41

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Moet ik daar nu echt op antwoorden?

42

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Om even in te spelen op de zwaarte van de bom: In die periode was er in de beroepspers wat te doen over een nieuw (Frans) procédé in verband met bepantsering. Het ging over een staallegering die harder en lichter zou zijn. Dit zou per voertuig een merkbaar gewicht besparen en uiteraard een minder verbruik. Misschien speelde Robert Darville daarop in?

Wat de beveiliging van de achterdeuren betrof in die tijd: Bovenop de bepantsering en afsuitmiddelen lag er ook nog een stalen dwarsbalk tegen de achterdeuren. De balk zelf was een holle stalen 'Foster' profiel van 8 op 8 cm. Bij afsluitng moest de balk perfect in zijn houders liggen of het voertuig kon niet starten!

Om een voorbeeld te geven: Het voertuig waar ik en de begeleider mee reden was een Ford Transit met verzwaarde ophanging. Gepantserd in het Britse Sheffield en woog leeg 3,5 ton.

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

De FAL 7.62 die bij de aanslag op het geldtransport gebruikt is komt uit de collectie van Mendez.

Dit is begin dit jaar verschenen » Forum

Er is in navolging van dit artikel weinig kritische analyse gebeurd. Midden tijdens die ontvoering is er die aanslag/overval waar er toch wel verschillende merkwaardige voorvallen zijn. Bovenop alles heeft Vanden Boeynants en zijn goede vriend Boas er rechtstreeks voordeel uitgehaald. Op 21 februari '89, een week nadat VDB vrij was, heeft het parlement beslist VDB niet te vervolgen ivm de corruptie met Boas. Via Delhuvenne komt je rechtstreeks bij Vandeuren uit die kort voor de ontvoering van VDB vermoord is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

LEO wrote:

Om even in te spelen op de zwaarte van de bom: In die periode was er in de beroepspers wat te doen over een nieuw (Frans) procédé in verband met bepantsering. Het ging over een staallegering die harder en lichter zou zijn. Dit zou per voertuig een merkbaar gewicht besparen en uiteraard een minder verbruik. Misschien speelde Robert Darville daarop in?

Wat de beveiliging van de achterdeuren betrof in die tijd: Bovenop de bepantsering en afsuitmiddelen lag er ook nog een stalen dwarsbalk tegen de achterdeuren. De balk zelf was een holle stalen 'Foster' profiel van 8 op 8 cm. Bij afsluitng moest de balk perfect in zijn houders liggen of het voertuig kon niet starten!

Om een voorbeeld te geven: Het voertuig waar ik en de begeleider mee reden was een Ford Transit met verzwaarde ophanging. Gepantserd in het Britse Sheffield en woog leeg 3,5 ton.

Eigenlijk LEO geef je fantastisch aan hoe snel een misrekening van springlading kan gebeuren. Je vertelt (ik wist het niet) dat je de binnenkant deurzijde van jullie voertuigen moest extra afsluiten met een Forster-profiel (geen Foster, maar dat is een detail) 80/80. Nu dat zijn dunwandige Zwitserse koudgetrokken profielen en door hun dunwandigheid (2mm à 2.5mm) helemaal niet zo sterk als een normaal stalen profiel of koker. Wel heel duur.

Deze Forster vierkant profielen worden gebruikt omwille van hun esthetische eigenschappen (mooie strakke hoeken met kleine radius), niet omwille van hun constructieve eigenschappen. Als iemand dan tegen een wildvreemde zegt "aan de binnenzijde zit nog een stalen koker van 80 op 80, dan gaat iedereen met beetje kennis van zaken er van uit dat dit een koker 80/80 4 of 5mm wanddikte zal zijn. Met andere woorden, minimaal 2 keer zo sterk als in werkelijkheid, en de springlading dus zwaarder. Met permissie en vakkennis gezegd, wel een kieken binnen jullie organisatie, dat voor bijkomende weerstand een dunwandig dergelijk Forster-profiel kiest. Het weegt natuurlijk niet veel, dat is een feit.

