Re: Claudine Falkenburg

Waarover gaat het hier? Motorcrossers vinden op 9 november 1985 een stapeltje rommel: afstandsbedieningen, papiersnippers, een halfverbrande foto, wat tijdschriften en een boek over wapens. Later op die dag overvalt de Bende van Nijvel de Delhaize in Aalst. Dat zijn de feiten.

Waarom wordt een verband gelegd tussen de vondst en de Bende van Nijvel? Omdat de Bende een aantal malen in hetzelfde bos is geweest. Maar is het daarom zeker dat de gevonden rommel door de Bende van Nijvel is achtergelaten? Zou het niet kunnen zijn dat de papiersnippers, afstandsbedieningen etc. werden achtergelaten door vuurwapenfanaten die in dat bos hun hobby uitoefenden? We weten immers dat het Bois de la Houssière door allerlei schutters werd gefrequenteerd. Zijn al die schutters daarom lid van de Bende van Nijvel? Van de gevonden spullen legt niets een direct verband met de misdrijven van de Bende van Nijvel. Alleen de locatie maakt ze interessant.

De papiersnippers zijn toegeschreven aan Claudine Falkenburg, maar het is niet bewezen dat ze van haar waren. Het wordt "mogelijk" genoemd. Het is evenmin bewezen dat de foto haar zoon toonde. Zelfs als het van haar afkomstig is, is er een link naar Bultot, maar daarmee nog geen bewezen link naar de Bende van Nijvel. Natuurlijk moeten speurders in zo'n geval ruimdenkend zijn en kunnen ze een verband niet uitsluiten. Maar een verband dat niet kan worden uitgesloten, is nog geen zeker verband.

We weten alleen zeker dat degene die de spullen achterliet, in hetzelfde bos kwam als de Bende.

Ik onderschrijf de mening van Noorderling dat niemand van tevoren kon weten dat de spullen in bezit van de politie zouden komen. Dat maakt de hypothese dat het een bewust gelegd dwaalspoor is erg onwaarschijnlijk. Het feit dat menigeen zo op Bultot focust en hem koppelt aan de Bende, ligt voor een belangrijk deel aan deze vondst. Als die vondst niets met de Bende van Nijvel te maken had, is Bultot meteen een pak minder interessant.

Re: Claudine Falkenburg

Wat ik me afvraag is: hoe komen de speurders er in de eerste plaats bij het gevonden handschrift met dat van Falkenburg te vergelijken. Dan moeten er in de eerste plaats al indicaties zijn dat de papiersnippers iets met haar te maken hebben.

Re: Claudine Falkenburg

Django68 wrote:

Wat ik me afvraag is: hoe komen de speurders er in de eerste plaats bij het gevonden handschrift met dat van Falkenburg te vergelijken. Dan moeten er in de eerste plaats al indicaties zijn dat de papiersnippers iets met haar te maken hebben.

Je schrijft "in de eerste plaats" wat suggereert dat ze zonder dralen naar het handschrift van Falkenburg gingen kijken. Zo snel zal het wel niet gegaan zijn. De papiersnippers verwezen naar een toespraak over wapens. Het is logisch dat ze dan gaan kijken wie er toespraken over wapens heeft gegeven. Via Bultot kun je dan bij Falkenburg uitkomen. Dat lijkt me niet meer dan degelijk speurwerk.

Re: Claudine Falkenburg

CleverTrevor, ik dacht dat er iets bij die spullen zat van de overval in Eigenbrakel. Iets van cheques ofzo. Als dit niet het geval was, dan zie ik ook geen enkele relatie.

25

Re: Claudine Falkenburg

CleverTrevor wrote:

Waarom wordt een verband gelegd tussen de vondst en de Bende van Nijvel? Omdat de Bende een aantal malen in hetzelfde bos is geweest.

Niet omdat de Bende een aantal keer in het bos is geweest maar omdat er cheques tussen lagen van het Delhaize-warenhuis in Overijse. Gestolen tijdens die bloedige september-avond. Staat allemaal te lezen op deze website » Onderzoek

De sporen die daar werden achtergelaten, zijn daar dus achtergelaten door de Bende van Nijvel.

Django68 wrote:

Wat ik me afvraag is: hoe komen de speurders er in de eerste plaats bij het gevonden handschrift met dat van Falkenburg te vergelijken. Dan moeten er in de eerste plaats al indicaties zijn dat de papiersnippers iets met haar te maken hebben.

Volgens mij zijn het de verwijzingen naar het schuttersmilieu (de encyclopedie, magazines, ...) en de afstandsbedieningen die ervoor gezorgd hebben dat de speurders aan Bultot (en entourage) dachten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Claudine Falkenburg

Ik zou toch nog eens goed pagina 4 herlezen van de topic over die afstandsbedieningen want die gevonden toestellen zijn afstandsbedieningen van speciale televisietoestellen en zeker niet van videorecorders. Bultot zat in een zwendel met gestolen videorecords en niet van TV's.

Re: Claudine Falkenburg

Ben wrote:

Nee, vermits die huiszoeking na de vondst in het Bois de la Houssière was.

Volgens het laatste boek van Guy Bouten vond deze gebeurtenis plaats op 7 april 1985, dus een hele tijd voor de vondst. Kan natuurlijk ook een slordigheidje van Bouten zijn.

28

Re: Claudine Falkenburg

Django68 wrote:

Kan natuurlijk ook een slordigheidje van Bouten zijn.

Dat kan zeker en vast.

Het stond al in het topic over de informanten maar ik herhaal het hier nog eens:

Zo reveleerde het Delta-team, dat in opdracht van onderzoeksrechter Troch werkte, voor de Bendecommissie bis dat Martial Lekeu, die de piste rond Groep G gelanceerd heeft, en Claudine Falkenburg, een vriendin van de extreem-rechtse ex-adjunct-gevangenisdirecteur Jean Bultot, informanten waren van de GPP-Charleroi. Voor de Delta-cel waren dit verdachten.

Bron: De namen uit de doofpot | Stef Janssens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Claudine Falkenburg

Ben wrote:
CleverTrevor wrote:

Waarom wordt een verband gelegd tussen de vondst en de Bende van Nijvel? Omdat de Bende een aantal malen in hetzelfde bos is geweest.

Niet omdat de Bende een aantal keer in het bos is geweest maar omdat er cheques tussen lagen van het Delhaize-warenhuis in Overijse. Gestolen tijdens die bloedige september-avond. Staat allemaal te lezen op deze website » Onderzoek

De sporen die daar werden achtergelaten, zijn daar dus achtergelaten door de Bende van Nijvel.

Excuseer. U hebt gelijk. Ik keek in het boek van Ponsaers-Dupont om de gegevens nog eens op te frissen. Daar wordt de vondst twee maal genoemd, maar één keer wordt niet over cheques gerept, en die andere beschrijving zag ik gisteren over het hoofd, hoewel die daar wel ergens in een achterkamertje lag te verstoffen.

De kans is, vanwege de cheques, inderdaad groot dat de rommel door de Bende van Nijvel is achtergelaten. Toch is daarmee de link met Falkenburg-Bultot niet bewezen. Volgens Ponsaers-Dupont gaat het om slechts 20-25 woorden betroffen die "lijken" te maken hebben met wapens. Handschriftkunde is niet eens een wetenschap en er worden veel fouten mee gemaakt. Falkenburg hield het (volgens het boek) wel voor mogelijk dat het haar handschrift was, maar was niet zeker. De notities kunnen ook gemaakt zijn in haar hoedanigheid als practical shooting-clubbestuurder en zo bij derden zijn beland. Bultot was dan wel haar vriend, maar ze zal in die club ook met anderen contact hebben gehad.

Het is hoe dan ook onwaarschijnlijk dat de vondst een bewust gelegd dwaalspoor was, omdat niemand kon voorspellen dat de rommel bij de politie zou terechtkomen.

Ik wil Bultot niet vrijpleiten, maar in dit dossier worden bepaalde omstandigheden nogal snel op een bepaalde manier geïnterpreteerd, waardoor iedereen telkens in cirkels blijft draaien, terwijl er ook andere interpretaties mogelijk zijn.

Overigens schrijven Ponsaers-Dupont ook ergens dat de vondst werd gedaan door een wandelaar, en niet door een motorcrosser. Geen verschil van levensbelang, maar het geeft aan hoe gemakkelijk wij (mezelf incluis) ons laten leiden door wellicht verkeerde informatie.

Re: Claudine Falkenburg

Er is inderdaad geen feit dat het Bultot spoor rechtstreeks linkt aan de Bende van Nijvel. Maar, indien het spoor bewust gelegd is om Bultot verdacht te maken, dan is het in elk geval gelukt.

Wat doen dergelijke bizarre items in een bos? Hoegenaamd hetzelfde bos dat op andere manieren aan de Bende van Nijvel gelinkt is? En ook de sporen zelf doen denken aan andere gevonden sporen, zoals wapentijdschriften, kranten, ... Allemaal wat vreemde objecten om op een locatie achter te laten die gelinkt wordt aan de bende feiten.

In een zaak als deze, is de kans erg groot dat er een verband is.

Servo per Amikeco