141

Re: Abdelkader Belliraj

Belliraj zijn motief om Delhaizes te overvallen is me toch niet helemaal duidelijk imazibraine. Zijn doelwitten waren belangrijke (afvallige) Islamieten of hooggeplaatste mensen uit de Joodse gemeenschap. Dat is “typisch” voor dat soort terreur. Extreemrechtse terreur a la WNP focust zich meer op allochtone doelwitten (van moskee tot kebabzaken).

Het probleem met wat in Aalst gebeurd is is: er zijn te veel doden voor gewoon banditisme, en te weinig doden om echte terreur te zijn. Met hun wapenarsenaal hadden ze tientallen doden kunnen maken.

De piste Belliraj heeft het probleem van elke piste: tot op zeker niveau lijkt het te kloppen, maar er er is te veel mismatch om volledig logisch te verklaren vanuit die piste.

Ter info, ik heb het net op Wikipedia gecheckt: Syrische, Libanese en/of Marrokkaanse soldaten zijn niet wit achter hun oren wink, vb:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e0/Lebanese_Armed_Forces.jpg

Re: Abdelkader Belliraj

Waarom Delhaizes? De groep Abu Nidal had een geheime deal gesloten om geen aanslagen meer te plegen op Joodse doelwitten in België, in ruil voor de vrijlating van een lid van de groep die in een Belgische gevangenis zat.

Maar daarna blijft er nog een tweede medestander over in de cel: Said Al Nasser. Ze proberen die vrij te krijgen door opnieuw terreur te plegen, maar ze houden zich daarbij formeel aan de afspraak: geen Joodse doelwitten meer, en geen aanslagen.

Dus kiezen ze plaatsen uit waar elke gewone Belg gaat winkelen, de Delhaizes, en ze plegen geen aanslagen, maar hold-ups die gepaard gaan met veel blind geweld. Dat geeft ook een groot terreureffect, maar dan zonder machinegeweren of granaten te moeten gebruiken.

Aangezien dat geen resultaat oplevert ontvoeren ze daarna Belgen om ze te ruilen tegen Said El Nasser: de familie Houtekins-Kets (op het schip de Silco) en dokter Jan Cools in Libanon. Als ook dat niet snel genoeg tot resultaat leidt verhogen ze de druk door toch weer een vertegenwoordiger van de Joodse gemeenschap te doden: Dr. Joseph Wybran. Ze vermoorden ook 2 Saoedi's, die hun vijanden zijn, want zij zijn pro-Iraanse Sjiieten, en dus gekant tegen het Soennitische koninkrijk Saoedi Arabië.

En daarmee brengen ze ook België in de problemen, want dat heeft sterke banden met Saoedi-Arabië. Boudewijn schonk indertijd de Moskee van de Cinquantenaire, waar de vermoorde Saoedi's imam waren, aan het Saoedisch koningshuis.

Re: Abdelkader Belliraj

coconut wrote:

Van die overtuiging mag je dan alvast afstappen. Het was niet nodig zijn haar te blonderen want hij droeg een pruik.

Je moet eens aan de modale Marokkaanse vrouw vragen hoe makkelijk het is hun typische Marokkaanse haren te blonderen! Zwart harige hebben trouwens zéér veel koper in het haar wat er op neer komt dat het niet blond maar geel wordt.

imazibraine wrote:

kiezen ze plaatsen uit waar elke gewone Belg gaat winkelen, de Delhaizes, en ze plegen geen aanslagen, maar hold-ups die gepaard gaan met veel blind geweld. Dat geeft ook een groot terreureffect, maar dan zonder machinegeweren of granaten te moeten gebruiken.

Delhaizes... En geen andere supermarkten? Zoals Spar's of GB's? Die trokken ook enorm veel cliënteel aan!

144

Re: Abdelkader Belliraj

bertlagaisse wrote:

Belliraj zijn motief om Delhaizes te overvallen is me toch niet helemaal duidelijk imazibraine. Zijn doelwitten waren belangrijke (afvallige) Islamieten of hooggeplaatste mensen uit de Joodse gemeenschap. Dat is “typisch” voor dat soort terreur. Extreemrechtse terreur a la WNP focust zich meer op allochtone doelwitten (van moskee tot kebabzaken).

Het probleem met wat in Aalst gebeurd is is: er zijn te veel doden voor gewoon banditisme, en te weinig doden om echte terreur te zijn. Met hun wapenarsenaal hadden ze tientallen doden kunnen maken.

De piste Belliraj heeft het probleem van elke piste: tot op zeker niveau lijkt het te kloppen, maar er er is te veel mismatch om volledig logisch te verklaren vanuit die piste.

