451

Re: Philippe De Staerke

raf68 wrote:

Heel toevallig ben ik via Facebook bevriend geraakt met Phillipe De Staerke. Met mijn smartphone heb ik hem eens opgezocht, ik had iets gelezen over zijn kunst en de rest. Natuurlijk per ongeluk heb ik hem een vriendschapsverzoek gestuurd (iets wat ik al meerdere keren voorgehad heb). Plots was ik dus bevriend met hem via Facebook. We hebben het enkel over zijn kunstwerken gehad. Kunst is een van mijn grootste passies, elke vorm. Hij antwoordt zeer vriendelijk en enthousiast op vragen en lijkt een vriendelijke man, tja.

Over de Bende van Nijvel heb ik hem niets gevraagd. Hij verwees zelf naar justitie en het onrecht dat ze hem zouden aangedaan hebben. Persoonlijk ken ik hem niet, ik zou wel eens graag naar een expositie gaan. Lijkt misschien bizar maar het is een typisch sub genre van zigeunerkunst. Heel veel symboliek op veelal gerecycleerd en gemixt materiaal. Er bestaat lectuur genoeg over deze kunstvorm, tja. Toen had hij ongeveer 150 Facebook-vrienden. Slechte ervaringen heb ik dus niet.

Ik weet niet of deze post er voor iets tussen zit, maar ik ben in het verleden al eens gaan kijken op het Facebook-profiel van dhr. Philippe De Staerke, eergisteren wou ik dit opnieuw doen en ... plots verdwenen (privé?). Ik denk dat er verschillende hoofdrolspelers zeker nog steeds actief de fora volgen.

Re: Philippe De Staerke

Long and behold, Philippe De Staerke aan het woord!

De eeuwige Bende van Nijvel-verdachte doet zijn verhaal: “Het is tijd dat de mensen de waarheid horen”

De Bende van Nijvel. Spreek die vier woorden uit en binnen de tien tellen valt ook de naam van Philippe De Staerke. De Brusselse ex-gangster is tot hiertoe de enige die ooit in beschuldiging is gesteld voor lidmaatschap. Nu, na 34 jaar, duikt zijn naam nóg maar eens op na een nieuwe getuigenis. Wie is die man met de gitzwarte ogen en de rijkswachtersnor, de schrik van de jaren 80? En waarom blijft hij maar gelinkt aan het Bende-dossier? “Het is tijd dat de mensen in Vlaanderen eindelijk de waarheid eens aanhoren.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

453

Re: Philippe De Staerke

the end wrote:

Over De Staerke, hij zal misschien meelezen wat het interessant kant maken. Hij en het vreemdelingenlegioen; De Staerke vertelde rond dat hij gediend had in het legioen als ontmijner. Is wat hij beweert waar? Ik weet het niet, mijn ervaring met met die wereld doet me heel sterk twijfelen aan zijn bewering. En als het niet waar is, dan is zijn uitspraak van "ze hebben mij gekozen op basis van ..." zijn grote mond? Want als hij in het legioen gezeten heeft, moeten er toch meer elementen zijn dan enkel het rondbazuinen van?

Geboren op 28 augustus 1957

Tot zijn 18de verjaardag brengt hij zijn jeugd grotendeels door in een weeshuis in Schaltin bij Ciney. Hij vertrekt naar Frankrijk een sluit zich aan bij het Vreemdelingenlegioen. Hetzelfde jaar komt hij terug en pleegt zijn eerste overval.

In november 1975 wordt hij opnieuw opgepakt in Vilvoorde in verband met een gewapende overval.

Dus tussen september 75 en november 75 een aantal weken zou hij de mogelijkheid gehad hebben. Hij zegt in het artikel:

Daarop besloot ik naar Frankrijk te trekken om me aan te sluiten bij het Vreemdelingenlegioen. Een jongensdroom.”

Het liep niet helemaal zoals verwacht. Op het einde van zijn opleiding in Castelnaudary kreeg De Staerke het in de douche aan de stok met het neefje van de kolonel.

