211

Re: Jef Vermassen

We mogen heel blij zijn dat we top advocaat Vermassen hebben. Zonder Vermassen was het Bende van Nijvel-dossier allang begraven!

Re: Jef Vermassen

FreCR wrote:

Als dat onzin is wat ik zeg, dan nodig ik u uit om nog eens heel goed woord voor woord te luisteren naar wat Vermassen exact zegt. Zoals ik reeds zei, elk woord dat hij zegt is belangrijk. Ik typ eventjes de zin uit van het fragment van tussen 05:01 en 05:12 die je hier aanhaalt:

Er is mij gezegd dat hij niet bij Aalst betrokken was, want er is sprake van mogelijks twee reuzen, maar wel bij bepaalde overvallen zou hij deelgenomen hebben. Dat weten we dus zeker.

Analyseer nu die zin. Bij de eerste keer horen van die zin denken meesten wellicht: Vermassen is zeker dat hij (Bonkoffsky) bij bepaalde overvallen zou deelgenomen hebben.

Zo lijkt het inderdaad op het eerste zicht, maar dit is niet wat hij zegt. Wat weet hij zeker? Dat er hem gezegd is dat ...

Vermassen weet dus zeker dat hem gezegd is dat: hij (Bonkoffsky) niet bij Aalst betrokken was, want er is sprake van mogelijks twee reuzen, maar wel bij bepaalde overvallen zou hij deelgenomen hebben.

Zegt Vermassen dat hij zeker weet dat dat Bonkoffsky bij bepaalde overvallen zou hebben deelgenomen? Neen. Liegt Vermassen? Enkel als je kan aantonen dat hem dat niet gezegd werd.

Vollédig akkoord FreCR, wel benieuwd waar deze info is vernomen (broer Patrick, ex-echtgenoot of ...?).

Re: Jef Vermassen

kenza wrote:

We mogen heel blij zijn dat we top advocaat Vermassen hebben. Zonder Vermassen was het Bende van Nijvel-dossier allang begraven!

Te veel eer, denk ik. Twee maanden voor de "onthullingen" over Bonkoffsky werd er nog gegraven in Adinkerke. Een vervolg daarop was nog gepland voor latere datum. Ook zonder Vermassen zat de CWB dus niet stil.

Nu zijn er wel meer speurders. Dat is wel voor een deel aan Vermassen te danken, kan je zeggen. Maar voor hoe lang? Wat moeten ze doen als ze zich door alle tips hebben heengewerkt? Natuurlijk mag je hopen dat er een bruikbare tip tussen zit.

214

Re: Jef Vermassen

FreCR wrote:

Als dat onzin is wat ik zeg, dan nodig ik u uit om nog eens heel goed woord voor woord te luisteren naar wat Vermassen exact zegt. Zoals ik reeds zei, elk woord dat hij zegt is belangrijk. Ik typ eventjes de zin uit van het fragment van tussen 05:01 en 05:12 die je hier aanhaalt:

Er is mij gezegd dat hij niet bij Aalst betrokken was, want er is sprake van mogelijks twee reuzen, maar wel bij bepaalde overvallen zou hij deelgenomen hebben. Dat weten we dus zeker.

Analyseer nu die zin. Bij de eerste keer horen van die zin denken meesten wellicht: Vermassen is zeker dat hij (Bonkoffsky) bij bepaalde overvallen zou deelgenomen hebben.

Zo lijkt het inderdaad op het eerste zicht, maar dit is niet wat hij zegt. Wat weet hij zeker? Dat er hem gezegd is dat ...

Vermassen weet dus zeker dat hem gezegd is dat: hij (Bonkoffsky) niet bij Aalst betrokken was, want er is sprake van mogelijks twee reuzen, maar wel bij bepaalde overvallen zou hij deelgenomen hebben.

Zegt Vermassen dat hij zeker weet dat dat Bonkoffsky bij bepaalde overvallen zou hebben deelgenomen? Neen. Liegt Vermassen? Enkel als je kan aantonen dat hem dat niet gezegd werd.

12:30: om geen risico te lopen de slachtoffers valse hoop te geven zou hij moeten zeker zijn van deze piste, wat hij bevestigt, terwijl hij daar geen verdere elementen toe heeft. Is dat manipulatie? Ik weet het niet, maar het is op zijn minst nonchalance.

Re: Jef Vermassen

kenza wrote:

We mogen heel blij zijn dat we top advocaat Vermassen hebben. Zonder Vermassen was het Bende van Nijvel-dossier allang begraven!

Juist Kenza, maar ook dankzij de inspanningen van David. Maar je kan het spreekwoord; hoge bomen ...

216

Re: Jef Vermassen

CleverTrevor wrote:

Dat zal ook wel juist zijn, maar de andere advocaten van slachtoffers in dit dossier gedragen zich toch steeds wat terughoudender. En dat lijkt me wel gepast omdat het nu eenmaal een complex dossier is en je niet zomaar iemand van massamoord kan beschuldigen op basis van één enkele verklaring uit de derde hand.

Vermassen deed zijn oorspronkelijke verklaring in een reactie op TV-Oost, de regionale tv-zender van de buurt Aalst-Dendermonde-SintNiklaas. Het is daarna door de andere mediabronnen opgepikt. Plat populisme is dat nu ook weer niet als je uw verklaring op TV-Oost doet, denk ik. Vermassen is (mede dankzij zichzelf) een deeltje "mediafiguur" geworden waardoor de zaken die hij zegt al sneller de nationale media zal halen dan sommige andere advocaten die slachtoffers rond de Bende van Nijvel verdedigen. Dit wil zeker niet zeggen dat deze hun werk minder goed doen.

Ik ben het zeker niet altijd eens met de standpunten en manier van communiceren van Vermassen, echter, ontkennen dat dit serieus wat teweeg bracht (zaken rond Bonkoffsky) kan men ook niet. Op korte termijn is mede door dit voorval, de belangstelling sterk gestegen, de druk op de politici verhoogd en het speurdersteam sterk vergroot.

vleermuisje1971 wrote:

Vollédig akkoord FreCR, wel benieuwd waar deze info is vernomen (broer Patrick, ex-echtgenoot of ...?).

Idem. Maar zelfs als zijn secretaresse dit gezegd heeft, dan klopt zijn bewering ook nog steeds. smile

Non semper ea sunt quae videntur

217

Re: Jef Vermassen

FreCR, en of dat dat een kemel van Vermassen was. Zie » www.facebook.com/vtmnieuws/ (rond -27:24) Waar deze fout van Vermassen in het nadeel van de beklaagde speelt in het vonnis. Mede hierdoor komt de beklaagde te boek te staan, niet als de persoon die inzit met zijn kleinkinderen, integendeel, hij gooit ze te grabbel in de pers, maar alleen met zichzelf.

Verder lees ik in Knack » www.knack.be

Vermassen had eerst gezegd dat hij uit de lichaamstaal van dokter André Gyselbrecht, de verdachte schoonvader van slachtoffer Stijn Saelens, kon afleiden dat hij onschuldig was. Toen de aanwijzigingen zich opstapelden, veranderde Vermassen het geweer van schouder.

Foefeladvocaat

Voor de camera's vertelde hij dat hij zijn cliënt nog enkele dagen bedenktijd gaf om eindelijk de waarheid te vertellen. 'Ik heb hem in de gevangenis van Gent aangeraden alles te zeggen wat hij weet. Ik wil dat dokter Gyselbrecht de waarheid spreekt. Een goede verdediging begint met de waarheid. Ik ben geen foefeladvocaat.

Dat Vermassen daarmee tenminste de indruk wekte zijn client niet te geloven en dat openlijk verkondigde en dat hij daarnaast ook suggereerde dat er veel foefeladvocaten rondlopen lokte veel kritiek uit bij zijn collega's.

