Re: Leopold Van Esbroeck

Ook de Borains komen weer in het vizier » rtl.be

Re: Leopold Van Esbroeck

Het zou eenvoudig zijn mochten alle "onschuldige Bende van Nijvel"-verdachten vrijwillig  hun haarborstel opsturen naar de cel, mits de garantie dat dit enkel kadert in het Bende van Nijvel-onderzoek. 't waren geen koorknapen hé. Enkele kiwi-zegels op een postpakket en ze geraken er zonder probleem. Mocht mijn reputatie in zo een dossier in opspraak komen, had ik dat per kerende gedaan.

Re: Leopold Van Esbroeck

Wie zegt eigenlijk dat dit in het kader van het Bende onderzoek is? Staat dit ergens geschreven? Het ie eigenlijk godsgeklaagd dat ze zijn DNA nog niet hebben.

Re: Leopold Van Esbroeck

De vraag is: Is er een nieuw spoor gevonden in de richting groot banditisme of worden gewoon alle pistes één voor één opnieuw onderzocht?

Re: Leopold Van Esbroeck

Django68 wrote:

Ook de Borains komen weer in het vizier » rtl.be

Wil men de moorden in de schoenen schuiven van de Borains? Die zijn - denk ik - allemaal overleden.

Re: Leopold Van Esbroeck

Heeft er nog iemand die reeks in Humo (ik denk 4 weken op rij) met Polle? Moet verschenen zijn in de jaren 2000.

Re: Leopold Van Esbroeck

Zit er nu toch voldoende DNA op die vest of zijn ze ermee aan het sollen?

Re: Leopold Van Esbroeck

Er zit geen voldoende DNA op om een persoonsbeschrijving te kunnen opmaken. Wel om aan een persoon te linken.

Re: Leopold Van Esbroeck

Ik denk dat het met dit ooit begon voor hem.

"Dat spoor begint nogal onwezenlijk met de arrestatie van Léopold ‘Popolino’ van Esbroeck en diens maat Dominique Salesse, een handelaar in tweedehandswagens. De twee lopen tegen de lamp nadat ze op 4 december 1985, een maand na de raid in Aalst, sigaretten en wijn hebben geroofd uit een Delhaize in Lokeren. Ze rijden in een gestolen BMW waarin een slordig, min of meer rechthoekig gat uit de achterbank gezaagd is, zodat je op je buik kunt liggen schieten op eventuele achtervolgers. De benedenrand van het gat is opvallend proper afgevijld, en dat doet bij de speurders een lichtje branden: de Golf GTI van de Bende van Nijvel, die twee dagen na de raid in Aalst uitgebrand was teruggevonden in het Bois de la Houssière nabij Ronquières, was op precies dezelfde manier geprepareerd."

De speurders ondervroegen hem ook ivm Ronquières. Zijn de speurders een oud spoor aan het volgen? Zou kunnen. Maar het zou volgens mij even goed kunnen dat ze de elementen ivm de loods opnieuw onderzoeken als gevolg van de getuigenis via Vermassen en de loods.

Wat kan Van Esbroeck met de loods te maken gehad hebben? Van Esbroeck was een zeer goede vriend van Nitelet. Uit zijn boek:

”Er zijn maar weinig mensen die uit dat milieu geraken en kunnen doorstoten naar de grotere criminaliteit. Ik was een van die mensen. Ik en mijn vriend Claude Nitelet."

Troch en zijn ploeg hadden de loods ontdekt ... maar geraakten nadien hun onderzoek kwijt. De eigenaar van de loods heeft daarna niemand meer gezien ivm het onderzoek. In die zin is het dus normaal dat  hij Vermassen belde of liet bellen.

30

Re: Leopold Van Esbroeck

Scaramouche wrote:

Wil men de moorden in de schoenen schuiven van de Borains? Die zijn - denk ik - allemaal overleden.

Dat is natuurlijk het makkelijkste, dan kan het boekje dicht.