131

Re: Opsporingsbericht juni 2020

edd wrote:

Is dat uw mening of hebt u dit van het gerecht vernomen en is daar onomstotelijk bewijs van? Dat er meerdere namen genoemd worden in het kader van deze foto is niet verwonderlijk. Van alle verdachten die hier op het forum genoemd zijn, is Claude Delperdange de persoon die er het meest op lijkt.

Wanneer u nadere informatie heft over de andere genoemde namen, zoals die van de oud-Diane man, dan horen we dit ook graag op het forum.

Het is wat er reeds verteld werd in de pers Edd en door Hilde Geens en wat velen hier op het forum bevestigen... Het is niet Claude Delperdange en het is ook niet Michel Libert.

"Jarenlang dachten de speurders dat het WNP’er Leopold B. was, maar die woonde ten tijde van de Bende-feiten in Israël. Recent bleek dat het B. helemaal niet is."

Bron: De Morgen

Het gerecht maakte (ook) hier een fout, dat geven ze formeel toe. Ze dachten jarenlang (34 dus om precies te zijn) dat iemand was die het nu niet blijkt te zijn. En dat welles-nietes verhaal gaat hier en elders verder.

Over de persoon op de foto:

"De foto, zo viel dinsdag te vernemen, werd de speurders bezorgd door oud-WNP-kopstuk Michel Libert. Soortgelijke foto’s werden ook ooit aangeleverd door wijlen privé-detective André Rogge. Die zei daarover op 1 februari 2003 in De Morgen: “Iemand uit het extreemrechtse milieu heeft mij een stapeltje foto’s toegespeeld van extreemrechtse trainingskampen in de jaren 80. Over een man in battle dress zei mijn contactpersoon: ‘En dat, dat is nu de legendarische reus van de Bende van Nijvel.’ Dat was Delperdange.”

Fysieke gelijkenissen zijn er zeker, maar dan zou de man op de foto een pruik moeten dragen. Op de weinige beelden die er zijn van Delperdange is die zo goed als kaal. Een van de andere tips viseert een ex-rijkswachter die eind jaren 70 actief was bij de groep Diane, de anti-banditisme-eenheid. Hij wordt “met grote, maar geen absolute zekerheid” herkend door ex-collega’s.”

Bron: De Morgen

Over de persoon is er dus al een welles-nietes verhaal.

Mincky wrote:

De forensische experts weten inmiddels vast wel wie het NIET is lijkt mij.

Ik vraag me af hoelang het gaat duren, alvorens een aantal mensen hier dadelijk weer de vrijgegeven foto gaan vergelijken, maar nu met Libert. En er dan net zo van overtuigd zijn als eerst met Delperdange ...

Dat klink nogal negatief. Vergeet niet dat het forum en de forumleden niet de onderzoekers zijn en dat wij met z’n allen veel informatie en context moeten ontberen door het geheim van het onderzoek. De colofon van de website vermeldt duidelijk:

"Deze site blijft ten allen tijde onpartijdig en zal alle mogelijke pistes op een zo goed mogelijke manier belichten.”

Alle mogelijke pistes. Dus het kan Michel Libert of Claude Delperdange zijn en daartoe kan je wat gaan prutsen met foto's om je creativiteit te tonen en de aandacht op te eisen. Het leidt echter tot niks, daar heb je gelijk in, als deze personen het niet zijn. Als je dat kan bevestigen door extra informatie die je niet mag of kan vertellen door het geheim van het onderzoek ... dan moeten wij er hier maar mee verder gaan als gegeven. Maar dat gegeven kan dus fout zijn, net zoals ze - ik val in herhaling - er 34 jaar lang vanuit gingen dat het persoon X op de foto was.

Of vind je dat er ook geen gelijkenissen zijn Mincky tussen Matthew McConaughey en Ron Woodroof?

https://i.ibb.co/pQ7W3Zm/763.jpg

Je hebt wel gelijk uiteraard als er teveel gepruts wordt met Fotosoep en andere beeldbewerkingsprogramma's om toch maar het grote gelijk te behalen...

