141

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Exacte timing volgens twee van de meest betrouwbare bronnen:

  • Op zaterdag 08/01/1983 rond 17u00 neemt Angelou zijn vaste plaats, Rogierplein in Sint Joost-ten-Node, in. Vervolgens als vermist opgegeven.

  • Zondag 09/01/1983 om 01u10, laatste wedstrijd vanaf het Rogierplein, over een afstand van ongeveer 5 km.

  • Op zondag 09/01/1983 tussen 7u30 en 8u30, wordt de taxi gezien rue de la Terre du Prince in Mons.

  • Op woensdag 12/01/1983, rond 11u20, vondst het lichaam van het slachtoffer in de kofferbak.

Modderbanen:

  • Volgens de eerste bevindingen droeg de kleding van het slachtoffer sporen van mergelmodder.

  • Volgens het onderzoek komen deze moddersporen niet uit de omgeving van Bergen!

De afgelegde kilometers:

97 km, waarvan er 92 niet worden uitgelegd... Wetende dat van Brussel tot het centrum van Bergen, zijn er ongeveer 65 km.

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

C.P, de getuige van de agressie Chaussée de Mons spreekt van minstens 2 personen. Het is dus heel goed mogelijk dat een van de aanvallers eerst zijn metgezel naar huis heeft gereden, alvorens naar Bergen te gaan.

143

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

gloacoster :

  • Mogelijk ligt het ergens tussen Thieu (parking E19) en Nimy-Maizières (idem). NB: Er waren gedurende de jaren 90 een paar botten of benderen (sorry ik ken niet het juist word) in een vuilniszak gevonden. Deze resten waren gelink naar de "dépeceur de Mons".

  • Ik heb geen vaste informatie over deze getuigenis bij Anderlecht, Chée de Mons.

144

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Whynot? wrote:

Ik las ooit dat het dossier Angelou verloren ging en opnieuw samengesteld diende te worden. Klopt dit gegeven?

Het dossier is inderdaad verloren geraakt toen het verhuisd werd naar Charleroi. De agenda van Angelou kon men niet opnieuw samenstellen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

145

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Voor die kalk/krijtsporen: ik weet niet of dat zo'n groot mysterie hoeft te zijn.

Wie in de buurt woont en houdt van fietsen: rij eens vanaf centrum Brussel langs de vaartkaai van het kanaal Brussel-Charleroi richting Halle. Je passeert langs Anderlecht en langs de rechterkant van het kanaal (rijdend richting Halle) zijn er zelfs nu nog altijd stukken waar er vergruizelde kalksteen ligt die als 'vulling' gebruikt werd (opgelet: flikker niet in het water, in principe rij je daar met de fiets aan de linkerkant, daar is een mooi fietspad). Als je doorrijdt voorbij Halle passeer je overigens langs het kanaal aan Tubize, de zwaaikom van Ronquières en ben je vlakbij het bos van la Houssière.

Je hebt daar in de buurt overigens al heel lang firma's waar bouwmaterialen/grint etc wordt opgeslagen (ik weet niet in 1983 maar echt al heel lang).

Als ik me niet vergis werd datzelfde materiaal als 'filler' gebruikt onder wat nu het op-en afrittencomplex is van de Ring/E19 richting Bergen op de grens tussen Anderlecht en Sint-Pieters-Leeuw niet ver van de 'Coca Cola', wat een logische route zou geweest zijn voor de taxi. Ik ben niet 100% zeker maar ik ging naar school in Brussel in de jaren '80 en meen dat dat daar toen nog aan de oppervlakte lag. Omgeving was wel totaal anders dan nu: er was nog geen Brico, geen Ikea, veel minder druk ... Metro 'COOVI' etc was er allemaal nog niet.

Alleen: wat er wel al was toen was een post van de wegpolitie, die zie je rechts aan de Bergensesteenweg richting Sint-Pieters-Leeuw te Anderlecht. Ze was toen wel veel kleiner dan het politiecomplex dat er nu staat en lag wat uit het zicht. Misschien niet een optimale plek voor criminelen.

