europe:

(...) De scouts, ook atleten van Christus genaamd, ondergaan een para-militaire opleiding want men moet 'de toekomstige milicien voorbereiden op zijn nieuw leven opdat er geen breuk zou zijn in zijn vorming'. Dat de scoutsbeweging een paramilitaire organisatie is, wordt trouwens niet verhuld: "Bij zijn uitgangspunt, is onze padvinderij een paramilitaire jongerenbeweging. Dat is niet vreemd als men zich wil herinneren dat de moedige officier van het Engelse leger, Lord Baden-Powell, zijn militaire ervaring gebruikte om de padvinderij uit te werken...".

De Belgische afdeling ontstond in 1964 onder de benaming Fédération des Scouts d'Europe (FSE) en zou over zo'n 250 leden beschikken. Voor zover bekend bestaat er geen Vlaams equivalent. De FSE hangt af van de Union Internationale des Guides et Scouts d'Europe, gevestigd in Frankrijk. Terloops, een oud-lid van de Scouts d'Europe is Michel Libert, militant van het mysterieuze Westland New Post.

Bron: Opus Dei in België | André Van Bosbeke

Ik zal binnenkort nog wat meer info over FSE delen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube