Re: Abdelkader Belliraj

Wie zegt er dat er geen eis geuit werd? Denk je dat terreurgroeperingen als Abu Nidal dat doen met de fanfare voorop? De Palestijn die zij wilden vrij krijgen werd uiteindelijk in 1990 geruild voor de familie Houtekins-Kets,opvarenden van het schip de Silco, die meer dan 5 jaar door Abu Nidal gegijzeld werd in Libië. Veel gehoord over specifieke eisen gedurende die 5 jaar?

De overval op het juwelierskoppel diende enkel om Kaçi Bouaroudj uit de wind te zetten, die kort tevoren gearresteerd was als Bendelid. Daarom werd ook in een bos vlakbij de Golf GTI die ze eerder gestolen hadden uitgebrand achtergelaten. Daar was verder geen enkele reden voor.

Hetzelfde gebeurde na de moord op restauranthouder Van Camp in Ohain: ene Mohammed El Bourajradji (of Bararaji) wordt opgepakt. Enkele dagen later wordt de Delhaize van Beersel door de Bende overvallen en wordt opzettelijk de achterbank van de Golf GTI van de dochter van Van Camp op de parking achtergelaten. Resultaat: El Bourajradji wordt vrijgelaten: hij kon er niet bij geweest zijn ... Het enige doel van de overval bij Van Camp was een snelle auto te stelen. Mogelijks verzette Van Camp zich ... Ook hier werd een niet-Europese taal gehoord die wat geleek op Arabisch: Berbers (want Berbers waren ze allemaal).

Re: Abdelkader Belliraj

Ach, de man was gewoon een dubbelspion, één van de velen die er toen in Belgie rondliepen. Als we die stuk voor stuk moeten gaan belichten hebben we nog 24 jaar nodig. Dan zwijg ik nog over hun sexuele en roze relatie's.

Want dan kunnen we hem zelfs moeiteloos aan Van Herzele koppelen. We kunnen het ook eens aan Beijer vragen als die nog niet gestorven is van zijn laatste leugen

"De maîtresse van Van Herzele was Habib Hamad Ben Stitut, die ook seksuele relaties had met de bankier Finné en de dubbelspion Faez Al Ajjaz. Ze bezat een bordeel in de Aarschotstraat en haar naam stond op de lijst van Beijer."

Van Abdelkader Belliraj naar Faez Al Ajjaz en van daar uit naar Albert. En dan zijn we geland want dan moeten we uitroepen "Merde, le palais est dedans".

Re: Abdelkader Belliraj

Wat ik wel als een mogelijkheid zie is dat er een of meerdere wapens uit de buit van de overval op Dekaise bij Belliraj verzeild is geraakt. Deze overval heeft waarschijnlijk met wapenhandel te maken en de wapens zijn door verschillende handen gegaan. Vandaar ook de moeilijkheid om daders en motief aan de bende te koppelen.

24

Re: Abdelkader Belliraj

Waarom zou dit geen juiste piste kunnen zijn? Men is nu al decennia op zoek naar bewijzen tegen The Usual Suspects... Misschien altijd verkeerd gezocht als gevolg van tunnelvisie, zo ontstaan cold cases.

25

Re: Abdelkader Belliraj

imazibraine wrote:

Wie zegt er dat er geen eis geuit werd? Denk je dat terreurgroeperingen als Abu Nidal dat doen met de fanfare voorop? De Palestijn die zij wilden vrij krijgen werd uiteindelijk in 1990 geruild voor de familie Houtekins-Kets,opvarenden van het schip de Silco, die meer dan 5 jaar door Abu Nidal gegijzeld werd in Libië. Veel gehoord over specifieke eisen gedurende die 5 jaar?

De overval op het juwelierskoppel diende enkel om Kaçi Bouaroudj uit de wind te zetten, die kort tevoren gearresteerd was als Bendelid. Daarom werd ook in een bos vlakbij de Golf GTI die ze eerder gestolen hadden uitgebrand achtergelaten. Daar was verder geen enkele reden voor.