En over het wapen op de foto:

Bemerk dat Michel Libert - nogmaals: die als winkeldetective in de GB deze foto overhandigd kreeg van iemand en hem nadien aan het gerecht bezorgde - zelf spreekt over een riotgun terwijl het hier een zeldzamere SPAS-12 betreft!

Hilde Geens zegt dan weer:

"Het is een intrigerende foto met een opvallend wapen, het heeft wel wat weg van de Bendewapens maar ik heb dat destijds nagevraagd, het is een Spas. Dat wapen werd onder meer gebruikt door Arnold Schwarzenegger in de film Terminator. Het oogt stoer en spectaculair maar het is geen Bende-wapen. Dat heeft een onderzoek in Duitsland uitgewezen. Er is dus geen rechtstreekse link."

Bron: VRT Nieuws

HIPA stelt dan weer duidelijk:

HIPA wrote:

Waarom is dit wapen nooit vernoemd in de Bende van Nijvel-feiten, men spreekt steeds over Riotguns. Overval in Aalst is meerendeel hier mee uitgevoerd. In de dossiers is er weinig of niks hierover bekend. Toen men mij de wapens liet zien als getuige heb ik ten treure uitgelegd dat ze geen kolf hadden, ik sprak blijkbaar Chinees. Nu weet ik dat meestal de feiten die ze niet wilden herkennen of horen de belangrijkste zijn. Ik herkende en beschreef de Faul tot in detail voor hij gekend was bij de Bende-feiten. Ik garandeer dat Aalst met SPAS uitgevoerd is ofwel hadden ze de kolven van de riot gun ook afgezaagd waardoor ze min of meer dezelfde look kregen. Bij mijn weten zijn deze wapens nooit ergens opgedoken? Weet er iemand meer?

Het is steeds maar weer een welles-niets verhaal:

Ben wrote:
HIPA wrote:

Waarom is dit wapen nooit vernoemd in de bende feiten , men spreekt steeds over Riotguns .

In twee artikels van Le Soir van 13 en 14 november 1985 wordt gezegd dat de politie zo goed als zeker is dat de daders in Aalst een Riot Gun Franchi SPAS-12 gebruikt hebben. Volgens het artikel van 13 november zouden de speurders nl. onmiddellijk na de overval van Aalst getuigen op de parking geconfronteerd hebben met een foto van een SPAS-12.

Meer info vind je hier » Forum

En er waren wel degelijk zo’n wapens in omloop in België ten tijde van de aanslagen.

zeno wrote:

De essentie Ben. Die vergeet je.

Is er een aanwijzing tegen deze man m.b.t. de feiten? Neen
Is er een link tussen het SPAS wapen en de feiten? Neen
Kunnen we Michel Libert geloven? Neen

De volgende mag binnenkomen!

Da’s zwart-zit. Net zoals alle onderzoekers en met hun de experten 34 jaar overtuigd waren dat het Leopold B. was op die bewuste foto. En nu dan toch blijkbaar niet. En nu zou er wél eens een link kunnen zijn met de Bende ...

Zoals anderen het ook reeds verwoorden:

Kees BK wrote:

Er is ballistisch, afgaand op de foto's, geen enkele indicatie dat er een semi-automatische riotgun type SPAS is gebruikt te Aalst. Geen. Ik zeg niet dat het niet kan, er is alleen geen enkele indicatie voor en die zou er zijn.

Ben wrote:

Wil dit daarom zeggen dat er in Aalst geen Franchi SPAS 12 is gebruikt? Dat weet ik niet. Ik kan alleen maar conclusies trekken op basis van de (beperkte) gegevens waarover ik beschik. Zeggen die gegevens dat er geen SPAS 12 is gebruikt, dan heb ik twee keuzes: de getuigen die zeggen dat er een SPAS 12 is gebruikt, hebben zicht vergist. Of het onderzoek naar de gebruikte wapens was fout.

