171

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Lees de eerdere berichten Zeno. Waarom zou de onderzoekscel in het lang en het breed verklaren dat de eerdere onderzoeken het gebruik van dat bewuste wapen uitsluiten verkeerd was, als het tegendeel inmiddels door - nogmaals: lees de vorige berichten - nieuw nog-niet-gepubliceerd en door de aankoop van nieuw nauwkeurig geavanceerd onderzoeksmateriaal bewezen was?

Welk voordeel hebben ze daarbij in het belang van het onderzoek? Of geloof jij in toeval of bezigheidstherapie dat ze nu opeens die foto van iemand die niks met de bende te maken heeft die poseert met een wapen dat niks met de bende te maken heeft (inter-)nationaal laten verspreiden?

Nogmaals voor alle duidelijkheid, ik beweer niet dat het zo is ... noch heb ik er bewijzen van. Maar belangrijker: ik sluit dat niet uit. Of ik geef Hipa sowieso geen ongelijk als hij als - helaas - belangrijke getuige beweert dat er wel zo’n Franchi-Spas 12 gebruikt is in Aalst.

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Is Michel Libert linkshandig?

173

Re: Opsporingsbericht juni 2020

De foto is ook een mooi bewijs van hoe het zogenaamde geheim van het onderzoek datzelfde onderzoek al die jaren belemmerd heeft. Wie weet wat voor zaken er nog in dat dossier zitten die nooit het daglicht zullen zien.

174

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Meegluurder wrote:

Is Michel Libert linkshandig?

Geen idee ... maar wat wel vreemd is: Libert's reactie op de gepubliceerde foto. Recent liet hij via Hervé weten dat hij niet meer wist aan wie hij de foto gegeven had, maar twee jaar geleden liet hij via Hervé hetzelfde optekenen (bron : Les Tuéries - noot : reactie op nota Willy Acke mbt de foto):

Le second paragraphe porte certainement sur la photo dont je vous ai déjà entretenu, photo que j'avais remis à mes référents près la SN (Kausse et Estievenart) et la Gendarmerie.

Celle-ci (si on parle de la même) a été prise par un proche lors d'une visite initialement non prévue au domicile (?) de Alain Weykamp, armurier. Les médias relataient qu'une arme de chasse de type riot gun à crosse repliable aurait été utilisée lors des tueries. A notre arrivée il les présentait et/ou en vendait de nombreux exemplaires dans son jardin à certaines de ses connaissances. Connaissant la réputation sulfureuse de Alain Weykamp, l'occasion était trop belle et permettait, éventuellement de confondre un coupable potentiel passé par cet armurier.

La photo, fut donc remise à la SN, j'étais habillé exactement de la même façon que sur celle-ci. Joseph Causse m'a demandé qui était sur la photo. J'ai cru qu'il plaisantais et lui ai répondu avec un humour non dissimulé,"c'est un terroriste international". Ce fut le même scénario avec les contacts près la Gd. A ma grande surprise, aucun n'a relevé ou ne s'est fut-ce intéressé aux caractéristiques de l'arme ni demandé sa provenance. Je ne m'étonnais plus depuis longtemps de ce genre de laxisme douceret.

Quant à la date de 1986, elle ne correspond pas. Il peut s'agir d'un double fourni à postériori ou d'une autre photo ... ou d'une toute autre photo ... destinée au PAL, pour info ou action.

175

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Meegluurder wrote:

Is Michel Libert linkshandig?

Ik denk niet dat het uitmaakt.

Als je ervan uit gaat dat Libert effectief een foto van zichzelf zou overhandigd hebben, vermomd met pruik en donkere bril, dan heeft hij dit gedaan om speurders op een vals spoor te zetten en is het ook niet ondenkbaar dat hij om dezelfde reden het wapen als linkshandige vast houdt hoewel hij rechtshandig is.

176

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Trobken wrote:

Waarom zou de onderzoekscel in het lang en het breed verklaren dat de eerdere onderzoeken het gebruik van dat bewuste wapen uitsluiten verkeerd was, als het tegendeel inmiddels door - nogmaals: lees de vorige berichten - nieuw nog-niet-gepubliceerd en door de aankoop van nieuw nauwkeurig geavanceerd onderzoeksmateriaal bewezen was?

Welk voordeel hebben ze daarbij in het belang van het onderzoek? Of geloof jij in toeval of bezigheidstherapie dat ze nu opeens die foto van iemand die niks met de bende te maken heeft die poseert met een wapen dat niks met de bende te maken heeft (inter-)nationaal laten verspreiden?

De speurders communiceerden:

“Omdat we echt álles uit de kast willen halen, onderzoeken we opnieuw wie die man op de foto kan zijn, en of hij iets met de Bende te maken heeft. Vandaar het nieuwe opsporingsbericht. Het is slechts één van de 3.000 potentiële verdachten die we nu onderzoeken.”

Ze zeggen het dus zelf: er is momenteel (!) geen link (ook niet met het wapen). Dat ze het nog eens onderzoeken daar is niets mis mee.  Bezigheidstherapie? Laten we hopen van niet.

177

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Ik heb dit gelezen op een ander forum (misschien niet het betrouwbaarste) want vind zijn naam hier ook niet meteen terug. Ik ben zelf ook nog bezig of het wel 100% te vertrouwen is. Maar misschien dat er iemand is bij wie er een belletje doet rinkelen:

Dat is in de bossen van Vielsalm daar is al jaar en dag een tactisch schiet parcours. Dit is Marcel Fourette de uitbater.

178

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Wat mij vooral opvalt is dat Libert dikwijls een zeer gedetailleerd verhaal kan opzetten, en niet enkel over dit topic, maar dat de details die eigenlijk belangrijk zijn, steeds niet kan vermelden, niet wil vermelden, vergeten is. Waarom weet hij nog dat hij op dezelfde manier gekleed was als de man op de foto als hij ze aan Kausse gaf? Waarom gaf hij ze aan Kausse? Waarom die zogezegde lacherige verwondering dat Kausse de man op de foto niet kende? Was het dan toch Libert zelf, vermomd, om Kausse en gendaremie voor aap te zetten? Hij doet redelijk denigrerend over die laatste.

Wat komt dat eerste verhaaltje er bij doen over Weykamp en zijn vele klanten die dergelijke wapens kochten? Staat dat los van die foto? Of probeert Libert te zeggen dat de foto bij Weykamp is genomen geweest, in zijn toenmalige tuin? Is dat verifieerbaar met de omgeving op de foto? Had dat met de Bende te maken of was het iets anders? Zijn er documenten waaruit blijkt wat Weykamp verkocht aan wie?

Bottom line: Als iemand toen zoveel moeite deed om iets naar Staatsveiligheid en Gendarmerie te verspreiden, dan weet die ook vandaag nog precies wat de bedoelingen waren en dan weet die exact wie er die dag de fotos nam en van wie ze werden genomen.

Of verschuilt Libert zich achter de compartimentalisering van de organisatie binnen het WNP?

179

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Wie de site van Les Tuéries regelmatig scant, zal ondertussen gemerkt hebben dat het quasi zeker om Michel Libert gaat ... ik denk dat het stilaan heet onder zijn voeten wordt. Enfin, dat hoop ik toch.

180

Re: Opsporingsbericht juni 2020

Inderdaad, Libert weet heel veel wat er in de jaren tachtig is gebeurd. Maar hij komt er altijd vanaf met een simpel verhaal dat hij dan zegt als ze hem ondervragen. Zegt ook veel over de mensen dat met het onderzoek te maken hebben.