Re: Freddy Troch

Tricke wrote:

Geloof blijkt een rode draad te zijn bij waarheidszoekers. Zo geef jij veel vertrouwen aan Troch Trobke, een man die bijvoorbeeld verguist wordt door Walter De Smet die het boek "Het land van de onbestrafte misdaden" schreef. De promotie die Troch maakte na zijn rol als onderzoeksrechter maken zijn woorden zeker niet ongeloofwaardig voor me

Het is erg moeilijk Tricke, inderdaad. Wie valt/viel er in dit dossier, in dit onderzoek te betrouwen? Maar die vraagstelling is alweer koren op de molen van zij die van in het begin het onderzoek wilden manipuleren! Iedereen die mogelijk in de goede richting zit (hoewel dat inderdaad niet altijd zo was of is) in diskrediet brengen.

Het is logisch dat Troch zijn Delta-cel verdedigde/verdedigt als 1 samenhangende ploeg. Het is NIET logisch om ervan uit te gaan dat er bij de Delta-cel NIET gemanipuleerd werd. De cel Delta is pas opgericht na de overval van de Bende van Nijvel op het Delhaize-warenhuis van Aalst op 9 november 1985 en toen was het onderzoek naar de Bende Van Nijvel reeds 1 geforceerde miskleun.

Waarom zou er dus NIET gemanipuleerd geweest zijn bij de Delta-cel als dat ervoor en erna wel overduidelijk bleek? Speurders uit het mislukte onderzoek naar de moord op José Vanden Eynde hadden bijvoorbeeld ook duidelijk hun invloed op leden van de Delta-cel om maar 1 ding te noemen!

De mantra dat de cel-Delta moest gestopt worden omdat ze desondanks in de goede richting zaten, geloof ik echt.
Maar dat is mijn persoonlijke mening. Wat was die goede richting dan?

Uit het verslag van de Tweede Bendecommissie (bijlage 5): In welke richtingen wilde Delta dan naar openingen zoeken? Zowel Troch als de politieleiding wilden diverse kanten uit; maar met name die van extreem-rechts en de Bonvoisin, de bende Haemers, de Borains, Gladio, het dossier Reyniers, en Bouhouche, Beijer en Mendez. Enkelen onder hen verklaarden hier nadrukkelijk bij dat ze ook metterdaad al deze richtingen waren uitgegaan, maar niet ver genoeg.

Als je leest en blijft lezen (zoals mijn post hierboven), dan kan je inderdaad ook merken dat Troch niet alles volgens het boekje deed of kon doen. Lees bv. het verhoor van Sonja Camps door Troch... Dat kan je dus verdacht vinden, maar omgekeerd deden andere magistraten het bewust wél punctueel volgens het boekje juist om het onderzoek dwars te zitten.

Er is 1 constante in heel de Bende Van Nijvel, een constante die ook hier terug komt. De vele elementen die in het grote spinnenweb alles met elkaar verbinden moesten verdwijnen en blijven vandaag nog steeds verdwijnen.
Troch was maar pas begonnen aan zijn onderzoek om de verschillende zaken te herbekijken in functie van de Bende Van Nijvel toen hem het onderzoek afgenomen werd.

Maar ook als je meer details leest over de rol van Troch dan merk je dat hij de rol van de Rijkswacht nooit (voldoende) onderzocht...

"Waarom is ook Dendermonde - onder leiding van Freddy Troch - er niet in geslaagd om te ontdekken dat de rijkswacht al voor 1982 contacten had met Wittock-Van Landeghem? Was het geen interessant dossier voor hen?"

En toch lees je citaat van Freddy Troch:

"In die tijd, in de jaren ’80, was er een enorme normvervaging in bij verschillende geledingen in Brussel. Onder meer doelend op leden van de rijkswacht. Ze waren bang dat we andere potjes zouden opentrekken."

Bron » Nieuws

Anderzijds, omdat je Walter De Smedt aanhaalt Tricke:

(...) "Toen De Morgen de Front de la Jeunesse-lidkaart van Johan Demol publiceerde, kwam het onderzoek tot stilstand. Door een gunstige wind landde het dossier echter op mijn bureau [van Walter De Smedt]. Samen met een lid van de dienst Enquêtes, mijn vriend Jos Van Herck, ontdekte ik dat de documentatie die bij de leider van FJ in beslag was genomen al die jaren onbenut bij de griffie in Brussel was blijven liggen. De documenten waren opgeborgen in originele Rijkswachtenveloppen die nog netjes dichtgeplakt waren. Men had ze dus nooit geopend. Erg verwonderlijk was dat want de parlementaire onderzoekscommissie had opdracht gegeven om deze na te kijken." (!)

"De inhoud van de omslagen leverde niet alleen het bewijs van het FJ-lidmaatschap van Demol, maar ook van zijn deelname aan de vele vergaderingen. De documenten gaven verder een beter inzicht in de contacten en de werking van FJ als georganiseerde extreemrechtse organisatie. Onze vaststellingen vielen echter bij voorzitter Freddy Troch niet in de smaak. Tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis werd tegen mij klacht neergelegd bij de begeleidingscommissie. Dat had tot gevolg dat het comité-onderzoek stilviel. Waarom waren de door mij aangebrachte documenten destijds niet opgenomen in het Bende-onderzoek of het parlementair onderzoek dat erop volgde? Paste FJ niet in de piste 'ontwrichting van de staat door extreemrechts'?"

"Toch wel gek dat oud-onderzoeksrechter Troch, destijds zogezegd uit het Bende-onderzoek gezet, als voorzitter van Comité P niet alleen geen belangstelling had in stukken uit zijn vroegere onderzoek, maar dat hij bovendien klacht neerlegde tegen een collega die daarop wél verder onderzoek deed!"

En later ook nog:

"Freddy Troch, toenmalig voorzitter van het Comité P, wist te verhinderen dat het rapport van De Smedt over Operatie Rebel openbaar werd gemaakt. Pas in 2001 publiceerde het Comité P een kort en nietszeggend verslag over zijn onderzoek naar Operatie Rebel, waarin de rijkswacht volledig werd witgewassen."

Bron » Nieuws

Of dus het ene zeggen en het andere doen of niet doen. Kon Freddy Troch de rol van sommige leden van de rijkswacht niet onderzoeken? Mocht hij het niet? Of wou hij het niet?

Bij de laatste vraagstelling is het dan inderdaad niet verwonderlijk dat Troch ook zijn speurder, ex-rijkswacht, ex Delta-lid blijft verdedigen ondanks de stelling van het gerecht dat hij het allicht was die de gemanipuleerd heeft bij de wonderbaarlijke vondst te Ronquières? Ah overigens..., deze manipulatie werd door het gerecht aangekondigd en met de pers met veel aandacht neer geschreven... maar ondertussen houdt het gerecht deze stelling niet meer aan... ze hanteren nu de stelling "...dat sommige speurders zich lieten gebruiken."

Het resultaat van dit gesjoemel blijft hetzelfde en de reden daarvoor ook: laten geloven dat het om 1 Bende Van Nijvel gaat. Verbonden door de wapens, die door ballistisch onderzoek aan bepaalde daden van de Bende konden toegeschreven worden. De Bende van Kwak, Said en Boemel.

Het enige wat hij [Philippe De Staerke] zegt, is dat hij nooit iets zal zeggen, en dat "men hem om die reden gekozen heeft".

Schreef substituut Acke. Of hoe je met zo'n nietszeggende zin zoveel kan zeggen.

72

Re: Freddy Troch

Mensen willen het liefst van al zaken waar ze niet mee om kunnen: macht in dit geval. Natuurlijk is er haantjesgedrag bij diegene die in een machtspositie zitten. Twijfel ten zeerste of dat vandaag anders zou zijn dan in de jaren '80 van vorige eeuw.

Wanneer je als hooggeplaatste op de hoogte bent van wie met wie al dan niet overeenkomt kan het echt niet moeilijk zijn om een ondoordringbaar kluwen te creëren volgens mij.

Maak in alle eerlijkheid voor de eerste keer kennis met substituut Acke. Ben het eveneens met je eens dat er niet veel woorden nodig zijn om meningsvolle uitspraken te doen Trobken!

73

Re: Freddy Troch

De oprichting Delta-cel was een blunder volgens Frans Reyniers in de Bendecommissie. Delta moest gestopt worden want er werden teveel juiste linken gelegd.