Eén van de eerste zinnige posts in dit topic. Ik kan alleen aan imazibraine maar zeggen om wishfull thinking niet te verwarren met "ik weet wel zeker dat".

Deze heren van Marokkaanse afkomst pleegde terrorisme vanuit overtuiging maar met een plan en ongetwijfeld een risico-analyse tegen, zoals Bert zegt, belangrijke (afvallige) Islamieten of hooggeplaatste mensen uit de Joodse gemeenschap.

Elke operatie heeft een risico. Stel u voor dat tijdens één van de raids door een politiekogel of whatever was uitgekomen dat er een Marokkaans terroristisch complot achter de Bende van Nijvel stond. In die tijdsgeest, anno 1985 of de jaren erachter als het onderzoek was afgerond, op een moment dat zwarte zondag in 1991 al begon te broeden. Wat zou er met de toenmalige Marokkaanse gemeenschap in België gebeurd zijn. Het had in het beste geval het einde geweest van Noord-Afrikaanse immigratie, maar ik vrees veel erger. Dat risico zou deze groepering nooit willen lopen. Het doel heiligt de mogelijke gevolgen niet als men Belgen in eigen land op deze gruwelijke manier ging aanvallen. Er zijn genoeg Belgen in het buitenland die heel makkelijk konden worden gegijzeld, zonder veel risico. Ook terroristen gaan iets niet bijzonder veel moeilijker maken dan nodig.

Voor dergelijke terroristen was (en is nog steeds) heldendom t.o.v. de achterban zeer belangrijk. Door de immigratie in landen zoals België was de cash flow vanuit België door hard werkende 1ste en 2de generatie immigranten naar een land als Marokko van die orde, dat wie dat in gevaar zou brengen, wel, het niet lang zou trekken.

Het is een theorie zoals vele andere en elke piste moet bekeken worden, maar neem me niet kwalijk met een te beperkte kracht en te veel gebaseerd op veronderstellingen.

Het enige waar ik Imazibraine wel kan bijtreden dat is dat het aantal daders + de brains hierachter, een zeer beperkte groep was.

Nogmaals, zoals ik vroeger al heb vermeld is, met excuses voor het woord, is Aalst en de andere holds-up in 85 een soft-aanval als het een terroristische aanval is gezien de gebruikte middelen. Met alle respect voor de slachtoffers. Maar het hadden er veel meer kunnen zijn. Niet leuk om te zeggen, maar wel realiteit. Net genoeg (overtuigings)kracht, in stijgende lijn, past zo bij racketeering. 3x een Delhaize is ook een zekerheid. Eén van de weinige zekerheden in dit dossier 1985.

Re: Abdelkader Belliraj

Soft, Kees? 8 doden, waaronder kinderen? En de gewonden? Ik vrees dat David Van de Steen het niet met je eens zal zijn. En de paniek was er, daar is geen twijfel aan. Effect bereikt, dus.

Abu Nidal pleegde 5 zuivere aanslagen in België begin de jaren '80, met granaten en mitrailleurs. Het grootste aantal doden dat daar per keer is bij gevallen was één.

Volgens jouw theorie zou hij zich daar zwaar moeten bij ingehouden hebben, want er zijn verdacht weinig slachtoffers. Maar hij stuurde daarvoor wel speciaal terroristen vanuit Jordanië naar Brussel ...

Robertvandeurnen wrote:

Je moet eens aan de modale Marokkaanse vrouw vragen hoe makkelijk het is hun typische Marokkaanse haren te blonderen! Zwart harige hebben trouwens zéér veel koper in het haar wat er op neer komt dat het niet blond maar geel wordt.

Een pruik is uiteraard ook handig. Je bent dan in één klap geblondeerd.

Robertvandeurnen wrote:

Delhaizes... En geen andere supermarkten? Zoals Spar's of GB's? Die trokken ook enorm veel cliënteel aan!

Waarom Delhaizes? Faez Al Ajjaz liet eerder al supermarkten verkennen door leden van Westland New Post. Die wisten allicht niet waarom, maar ze moesten plattegronden maken van de ligging van de kassa's, uitgangen enz.. Misschien omdat de indeling van de Delhaizes overal dezelfde was en om de één of andere reden het meest geschikt leek? Dan blijf je best bij hetzelfde soort supermarkt, want die ken je, en daar heb je in groep op geoefend.

imazibraine wrote:

Abu Nidal pleegde 5 zuivere aanslagen in België begin de jaren '80, met granaten en mitrailleurs. Het grootste aantal doden dat daar per keer is bij gevallen was één.

