161

Re: Paul Latinus

Bossi, super. Rekening houden met de rol van Deprêtre in alle oudere dossiers van Eurosystem, NBD, Tuna, de roze waar rijkswachters in voorkomen. Ook het parcours van Latinus dat start met Bourgerol en Vanden Boeynants, daarmee dat de getuigenis van Jandrain zo belangrijk is, want wie kwam er vlak na op kantoor bij Deprêtre?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

162

the end wrote:

In het verslag van de Bendecommissie over het onderzoek naar rijkswachters staat er dat sommige BOB'ers van Waver melden dat Lekeu ook een lijfwacht was van Latinus. Waar de andere BOB'ers op antwoorden: "men moet daar niet veel achter zoeken, dit had met een caféruzie te maken". Die caféruzie is rond de periode dat Latinus doodsbedreigingen kreeg en Louvaert sterft. Wat deed Lekeu i.v.m. die drugdoden dan zo ver van huis bij Latinus rond de periode van Ohain als lijfwacht van Latinus? Ook wetende dat Latinus vlak voor zijn dood iets kwijt wilde over een drugsdode.

In een verklaring van 28 november '85 verklaart een Radmila, een vriendin van Mireille (de partner van Latinus), dat Mireille (met Latinus?) in de periode september-oktober 1983 gevolgd werd door een grote blond persoon. Dit is in dezelfde periode als de doodsbedreigingen eind oktober en na de overval in Beersel waar er 2 grote daders waren.

En ra ra ra wie zou het zijn? Veel keuze is er niet.

163

the end wrote:

Ik had al een sterk vermoeden. Maar iets in wat dat cobra schreef maakt me duidelijk dat de stap tussen Latinus en Pilarski kleiner is dan velen vermoeden. Lekeu is onder andere een link. Als hij in het najaar achtervolgd wordt en het heeft met drugs en of de bende te maken, dan komt Pilarski als grote blonde heel sterk in beeld. Vooral omdat via De Pomp er toch wel connecties zijn naar het milieu van Pilarski.

164

Weetje: Latinus heeft in de atoomsector gewerkt op 2 plaatsen.

Na zijn vlucht naar Chili sprak Latinus regelmatig over zijn Amerikaanse contacten. Namen werden niet bekend gemaakt of waren gewoon niet gekend. Het antwoord was terug te vinden in het eindwerk van Lander Van de Sompel (zie pagina 26). En eigenlijk, door de voorgeschiedenis van Latinus te kennen (ingenieur, nucleaire energie, reserve-officier), hadden we moeten inzien dat hij niet door CIA, FBI of Secret Sevice werd gestuurd, maar waarschijnlijk wel door DIA, de inlichtingendienst van het leger.

En hierdoor is de binding met Vanden Boeynants snel terug te vinden, o.a. met de door hem voorgestelde legerhervormingen. Deze hervormingen (beroepsleger, Rijkswacht onderbrengen onder Defensie, samenkoppelen PIO en SV/SE) waren twistpunten tussen VDB en Raes. En bekijk dit verhaal vanuit het oogpunt van "toen", dan is het te verstaan dat Raes, die zelf al niet direct een vriend was van of voor de Amerikanen, iemand was met linkse ideeën en dus gevaarlijk. Blijkbaar diende WNP initieel dus om de leiding van SV/SE te ontmantelen.

Heel interessante post, die enkele zaken in het juist perspectief zet, lijkt me. Top. Het zou fijn zijn meer informatie te vinden over de overtuigingen van Latinus in zijn jonge jaren (congres Italië, als ik mij niet vergis, wie was zijn grote voorbeeld?) maar ook om te weten of hij ook instructief was voor de CCC. En de oprichting van WNP, dat lijkt me een cruciaal moment, waar weinig over geweten is.

Uit het verslag van de Eerste Bendecommissie en het verhoor van Albert Raes:

Mededeling van de dood van Latinus aan de onderzoeksrechter

Getuige [Albert Raes] zou aan de onderzoeksrechter Lyna telefonisch hebben meegedeeld dat Latinus dood was. Op welke wijze heeft getuige dit overlijden vernomen? Is er een verband tussen de omstandigheden van het overlijden en het feit dat de heer Smets achteraf meermaals de vriendin van Latinus zou hebben ontmoet?

Getuige [Albert Raes] herinnert zich niet de onderzoeksrechter te hebben getelefoneerd, maar acht het mogelijk. Overigens zijn de gerechtelijke autoriteiten vlugger op de hoogte van dergelijke feiten dan de Veiligheid van de Staat.

Getuige [Albert Raes] herinnert zich niet door wie hij werd geïnformeerd. Een commissielid herinnert aan de getuigenis van de heer Marnette (Gerechtelijke Politie). Een tijd voordien had hij Latinus ondervraagd samen met iemand van de Staatsveiligheid.

Wat betreft de overige vragen meent de getuige [Albert Raes] dat de heer Smets daar beter zelf op kan antwoorden.

168

the end wrote:
the end wrote:

In het verslag van de Bendecommissie over het onderzoek naar rijkswachters staat er dat sommige BOB'ers van Waver melden dat Lekeu ook een lijfwacht was van Latinus. Waar de andere BOB'ers op antwoorden: "men moet daar niet veel achter zoeken, dit had met een caféruzie te maken". Die caféruzie is rond de periode dat Latinus doodsbedreigingen kreeg en Louvaert sterft. Wat deed Lekeu i.v.m. die drugdoden dan zo ver van huis bij Latinus rond de periode van Ohain als lijfwacht van Latinus? Ook wetende dat Latinus vlak voor zijn dood iets kwijt wilde over een drugsdode.

In een verklaring van 28 november '85 verklaart een Radmila, een vriendin van Mireille (de partner van Latinus), dat Mireille (met Latinus?) in de periode september-oktober 1983 gevolgd werd door een grote blond persoon. Dit is in dezelfde periode als de doodsbedreigingen eind oktober en na de overval in Beersel waar er 2 grote daders waren.

De bedreigingen in het najaar '83 tegenover Latinus en het gevolgd worden door een grote dader van vermoedelijk Bende-eiten. In Beersel twee grote daders, in Aalst ook twee grote daders met de G15 in rekening te nemen. Het kan niet anders of de G15 is ook deze die gevuurd heeft met de 0.38 of 0.357 in Aalst. Een kaliber die in de eerste reeks van '83 ook gebruikt is. De kans is heel groot. Ik ben het bijna zeker dat de grote blonde de G15 was. En hij is linkshandig! Gevolgd worden door een linkshandige bende-dader belooft niets goeds.

the end, vanwaar haal je het gegeven dat er in Aalst ook met een 0.38 of 0.357 geschoten werd. Bij mijn weten klopt dit niet met de ballistische gegevens. In Aalst werd er geschoten met twee riot guns, een 9 mm machinepistool en mogelijks de Centaure van Dinant.

the end, de robotfoto G15 heeft niets met Aalst te maken! In Aalst werd geen enkele dader beschreven met een skivest. G15 is een tekening van één van de daders in Ukkel. Die dader droeg een beige trui en een rolkraag die gedeeltelijk zijn gezicht bedekte (zie ook de betere foto gepost door Boemerang). Volgens de CWB-site had de man donkerbruin haar en was dus niet blond.

170

Wel Merovinger, mijn bronnen zet ik niet op het forum. Maar Pint - die ter plaatse geweest is - sprak ook over 0.357 of 0.38 munitie. En de link tussen de G15 is voornamelijk met Genval en Aalst, lees maar de wachter in Genval die schoot met een schouderwapen. Waar zijn de kogels gebleven?