45

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Correct antwoordt VERMEULEN. Een 'Forster' profiel heeft dan ook 'scherpere' hoeken dan een gewoon profiel. Zoals ik al schreef diende het profiel ook om een verbindingcircuit tot stand te brengen in verband met het starten en operationeel worden van het voertuig! Geen balk, geen contact! Dit was een origineel ontwerp door de inbouwer van de bepantsering in het UK.

the end, inderdaad 7.62 munitie. Na het opblazen van de achterdeuren werden binnen in de bepantsering nog een x-aantal kogelinslagen geteld! Dit verwijst de bewering van Patrick Haemers dat de dood van Ronny Croes te wijten was aan de te zware bomlading van Robert Darville naar de prullenmand! Indien Ronny Croes niet was gedood door de ontploffing, was hij zeker doorzeeft door afgevuurde en ricocherende kogels van schietgrage Patrick Haemers!

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Kees BK wrote:

Eigenlijk LEO geeft je fantastisch aan hoe snel een misrekening van springlading kan gebeuren. Met permissie en vakkennis gezegd, wel een kieken binnen jullie organisatie, dat voor bijkomende weerstand een dunwandig dergelijk FORSTER profiel kiest..

VERMEULEN

Beste kees BK die tekent met de naam Vermeulen. Straf dat je de collega's (die kiest voor een bepaalde materiaal) van het slachtoffer een kieken noemt. Ten meer omdat je dit feit poogt te minimalisten en het over een misrekening hebt. Door al je vakkennis is het je blijkbaar ontgaan dat met het type bom die gebruikt is bij die aanslag het niet uitmaakte welke stalen buis of balk zich aan de achterkant van die deur bevond.

Flegmaticus wrote:

De overval op de gepantserde geldwagen in Groot-Bijgaarden is, net zoals die op de gepantserde postwagen in Ensival, het werk van Patrick Haemers. 'De laatste slag' van een man die met zijn bende tegelijk een gijzeling en een overval met springstoffen uitvoert. Haemers noemt de dood van Croes 'een ongeluk'. Het gerecht zal later opmerken dat Haemers en zijn medeplichtigen tijdens hun laatste overvallen heel professioneel en militair te werk gingen. De eerste overvallen van de bende verliepen niet zo strikt georganiseerd. De handelswijze van de gangsters is echter geëvolueerd van beginnerswerk tot moordend, militair commando-optreden.

Ik wil er voor de volledigheid op duiden dat Haemers na de ontvoering en aanslag toen hij nog vrij was. Tegen zijn vader vertelde zie verklaring X18 in maart 89 dat Haemers werk voor een organisatie en er goed voor betaald werd. Ze worden omschreven als "des foux dangereux" en dat Haemers zich super beschermd voelde. Het gaat om de "des foux dangereux" die sporen gaan terug in de tijd. Haemers heeft zich duidelijk misrekent in het spel dat hij speelde, zou dit ook gelden voor de "des foux dangereux"?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Ik heb het er al eens over gehad maar ballistisch gezien is er duidelijk een onderscheid tussen de Bende van Haemers en De Bende van Nijvel, door de wapenkeuze. Als de Bende van Haemers "ten oorlog" trok, dan deden ze dat ook zeer goed bewapend. De FAL en/of FALO's in Cal 7.62 zoals LEO aanhaalt, zijn daar het beste bewijs van. Militaire vuurkracht. Zo moet je het omschrijven. Volledige suprematie bij eventuele confrontatie met politiediensten.

Bij wat we de supermarkt-aanslagen zijn gaan noemen van de Bende van Nijvel is dat helemaal niet zo. Geen militaire lange wapens, geen vuurwapens met groot bereik. Bij geen enkele aanval. Enkel gladloopwapens jachtkaliber (short-range) en handvuurwapens. De Ingrams hebben een te korte loop om ze zelfs extended short range te noemen.

De wapenkeuze van de Bende Haemers kan ik perfect begrijpen. Van de bende-aanvallen begrijp ik deze niet. (Behalve als er een backup was of ze er 100% zeker van waren dat er geen confrontatie zou zijn, maar die was er wel in Aalst. Niet hevig, maar ze was er wel.)

48

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Dag Kees, in mijn mening is er tijdens de bende-aanvallen zéker sprake van voldoende back-up welke in de schaduw staat tot het moment dat het echt nodig wordt om in te grijpen.

Dit blijkt duidelijk uit de a) getuigenissen van Cocu (ook al geloof ik niet alles tot op de letter), b) individuen welke in Aalst op het moment van de overval gespot werden, c) een wagen die enkele minuten alvorens een overval op de parking blijf staan, ....
Een bende die na de proloog scherp staat in het vluchten na een overval zal vast en zeker een back up hebben indien het echt fout loopt.