Volgens jouw theorie zou hij zich daar zwaar moeten bij ingehouden hebben, want er zijn verdacht weinig slachtoffers. Maar hij stuurde daarvoor wel speciaal terroristen vanuit Jordanië naar Brussel ...

Ik zou liegen: er was één aanslag met drie doden, Hoveniersstraat in Antwerpen. Maar dat was dan wel met een bomauto in de drukke diamantwijk. En zelfs dan komen we nog niet in de buurt van 8.

146

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Soft, Kees? 8 doden, waaronder kinderen? En de gewonden? Ik vrees dat David Van de Steen het niet met je eens zal zijn. En de paniek was er, daar is geen twijfel aan. Effect bereikt, dus.

Abu Nidal pleegde 5 zuivere aanslagen in België begin de jaren '80, met granaten en mitrailleurs. Het grootste aantal doden dat daar per keer is bij gevallen was één.

Volgens jouw theorie zou hij zich daar zwaar moeten bij ingehouden hebben, want er zijn verdacht weinig slachtoffers. Maar hij stuurde daarvoor wel speciaal terroristen vanuit Jordanië naar Brussel ...

Geachte, u haalt het woordje soft volledig uit te context. Slachtoffer David Van de Steen er bij ongepast bij betrekken zou ik nu persoonlijk zelf niet doen om mijn punt te halen.

Er staat "een soft-aanval als het een terroristische aanval is gezien de gebruikte middelen". Het aantal slachtoffers is in Aalst in verhouding met de gebruikte middelen (menselijk veel te hoog) maar objectief betrekkelijk laag. Vergelijk het met elke shooting in de VS. En dan is er meestal maar sprake van 1 dader.  Er is meer naast de slachtoffers gevuurd dan er treffers waren.

Het hadden er met hetzelfde gemak voor de daders het driedubbele kunnen zijn.

Maar het is niet omdat ik ze te ver gezocht vind, dat het uiteraard uw volste recht om is om in  deze piste te geloven.

147

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Soft, Kees? 8 doden, waaronder kinderen? En de gewonden? Ik vrees dat David Van de Steen het niet met je eens zal zijn.

Toen ik mijn post neerpootte dat er te veel doden zijn voor “gewoon” banditisme, en “te weinig” doden zijn in Aalst om “voluit” als terrorisme beschouwd te worden, wou ik bovenstaande quote er eigenlijk zelf al bijzetten.

Dat klinkt idd zeer grof naar David toe, maar David wil ook zoals iedereen de waarheid zoeken. Ik ben lang aanhanger geweest van de extreem-rechts terrorisme piste (nietwaar Kees?), ik ging ook mee in imazibraine zijn noord-Afrikaanse inlichtingendiensten en terrorisme piste, tot op zeker niveau.

Ik ben geen religieuze aanhanger van een of andere theorie of piste, en herbeschouw mijn opinie regelmatig op basis van wat ik bijlees en bijleer.

Delhaizes overvallen met 8 doden is geen symbool doelwit voor terrorisme (moslim of extreem rechts) of CCC (die gingen voor banken of NATO doelwitten of politieke doelwitten).

Ik zie er meer en meer acties in van de georganiseerde misdaad rond Brussel (ik ga het woord maffia niet gebruiken om geen Italiaanse link te leggen), maar de daden passen in typische acties van de georganiseerde misdaad.

Vergeet de romantische films zoals The Godfather. Denk eerder aan krapuleuze clans zoals de bendes rond Philippe De Staerke. Ik denk ook dat er een interne machtsstrijd en clan oorlog binnen de Brusselse georganiseerde misdaad bezig was na het wegvallen van Dewit... en volgens mij wou Philippe De Staerke es tonen wie de hardste was.  Afpersing, afrekeningen, de rijkswacht uitdagen ... allemaal typische campagnes van ook de Gomorra bvb.

148

Re: Abdelkader Belliraj

Ik lees elke dag, ook op Facebook maar ik post erg (te) weinig. Ik heb een opleiding onder andere in geschiedenis. Eerst, let op het perspectief. Er is een verschil in wat terroristen groepen als Abu Nidal waren tegenover wat wij nu kennen met IS en hun blinde terreur. Kleine cellen, betere opleiding in het inlichtingenwerk, (overheids) financiering en duidelijke doelen. Met getrainde mensen. Das de enige reden waarom Belliraj nog leeft na al zijn fratsen.