Maar ongetwijfeld wist de politie het bovenstaande maar al te goed en zullen ze het onderzocht hebben.

146

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Bedankt voor je getuigenis. Dat zou inderdaad een logische verklaring kunnen zijn.

Xenophon wrote:

Alleen: wat er wel al was toen was een post van de wegpolitie, die zie je rechts aan de Bergensesteenweg richting Sint-Pieters-Leeuw te Anderlecht. Ze was toen wel veel kleiner dan het politiecomplex dat er nu staat en lag wat uit het zicht. Misschien niet een optimale plek voor criminelen.

En toch was die plek aan COOVI, langs het kanaal Brussel-Charleroi, een gekende plaats voor criminelen om auto's in het kanaal te dumpen of om wagens te verkopen. Zie bv. het topic 'Autodieven' voor een aantal voorbeelden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

147

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Nu je het toch over CERIA/COOVI hebt. In het geval van Angelou zou ik zeker eens de talrijke labo's van het COOVI binnen gestapt zijn.

Wat weten we nog over dat COOVI?

Aubanel wrote:

"En als het gros van de antwoorden in Eigenbrakel ligt, dan moet m.i. ook additioneel gekeken worden wie uit Eigenbrakel of de onmiddellijke buurt ervan nog onder de radar is gebleven. Ik denk bijvoorbeeld - zonder daartoe concrete aanwijzingen te hebben - aan een notoire, in Thailand gearresteerde pedofiel, rijk, schietgraag, extreemrechts en school gelopen in Eigenbrakel en in de de kokschool Ceria in Anderlecht. Dat laatste is trouwens een plek die m.i. nader moet worden bekeken (cf. Christine Van Hees, Angelou, de fameuze Nicolas L. etc.)"

Ben het roerend eens met Aubanel wat dit betreft. Trouwens Christine heeft minstens 1 vriendje gehad die studeerde aan het COOVI » us.archive.org

Elsene-Bergen: De moordenaars stelen een taxi in Elsene en rijden ermee naar Bergen. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk nog gezien aan CERIA in Anderlecht dus waarschijnlijk zijn ze via de E19 naar Mons gereden.

Zijn laatste taxirit op 08/01/83 's avonds heeft hem zeer waarschijnlijk naar de Bergensesteenweg gebracht, ter hoogte van de CERIA. Hier heeft een getuige gezien hoe een taxichauffeur werd aangevallen.

Bovendien was CERIA/COOVI een ontmoetingsplaats voor de Brusselse fine fleur. Ze kwamen er in het restaurant dineren op kosten van de belastingbetaler. En neen er was toen geen metro maar de eindplaats van tram 103.

Ben wrote:

En toch was die plek aan COOVI, langs het kanaal Brussel-Charleroi, een gekende plaats voor criminelen om auto's in het kanaal te dumpen of om wagens te verkopen. Zie bv. het topic 'Autodieven' voor een aantal voorbeelden.

Criminelen? Vrijende koppeltjes ja.

148

Re: Elsene-Bergen: 12 Januari

Reed die 103 niet verder door naar Erasmus? Soit.

Dat restaurant van Ceria was niet slecht, ik ben er ook nog gaan eten met m'n ouders maar zo exclusief was het niet hoor, iedereen kon er reserveren en de bediening gebeurde door leerlingen. Als je langs de Bergensesteenweg de E19 op wil passeer je langs maar nu ook niet pal voorbij de CERIA, die ligt een paar 100 meter ervoor, links. Maar 't is waar, in die buurt was het 's avonds erg stil. En op de steenweg waren een paar serieus louche cafés indertijd. Over hot dates aan 't kanaal kan ik me niet uitspreken, toen was ik nog te jong. smile

Maar er werden indertijd overal in 't kanaal auto's gedumpt, diefstal was toen een veel grotere plaag dan nu.