Re: Modulmed

fenix wrote:

Over God gesproken, wist jij dat de Jezuieten hun eigen inlichtingendiensten hadden?

Ja. Hun oorspronkelijke organisatie was op militaire leest geschoeid. Ze hebben me mijn middelbare opleiding gegeven hé (en ik mag in alle bescheidenheid niet klagen over de kwaliteit, hun verdienste meer dan de mijne).

Qui sub obedientia vivunt, se ferri ac regi a divina providentia per superiores suos sinere debent perinde ac si cadaver essent. (Ignatius van Loyola)

Dat gezegd zijnde, in tegenstelling tot wat het bovenstaande laat vermoeden, werd een kritische geest gestimuleerd.

Trouwens, één van de redenen dat Opus Dei gepusht werd was exact omdat de jezuïeten teveel invloed kregen binnen het vaticaan.

12

Re: Modulmed

Alleen heel jammer dat die kritische geest te pas en te onpas de kast in moest. ik denk dan aan de pedofilie schandalen. Die kritische geest staat natuurlijk ook haaks op de structuur van de Jezuieten orde.

Re: Modulmed

Misschien een nieuwe topic starten?

AMDG bv.? hmm

14

Re: Modulmed

Dit hoort eigenlijk hier thuis denk ik.

'Selon certains auteurs le "pseudo groupe terroriste néo-nazi WNP n'était rien d'autre qu'un appât destiné à piéger la Sûreté de l'État.'

Volgens sommige auteurs zou WNP dus enkel opgezet zijn als lokaas om de Staatsveiligheid in de val te lokken, zogenaamd als een extreemrechtse organisatie.

Als dat klopt zou Smets effectief in die val gelopen zijn, wat Latinus ook beweerde in de weken vóór zijn dood: hij (Latinus) zou van zijn NAVO-opdrachtgevers vernomen hebben dat Raes en Smets voor de Russen werkten, en hij zou als leider van WNP de opdracht gekregen hebben hen te ontmaskeren.

Bron: Het gerechtelijk onderzoeksdossier over de moord op Latinus

Er zijn in elk geval aanwijzingen dat Latinus niet zomaar eender wat beweerde over zijn organisatie: WNP werd gefinancierd door de Belgische overheid (ABOS: ontwikkelingssamenwerking) via een project van de Belgische coöperatie: MODULMED. De WNP'ers werden gerecruteerd door een inlichtingenagente, Nicole Schollaerts, en zij kwamen veelal uit militaire kringen. Er werd hen ook gezegd dat zij 's lands belang dienden.

Niet zo eigenaardig: België heeft maar twee inlichtingendiensten: de militaire Veiligheid en de Staatsveiligheid. Je moet wel een beroep doen op de ene als je 'mollen' vermoedt in de andere.