1

Topic: Johan Adama

Drugstrafikant in dienst van Klaas Bruinsma. Een naam out of the blue …

Re: Johan Adama

Ik vind de naam in de Nederlandse krantenarchieven terug in een artikel over een hasjtransport uit 1972 in Italië waarbij drie Nederlanders, een Belg en enkele Libanezen betrokken waren. De 33-jarige Johan Adama in dat artikel wordt beschreven als 'in Suriname geboren'. (Bron: Tubantia, 20 maart 1972).

In het boek van François Raes over de zaak-François wordt dan weer de 'affaire Adama' vermeld; een speurder van het Nationaal Drugsbureau werd ervan beschuldigd in september 1977 in Rotterdam zo'n 870 kg cannabis te hebben getransporteerd. Gezien de locatie en naam van de affaire en Tiens' bovenstaande post vermoed ik dat dat in samenwerking zal geweest zijn met een Nederlandse trafikant die Adama heette.

Wat betreft Bruinsma, zijn naam wordt een paar keer kort vermeld in Geens' boek over de zaak-François. Zo plaatst ze hem in een rijtje informanten waar Belgische drugsspeurders destijds een beroep op deden/zaakjes mee deden:

Het parket stelt vast dat niet alleen Johan K. maar een hele serie trafikanten figureren als informanten. Een greep uit de lijst: de broers Kahn, Marcel G. van de Belgische bende van Kahn, Klaas 'De Dominee' Bruinsma, Vienne, Farcy, Touboul - haast iedereen.

Bron: Het complot van de stilte | Hilde Geens

Dat is opvallend omdat Bruinsma in de jaren 70 nog maar een twintiger was en dus nog maar net aan zijn opmars begonnen was. Hij zou in die periode ook onder een valse naam gewerkt hebben, Frans van Arkel (bijgenaamd Lange Frans). Misschien moeten we het gebruik van de mysterieuze naam 'Van Vliet' ook zo interpreteren...

3

Re: Johan Adama

Misschien ja en misschien toch maar aan Bouhouche denken die Van Vliet gebruikte als schuilnaam. In 1974 werd hij toegelaten tot de school voor onderofficieren en begon zijn loopbaan bij de rijkswacht. In 1977 werd hij ingelijfd bij de drugsafdeling van de Brusselse bewakings- en opsporingsbrigade (BOB). Voor 1974 werkte Bouhouche een aantal maanden voor Edmont Bajart van Veeweyde (7 of 9 vrienden van deze laatste werden gedood, bijnaam Le Racketteur!?)

Heeft er trouwens iemand de exacte tijdslijn ivm Bouhouche?

4

Re: Johan Adama

Hij werd op 28 juli 1978 gearresteerd aan de Nederlandse grens. In november 1978 werd hij tot 4 jaar gevangenisstraf veroordeeld.

Drugtrafikanten veroordeeld te Antwerpen

Op 28 juli jl. werd aan de grens te Wuustwezel bij een routinecontrole de Surinamer Johan Adama gepakt; die dacht dat hij in zijn kisten met auto-onderdelen vervoerde en die niet wist dat er in de dubbele bodems 144 kg. hasj zat.

Overigens beweerde hij eerst Bruinsma te heten maar toen zijn ware identiteit aan het licht kwam vertelde hij erbij dat Bruinsma hem gevraagd had de wagen geladen met auto-onderdelen van Nederland naar Antwerpen te rijden.

In feite ging het hier om een banale drug-trafikant, die woensdag voor de correctionele rechtbank in Antwerpen verscheen en er prompt werd veroordeeld tot 4 jaar gevangenisstraf. Zijn opdrachtgever Bruinsma, die verstek liet gaan maar die dus wel degelijk blijkt te bestaan werd zelfs tot 5 jaar veroordeeld.

Bron: Gazet van Antwerpen | 16 November 1978

Tiens wrote:

Een naam out of the blue …

Namen "out of the blue" zijn leuk maar het is nog leuker als je er zelf wat achtergrondinformatie bij plaatst.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Johan Adama

Ben wrote:

Namen "out of the blue" zijn leuk maar het is nog leuker als je er zelf wat achtergrondinformatie bij plaatst.

Dat is niet aan mij.

