Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

witisgeengrijs wrote:

Moet ik hieruit concluderen dat er 3 belgische politiemensen zijn verdwenen en nooit meer naar België terugkwamen?

Het lijkt mij nogal onwaarschijnlijk dat er 3 politiemensen verdwijnen met de noorderzon zonder dat hieraan enige ruchtbaarheid wordt gegeven.

De grote Manitou ziet alles

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Ik heb altijd een beetje moeite met dit soort boeken. Op het eerste gezicht lijkt alles heel interessant, maar bij nader inzien is het vaak vis noch vlees. Ik vind het altijd moeilijk om te geloven dat een geheime dienst een werk laat verschijnen waarin diezelfde geheime dienst in een slecht daglicht wordt geplaatst en/of gelinkt wordt aan nog niet opgeloste criminele feiten (zoals de Bende van Nijvel). Je zou toch denken dat een machtige organisatie als de Mossad zou ingrijpen als een boek op het punt staat om belangrijke informatie te onthullen?

Als de informatie van Ostrovsky klopt als een bus, waarom zijn andere auteurs, onderzoekers, etc. hier dan niet dieper op ingegaan? Het boek bestaat inmiddels al een decennium. Drie Belgische politiemensen die in de loden jaren met de noorderzon verdwenen zijn en niemand heeft dit gegeven ooit verder onderzocht of onder de aandacht gebracht? Da's op zijn minst opmerkelijk te noemen.

Ik vind het jammer dat dit boek de indruk wekt - in mijn geval dan toch - onbetrouwbaar te zijn. Bij elke passage heb ik de neiging om alles met een serieuze korrel zout te nemen, terwijl ik nochtans erg geloof in de piste WNP (en hogere machten als de CIA, Mossad, etc.). Het lijkt wel of de schrijver alle Europese landen is afgegaan op zoek naar onopgeloste zaken en vervolgens op de Bende van Nijvel stootte en dacht: "Laten we daar maar een CCC-WNP-Mossad-verhaal van maken, dan heb ik er weer een paar pagina's bij."

Ik zeg niet dat alles wat Ostrovsky beweert, gelogen is. Maar het is moeilijk om de waarheid te onderscheiden van de leugens en halve waarheden die volgens mij ook in het boek verwerkt zijn.

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

De drie politiemannen waarvan sprake zouden wel eens Martial Lekeu, Christian Pattijn en Marc Fiasse kunnen zijn (dixit René Haquin). De twee laatst vernoemden zouden in de dezelfde periode als Lekeu naar de US vertrokken (gevlucht?) zijn.

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Dat zou dan wel in mei 1984 moeten geweest zijn, dus voor de moordpartijen in Eigenbrakel, Overijse en Aalst.

De grote Manitou ziet alles

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

patrick111 wrote:

Je zou toch denken dat een machtige organisatie als de Mossad zou ingrijpen als een boek op het punt staat om belangrijke informatie te onthullen.

Wikipedia:

Shortly before official publication of the book, the Israeli government filed lawsuits in both Canada and the United States seeking injunctions against publication. A judge in New York granted the request at a 1 a.m. hearing in his home. The New York Supreme Court overturned his decision, but the resulting publicity focused national attention on Ostrovsky’s story and guaranteed international success.

Concerns were expressed that by exposing certain prior operations, the book endangered the lives of agency personnel. Ostrovsky maintains he never placed anyone in danger because only first names or code names were used. Furthermore, Ostrovsky says the Mossad was privately allowed to see the book before publication to ensure that lives were not placed in danger.

According to court papers filed by the Israeli government in an attempt to stop the publication of his book By Way of Deception, in 1982, Ostrovsky was recruited by the Mossad and trained at the Mossad Academy north of Tel Aviv as a katsa (case officer).

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Ook het gezagwekkende boek 'Operatie-Mossad: een onthullend beeld van de Israëlische geheime dienst' (oorspronkelijke titel 'Gideon's Spies: The Secret History of the Mossad) van Gordon Thomas beschouwt Ostrovsky als een valabele bron. In dit boek kun je het hele verhaal lezen van de reactie van de Israelische staatsdiensten op de publicatie van zijn boeken.

27

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Sebastiaan wrote:

Ook het gezagwekkende boek 'Operatie-Mossad: een onthullend beeld van de Israëlische geheime dienst' (oorspronkelijke titel 'Gideon's Spies: The Secret History of the Mossad) van Gordon Thomas beschouwt Ostrovsky als een valabele bron. In dit boek kun je het hele verhaal lezen van de reactie van de Israelische staatsdiensten op de publicatie van zijn boeken.

Yep, en ik heb het met Gordon Thomas nog eens kortgesloten (omdat ik me zo comfortabel mogelijk wilde voelen met de kwaliteit en betrouwbaarheid van de informatie, gezien de bijzonder grote implicaties ervan). In een persoonlijke communicatie bevestigde hij me de betrouwbaarheid van Ostrovsky. Bovendien, hoe meer details ik te weten kom over WNP, Smets, de Staatsveiligheid, Buslik, Lekeu, Beijer, Bouhouche, Mendez, Ajjaz, Gol, & co, ... hoe meer ik deze piste bevestigd zie.

Absoluut te lezen is ook het nieuwe boek van Gérald Damseaux: een heuse klokkenluider m.b.t. tot onze eigen Staatsveiligheid (o.a. wat betreft de zaak Buslik en de rol van "de Eend" in WNP).

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Iedereen op het forum zal wel oud en wijs genoeg zijn om zelf uit te maken wat of wie er al dan niet betrouwbaar is.

De grote Manitou ziet alles

29

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

Dat de moord op minister van Staat André Cools het sluitstuk zou zijn van de bende van Nijvel, klopt helemaal niet met het moord-onderzoek dat jarenlang heeft geduurd. Ten 1ste zijn er veroordelingen geweest voor de moordenaars, en ten 2de werd de opdrachtgever een politieke rivaal geacht nl Alain van der Biest (hoewel er in deze zaak 2 moordenaars hun betrokkenheid ontkenden en ook Alain van der Biest nooit heeft bekend).

Maar voor het gerecht is eigenlijk de moord op André Cools een uitgemaakte zaak. Zodus hier is al zeker één weerlegging van wat de schrijver Ostrovsky schrijft in z'n boek. Of ... het zou gaan over een moord op een andere minister (of politieker), maar daar heb ik geen weet van wie dat dan zou kunnen zijn.

30

Re: Boek: De keerzijde van het bedrog

witisgeengrijs: het moordonderzoek naar Cools is een farce, de oplossing ligt in het dossier Atlas - als het verhaal van Ostrovsky klopt, wel, dan leidt de bende ook naar dezelfde maffieuze, Mossad-gelinkte groep daders