Re: Racketeering

Mij lijkt dat de Bende van Nijvel een eventuele dreigbrief niet op zo'n manier zou sturen dat ze kans maakte om bij lager personeel te belanden. Als er desondanks een dreigbrief is gestuurd, wat kan, moeten we niet uitsluiten dat deze niets meer was dan een smakeloze grap. De overvallen in Eigenbrakel/Overijse kunnen gemakkelijk een paar perverse geesten hebben geïnspireerd. Zoiets komt wel vaker voor. En allicht kon de leiding van Delhaize niet het risico nemen om zo'n brief te negeren en is het dus aannemelijk dat het personeel instructies kreeg.

Het zou daarom goed zijn als deze brief boven water komt en gecontroleerd wordt of Delhaizes in andere plaatsen soortgelijke brieven kregen. En verder mogen we ook niet uitsluiten dat het geheugen van de kassierster niet meer helemaal juist is. Als journalisten wier beroep uit feiten checken bestaat, al constant fouten maken in hun berichtgeving over de bende, moeten we niet verwachten dat kassiersters die dertig jaar geleden zulke vreselijke overvallen meemaakten, alles nog in detail juist hebben.

Re: Racketeering

HIPA wrote:

Waar zijn die !!
Ik zal deze week de cassiere nog eens bezoeken ,
Ik zou graag meer dan 1 vaste getuige hebben van de brieven .
en voor de training tegen overvallen indertijd had ik ook graag meerdere getuigen .

Of ik ben weer aan het zeveren volgens sommige . D

Als ik mij niet vergis, heb ik in de tijd een dokumentaire gezien waar oa een kassierster verklaarde nog steeds bang te zijn wegens bedreigingen en niet veel over de affaire durfde zeggen.Ik laat iets weten als ik dit terugvind.

63

Re: Racketeering

mcfisto wrote:

....maar heb aub een beetje begrip en respect voor mijn gedachte.... elke keer ik hier iets op zet word alles in twijfel getrokken en in het belachelijke getrokken.

Misschien ligt de reden daarvan eerder te zoeken bij de manier waarop je iets plaatst. Ik haal er eventjes je eerste 3 reacties bij:


Voorbeeldje:  "Patrick Haemers heeft gewoon nooit deelgenomen aan de 'bende van nijvel'."
Als dit een gedachte van u is, dan had je beter geschreven: "ik denk dat Patrick Haemers nooit heeft deelgenomen".  Dat is een zeer groot verschil.


nog een voorbeeldje:  "dat de bende Lacroix of Patrick Haemers deel uit maakte van de bende van nijvel slaat nergens op !"
Als je zo'n reactie op geen enkele manier grondig kan staven, dan is dat een foute reactie.


nog een voorbeeldje:  "komaan zeg, een bende die uit 15 man bestaat, laat mij niet lachen. moet de eerste keer zijn in de geschiedenis van het banditisme wereldwijd."
Ten eerste, dit is bullshit. Genoeg voorbeelden van bendes die uit 15man en veel meer bestaan (en die zelfs "blijven zwijgen"). Op deze manier dus reageren  (idem voor voorgaand voorbeeld) en dan nu zeggen "elke keer ik hier iets op zet word alles in twijfel getrokken en in het belachelijke getrokken.":  tja, je oogst wat je zaait.


mcfisto wrote:

ik zit soms te denken wat al die personen die zich al jaren met deze zaak bezig houden gaan doen als er op een dag (en ik zeg ALS) er op een dag  arrestaties zouden vallen en bekentenissen zouden komen, wat gaan jullie dan doen als er een antwoord is op de vraag waar jullie al jaren achter zoeken eindelijk daar is?

Sommigen "de moord op Peter DeVvleeschauwer" onder de loep nemen. Anderen de verdwenen stad Atlantis gaan zoeken in vijvers, en nog anderen het verdwenen paneel (Rechtvaardige Rechters) van het "Lam Gods" gaan zoeken wink


mcfisto wrote:

ik voel mij ook aangetrokken aan de grote vraag wie de bende is en waarom. maar ik hou een beetje mijn afstand. anders word men ZOT!!!

En hoe meer je leest en te weten komt, hoe zotter je wordt of hoe meer tunnelvisie je krijgt. Een beetje afstand houden en af en toe compleet andere "delen" (zoals zijdossiers: zo zijn er genoeg) lezen, lijkt me geen slecht iets om zottigheid & tunnelvisie te voorkomen.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Racketeering

FreCR wrote:
mcfisto wrote:

ik zit soms te denken wat al die personen die zich al jaren met deze zaak bezig houden gaan doen als er op een dag (en ik zeg ALS) er op een dag  arrestaties zouden vallen en bekentenissen zouden komen, wat gaan jullie dan doen als er een antwoord is op de vraag waar jullie al jaren achter zoeken eindelijk daar is?

Sommigen "de moord op Peter DeVvleeschauwer" onder de loep nemen. Anderen de verdwenen stad Atlantis gaan zoeken in vijvers, en nog anderen het verdwenen paneel (Rechtvaardige Rechters) van het "Lam Gods" gaan zoeken wink

Ik vermoed dat, ongeacht hoeveel arrestaties, bekentenissen er nog gaan plaatsvinden , men over de periode van de Bende van Nijvel nooit uitgepraat zal raken. Men zal bovendien eeuwig blijven twijfelen of de volledige waarheid boven tafel is.

