61

Re: Laurent Podevijn

De Heer Podevijn was een gerespecteerd zakenman (verkocht ook motoren aan het koningshuis) en een concurrent van Van Den Abiel. Financieel had hij zeker niet te klagen. Na zijn dood zijn er nog een aantal motoren van waarde gevonden in zijn magazijn » www.motorcycleclassics.com

62

Re: Laurent Podevijn

Omdat er bij de bendeaanvallen meerdere slachtoffers zijn met een intrigerende back story, en ook door de manier waarop sommigen werden vermoord, werd soms geopperd dat naast zaaien van terreur ook afrekeningen werden gemaakt. Dat kan rijmen met verschillende samenstellingen van de bende, en de heel goede lokale kennis.

Maar we moeten daar denk ik wel heel voorzichtig mee zijn. (Schijnbare) toevalligheden zijn als het gaat om een zaak met zoveel feiten en vertakkingen niet alleen te verwachten, maar misschien ook deel van een beoogde desinformatie. Desinformatie in en van het onderzoek is denk ik een aspect dat trouwens onderbelicht is. Indien 'men' decennialang zoveel druk kon uitoefenen om het onderzoek te dwarsbomen, dan is en blijft desinformatie vast een deel van die tactiek.

63

Re: Laurent Podevijn

intens wrote:

Is het geweten waarom Van den Abiel de vinger naar Podevijn wees? David Van de Steen schrijft in zijn boek dat het niet boterde, en Van den Abiel stak niet onder stoelen of banken dat Podevijn meer van de zaak wist. Hoever gaat die rancune terug? Is de volgorde en plaats waar de slachtoffers in Aalst gemaakt zijn volledig uitgemaakt?

Mevrouw Van den Abiel/Van de Steen zou gebeld hebben naar haar vader dat ze nog even langs de Delhaize zou passeren. Was mogelijk te voorspellen als je het schema van mensen een beetje kent misschien ook?

Re: Laurent Podevijn

Ok, dus Bouhouche of Beijer luistert de telefoon van mrv Abiel af en hoort dat die naar de Delhaize zou gaan. Iemand laat de Marlets aanvragen op de radio, het geheime signaal, en een uur later staat de bende aan de bewuste Delhaize om hun huurmoord te plegen, Ze arriveren toevallig of niet net op hetzelfde moment dat de bewuste familie arriveert aan de Delhaize... Zou het niet veel simpeler zijn geweest om Abiel thuis op te wachten en hem doodschieten zodra hij in of uit zijn auto stap en er vandoor gaan met z'n auto, de moord verhullen als een carjacking?

Re: Laurent Podevijn

Kleur en howitzer, lees de hypothese van ons ontvallen forumlid Kuros » Forum

66

Re: Laurent Podevijn

Howitzer, ik ben volledig akkoord. Indien het directe doelwit Van den Abiel was, dan zijn er andere manieren. Maar zover ik uit krantenartikels van vlak na de feiten die hier gepost zijn begrepen heb, verklaarde hij dat zijn dochter en haar gezin elke zaterdagavond op bezoek kwamen. Ik kan het verkeerd interpreteren of het artikel is misschien fout, er staan immers meerdere fouten in over de volgorde en plaats van de slachtoffers, maar dat is niet ongewoon zo vlak na de feiten.

Zoals ik het lees kwam de dochter elke week met de kinderen op bezoek, ze zette de kinderen bij de grootouders af en ging dan vaak eerst nog even winkelen, soms vergezeld van haar man. Op de noodlottige dag gingen de kinderen ook mee naar het warenhuis omdat het Sint-Maarten was. Ze belde dus vermoedelijk om te zeggen dat ze hen niet eerst zou afzetten.

Dus er hoefde helemaal geen telefoon te worden afgeluisterd, de dochter van Van den Abiel was gewoonlijk elke zaterdagavond op die plek. Er zijn getuigenissen dat er nog een ander wagen in de Parklaan de omgeving observeerde. Het was genoeg om te wachten tot de Volvo van VDS die wagen voorbijreedt of de parking opdraaide om het sein te geven dat de Golf GTI mocht vertrekken. Het aangevraagde plaatje om 19:15u kan dat sein geweest zijn, maar om een delicaat getimede operatie alleen daarvan af te laten hangen lijkt me minder geloofwaardig. Het sein moet in elk geval rond die tijd gegeven zijn en dat is interessant omdat het de Golf GTI in standby plaatst 20 minuten rijden of minder van de Delhaize Het gezin werd aangevallen toen ze buitenkwamen, na het shoppen. Uit de getuigenis van David weten we dat de overvallers hen min of meer verdekt stonden op te wachten, twee achter een auto en een derde achter kratten.

Re: Laurent Podevijn

Dan moet degene die op observatie stond wel naar een telefooncel zijn gelopen om te verwittigd. Ik dacht dat ze waren samengekomen in een bos (Housière?) voor hun raid en dan met twee auto's naar Aalst zijn gereden. Toch niet zo eenvoudig te plannen in het pre gsm tijdperk als je maar een beperkt tijdframe hebt voor je aanslag.

68

Re: Laurent Podevijn

jay wrote:

De Heer Podevijn was een gerespecteerd zakenman (verkocht ook motoren aan het koningshuis) en een concurrent van Van Den Abiel. Financieel had hij zeker niet te klagen. Na zijn dood zijn er nog een aantal motoren van waarde gevonden in zijn magazijn.