Het forensisch onderzoek eind jaren ’80 is niet zoals het vandaag is, lees maar even dit heldere en zeer boeiende artikel » www.biomens.eu... (PDF)

Misschien - ik herhaal: misschien! - heeft nieuw ballistisch onderzoek aangetoond dat er dan toch wel een SPAS 12 gebruikt is bij de aanslagen en misschien heeft de onderzoekscel daardoor besloten terug gaan graven in het dossier op zoek naar aanknopingspunten omtrent dat wapen die tot dan genegeerd werd omdat elke expert in de onderzoekscel (en elke expert hier op het forum) ervan overtuigd was/is dat dat een dood/verkeerd spoor is...

Om deze hypothese te staven:

"Recent investeerde het NICC dan ook in het technologisch neusje van de zalm, de Evofinder. Hierdoor verloopt het vergelijkend onderzoek nu sneller en efficiënter. Jan vertelt: ‘Evofinder maakt foto’s van sporen op kogels en hulzen om zo 2 én 3D-beelden te construeren. Scherper en duidelijker dan ooit.’

Via de beeldverwerkingssoftware vergelijkt het systeem deze informatie daarna met onopgeloste schietincidenten uit de gegevensbank. Dat levert een geordende lijst op van munitiedelen met gelijkende sporen, waarvan de deskundige de beelden op het scherm kan vergelijken. ‘Dankzij Evofinder kunnen we nog meer schietincidenten koppelen aan onopgeloste zaken. Ook het Duitse Bundeskriminalamt werkt met Evofinder en kon al bewijzen dat het systeem een hogere efficiëntie oplevert’, licht Jan toe.

Bron » nicc.fgov.be (PDF)

Zoals in heel het verhaal is er een constante van welles-nietes. Dus: de man heeft niks met "De Bende" te maken en het geweer werd "niet" gebruikt bij de aanslagen.

Dat is natuurlijk een uitstekende motivatie van onderzoeksrechter Martine Michel en de Federale Politie om het wereldnieuws te halen en de hele bevolking te bevragen wie deze persoon op de foto is. Volgende week kunnen ze dan weer nog een foto verspreiden, ze hebben ganse stapels foto's zoals je hierboven kon lezen uit de vermelde citaten.

Als we vertrouwen hebben in Martine Michel en haar onderzoek, dan kan je er toch vanuit gaan dat de onderzoekscel meer informatie heeft - die ze niet mogen delen met de bevolking in het belang van het onderzoek - waarom net deze foto zo belangrijk is om te weten te komen wie de persoon is. Ook als welles-nietes de man noch het wapen iets te maken heeft met de Bende? Hebben ze dan de bevolking (en een forum zoals deze) nodig om mee te gissen of het al dan niet Michel Libert is of Claude Delperdange is?

132

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Als ik mij niet vergis was Libert privé detective in de GB van Kraainem en was hij daar een WNP'er tegengekomen. Ook lagen er scherpschutters op het dak toen hij deze daar tegen kwam. Misschien deze WNP'er?

133

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ben wrote:

Nee, het is niet Saucez.

Niet Saucez ... volgens Hervé zou het om Philippe Bataille kunnen gaan (bron: Les Tuéries).

134

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Trobken wrote:

Misschien - ik herhaal: misschien! - heeft nieuw ballistisch onderzoek aangetoond dat er dan toch wel een SPAS 12 gebruikt is bij de aanslagen en misschien heeft de onderzoekscel daardoor besloten terug gaan graven in het dossier op zoek naar aanknopingspunten omtrent dat wapen die tot dan genegeerd werd omdat elke expert in de onderzoekscel (en elke expert hier op het forum) ervan overtuigd was/is dat dat een dood/verkeerd spoor is...

Om deze hypothese te staven:

"Recent investeerde het NICC dan ook in het technologisch neusje van de zalm, de Evofinder. Hierdoor verloopt het vergelijkend onderzoek nu sneller en efficiënter. Jan vertelt: ‘Evofinder maakt foto’s van sporen op kogels en hulzen om zo 2 én 3D-beelden te construeren. Scherper en duidelijker dan ooit.’

Via de beeldverwerkingssoftware vergelijkt het systeem deze informatie daarna met onopgeloste schietincidenten uit de gegevensbank. Dat levert een geordende lijst op van munitiedelen met gelijkende sporen, waarvan de deskundige de beelden op het scherm kan vergelijken. ‘Dankzij Evofinder kunnen we nog meer schietincidenten koppelen aan onopgeloste zaken. Ook het Duitse Bundeskriminalamt werkt met Evofinder en kon al bewijzen dat het systeem een hogere efficiëntie oplevert’, licht Jan toe.

Bron » nicc.fgov.be (PDF)

En om mijn - misschien totaal van de pot gerukte hypothese - nog wat verder te staven: Op 17/04/2019 was er voor het NICC een openbare aanbesteding (zoals er natuurlijk wel meer gebeuren) voor de levering van een data-acquisitiesysteem voor het scannen van hulzen, kogels en -fragmenten, compatibel en gebruiksklaar met Scannbi-technology Evofinders® Software.

Ik veronderstel dat anno juni 2020, een goed jaar later, deze procedure volledig achter de rug is en de onderzoekers met de nieuwste software aan de slag gegaan zijn. Met deze - voor sommigen - verrassende zet om opeens deze foto vrij te geven van een man die "niks" met "de Bende" te maken heet met een wapen dat "niks" met "de Bende" te maken heeft.

135

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Trobken, nee, ik bedoelde het zeer zeker niet negatief. En nee, ik zie geen gelijkenis op de de door u geplaatste foto's, sorry ...

Re: Opsporingsbericht juni 2020

P-51 wrote:

Niet Saucez ... volgens Hervé zou het om Philippe Bataille kunnen gaan (bron: Les Tuéries).

Of "Siegfried", gezien deze post van zenga.

137

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Mincky wrote:

Trobken, nee, ik bedoelde het zeer zeker niet negatief. En nee, ik zie geen gelijkenis op de de door u geplaatste foto's, sorry ...

Dat hoeft niet. Ik ben allicht ook verkeerd door (even) meegegaan te hebben in een nieuw "Christaan Bonkoffsky-verhaal". Omdat we - met zovelen hopen - op eindelijk een ontknoping. Omdat mensen recht hebben op de onverbloemde waarheid.

Achter de schermen gebeurt er wel degelijk iets. Het is een illusie en het getuigt van een onwaarschijnlijke hoogmoed te denken dat je 28 doden en ruim 40 gewonden kan achterlaten zonder 1 fatale fout die uiteindelijk onbetwistbaar zal leiden tot minstens een deel van de waarheid. Daar ben en blijf ik van overtuigd.

  • Politie lost 30 jaar oude moord op dankzij roddelende moeders en ijverige baas van verdachte

  • Vermiste man weet na 30 jaar weer wie hij is en lost zo eigen verdwijningszaak op

  • Man ziet op Google Earth gezonken auto in meer en lost 22 jaar oude verdwijningszaak op

  • Politie in New York lost na 22 jaar kindermoord op

  • Na 46 jaar onderzoek: tachtiger opgepakt voor moord op twee tieners

  • Doorbraak in het onderzoek naar de Bende Van Nijvel. Na 35 jaar onderzoek zijn er 3 verdachten opgepakt en in beschuldiging gesteld.*

*= wie weet?

138

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ik zie wel gelijkenissen want dit is 2 maal Matthew McConaughey, en dus niet Ron Woodroof.

139

Re: Opsporingsbericht juni 2020

P-51 wrote:

Niet Saucez ... volgens Hervé zou het om Philippe Bataille kunnen gaan (bron: Les Tuéries).

Libert heeft intussen bevestigd (via Hervé op "Les Tuéries") dat het wel degelijk om P. Bataille zou gaan.

140

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ben wrote:

Er is trouwens nog iets vreemd aan de hand met de nota van Acke. Hij schrijft:

(...) van onbekende in GB Kraainem in 1986, voor aanhouding

Over welke aanhouding heeft Acke het? Gaat dat over die "onbekende"? Zo ja, hoe kunnen ze dit weten als hij zogezegd onbekend is? Een bekende Bende-verdachte die in 1986 werd gearresteerd is Madani Bouhouche. Heeft Bouhouche de foto aan Libert gegeven voor zijn arrestatie?

Is Libert zelf niet aangehouden geweest, ergens na het voorval in Kraainem in 1986? Dan slaat het 'voor aanhouding' op hem.