Hetzelfde gebeurde na de moord op restauranthouder Van Camp in Ohain: ene Mohammed El Bourajradji (of Bararaji) wordt opgepakt. Enkele dagen later wordt de Delhaize van Beersel door de Bende overvallen en wordt opzettelijk de achterbank van de Golf GTI van de dochter van Van Camp op de parking achtergelaten. Resultaat: El Bourajradji wordt vrijgelaten: hij kon er niet bij geweest zijn ... Het enige doel van de overval bij Van Camp was een snelle auto te stelen. Mogelijks verzette Van Camp zich ... Ook hier werd een niet-Europese taal gehoord die wat geleek op Arabisch: Berbers (want Berbers waren ze allemaal).

U heeft zich vandaag geregistreerd, bij deze heeft mijn post zijn doel niet gemist. Een fanfare verwacht ik inderdaad niet, maar op zijn minst wel een duidelijke, herhaaldelijke en gerichte veruitwendiging van deze eis gericht aan bepaalde instanties.

Goed, er zijn nu 2 magistraten op dit spoor gezet. Wat is er nieuw dan? 35 jaar onderzoek en nooit werd deze piste onderzocht? Hebben de betrokken instanties dit nooit doorgegeven? Als dat echt hun motief was, zou men wel duidelijk gemaakt hebben dat het serieus was door bv. volgende aanslagen te voorspellen. Heeft men het doelbewust niet meegedeeld aan het gerecht? Ik wil wel, maar dat dit na al die jaren nooit is uitgelekt, is enorm onwaarschijnlijk. Waarom een doofpotoperatie zolang volhouden bij een dergelijk motief? Een dergelijke dreiging gaat men toch communiceren met veiligheidsdiensten, bevoegde minister etc. En al deze mensen zwijgen zelfs nu nog hierover? Waarom?

Re: Abdelkader Belliraj

Waarom? Daarom » www.gva.be

"(...) De Palestijnse terrorist Walid Khaled kreeg een Belgisch visum op verzoek van de Franse inlichtingendienst, die ons de sleutel bezorgd had voor de vrijlating van de familie Houtekins-Kets. Khaled was immers een dubbelagent van de Fransen", aldus toenmalig minister Mark Eyskens van Buitenlandse Zaken in een interview met Het Volk, tien jaar na de Silco-gijzeling.

Volgens Eyskens heeft hij dat staatsgeheim nooit kunnen gebruiken in zijn verdediging tegen de eis naar zijn ontslag omdat anders Khaled "binnen de week als een verrader zou zijn vermoord."

Re: Abdelkader Belliraj

Het geopperde motief staat niet in verhouding tot diverse van de gepleegde misdrijven (moord op een huisbewaarder na een inbraak, een taximoord die niet eens meteen ontdekt werd, een paar hold-ups zonder slachtoffers), om maar eens een draai te geven aan een bekende argument om te denken dat de bende uit terroristen bestond.

Maar soit, waar het om gaat is welke bewijzen er zijn voor deze piste. Ik zie ze nog niet. Dat iemand in Braine-le-Comte woonde, is wel een beetje te mager. Dat iemand in 1984 niet beschikbaar was wegens verblijf in het buitenland, idem. Dat er iemand van bovengemiddelde lengte tot de club behoorde, evenmin.

Het zou dus fijn zijn als de kranige ambtenaar, die in zijn eentje voor elkaar krijgt wat 35 jaar onderzoek niet lukte, met meer details naar buiten komt. Misschien, als er werkelijk iets tussen zit, wil ik er wel in geloven. Maar ik vrees ervoor. Tot dan is dit niet meer dan de zoveelste hypothese, waarvan alleen al deze website er een paar honderd kent.

Re: Abdelkader Belliraj

Django68 wrote:

Wat ik wel als een mogelijkheid zie is dat er een of meerdere wapens uit de buit van de overval op Dekaise bij Belliraj verzeild is geraakt. Deze overval heeft waarschijnlijk met wapenhandel te maken en de wapens zijn door verschillende handen gegaan. Vandaar ook de moeilijkheid om daders en motief aan de bende te koppelen.

Deze mogelijkheid lijkt mij zeer plausible! Hieromtrent heb ik enkele maanden geleden nog gecommuniceerd met Toumpsin. Vele van onze franstalige vrienden zeggen dan ook vaak dat de Bende ontstaan is na of eerder uit de overval op Dekaise.