Advertenties uit 1983-84 van AARC, het bedrijf van Van den Abiel » aalst.courant.nu | aalst.courant.nu

Auto-onderdelen, maar Podevijn had toch een motorzaak? Dus toch niet echt concurrenten, of zie ik dat verkeerd? Iemand hier op het forum suggereerde een link tussen de firma van Van den Abiel en landsverdediging maar zonder enige bronvermelding? Wat is daar van aan?

En dan is er ook dit:

JOS wrote:

Podevijn en Van den Abiel kenden elkaar al veel langer dan van de periode dat ze buren waren in de Sint-Jobstraat. Na de oorlog hadden ze beiden een zaak

Van den Abiel zat in Leopoldville in Kongo in de jaren 50-60 en werkte in de Mercedes-garage daar, volgens anderen op dit forum. Van den Abiel zelf geloofde blijkbaar dat zijn dochter en haar gezin een bewust target waren:

Tijdens zijn verhoor door de Bendecommissie-bis ging Van Den Abiel uitvoerig in op de 9 mm-kogels die op de al halfdode lichamen van zijn dochter, schoonzoon en kleindochter werden afgevuurd. Dit was overduidelijk een geval van shoot to kill. Buiten de acht doden vielen er in Aalst ook nog eens zeven zwaargewonden. Zij mochten blijven leven. "Maar mijn familie blijkbaar niet", aldus Van Den Abiel.

"Ik heb altijd de stellige overtuiging gehad dat mijn dochter de daders kende. Ik leid dat af uit de manier waarop ooggetuigen de raid beschreven. Nog voor het eerste schot moet mijn dochter iets hebben geroepen waaruit op te maken viel dat deze mannen waren gekomen voor háár, voor haar man en voor haar kinderen." Thérèse Van Den Abiel en Gilbert Van de Steen werkten eveneens in het motorenbedrijfje in de Sint-Jobstraat. In het Bende-dossier is de link naar de parkeer- en takelboetes van Albert Van Den Abiel nooit gelegd. "En zoals ik zeg", klinkt het korzelig aan de telefoon. "Het hoeft niet meer. Ze kunnen allemaal de pot op."

howitzer wrote:

Dan moet degene die op observatie stond wel naar een telefooncel zijn gelopen om te verwittigd. Ik dacht dat ze waren samengekomen in een bos (Housière?) voor hun raid en dan met twee auto's naar Aalst zijn gereden. Toch niet zo eenvoudig te plannen in het pre gsm tijdperk als je maar een beperkt tijdframe hebt voor je aanslag.

Dat is toch om en bij de 50 km? Lijkt het je niet riskant om zover te rijden en dan absoluut zeker te zijn om exact op het juiste moment ter plaatse te zijn? Er zijn nog mensen op het forum die veronderstellen dat een plek in de buurt een veel handigere startplaats was en ik denk dat ik me daarbij moet aansluiten.

Vanuit de buurt van de Gustaaf Papestraat bijvoorbeeld is het volgens Google maps 800 m, haast in een rechte lijn. Wandelafstand dus, 10 minuten. "Te voet naar Scherpenheuvel?" De meeste draadloze communicatiemiddelen van die tijd konden die afstand vermoedelijk wel overbruggen?

Toch even voor alle duidelijkheid: ik wil met mijn denkpiste absoluut niet de betrokkenheid van Podevijn suggereren. Het is bijvoorbeeld goed mogelijk dat men gebruik kon maken van de faciliteiten zonder zijn medeweten. Die zaak was immers gekend bij een aantal mensen die wel geimpliceerd zijn in het dossier, en de bende had ook de kennis en de hardware om alarmen uit te schakelen en poorten te openen.

Re: Laurent Podevijn

Als het geen aanslag is dan is er natuurlijk nog wel de vraag waarom Aalst. Dat lag toch buiten hun gebruikelijk actieterrein.

Of het moet natuurlijk zijn dat Chistiaan Bonkoffsky werkelijk de reus van Aalst was. Dat verklaart ook waarom ze via sluipweggetjes zijn weggereden.

Re: Laurent Podevijn

Ben wrote:

Deze getuigenis kwam deze week binnen:

Ik kwam destijds wel eens bij Laurent Podevijn in Aalst, verdeler van o. a. Norton, Triumph en BMW motorfietsen. Podevijn was een man die mensen bedroog en bestal, en er niet voor terug deinsde om geweld te gebruiken en om in geval van discussie de toenmalige Rijkswacht te bellen als er iemand kwam reclameren. Hij verzorgde het motorfietsen park van de Rijkswacht en kwam met alles weg. U weet toch dat de heer Mendez bij Podevijn verkoper was destijds? Ik weet van iemand van de Norton club Belgie die bij Podevijn binnen kwam voor iets maar er was niemand aanwezig. Daarop ging deze persoon in de werkplaats een kijkje nemen en zag daar een openstaande bestelwagen tot boven vol wapens staan. Hij vlug terug naar de ingang waarop Podevijn binnenkwam. Deze persoon heeft dat later op de algemene vergadering van de Norton club nog verteld. Is dit allemaal ver gezocht? Ik weet het niet, maar Mendez wordt toch ook in het Bende dossier vernoemd.

Mendez was een duiker, hij zal de grotten in de buurt van Kester ook wel gekend hebben. Trouwens volgens sommigen was zijn telefoon naar de schietclub in Aalst zijn doodsvonnis. Wapens van de diefstal van Mendez zijn in de buurt van Aalst terecht gekomen trouwens.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.