De Bende is een ander beestje. Schiettechnieken die werden gebruikt door Abu Nidal leden. Daar zijn videos van. Kijk maar naar de spelen van München, zijn niet dezelfde als die van de Bende. Modus operandi is iets totaal anders tot en met de manier van dramatische terugtocht. Een klassieke islamitische terreurcel gedraagt zich anders. Een spintercel misschien. De theorie blijft interessant, als er een link is via de wapens. Maar die is niet bewezen.

149

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Wie zegt er dat er geen eis geuit werd? Denk je dat terreurgroeperingen als Abu Nidal dat doen met de fanfare voorop? De Palestijn die zij wilden vrij krijgen werd uiteindelijk in 1990 geruild voor de familie Houtekins-Kets,opvarenden van het schip de Silco, die meer dan 5 jaar door Abu Nidal gegijzeld werd in Libië. Veel gehoord over specifieke eisen gedurende die 5 jaar?

De overval op het juwelierskoppel diende enkel om Kaçi Bouaroudj uit de wind te zetten, die kort tevoren gearresteerd was als Bendelid. Daarom werd ook in een bos vlakbij de Golf GTI die ze eerder gestolen hadden uitgebrand achtergelaten. Daar was verder geen enkele reden voor.

Hetzelfde gebeurde na de moord op restauranthouder Van Camp in Ohain: ene Mohammed El Bourajradji (of Bararaji) wordt opgepakt. Enkele dagen later wordt de Delhaize van Beersel door de Bende overvallen en wordt opzettelijk de achterbank van de Golf GTI van de dochter van Van Camp op de parking achtergelaten. Resultaat: El Bourajradji wordt vrijgelaten: hij kon er niet bij geweest zijn ... Het enige doel van de overval bij Van Camp was een snelle auto te stelen. Mogelijks verzette Van Camp zich ... Ook hier werd een niet-Europese taal gehoord die wat geleek op Arabisch: Berbers (want Berbers waren ze allemaal).

Goed dat je El Bourajadji en Bouaroudj hierin vermeld, respectievelijk lid van de criminele clan De Staerke en de criminele clan van Vittorio (aka de Borains). Beiden lid van in eerste plaats criminele clans, en geen van beiden ooit beschuldigd of veroordeeld voor terroristische daden.

De politieke terreur rond Belliraj staat daar volgens mij wel volledig  los van. Ja, er was een politieke oorlog in België tussen de staatsveiligheid, Libanese diensten, Saoedi’s, Israeli’s, en blijkbaar ook de Marokkaanse diensten.

Het criminele milieu van de georganiseerde misdaad heeft ook Libanese clans en Noord-Afrikaanse clans, maar dat staat daar volgens mij redelijk los van. De clan De Staerke had volgens dit forum activiteiten in wapenhandel, gewapende overvallen, zwendel met cheques, namaakkledij, kunstheling, drugshandel, ... Precies een Brusselse kopie van de beruchte documentaire over de Gomorra. Dat is volgens mij eerder de context van El bourajadji en Bouaoudj. La Maffia Belgica.

Re: Abdelkader Belliraj

Bouaroudj bood zich vanaf de zomer van 1982 bij de BOB van Bergen aan als tipgever. Hij beweerde dat een aantal personages die zijn café bezochten een bende vormden (die van de Borinage). Hij kondigde in de maanden daarna voortdurend hold-ups aan die die bende zou plegen, maar daar kwam nooit iets van.

Vraag is of hij niet de aandacht wou afleiden van de werkelijke leden van de Bende, waarvan hij in het begin misschien zelf deel uitmaakte. Dekaise herkende hem in elk geval op foto als één van zijn overvallers.

Het is ook zo dat Bouaroudj samen met ene Mostafa Rezoual (op dit forum terug te vinden als Mustafa Rezzoual) een verkenning zou uitgevoerd hebben van een winkel in Maubeuge, met de bedoeling die later te overvallen » Forum

Ik signaleer hier dat die Mostafa Rezoual vlak na de overval op Dekaise en de schietpartij die daar op volgde in Hoeilaart, van de aardbol is verdwenen. Zijn vreemdelingenkaart (telkens 2 jaar geldig), werd daarna nooit meer verlengd.

Hij woonde nog bij zijn ouders, maar toen die verhuisden verhuisde hij niet mee. Hij diende ook nooit een naturalisatieaanvraag in, zoals de rest van zijn familie. Hij bestond gewoon niet meer. Veel later werd er op zijn naam een fictief Facebookprofiel aangemaakt. Hetzelfde gebeurde ook voor Benaïssa Belliraj, die eveneens spoorloos verdween na de schietpartij in Aalst. Toch wel een merkwaardig toeval?