Re: Abdelkader Belliraj

CleverTrevor wrote:

Het geopperde motief staat niet in verhouding tot diverse van de gepleegde misdrijven (moord op een huisbewaarder na een inbraak, een taximoord die niet eens meteen ontdekt werd, een paar hold-ups zonder slachtoffers), om maar eens een draai te geven aan een bekende argument om te denken dat de bende uit terroristen bestond.

Maar soit, waar het om gaat is welke bewijzen er zijn voor deze piste. Ik zie ze nog niet. Dat iemand in Braine-le-Comte woonde, is wel een beetje te mager. Dat iemand in 1984 niet beschikbaar was wegens verblijf in het buitenland, idem. Dat er iemand van bovengemiddelde lengte tot de club behoorde, evenmin.

Het zou dus fijn zijn als de kranige ambtenaar, die in zijn eentje voor elkaar krijgt wat 35 jaar onderzoek niet lukte, met meer details naar buiten komt. Misschien, als er werkelijk iets tussen zit, wil ik er wel in geloven. Maar ik vrees ervoor. Tot dan is dit niet meer dan de zoveelste hypothese, waarvan alleen al deze website er een paar honderd kent.

Denk dat niet te gauw, Clevor Trevor.

De vrijlating van Said Al Nasser was hen wel degelijk heel wat waard. Hij kreeg levenslang. Minister van Justitie Melchior Wathelet antwoordde op 4 augustus 1988 negatief op zijn gratieverzoek. Daarna zet Abu Nidal alle registers open: dokter Jan Cools wordt ontvoerd in Libanon, en in België pleegt Belliraj 6 moorden, waarvan 1 op de joodse dokter Joseph Wybran, Daar wordt een uitgebrande Golf GTI met weggevijld chassisnummer en verwijderde achterbank achtergelaten. Zie je de boodschap?

En de gezinnen Houtekins-Kets 5 jaar lang gijzelen: doe je dat voor een zwak motief?

Staar je niet blind op een paar feiten die marginaal lijken: we spreken hier over een bende die gedeeltelijk bestaat uit werkloze arbeiders, getroffen door de ineenstorting van de industrie in de regio begin de jaren '80. Een man als El Bourajradji is al sinds 1972 illegaal in het land en leeft van dag tot dag, vooral door het plegen van criminele feiten. Dan is elke frank welkom, zeker als je een safehouse moet huren en een jaar lang geen inkomen hebt omdat je een terroristische opleiding in Libanon gaat volgen. Op het einde van dat jaar 1984 wordt volgens Paul Ponsaers overigens in Beiroet een Palestijn geliquideerd met het Rijkswachtpistool dat de Bende had buitgemaakt bij de schietpartij aan de Colruyt in Nijvel.

De echte terroristische feiten volgen na de terugkeer uit Libanon, op 27 september en 9 november 1985: zestien doden, waaronder kinderen. Waarom kinderen, hebben wij ons altijd afgevraagd. Volgens mij omdat de bendeleden in Libanon geïndoctrineerd waren met de gedachte dat de Christelijke Falangisten ook Palestijnse kinderen gedood hadden tijdens de moordpartijen in de vluchtelingenkampen van Sabra en Shatila.

Als je bewijzen wil: wie weet staan er wel sterke aanwijzingen in de aangifte van die ambtenaar. Maar het kunnen pas bewijzen worden als men ook de moeite doet om ze te onderzoeken. En of dat na meer dan twee jaar ook effectief gebeurd is zal nog moet aangetoond worden via P.V.'s en rogatoire commissies. We zijn benieuwd, en veel van de 20 bijkomend aangeworven speurders ongetwijfeld met ons ...

Heb je je trouwens al eens afgevraagd waarom die 20 plots na 35 jaar werden aangeworven? En waarom onze Minister van Justitie een assisenproces aankondigde binnen de twee jaar?

Re: Abdelkader Belliraj

Wat dat betreft kan dit je interesseren » Nieuws
En niet lang daarna dit » www.vrt.be
En, 10 jaar eerder, dit » www.demorgen.be