Deontologische fouten

Intussen heeft de stafhouder van Vermassen dus wel degelijk gereageerd. Er komt een onderzoek naar de verklaringen van Vermassen in het dossier van de kasteelmoord. Het onderzoek moet uitwijzen of Vermassen deontologische fouten maakte.

Het gaat louter om een informatief onderzoek. Pas als blijkt dat Vermassen de regels overtrad, kan er eventueel een tuchtonderzoek worden opgestart.

"Zoals gebruikelijk bij elke raadpleging van de stafhouder, zal deze alle informatie inwinnen die hij nodig acht teneinde na te gaan of het optreden van meester Jef Vermassen in dit dossier aanleiding zou kunnen geven tot een tuchtonderzoek," zegt de stafhouder.

De stafhouder heeft Vermassen ook geadviseerd om zich terug te trekken als raadsman van André Gyselbrecht. Vermassen kondigde daarna zelf aan dat hij opstapt.

Belangenconflict

Een reden voor zijn vertrek wordt niet gegeven. De jongste dagen werd gespeculeerd over de exit van Vermassen uit de kasteelmoord omdat hij vorig jaar de raadsman was van de dochter van de verdachte, die zich nu burgerlijke partij heeft gesteld. Dat kan worden gezien als een belangenconflict.

De stafhouder biedt Vermassen hier mogelijk een elegante manier om zonder veel kleerscheuren terug te trekken uit het dossier. Hij sluit zijn mededeling af met de melding dat hij over individuele dossiers en individuele advocaten geen publieke verklaringen kan afleggen en dus ook in dit dossier geen verdere informatie kan meedelen.

Re: Jef Vermassen

CleverTrevor wrote:

Vermassen is toch een merkwaardige jurist. "Als je A zegt, moet je B zeggen, en ook zeggen waarom dit niet het juiste spoor is", hoor ik hem roepen. Hij draait hiermee zomaar even het principe van de rechtsstaat om. Het is immers de taak van politie en justitie om te zeggen waarom iets wél het juiste spoor is, niet om te zeggen waarom dit niet zo is. En als er geen bewijzen zijn, is die vraag beantwoord.

Vermassen heeft, in de tijd dat hij nog daders verdedigde, met dit argument verdachten vrij gekregen. Nu hij een slachtoffer op zijn klantenlijst heeft staan, draait hij het om. Vermassen heeft zich in deze zaak laten kennen als een gladde opportunist die praat naar wie zijn rekeningen betaalt.

Nog nooit van een onderzoek a charge en decharge gehoord?

» www.elfri.be

219

Re: Jef Vermassen

Charly wrote:

Verder lees ik in Knack » www.knack.be

Dat Knack-artikel is meer dan 6 jaar oud. Ondertussen zal dat onderzoek naar deontologische fouten en eventueel tuchtonderzoek wel al afgerond zijn veronderstel ik. Daar ik niets van een deontologische fout en tuchtonderzoek als resultaat van dit onderzoek heb gelezen, denk ik dat er besloten werd dat hij geen deontologische fout maakte of tuchtsanctie riskeerde?

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Jef Vermassen

zeno wrote:
CleverTrevor wrote:

Vermassen heeft, in de tijd dat hij nog daders verdedigde, met dit argument verdachten vrij gekregen. Nu hij een slachtoffer op zijn klantenlijst heeft staan, draait hij het om. Vermassen heeft zich in deze zaak laten kennen als een gladde opportunist die praat naar wie zijn rekeningen betaalt.

Ben het helemaal eens. Vermassen heeft me serieus ontgoocheld. Praten over de 'gouden tip' en al zijn andere verhaaltjes ... Erg voor de nabestaanden dat hij met zijn leugentjes nabestaanden terug hoop te gaf. Heel ergerlijk dit.

Precies! En bijkomend maar wel van groot belang in een democratische rechtstaat: Iemand is onschuldig tot het tegendeel is bewezen! Dus ja, we moeten aanvaarden dat er niets aan bewijs gevonden is dat Bonkoffsky tot de reus van de bende van Nijvel maakt. Zo de stand van zaken is.