51

Re: Racketeering

Waar zijn die !!
Ik zal deze week de cassiere nog eens bezoeken ,
Ik zou graag meer dan 1 vaste getuige hebben van de brieven .
en voor de training tegen overvallen indertijd had ik ook graag meerdere getuigen .

Of ik ben weer aan het zeveren volgens sommige . D

52

Re: Racketeering

HIPA wrote:

Waar zijn die !!
Ik zal deze week de cassiere nog eens bezoeken ,
Ik zou graag meer dan 1 vaste getuige hebben van de brieven .
en voor de training tegen overvallen indertijd had ik ook graag meerdere getuigen .

Of ik ben weer aan het zeveren volgens sommige . D

Was de Dehlaize in Aalst speciaal op de 1 of andere manier dat net zij dreigbrieven kregen? Bijvoorbeeld door een connectie met de top van Delhaize? Het lijkt mij dat 1 vestiging alleen niet kon ingaan op de eisen (als die er waren) van de BvN, door een te kleine omzet. Nog straffer is dat ze dan net de winkel overvallen waarnaar ze dreigbrieven gestuurd hebben, tenzij het management de Rijkswacht/politie niet had ingelicht over die brieven en de overvallers dit wisten, of omdat ze een soort vrijgeleide kregen wegens (logistieke) betrokkenheid van Rijkswacht.

Als dat verhaal klopt dan zou het nummer op radio Mi Amigo ook een ultimatum kunnen zijn aan Delhaize zelf.

Re: Racketeering

mcfisto wrote:
zenga wrote:

Het zijn niet noodzakelijk tegenstrijdigheden zolang we niet alle variabelen kennen. Het komt er simpel gezegd op neer dat stellen dat we nu het motief voor Aalst kennen dankzij VDS voorbarig is, omdat hij wel vaker stellingen heeft verkondigd die ofwel tegenstrijdig waren ofwel later onjuist bleken te zijn. Dus enkel 'omdat David VDS het zegt' is m.i. onvoldoende om iets tot een feit te maken.

Ik ga bewust niet in op je vraag om alles op te sommen, dat is hier de voorbije maanden genoeg aan bod gekomen. En viseer David VDS niet, maar de laatste tijd lijkt het elke keer een halve storm op het forum te veroorzaken als je een opinie van een slachtoffer in twijfel trekt.

Waarmee ik niet gezegd heb dat zijn theorie niet klopt.


een halve storm, ik kan ervan meespreken hmm ik heb respect voor mensen die veel van hun vrije tijd in deze zaak steken en een zeer goede dossierkennis hebben maar heb aub een beetje begrip en respect voor mijn gedachte die is dat ik niet geloof in een grote doofpot complot theorie. elke keer ik hier iets op zet word alles in twijfel getrokken en in het belachelijke getrokken.

ik zit soms te denken wat al die personen die zich al jaren met deze zaak bezig houden gaan doen als er op een dag (en ik zeg ALS) er op een dag  arrestaties zouden vallen en bekentenissen zouden komen, wat gaan jullie dan doen als er een antwoord is op de vraag waar jullie al jaren achter zoeken eindelijk daar is?

ik voel mij ook aangetrokken aan de grote vraag wie de bende is en waarom. maar ik hou een beetje mijn afstand. anders word men ZOT!!!

ik praat niet over D VDS, die man heeft zijn familie verloren en dat is normaal dat hij antwoorden wil vinden en het werk van opa wil verzetten, veel respect voor david. en dat meen ik.


Je deelname hier wordt ook op prijsgesteld. Op de laatste alinea na ( mits u niet weet wie HIPA is), akkoord.

Re: Racketeering

zeno wrote:
Charly wrote:

In plaats van "alles", wat ons te ver zou brengen en te veel tijd zou kosten, zou ik beginnen met die dreigbrieven - in de veronderstelling dat ze bestonden - eens te bekijken. Als je de mannen kan pakken op die manier kan je ze later nog ondervragen over het waarom van hun andere misdrijven.

Akkoord.  Dus HIPA komop met die dreigbrieven; waar zijn die ?