Ik zal je in context hiertoe nog 1 ding meegeven om nogmaals de argumentatie van fantasme te ontkrachten tot hen die deze informatie liever in het duistere verleden willen laten of menen dat hun grote ikke eigenste grote gelijk het belangrijkste is en niet mag 'ondermijnd' worden.

Wijlen Léon François himself gaf de drugs terug aan de tipgever in deze zaak. Deze 3 andere namen - out of the blue - zijn gekend. Misschien moet je deze namen eens vragen aan de andere forumleden die voldoende menen te kunnen staven dat de zaak François niks met de zaak van de zogeheten Bende van Nijvel te maken heeft.

6

Re: Johan Adama

Hold your horses. Niets is te veel gezegd. En al zeker niet omdat we altijd in dezelfde kringen ronddraaien. Niemand weet alles. Maar met kleine stukjes die ontbreken kan je dan ook nooit de volledige puzzel neerleggen.

De door de pers zogenaamde experten weten veel, maar niet alles, ik spreek uit ondervinding. En dan heb ik het niet over fouten, die maakt iedereen. Maar wel over redelijk cruciale dingen. Maar laat ons vooral respect blijven tonen voor de mensen die er hun levenswerk van maakten de puzzel neer te leggen. Of te proberen. Van Hilde Geens over Bouten tot kolonel Marlair om er een paar te noemen. Om nog te zwijgen over een aantal speurders, magistraten, advocaten en slachtoffers (zelfs den Ben met zijn forum al heb ik er vaak op gevloekt).

Hevig in discussie gaan kan en moet. Maar met respect voor alles en iedereen graag. Of laat ons dat ten minste proberen. Perfectie is niet van deze wereld.

7

Re: Johan Adama

Tiens wrote:

Dat is niet aan mij.

Aan wie dan? Want namen noemen op dit forum zonder context - zeker je als je ze bij de categorie 'Daders' zet - is niet zo'n slim idee. Dan lijkt het me beter om de namen niet te noemen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

8

Re: Johan Adama

In een lopend gerechtelijk dossier is het inderdaad niet zo slim om - niet eerder in openbaarheid gebrachte - namen te noemen Ben. Daar heb je gelijk in en dus heb ik me daar ook altijd aan gehouden en zal ik me ook aan houden ondanks toch je vele eerdere verzoeken daartoe en in contradictie tot je raad zonet.

Maar bedankt dus nogmaals voor je goedbedoelde raad.

Het is ook niet zo wijs om een ‘theorie’, hypothese of whatever te gaan breien als je nog niet eens alle informatie hebt daartoe, dat is alleen maar eigenwijs. Maar ook dat maakt ieder voor zich natuurlijk uit.

9

Re: Johan Adama

Tiens wrote:

In een lopend gerechtelijk dossier is het inderdaad niet zo slim om - niet eerder in openbaarheid gebrachte - namen te noemen Ben.

Je kan gerust namen noemen, zolang je maar de juiste context en bronvermelding geeft. En het is - met alle respect - een beetje "rond de pot-gedraai". Jij lanceert deze naam bij de categorie 'Daders' dus dan is het ook aan jouw om de context en de bronvermelding te geven.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Johan Adama

Nee, ik heb een - deels relevante - naam genoemd omdat (teveel) anderen al minstens 13812 dagen (teveel) rond de pot draaien en omdat - toegegeven gelukkig - een zeer klein deel van deze personen geen oprechte bedoelingen heeft want een bepaalde band met op dit forum vernoemde gecontesteerde namen.

Nog wat - inderdaad beperkte - bijkomende context, zoals je vroeg, heb ik je ook nog gegeven. En wat bronvermelding betreft, heb je nog een vonnis van de rechtbank, op basis van een dossier van duizenden - moeilijk leesbare - bladzijden met bewijsvoering. Dus wat dat betreft maak ik me ook alvast geen zorgen.

Ook jij Ben hebt uiteraard recht op een eigen mening, als je dat ‘rond de pot draaien’ wil noemen. Je bepaalt zelf maar wat je waardevol vindt om te doen of laten inzake dit diepmenselijk trauma dat nooit genezen zal.

Tenslotte doen we allemaal wel eens dingen waar we niet trots op zijn of we maken allemaal wel eens fouten. Niet?