Het aantal 'acties' dat de Gerechtelijke Politie van Brussel onder leiding van Frans Reyniers daartoe ondernam is schrikwekkend lang. Zonder volledig te willen/mogen/kunnen zijn... enkele van de - ook reeds eerder vernoemde - zaken:

  1. Wie pookte het vuur op, door te stellen dat Delta pas dagen voordien opeens naar Ronquières werd geleid om de wonderbaarlijke zoekactie met gekend resultaat te ondernemen? Er is een interne nota van 20 september 1986, van de procureur van Dendermonde aan de procureur van Gent, waarin FORMEEL besloten werd de zoekactie in het kanaal uit te breiden tot "Large de Fauquez", de plaats in Ronquières die in het rapport Soignies wordt genoemd. De Delta-cel ging niet opeens in Large de Fauquez zoeken naar die befaamde zakken, dat was al maanden op voorhand gepland om ook daar te gaan zoeken! Sinds 6 november 1986 werden er bewust leugens verspreid om de zoekactie van Delta in diskrediet te brengen.

  2. Misschien moet er ook eens nagegaan worden wie het foutieve gegeven verspreidde dat Gérard Lhost ervoor zorgde dat speurder Philippe Vermeersch bij de Delta-cel werd gevoegd, gekoppeld aan de beruchte zoekactie die daarop zou gevolgd hebben... ook dat is NIET WAAR dus. Alweer een bewust manoeuvre van sommigen.

  3. Nog een voorbeeld: Onderzoeksrechter Freddy Troch hoopte via het bestuderen van het dossier Reyniers en het ontwarren van de onderlinge relaties met de andere dossiers, het aspect van mogelijke chantage in bepaalde kringen na te gaan. Zo kende Sonja Camps, een highsocietyfiguur, Frans Reyniers persoonlijk, maar had ze eveneens dubieuze contacten met bijvoorbeeld Robert Darville, de wapentrafikant van de Bende Haemers. Ze kreeg de volledige dekking van Frans Reyniers zodat Freddy Troch voorzichtig moest te werk gaan: ‘Ik moest op een bepaald ogenblik Sonja Camps verhoren. Zij was – dat is algemeen bekend – goed bevriend met de heer Reyniers. Ik wist voor zij bij mij naar het bureau kwam, dat ze Reyniers al had gesproken. Dat verhoor was een steriel verhoor, dat ik zelfs niet durfde voeren op de manier die ik het wou, omdat ik wist dat zij, vanaf het ogenblik dat zij mijn bureau verliet, opnieuw naar Reyniers ging. Ik voelde me geblokkeerd. Achteraf stond er een artikel in de krant waarin Sonja Camps zegt dat Troch haar heeft verhoord en vragen heeft gesteld over leden van de parketten van Nijvel en Brussel, waarover ik uiteraard geen enkele vraag had gesteld. Dat zou mijn bevoegdheid niet geweest zijn. Trouwens, het zou toch direct aan de oren van Reyniers gekomen zijn. Toch lanceert men dat bericht, erbij zeggend: “ik heb niets gezegd”. Dat zijn van die zaken waarbij ik me afvraag: laat u nu de alarmklok luiden of hoe zit het? Wat voor nut heeft dat?’

Het is dus zelfs niet te vatten dat er tot op de dag vandaag nog steeds getwijfeld wordt aan manipulatie in het onderzoek naar de 'Bende van Nijvel'.

Re: Freddy Troch

Volgens het laatste boek van Hilde Geens werd de CWB getipt dat er een informant leidde naar de wapenvondst in Ronquières door niemand minder dan Beijer. Op het moment dat de speurders zich opnieuw in het spoor De Staerke hadden vastgebeten. Hetzelfde spoor dus dat de Delta cel volgde. Dat geeft inderdaad te denken...

75

Re: Freddy Troch

Ben wrote:

Dit maakt de houding van Troch, zoals ik die in het Comité P heb leren kennen, nog veel waziger. Waarom werden alle onderzoeken naar de Rijkswacht afgeblokt en waarom de klacht tegen mij toen ik in de zaak Demol op die piste zat?

(...) Het eindrapport [naar Johan Demol] van De Cloet was klaar op 19 juni 1997. Daarmee was de kous af. Wat Demol precies had uitgespookt bij het FJ, leek binnen het Comité P niemand te interesseren. Voorzitter Freddy Troch en ondervoorzitter Georges Pyl verzetten zich met alle kracht tegen pogingen om verder te zoeken.

(...) De verdere besprekingen van het dossier-Demol gaven binnen het Comité P aanleiding tot een zoveelste malaise. Dat was te merken aan het jaarverslag van toen, waarin de “afwijkende mening” was opgenomen van enkele leden die vonden dat de zaak dringend verder moest worden onderzocht. Troch en Pyl zagen dat anders. Troch dreigde op zeker ogenblik met ontslag indien verder zou worden gespeurd naar het FJ-verleden van Demol.

(...) Ander raadsel: waarom bleef Freddy Troch zich zo heftig tegen verder onderzoek verzetten? Hij was destijds de gedreven onderzoeksrechter die vanuit Dendermonde met zijn cel-Delta resultaten boekte in het Bende-dossier en die ook grote interesse had voor het extreem-rechtse spoor. De Smedt stelde vast dat Troch zelf onmiddellijk na de vangst van de Brusselse BOB in mei 1990 zelf naar de inhoud van de kist was komen kijken. Volgens De Smedt is het verre van zeker of dit volgens de regels van de procedure is gebeurd. Is dat de reden?

In een verslag dat De Smedt begin dit jaar achter gesloten deuren voorlegde aan de parlementaire opvolgingscommissie voor het Comité P uitte hij zijn onbegrip: ‘De vraag stelt zich dan waarom de elementen die uit die stukken blijken en die ter kennis gebracht werden, o.m. aan de cel-Delta, niet gebruikt werden tijdens het officieel onderzoek van het Vast Comité P.’

Vrij vertaald: Troch wist al sinds 1990 waar het archief van het Front de la Jeunesse vrij ter inzage lag, maar zei daar niets over. Speurders van het Comité P hoefden zich begin 1996 enkel naar de griffie op het Brusselse justitiepaleis te begeven om te kijken of de naam van Demol daar op de lijsten voorkwam, maar Troch gaf geen kik. Zonder de onthullingen in Solidair zou het Comité P wellicht tot de conclusie zijn gekomen dat Demol nooit lid was van het FJ.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

76

Re: Freddy Troch

Vooral deze zin in het artikel viel mij op.

"Op de aanwezigheidslijsten – die er dus wel nog lagen – trof De Smedt de namen aan van een erg bekende Brusselse substituut en de broer van een van de drie huidige nationale magistraten. Het gaat er een beetje op lijken dat binnen de politiediensten en de magistratuur werkelijk niemand happig is om meer te weten te komen over de invloed van het FJ en de Groep G. Daar heeft Demol dus wel een punt: waarom kwamen alleen de op hém betrekking hebbende stukken te voorschijn?"

Je gaat het niet leuk vinden he Ben, maar op de "aanwezigheidslijsten" van de loods kwam eveneens een zoon voor van ... die op zijn beurt weer schoonbroer was van ... en de neef van ...

Volgens mij één van de redenen waarom niets in dit dossier opgelost geraakt. Ik neem aan dat Troch ook zijn vriendjes had. En ja ons beschermde ons.

77

Re: Freddy Troch

fenix wrote:

Je gaat het niet leuk vinden he Ben, maar op de "aanwezigheidslijsten" van de loods kwam eveneens een zoon voor van ... die op zijn beurt weer schoonbroer was van ... en de neef van ...

En wat is de link met het de aanwezigheidslijsten van het Front de la Jeunesse?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

78

Re: Freddy Troch

Schrijf Troch af en gelijk ook Willy Acke. Wie durft het aan?

79

Re: Freddy Troch

De link, dat er vaak dingen niet mochten uitkomen omdat er zonen van etc. ... aanwezig waren. Maar geen rechtstreekse link met FDJ, toch niet dat ik weet.

80

Re: Freddy Troch

P-51 wrote:

Schrijf Troch af en gelijk ook Willy Acke. Wie durft het aan?

Kritisch zijn is niet hetzelfde als iemand afschrijven, en Walter De Smedt vernoemt Willy Acke niet, enkel zijn ervaringen met Freddy Troch.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube