Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

VDB was ook gecompromitteerd, er was een videotape in omloop waarin hij ondeugelijke zaken aan het ondernemen was.

12

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

the end wrote:

Wel, de ambities van VDB en een groep rond VDB was meer dan een interim job, vanaf eind '81-begin '82 is die zoute droom definitief in duigen beginnen vallen is, heeft Marten het roer over genomen. Na Eyskens '81 had VDB plannen om hem op te volgen.

Man man man... wat een onzin. VDB had helemaal niet de ambities om "terug" premier te worden. Dat hij premier was tussen oktober '78 en april '79 had hij te danken aan samenloop van omstandigheden en het feit dat hij de enige kandidaat was om eventjes te depanneren tot aan de verkiezingen. Het is doordat de onderhandelingen om tot een nieuwe regering te komen moeizaam verliepen dat hij wat langer is kunnen aanblijven.

Kan iemand "the end" eens uitleggen dat je niet al te veel ambities tot het premierschap moet koesteren als je slechts de 7de grootste partij in België bent, met minder dan 6,5% van het totaal aantal stemmen?

Non semper ea sunt quae videntur

13

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Ik ga me niet verder bezig houden met deze materie! Een geldtransport overvallen om een Eerste Minister te treffen? Wat gaat het volgende zijn? Het roept bij mij opnieuw emoties op die ik wil vermijden. Ik heb de geldtransportwagen gezien na de overval, hij stond bol op het chassis en ook binnen in de gepansterde laadruimte waren kogelinslagen en ricochette kerven (je vind wel foto's op het net)!

De springlading op de achterdeuren werd te zwaar ingeschat, een "ongeval" volgens Haemers. En de kogelinslagen binnen de laadruimte dan? Ik was op de begrafenis! Ronny had een tweelingbroer wat voor mij persoonlijk schokkend was! Niet voor mij alleen, de bankbediende (van CERA indertijd) die later de restanten van de bebloede resterende inhoud moest afrekenen is er compleet onder door gegaan. Toen we de dag na de overval een vracht geld gingen ophalen bij CERA vroeg een bankbediende ons: "Hebben jullie geen angst nu?" En ja, we hadden angst (en haat). Martens had beter gezwegen hierover. Tenslotte heb ik ook bewaking gedaan op "Hertoginnedal" toen de heren er vergaderden tot in de late uurtjes. Amen!

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

We mogen niet speculeren wat Wilfried Martens in zijn biografie, zelf suggereert? Haemers die opeens handelt als een elite soldaat uit een militair commando, terwijl hij een ex-premier als gijzelaar heeft. Vooral geen foute vragen stellen waar je het antwoord niet op wilt krijgen. Ik dacht dat de bende van Nijvel bestond uit elite-eenheden, niet uit zatte facteurs. In heel het verhaal van de bende van Nijvel is plausible deniability de kernboodschap.

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Haemers en zijn bende waren gewoon lafaards. Haemers een elite soldaat noemen is een belediging voor alle soldaten (niet enkel de elite). Maakte heel veel fouten, waaronder een springlading die veel te zwaar was. Daarna komen bleiten dat het zijn fout niet was. Ik ken veel koeriers, en zij weten wie ik ben. Sta mij toe om te zeggen dat de training van deze agenten niet zo goed is. Men zou deze agenten een veel betere training kunnen geven, maar ons belgenland laat dit niet toe. Dat Martens daar toen langsreed was vast en zeker toeval. Wie het explosief op de wagen geplakt heeft, zal het ook tot ontploffing gebracht hebben. Een aanslag kan je daar zeker niet op plannen. Verder veel respect voor al die agenten die in de jaren 80-90 hun leven riskeerden voor anderen hun geld.

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Heren Geronimo en Leo, groots gelijk! En inderdaad, Haemers was geen elitesoldaat, maar crapuul, een parasiet, een crimineel. Hem een elite-soldaat noemen is een aanfluiting voor elke militair die zijn leven heeft gegeven voor volk en vaderland, democratie of voor een ander hoger doel. Heb filmpje bekeken waar zijn vader een beetje lachend zei dat het eigenlijk toch zo'n lieve jongen was. Die was nog schijnheiliger. Haemers zei tenminste nog dat het puur voor zijn exuberant luxeleven was en hij werken niet zag zitten.