Re: Racketeering

CleverTrevor wrote:

Mij lijkt dat de Bende van Nijvel een eventuele dreigbrief niet op zo'n manier zou sturen dat ze kans maakte om bij lager personeel te belanden. Als er desondanks een dreigbrief is gestuurd, wat kan, moeten we niet uitsluiten dat deze niets meer was dan een smakeloze grap. De overvallen in Eigenbrakel/Overijse kunnen gemakkelijk een paar perverse geesten hebben geïnspireerd. Zoiets komt wel vaker voor. En allicht kon de leiding van Delhaize niet het risico nemen om zo'n brief te negeren en is het dus aannemelijk dat het personeel instructies kreeg.

Het zou daarom goed zijn als deze brief boven water komt en gecontroleerd wordt of Delhaizes in andere plaatsen soortgelijke brieven kregen. En verder mogen we ook niet uitsluiten dat het geheugen van de kassierster niet meer helemaal juist is. Als journalisten wier beroep uit feiten checken bestaat, al constant fouten maken in hun berichtgeving over de bende, moeten we niet verwachten dat kassiersters die dertig jaar geleden zulke vreselijke overvallen meemaakten, alles nog in detail juist hebben.



Inderdaad en ik schreef eerder al ergens dat een afpersing allicht wel op een andere wijze gebeurt/gebeurde. Namelijk via de directie.

En inderdaad, indien het personeel dreigbrieven kreeg dan zal dat dus niet enkel die ene kassierster zijn.

En dat het personeel in die woelige jaren van drieste overvallen op verschillende warenhuizen een soort van briefing en meer zelfs een korte info sessie en/of snelle cursus kreeg, is niet verwonderlijk en was volgens ik mij herinner bij meerdere bedrijven zelfs het geval.
Ook bij banken was dit zo al zijn die doorgaans overvalgevoeliger. Echter in die jaren was dit ook zo wat grote warenhuizen betreft.

66

Re: Racketeering

Of de kassierster had een speciale band met de directie en was dit ook de reden waarom meer dan 30 jaar snaveltjes dicht

Re: Racketeering

noorderling wrote:
FreCR wrote:

Sommigen "de moord op Peter DeVvleeschauwer" onder de loep nemen. Anderen de verdwenen stad Atlantis gaan zoeken in vijvers, en nog anderen het verdwenen paneel (Rechtvaardige Rechters) van het "Lam Gods" gaan zoeken wink

Ik vermoed dat, ongeacht hoeveel arrestaties, bekentenissen er nog gaan plaatsvinden , men over de periode van de Bende van Nijvel nooit uitgepraat zal raken. Men zal bovendien eeuwig blijven twijfelen of de volledige waarheid boven tafel is.

Vollédig akkoord noorderling, veel oude wijn in nieuwe zakken, boek kan dicht, mischien ooit als waarheidvinding. Maar dat hebben met verlenging vakkundig de nek omgedaan. Zal hier nog wel doorgaan over smeerputten, steengroeven. Zoals ik een tijdje geleden aangeven heb kom het moment voor mij om te stoppen.  Dat is aangebroken, betrokkenen gaat u goed grt.

68

Re: Racketeering

vleermuisje1971 wrote:

Vollédig akkoord noorderling, veel oude wijn in nieuwe zakken, boek kan dicht, mischien ooit als waarheidvinding. Maar dat hebben met verlenging vakkundig de nek omgedaan. Zal hier nog wel doorgaan over smeerputten, steengroeven. Zoals ik een tijdje geleden aangeven heb kom het moment voor mij om te stoppen.  Dat is aangebroken, betrokkenen gaat u goed grt.

Weet niet wat er allemaal speelt vleermuisje1971 maar hoop dat je af en toe toch nog eens komt binnenwandelen.  Sterkte !

Re: Racketeering

zeno wrote:
vleermuisje1971 wrote:

Vollédig akkoord noorderling, veel oude wijn in nieuwe zakken, boek kan dicht, mischien ooit als waarheidvinding. Maar dat hebben met verlenging vakkundig de nek omgedaan. Zal hier nog wel doorgaan over smeerputten, steengroeven. Zoals ik een tijdje geleden aangeven heb kom het moment voor mij om te stoppen.  Dat is aangebroken, betrokkenen gaat u goed grt.

Weet niet wat er allemaal speelt vleermuisje1971 maar hoop dat je af en toe toch nog eens komt binnenwandelen.  Sterkte !

Ok , éénmalige uitleg. Paar weken terug kanker vastgesteld in long en hooft. Inmiddels bestraald en gaan nu starten met long. Heel lang traject die alle aandacht op gaat slurpen, met heel veel geluk misschien.... dus formleden ondanks vrijj sombere bericht van mij hierboven ga door voor de slachtoffers. P.s. geen rare dingen van mij uit als ik het niet red of zo iets, altijd met oprechtheid voor de slachtoffers hier deel genomen en nog nooit een vlieg kwaad gedaan. Grt. Wim.

70

Re: Racketeering

Vleermuis in onze discutie zijn wij het niet altijd eens maar op menselijk vlak zou ik heel graag af en toe van u horen hoe het gaat met u   Veel sterkte