Re: Philippe De Staerke
Over De Staerke, hij zal misschien meelezen wat het interessant kant maken. Hij en het vreemdelingenlegioen; De Staerke vertelde rond dat hij gediend had in het legioen als ontmijner. Is wat hij beweert waar? Ik weet het niet, mijn ervaring met met die wereld doet me heel sterk twijfelen aan zijn bewering. En als het niet waar is, dan is zijn uitspraak van "ze hebben mij gekozen op basis van ..." zijn grote mond? Want als hij in het legioen gezeten heeft, moeten er toch meer elementen zijn dan enkel het rondbazuinen van?
Geboren op 28 augustus 1957
Tot zijn 18de verjaardag brengt hij zijn jeugd grotendeels door in een weeshuis in Schaltin bij Ciney. Hij vertrekt naar Frankrijk een sluit zich aan bij het Vreemdelingenlegioen. Hetzelfde jaar komt hij terug en pleegt zijn eerste overval.
In november 1975 wordt hij opnieuw opgepakt in Vilvoorde in verband met een gewapende overval.
Dus tussen september 75 en november 75 een aantal weken zou hij de mogelijkheid gehad hebben. Hij zegt in het artikel:
Daarop besloot ik naar Frankrijk te trekken om me aan te sluiten bij het Vreemdelingenlegioen. Een jongensdroom.”
Het liep niet helemaal zoals verwacht. Op het einde van zijn opleiding in Castelnaudary kreeg De Staerke het in de douche aan de stok met het neefje van de kolonel.
Einde van de opleiding? Tegen mede gevangen verkondigde hij dat hij als ontmijner gediend had en al vele doden op zijn geweten had.
Het artikel getuigd van ijdelheid en zwakte van De staerke. Het is heel goedkoop om te verkondigen dat doet zijn verhaal: “Het is tijd dat de mensen de waarheid horen”
Waarbij zijn vriendin verklaart: Ze schept een stevige punt brésilienne op een bordje. De Staerke is ondertussen naar zijn bureau gelopen om een stuk dossier te zoeken. Hij vindt het niet meteen, er volgen een paar ferme vloeken. Lisette glimlacht. “Zo is Philippe. Het hart op de tong. Steeds rechtdoor, kop vooruit. Van niemand schrik.”
En De Staerke iets verder zelf verklaart over het cruciale element: “Ze liegt”, zegt De Staerke daar staalhard over. “Het feit dat ze die verklaring wel tien keer aangepast heeft, maakt dat duidelijk. Kijk, ik ben daar nooit geweest. Waar ik die dag wel was, weet ik niet meer. Ik ben pas een hele tijd nadien ondervraagd.
De feitelijke waarheid is dat angst ervoor zorgt dat hij al jaren zijn mond houd. Hij weet niet meer waar hij die dag was, en ziet zichzelf als slachtoffer van manipulaties. Dit is dan zogezegd de waarheid van iemand die van niemand schrik heeft?