Zou mooi zijn zijn zeno, maar er vanuit gaande dat HIPA ook ook hier juridisch ondersteund wordt, zou de enige formele weg zijn om de desbetreffende dreigbrief over te dragen aan het onderzoekteam, zodat deze onderdeel gaan uitmaken van het dossier. Maar het is een legitieme vraag of dit al niet gebeurd is? Grt.

Re: Racketeering

zenga wrote:
HIPA wrote:

Waar zijn die !!
Ik zal deze week de cassiere nog eens bezoeken ,
Ik zou graag meer dan 1 vaste getuige hebben van de brieven .
en voor de training tegen overvallen indertijd had ik ook graag meerdere getuigen .

Of ik ben weer aan het zeveren volgens sommige . D

Was de Dehlaize in Aalst speciaal op de 1 of andere manier dat net zij dreigbrieven kregen? Bijvoorbeeld door een connectie met de top van Delhaize? Het lijkt mij dat 1 vestiging alleen niet kon ingaan op de eisen (als die er waren) van de Bende van Nijvel, door een te kleine omzet. Nog straffer is dat ze dan net de winkel overvallen waarnaar ze dreigbrieven gestuurd hebben, tenzij het management de Rijkswacht/politie niet had ingelicht over die brieven en de overvallers dit wisten, of omdat ze een soort vrijgeleide kregen wegens (logistieke) betrokkenheid van Rijkswacht.

Als dat verhaal klopt dan zou het nummer op radio Mi Amigo ook een ultimatum kunnen zijn aan Delhaize zelf.

1 vestiging? 10 vestigingen? nee, nog een verdieping hoger

Re: Racketeering

Bende van Nijvel-slachtoffer: “Kassierster bevestigt dat Delhaize afgeperst werd ten tijde van overvallen”

In de zaak van de Bende van Nijvel reageert slachtoffer David Van De Steen niet verbaasd op het feit dat gewezen Westland New Post-lid Michel Libert de vroegere eerste minister Paul Vanden Boeynants heeft aangeduid als een kopstuk van de extreemrechtste organisatie. “Libert heeft vermoedelijk schrik dat het boeltje allemaal op zijn hoofd zou terechtkomen. Vanden Boeynants had de politieke macht om alles toe te dekken, maar de vraag is wat VDB wou bekomen? “ Volgens Van De Steen heeft een kassierster van de Delhaize in Aalst nu bevestigd, dat het warenhuis afgeperst werd.

Libert noemde de in 2001 overleden Vanden Boeynants tijdens een gesprek met de regionale zender TV Oost “onze baas”. “Hij was niet alleen, maar hij was een kopstuk”, aldus Libert, die zelf regelmatig als de nummer twee van WNP wordt aangeduid. “We zien Vanden Boeynants (..) opduiken in elke missie, in elk rapport”, had Libert in 1992 ook al verklaard in een debat op de RTBF. Hij had ervoor al erkend dat hij voor Westland New Post verkenningsopdrachten uitvoerde in supermarkten, maar deelname aan overvallen op warenhuizen heeft hij altijd ontkend.

“Het is de eerste keer dat hij letterlijk VDB als baas omschrijft”, zegt Van De Steen. De man verloor bij de overval op de Delhaize in Aalst op 9 november 1985, waarbij acht mensen om het leven kwamen, zijn ouders en zijn zus. “Libert heeft vermoedelijk schrik dat het boeltje allemaal op zijn hoofd terechtkomt. Het hangt allemaal aan elkaar. Libert moest planningen maken hoe het bij Delhaize in het werk ging. Als dat inderdaad in opdracht was van VDB, wat wou VDB daarmee bekomen?”.

Afgeperst

“Ik heb altijd gezegd dat Delhaize afgeperst geweest is, maar het warenhuis heeft dat altijd ontkend”, stelt Van De Steen. “Ik heb nu een kassierster uit Aalst die bevestigt dat Delhaize tussen de voorlaatste aanval (de hold-up van de Delhaize in Eigenbrakel en Overijse op 27 september 1985, nvdr) en de laatste aanval van de Bende (Delhaize Aalst) een dreigbrief gekregen heeft. Het personeel moest dan oefenen over wat ze moesten doen bij een overval. De namen van VDB en de grote bazen van Delhaize doken al eerder op in verband met zwart geld en vastgoedbeleggingen in de Brusselse prostitutiebuurt.”