Ik sluit mij aan dat de Bende Haemers niet te vergelijken valt met de Bende Van Nijvel, enkel dat Patrick Haemers gebruikt is als stroman. Waar zie ik Haemers wel? In de voorbereiding van Aalst (hij is degelijk herkend geweest alvorens de overval), en in de eigenlijke overval van Overijse. Waarom de laatste? Dit deels omwille van de bekentenis, en deels omdat dit volgens mij niet hetzelfde team was Eigenbrakel.

49

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

Ook de getuigenis van Peter Bultynck -  de man die naast Ronny Croes zat in het geldtransport - laat er geen twijfel over bestaan; het doel was het geldtransport en de inhoud:

“Ik heb Ronny één rit gekend, een heel fijne kerel. Hij was nieuw in het vak. Hij reed, ik zat in een aparte kooi naast hem. Ik zag niet wat er gebeurde tot de wagen heen en weer begon te slingeren. Toen zag ik hoe twee mensen ons vanuit een auto onder vuur namen. Ik herkende het merk meteen: een BMW 525.”

Ze bleven maar vuren, het leek wel oorlog op de snelweg. Ronny is naar achteren gekropen. Ik kon niet weg en bleef zitten. Enkele gangsters zijn naar de achterdeur gelopen, eentje kwam naast mijn deur staan. Ik bloedde hevig uit mijn been. Ik hield me voor dood. Dat is mijn geluk geweest.”

Toen ze de achterdeur niet open kregen, hebben ze dynamiet geplaatst. De ravage was enorm. Ronny heeft het niet overleefd. Ik heb een paar weken in het ziekenhuis gelegen, zijn begrafenis heb ik niet kunnen bijwonen. Zodra ik weer kon stappen, heb ik Ronny’s graf bezocht. Dat heb ik jarenlang gedaan.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Kees BK wrote:

Ze was iets te zwaar om enkel het sluitwerk van de deuren te vernietigen, dat is zo, maar het is nu geen bom om bij manier van spreken heel de vrachtwagen op te blazen dat er letterlijk niets meer van over blijft en een gat van 1.5m in de grond zit en alles in de omgeving weg te maaien.

Dat klopt, dat zie je ook duidelijk op de foto's:

https://images.viervijfzes.be/www.vier.be/production/meta/haemers-ov7194.jpg?auto=format&fit=max&h=630&ixlib=php-1.1.0&q=100&w=1200&s=3d7d0e4767a55514886d86aee131a932

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

50

Re: Groot-Bijgaarden: 31 Januari 1989

the end wrote:

Het waren dezelfde explosieven als bij 2 eerder overvallen deze van Verviers nov. 85 en bij de Brinks overval te Etterbeek 29 juni '88. Is het toeval dat de 3de bom in Groot Bijgaarden zo krachtig was?

Bij de overval in Verviers sterven twee mensen door de gebruikte bom:

Een bom wordt op de achterdeur van de postwagen gekleefd en tot ontploffing gebracht. Postbediende Henriëtte Genet uit Verviers, moeder van twee kleine kinderen, en Yves Lambiet uit Eupen komen om in de laadruimte. Postchauffeur Jean-François Pirlot uit Andrimont raakt zwaar gewond.

In Brazilië - na zijn arrestatie - geeft Haemers de overval in Groot-Bijgaarden toe:

(...) Hij gaf ook toe betrokken te zijn geweest bij de overval op een geldtransport van de maatschappij GMIC op de autosnelweg E-40 op 31 januari jl. De chauffeur van de auto werd gedood. Volgens Haemers werd de begeleider per ongeluk gedood. Dit was te wijten aan het slecht functioneren van de bom die in de auto was geplaatst.

Bron: De Tijd | 30 mei 1989

the end wrote:

De wagen van Martens en het waardetransport waren beiden op weg naar de kust.

Ben je daar zeker van? Hieronder zie je een foto van de plaats van de overval. Je ziet dat de snelweg richting Brussel-Koekelberg is afgesloten (je ziet op de foto duidelijk het politielint). Aan de andere kant zie je koplampen van auto's die richting Gent-Oostende rijden. Dit lijkt er op te wijzen dat het geldtransport richting Brussel reed. De locatie moet ongeveer hier zijn » Google Maps

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/scherm11.png

Hieronder een Google Street View-foto van de huidige situatie:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/e4010.png

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube