Re: Aalst: 9 November

Als inspecteur kan ik zo'n opdracht wel al eens geven smile

Dat is inderdaad een piste waarvan ik op dit forum nog niets gelezen heb, en toch lijkt het vanzelfsprekend! Misschien was dit wel de reden waarom ze het hele warenhuis niet doorzoeken? Stond er aan de achterzijde een verscholen 'klant'? Thinking out loud ...

802

Re: Aalst: 9 November

coconut wrote:

Ik denk dat je mijn telefoon afluistert Witse. Deze nacht nog moeten uitleggen aan de jongere generatie speurders wat een CB is. Natuurlijk hadden die verbinding.

En het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat er ergens een onopvallend iemand tussen de klanten stond die overzicht had en alleen in actie moest komen als er hier of daar iets mis zou gaan. Zo zou ik het ten minste georganiseerd hebben.

ook als antwoord aan inspecteur Witse.

Het is de logica zelf dat ze een backup undercover binnen hadden. Man of vrouw. Als het maar een goede (practical) schutter was. Ze wisten ook dat er in de supermarkten ondertussen wel eens een BOB-er met een UZI in een papieren zak met een karretje rondliep. Zoals ik ooit reeds geschreven heb, zou het me niet verbazen dat er buiten ook een backup was met de nodige hardware waarmee men een echte (met alle respect) politieconfrontatie hadden kunnen aangaan. (Zoals tegen een politieman op één van de foto's na de feiten in Overijse met een AR-15 5.56mm in zijn handen)  Daar doe je met je riotgun of Ingrammetje niets tegen, buiten een laatste sigaret.

Ze hebben vermoedelijk op wapenvlak het beste van het beste uit de roof bij Dyane dat er bestond in die tijd in hun bezit, en ze doen een toch niet risicoloze holdup met low tot low-mid-range wapens, (Voor de leek wapens om op korte afstand grote schade toe te brengen, maar op 50m kan je ze staan uitkafferen als je af en toe eens een stapje opzij zet). Komaan.

Mochten ze daar niet aankomen, aan de SIE-wapens?  De werkelijk gebruikte wapens zijn juist voor het spoor,  het is bijna marketing. Het is even gek als mijn 15 race-Porsches staan in de garage en ik doe dit jaar mee op zolder met mijne Skoda 1.6 diesel en ga zeker winnen. Da's even zot.

Er is maar één reden waarom soldaten of ondergeschikten wachten, en dat is op een commando. Uiteraard van iemand die boven hen staat. Als dat wachten voor een confrontatie had geweest, hadden ze zich klaar gemaakt voor zo'n confrontatie (bv voertuigen verzetten/opstellen als barricade). Dat was het niet, het was wachten.

Tja.. coconut, de CB's (voor de jonkies Citizen Band , 27Mhz, korte golf) die dan uitgestald lagen in de plaatselijke Tandy winkels.... waar is de tijd.

Trouwens een goede vraag i.v.m. de gebruikte wapens door de bende als de diefstal bij Diane aan ze wordt toegerekend. Waarom zoveel moeite voor topmateriaal te stelen in 82 en de toch aanzienlijke hoeveelheid H&K machinepistolen zijn daarna nooit gebruikt of in tweede orde doorverkocht.

OK, ze waren op dat moment even verbrand, maar enkele jaren later had heel de wereld ze. (Vergelijkbaar met P90, zou ook enkel voor anti-terro-diensten zijn en zijn nu te koop bij elke amerikaanse wapenverkoper in semi of auto versie, afhankelijk van staat en vergunning, een wapenfabriek moet toch leven hé, ook een Waalse.).

Zou er ooit door de rijkswachttop i.v.m. deze wapens door de vernedering en de ontegensprekelijke problemen die ze ermee gehad hebben met H&K figuurlijk een soort banvloek zijn uitgesproken tegen wat we de "belanghebbenden" zouden kunnen noemen, dat als er ooit iets zou gebeuren met deze wapens, dat de daders los van het reguliere rechtssysteem en met ale middelen gegarandeerd een zeer onaangename korte toekomst zouden hebben?  Konden ze niet boven water komen om niemand of een organisatie te confronteren en wisten ze dat er niets mee zou gebeuren door een gentlemen's agreement? (als er niets mee gebeurt, zoeken we er niet achter, beste oplossing voor alle partijen) Voor de diefstal van deze wapens hadden ze toch een verpletterende nooit geziene onderzoekscapaciteit moeten vrijmaken, niet? Of men wist dat er niets mee ging gebeuren?

Haemers & Co had ze wel gekocht hoor voor hun overvallen en vele andere terro of crimi organisaties ook.
Zonder twijfel.

Re: Aalst: 9 November

Mochten ze daar niet aankomen, aan de SIE-wapens?  De werkelijk gebruikte wapens zijn juist voor het spoor,  het is bijna marketing. Het is even gek als mijn 15 race-Porsches staan in de garage en ik doe dit jaar mee op zolder met mijne Skoda 1.6 diesel en ga zeker winnen. Da's even zot.

@KeesBK, de mogelijkheid is reeël dat deze wapens een deel voor doorverkoop via de valse certificaten van Mendez bestemd waren, en tenslotte om nadien door de Bende zelf gebruikt te worden. Weet jij vanaf welk moment men Bouhouche op het spoor gekomen is als mogelijke dader? Hij & Beijer gingen 2 wekelijks op bezoek bij de wapenmeester om de nieuwe 'modellen' te bezichtigen. Indien dit spoor er snel kwam, kon hij een tshirt dragen met 'It was I ...'

Een minitieus geplande aanslag zoals deze van Aalst, kan inderdaad enkel 'op nieuwe instructies wachten' betekenen. Mijn buikgevoel gaat over welke ontsnappingsroute te nemen, waar blokkades opgezet werden etc.
Indien ze de RW wilde uitdagen, hadden ze een hinderlaag opgezet en de wagen doorzeefd. Of een derde mogelijkheid, die wagen kwam te snel & had in haar haast niets gemeld aan de centrale? Waardoor ze al schietend door een open koffer vertrokken zijn.

804

Re: Aalst: 9 November

Insp. Witse wrote:

Mochten ze daar niet aankomen, aan de SIE-wapens?  De werkelijk gebruikte wapens zijn juist voor het spoor,  het is bijna marketing. Het is even gek als mijn 15 race-Porsches staan in de garage en ik doe dit jaar mee op zolder met mijne Skoda 1.6 diesel en ga zeker winnen. Da's even zot.

@KeesBK, de mogelijkheid is reeël dat deze wapens een deel voor doorverkoop via de valse certificaten van Mendez bestemd waren, en tenslotte om nadien door de Bende zelf gebruikt te worden. Weet jij vanaf welk moment men Bouhouche op het spoor gekomen is als mogelijke dader? Hij & Beijer gingen 2 wekelijks op bezoek bij de wapenmeester om de nieuwe 'modellen' te bezichtigen. Indien dit spoor er snel kwam, kon hij een tshirt dragen met 'It was I ...'

Een minitieus geplande aanslag zoals deze van Aalst, kan inderdaad enkel 'op nieuwe instructies wachten' betekenen. Mijn buikgevoel gaat over welke ontsnappingsroute te nemen, waar blokkades opgezet werden etc.
Indien ze de RW wilde uitdagen, hadden ze een hinderlaag opgezet en de wagen doorzeefd. Of een derde mogelijkheid, die wagen kwam te snel & had in haar haast niets gemeld aan de centrale? Waardoor ze al schietend door een open koffer vertrokken zijn.

Heb er zo nog één.
Bouhouche beschikt vanaf jan 82 over 15 van de op dat moment (en naar mijn mening nog steeds) beste machinepistolen ter wereld de H&K MP5 al dan niet met silencer.  Eind van dat jaar voeren ze de overval op Swarts uit met mechanisch wapenbucht, 4 sten-guns uit de 2de wereldoorlog. Bouhouche, wapenfreak in het kwadraat, gebruikt tijdens zijn rijkswachtjaren als BOB-er eigen niet rijkswacht munitie (onwettig) en eigen wapen omdat hij het normale materiaal niet goed genoeg vindt. En dan zo een overval doen met museum-materiaal? Dat is toch het teken dat de H&K niet gebruikt mochten worden. Aan Parijs-Dakar meedoen met de geit van de Bomma terwijl er een aangepaste Hummer in de garage staat. :-)

Of de wapens verkocht gingen worden, betwijfel ik, dan hadden ze toch nooit gewacht tot in 87. Toen zijn ze gevonden in een garagebox.

Mendez zal wel meer met FN-certificaten geklooid hebben. Iets anders zou erg opvallend geweest zijn.

Het kan ook niet zo zijn dat Bouhouche alle 2 weken bij de group diane binnen sprong om de nieuwste dingen te bekijken. Dat kan niet. De wapenwereld is een heel trage wereld. Alles evolueert technisch heel traag.  Zou het niet eerder zijn dat hij zaakjes deed met de wapenmeester, een goede vriend, wat bijverdienen? Dat dat de echte reden was van zijn vele bezoekjes. Niet vergeten dat die wapenmeester dingen kon bestellen, die niet eens veel geld kosten, integendeel, maar dat het niet zou opvallen. Dingen die wel zouden opvallen als een reguliere wapenhandelaar ze bij een groothandel of bij een buitenlandse leverancier (douane) zou bestellen. Kan me zo wel wat zaken voorstellen.  Of gewoon wat ruilhandel. De wapenmaker was ook een freak.

805

Re: Aalst: 9 November

Eigenlijk vind ik dat niet zo abnormaal. Bouhouche beschikte over een aantal wapens, op dat moment de crème de la crème als ik het goed begrepen heb ,MAAR de helft van de rijkswacht verdacht Bouhouche van die diefstal. Die kan hij dus best wat laten liggen.

Beroepshalve gebruikt hij een wapen met eigen niet toegelaten kogels, weet ook iedereen bij wijze van spreken.

Hij wil een moord plegen , dus neemt hij geen van beide wapens maar haalt ergens een "museumwapen" op waar iedereen aan kan.
( bijvoorbeeld uit een oude Gladio Depot ) . Zeer logische en weloverwogen keuze denk ik dan. De opdracht wordt hierdoor wat zwaarder maar als dit mij lukt...................

Als absolute niet - wapen - kenner en vertrekkende van uit een totaal andere logica . Kan mijn theorie kloppen of kraam ik nu complete nonsens uit  wapenkenners ?

Re: Aalst: 9 November

@Coconut, laat mij even een aanvulling op jouw post geven.

De opdracht wordt zwaarder, maar als dit mij lukt... (we denken hetzelfde, geen wapenlink naar bouhouche toe)
,maar als dit mij niet lukt...staat er een back-up team klaar met zware aanvalswapens en zien we nadien wel verder.

Er schiet me net iets te binnen! Mendez had schrik dat zijn wapens bij eigenbrakel/overijse & aalst konden gebruikt zijn.  De wapens die hier gebruikt zijn, zijn deze van een zwaarder kaliber dan voorgaande raids? Dit kan wel aantonen dat ze een stapje hoger schakelden in hun overvallen op bewapeningsgebied.

807

Re: Aalst: 9 November

Toch raar dat er op één van de robotfoto's een dader met een H&K MP5 SD staat.  Waarom die tekenen als hij er niet was?

Soit, is normaal voor een ander topic.

808

Re: Aalst: 9 November

geronimo wrote:

Toch raar dat er op één van de robotfoto's een dader met een H&K MP5 SD staat.  Waarom die tekenen als hij er niet was?

Soit, is normaal voor een ander topic.

De tekening van het wapen werd aangepast door  Kolonel Pint. Met andere woorden : "Er werden woorden in de mond gelegd" bij het tot stand komen van de robottekening ! Waarom....? Herinner de uitspraak van Kol. Pint: " Het zijn toch de onzen niet hé ? " .

Het moet hier ergens reeds op het forum staan !

809

Re: Aalst: 9 November

De naam Arijs August , rijkswachter, is hier een paar keer gevallen. Rijkswacht Aalst ten tijde van de overval. Ik vermoed dat deze man van de rijkswacht Asse kwam.

Iemand een idee sinds wanneer die man in Aalst zat ? Ik denk  dat hij in 1977 nog in Asse werkte.

810

Re: Aalst: 9 November

LEO wrote:
geronimo wrote:

Toch raar dat er op één van de robotfoto's een dader met een H&K MP5 SD staat. Waarom die tekenen als hij er niet was?

Soit, is normaal voor een ander topic.

De tekening van het wapen werd aangepast door Kolonel Pint. Met andere woorden : "Er werden woorden in de mond gelegd" bij het tot stand komen van de robottekening ! Waarom....? Herinner de uitspraak van Kol. Pint: " Het zijn toch de onzen niet hé ? " .

Het moet hier ergens reeds op het forum staan !

Ben wrote:

Jean-Pierre Doraene verklaarde over de tekening: "Op de eerste robottekeningen die na de moorden in Aalst verspreid werden, hangt er een Heckler & Koch-machinegeweer op de rug van een dader. De Bende heeft dat wapen nooit gebruikt. Mendez had hemel en aarde bewogen om er een te bemachtigen. Die robotfoto was bijzonder bezwarend voor Bouhouche en Co."

In 2012 hoord ik [Hilde Geens] dat de Cel Waals Brabant betwistte dat er zo'n wapen gezien zou zijn in Aalst. Een Mendez-speurder vertelde dat de tekenaar tijdens een verhoor gezegd had dat rijkswachtkolonel Arsène Pint, een niet een ooggetuige van het bloedbad in Aalst, hem beschreven had hoe hij het wapen moest tekenen. Pint werd ondervraagd en zou dat bevestigd hebben.

Ik [Hilde Geens] belde de gepensioneerde kolonel en hij sprak dat tegen, en ooggetuige David van de Steen is er zeker van dat er een H&K op de rug hing van een schutter. Volgens een proces-verbaal pikte een andere jongen die het er levend van af bracht in Aalst, er ook een H&K uit tussen de foto's die voor zijn neus werden gelegd.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Over die Doraene:

Ben wrote:

Hij was ook onderzoeker in de zaak Mendez. Zowel Bouhouche als Beijer waren informanten van Doraene. Eind 1987 deed Bouhouche zelfs aan Doraene het voorstel om de relatie tussen Bultot en de Bende van Nijvel bloot te leggen..

Wie zou er het meest te vertrouwen zijn? De getuigen en A. Pint of Doraene?

Kees BK wrote:

Heb er zo nog één.

Een tijd geleden hier op het forum vroeg je je af waar Vermeulen gebleven was, heb je die al gevonden ondertussen?

Zal ik bij deze ook eens een echt voorbeeld geven dat het niet zoveel uitmaakt om het beste wapen te hebben. Ik lag met iemand in mijn huis te slapen, in de ochtend vroeg was er een indringer in het huis. Hij was gewapend met een 9 mm (wat ik niet wist omdat ik deze niet kon zien). Bij het op komen van die persoon van de trap werk ik wakker, ik ken mijn huis, en op het moment dat ik weet dat hij in een bepaalde positie is; reageer ik (ik zeg iets) wetend dat hij mij niet kan zien, hij kan niet vooruit zonder gezien te worden door mij, om achteruit te gaan moet hij zich omdraaien of toch achterom kijken. Hij was zo verrast (hij wist niet dat er personen in het huis waren, want hij had lawaai gemaakt en ik had er niet op gereageerd) dat hij gewoon van de trap gedonderd is. Daar lag hij dan met zijn wapen op de grond verstijfd van angst. .

Ik wil maar zeggen dat als het onverwachte gebeurd en je hebt er geen beeld van dan sta je daar mooi met je wapen te blinken wat zal je doen in die milliseconden? .Vooruit of achteruit durven of .....;...

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.