Delhaize moet nu erkennen dat ze afgeperst geweest zijn, zegt Van De Steen. “Als slachtoffer werpt dat een heel ander perspectief op het gebeuren. Als Delhaize wist dat het kon gebeuren, hebben ze heel weinig gedaan om het voorkomen, en ze hebben ons daarna aan ons lot overgelaten. De vraag is in hoeverre iedereen op de hoogte was van die dreigbrief.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

57

Re: Racketeering

Dat moet op dat moment (tussen overval in Eigenbrakel/Overijse en Aalst) toch al een nde dreigbrief geweest zijn? Wie kreeg die dreigbrief? De hoofdzetel van Delhaize; of specifiek de site te Aalst. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het Aalst zelf zou zijn geweest, daar ze dan echt wel een heel groot risico nemen.

Het lijkt er mij meer op dat in dit geval de hoofdzetel van Delhaize een brief (een zoveelste ?) heeft gekregen, en zij op hun beurt alle filialen op de hoogte hebben gebracht.

In dat geval moet er toch meer dan één kassamedewerker (of medewerker tout court) zijn, die zich kan herinneren wat zij dienden te doen bij een eventuele overval?

Re: Racketeering

Delhaize reageert verbijsterd op Bende-verhaal

De directie van Delhaize reageerde vrijdag via het persagentschap Belga op het bericht van deze krant dat twee bestuurders van de warenhuisketen verwikkeld zijn geweest in gerechtelijke onderzoeken naar het Brusselse prostitutiemilieu. Nicole A., die de vriendin was van één van beide bestuurders, werd in 1984 gechanteerd door een rijkswachtkolonel. Nicole A. (*) had dankzij de financiering door Delhaize-bestuurder Jacques le Clercq acht bars in de Brusselse Noordwijk gekocht. Deze en andere elementen waren in het bezit van de Bende-speurders, maar werden nooit geëxploiteerd, zo meldde deze krant vrijdag.

Delhaize bevestigde daarop met klem ons bericht dat het bedrijf zelf op geen enkel ogenblik het voorwerp heeft uitgemaakt van chantage of geldafpersing. Delhaize meldt dat het met verbijstering kennis genomen heeft van de berichtgeving van onze krant dat bestuurders mogelijk wel zijn gechanteerd.

De raad van bestuur en het directiecomité van Delhaize lieten ook weten dat ze sinds 1983 duidelijkheid willen over de aanslagen. Het bedrijf bevestigde dat de veiligheid van zijn personeel en klanten steeds één van zijn hoofdbekommernissen is geweest.

Ook Jacques le Clercq reageerde vanuit de VS per fax. 'De insinuaties over een verband tussen zaken uit mijn privé-leven en misdadige acties zijn vals en ongegrond', schrijft hij. Le Clercq bevestigt dat hij in 1996 in België is verhoord door de gerechtelijke politie en dit 'in het kader van de heropening van het onderzoek'. Zonder het uitdrukkelijk te preciseren, blijkt Le Clercq het hier te hebben over het heropenen van een dossier rond zijn persoon, maar deze keer in het kader van het Bende-onderzoek. Le Clercq zegt dat de gerechtelijke politie zijn verklaringen heeft opgetekend en dat hem nadien niets ten laste is gelegd.

Bron: De Tijd | RDW/DS | 21 juni 1997

(*) Nicole Andrien

Re: Racketeering

Wat zwart is, komt altijd via slinkse wegen wit terug.

60

Re: Racketeering

Ik wil HIPA zeker niet bruskeren maar waarom duikt na 33 jaar ineens het verhaal van dreigbrieven op via een kassierster ? Nogmaals vraag aan HIPA, wie heeft die brieven in zijn bezit ? Zolang deze niet bovenkomen blijft het rondjes draaien.