En ja ... een overval op een waardetransport om eigenlijk minister-president Martens te treffen aan de andere kant van de autosnelweg. Zucht... ja, want Haemers en zijn kompanen wilden een gezellig hotelletje beginnen in Frankrijk met alleen ministers als gasten. Dit is toch weer een straffe denkpiste. sad

Mijn beste Leo, laat zo'n (domme) uitspraken niet op je humeur werken, dat zijn ze niet waard.

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

FreCR wrote:

Man man man... wat een onzin. VDB had helemaal niet de ambities om "terug" premier te worden. Dat hij premier was tussen oktober '78 en april '79 had hij te danken aan samenloop van omstandigheden en het feit dat hij de enige kandidaat was om eventjes te depanneren tot aan de verkiezingen. Het is doordat de onderhandelingen om tot een nieuwe regering te komen moeizaam verliepen dat hij wat langer is kunnen aanblijven.

Kan iemand "the end" eens uitleggen dat je niet al te veel ambities tot het premierschap moet koesteren als je slechts de 7de grootste partij in België bent, met minder dan 6,5% van het totaal aantal stemmen?

Wel, we hebben nu een regering gehad met een eerste minister uit de 5de grootste partij en maar de 3de grootste politieke familie. MR had maar 9.6 % van de stemmen.

Bij de verkiezingen van 1981 waren de CVP en PSC de grootste politieke familie en de PSC had 7% verloren tegenover de vorige verkiezingen. Zoals ik al eerder schreef; eind 1981 was VDB zijn droom in duigen aan het vallen. De PSC-CEPIC kliek was hun macht verloren. Dit zal toch duidelijk zijn denk ik.

Merovinger wrote:

Onmogelijk om dat op een snelweg te timen net op het moment dat de wagen van Martens (die dacht ik zelfs in tegengestelde richting reed dus aan de overkant van de snelweg) ging passeren.

Denk je dat of weet je dat? Er is namelijk een heel erg groot verschil! Erbij, ik was de dag voor de overval of de middag (de dag zelf) nog op bezoek geweest bij de GMIC en medewerkers gesproken. Met dit transport was er iets.

geronimo wrote:

Haemers en zijn bende waren gewoon lafaards. Haemers een elite soldaat noemen is een belediging voor alle soldaten(niet enkel de elite).

Ik ben het volledig eens met je. Doch de bende Haemers zijn ook Axel Zeyen en Ciolini, militaire kennis hadden ze. Over de gebruikte bom is die was duidelijk te zwaar, denken jullie dat zoiets toeval is?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

18

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Merovinger wrote:

De geldtransportwagen werd daar tot stilstand gedwongen door de achtervolgende wagens van de bende Haemers. Na stilstand van de transportwagen werden de explosieven geplaatst op de achterdeur en tot ontploffing gebracht. Onmogelijk om dat op een snelweg te timen net op het moment dat de wagen van Martens (die dacht ik zelfs in tegengestelde richting reed dus aan de overkant van de snelweg) ging passeren. Dat Martens daar passeerde is puur toeval. Toeval bestaat immers in het leven.

Al van bij mijn aantreden in april 1979 werd ik beschermd door agenten van het Speciaal Interventie Eskadron van de rijkswacht, een combattieve antiterreureenheid die in de volksmond bekendstond als de groep Dyane. Binnenlandse Zaken wilde immers niets aan het toeval overlaten, gezien het toenemend aantal gijzelnemingen en aanslagen op het einde van de jaren zeventig. Terecht, want enkele maanden later ondernamen twee gangsters een poging om Leo Tindemans te ontvoeren. De rijkswacht kon hun plan gelukkig tijdig verijdelen.

De eerste keer dat ik plaatsnam in de gepantserde Mercedes van het SIE was ik nogal onder de indruk van de gesofisticeerde uitrusting en de zware bewapening van mijn begeleiders. Ze waren perfect getraind en mijn veiligheid was voor honderd procent gegarandeerd. Maar na verloop van tijd begon ik mij toch wat te storen aan hun optreden in commandostijl. Ik ben nu eenmaal opgegroeid in een antimilitaristisch milieu en had het moeilijk om te midden van zovele politieke stress te wennen aan al dat opzichtig wapenvertoon en het artificiële onveiligheidsgevoel dat dat met zich meebracht. Maar er was geen sprake van om de bewaking op te heffen. Toen de CCC in het najaar van 1984 hun bommencampagne aanvatten, drong koning Boudewijn erop aan dat ik zou overschakelen naar een speciaal veiligheidsregime met haast doorlopende politiebewaking. Ditmaal werd de groep B7 van de Belgische Staatsveiligheid met mijn bescherming belast. De rijkswacht nam van dan af enkel nog de bewaking van mijn huis in Gent voor haar rekening.

In totaal heb ik zeven jaar samengeleefd met de agenten van de Staatsveiligheid. Het waren stijlvolle, trouwe en vooral discrete bodyguards met wie ik een uitstekende band kon opbouwen. In vergelijking met de agenten van Dyane waren zij veel rustiger in de omgang. Dankzij hun discretie leed mijn privéleven op geen enkel vlak onder de bescherming. Ik vind het overigens een goede zaak dat politici die een doelwit kunnen vormen, worden beschermd. Misschien komt dat omdat ik ben opgegroeid met de tragische moord op president Kennedy, die onuitwisbare sporen heeft nagelaten op mijn generatie.

Eenmaal had ik de close protection van de Staatsveiligheid zeer hard nodig. Op dinsdag 31 januari 1989 deed zich een incident voor op het kruispunt van Groot-Bijgaarden, net op het moment dat ons konvooi daar passeerde. Op nauwelijks twintig meter van de ministeriële wagen werd een gepantserd geldtransport van de GMIC door anderhalve kilo TNT opgeblazen. De klap was enorm. De bende van topgangster Patrick Haemers ging in een minimum van tijd met de buit aan de haal. Hoewel de veiligheidsmensen van GMIC er alleen voor stonden - waren ze al uitgeschakeld? - zag onze chauffeur zich genoodzaakt in volle vaart door te rijden in plaats van hen ter hulp te snellen. De explosie kon immers een afleidingsmanoeuvre zijn. Dit maar om aan te geven hoe professioneel de agenten van de Staatsveiligheid te werk gingen, zelfs in onverwachte noodsituaties.

Bron: De memoires, Luctor et emergo | Wilfried Martens

19

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

the end wrote:

Erbij, ik was de dag voor de overval of de middag (de dag zelf) nog op bezoek geweest bij de GMIC en medewerkers gesproken. Met dit transport was er iets.

Wat was er dan met dat transport?

the end wrote:

Over de gebruikte bom is die was duidelijk te zwaar, denken jullie dat zoiets toeval is?

Ja, wat zou het anders zijn?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

the end wrote:

Wel, we hebben nu een regering gehad met een eerste minister uit de 5de grootste partij en maar de 3de grootste politieke familie. MR had maar 9.6 % van de stemmen.

Bij de verkiezingen van 1981 waren de CVP en PSC de grootste politieke familie en de PSC had 7% verloren tegenover de vorige verkiezingen. Zoals ik al eerder schreef; eind 1981 was VDB zijn droom in duigen aan het vallen. De PSC-CEPIC kliek was hun macht verloren. Dit zal toch duidelijk zijn denk ik.

De politieke situatie van 2014 kan je absoluut niet vergelijken met de politieke situatie van 1981.

De enige reden waarom Charles Michel, 1ste minister is geworden, dat is omdat er maar 2 kandidaten waren om deze functie op te nemen, namelijk Kris Peeters & Charles Michel. Ik ga hier niet gans de regeringsformatie gaan neerschrijven, maar uiteindelijk is er toen maar 1 iemand (persoonlijk) als "winnaar" uit de bus gekomen en dat is Marianne Thyssen.


Ben wrote:
the end wrote:

Over de gebruikte bom is die was duidelijk te zwaar, denken jullie dat zoiets toeval is?

Ja, wat zou het anders zijn?

Ook ik ben nieuwsgierig naar het antwoord.

Non semper ea sunt quae videntur