Einde van de opleiding? Tegen mede gevangen verkondigde hij dat hij als ontmijner gediend had en al vele doden op zijn geweten had.

Het artikel getuigd van ijdelheid en zwakte van De staerke. Het is heel goedkoop om te verkondigen dat doet zijn verhaal: “Het is tijd dat de mensen de waarheid horen

Waarbij zijn vriendin verklaart: Ze schept een stevige punt brésilienne op een bordje. De Staerke is ondertussen naar zijn bureau gelopen om een stuk dossier te zoeken. Hij vindt het niet meteen, er volgen een paar ferme vloeken. Lisette glimlacht. “Zo is Philippe. Het hart op de tong. Steeds rechtdoor, kop vooruit. Van niemand schrik.”

En De Staerke iets verder zelf verklaart over het cruciale element: “Ze liegt”, zegt De Staerke daar staalhard over. “Het feit dat ze die verklaring wel tien keer aangepast heeft, maakt dat duidelijk. Kijk, ik ben daar nooit geweest. Waar ik die dag wel was, weet ik niet meer. Ik ben pas een hele tijd nadien ondervraagd.

De feitelijke waarheid is dat angst ervoor zorgt dat hij al jaren zijn mond houd. Hij weet niet meer waar hij die dag was, en ziet zichzelf als slachtoffer van manipulaties. Dit is dan zogezegd de waarheid van iemand die van niemand schrik heeft?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Philippe De Staerke

https://i.imgur.com/ctiqjzp.jpg

Bron: Gazet van Antwerpen | 2 December 1975

https://i.imgur.com/V37WnUU.jpg

Bron: Gazet van Antwerpen | 18 Maart 1976

455

Re: Philippe De Staerke

the end wrote:

Dus tussen september 75 en november 75 een aantal weken zou hij de mogelijkheid gehad hebben. Hij zegt in het artikel:

Daarop besloot ik naar Frankrijk te trekken om me aan te sluiten bij het Vreemdelingenlegioen. Een jongensdroom.”

Het liep niet helemaal zoals verwacht

Op basis van bovenstaande artikel van de overval in 75 door jongeren, was het de bedoeling om naar Frankrijk te gaan en hadden ze geen geld ervoor; Hij is vlug gearresteerd. Buiten zijn macho verhalen zijn er geen elementen die De Staerke aan het legioen koppelen hij is er waarschijnlijk nooit geweest. De verklaringen in het artikel zijn in tegenspraak met wat hij verkondigd.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

456

Re: Philippe De Staerke

De basisopleiding bij het Franse Vreemdelingenlegioen duurt 15 weken. Van zijn verjaardag op 28 augustus tot de overval op 30 november; dat zijn 13 volle weken. Als men er vanuit gaat dat hij zich direct na zijn verjaardag aanmeldt en enkele dagen voor 30 november het legioen verlaat dan kun je stellen dat dit op het einde van zijn opleiding is.

Overigens kun je al op je 17de terecht bij het Franse Vreemdelingenlegioen. In het interview met De Staerke zegt hij niet dat hij als ontmijner heeft gewerkt, dat beweer jij.

457

Re: Philippe De Staerke

Philippe De Staerke, de schrik van de jaren 80

  • Geboren op 28 augustus 1957

  • Tot zijn 18de verjaardag brengt hij zijn jeugd grotendeels door in een weeshuis in Schaltin bij Ciney. Hij vertrekt naar Frankrijk en sluit zich aan bij het Vreemdelingenlegioen. Hetzelfde jaar komt hij terug en pleegt zijn eerste overval.

  • 17 maart 1976: Hij wordt een eerste keer veroordeeld voor diefstal met geweld en wapenvertoon. Hij krijgt 2 jaar cel.

  • 30 juni 1981: Opnieuw veroordeeld, wegens zware diefstal en weerspannigheid. Achttien maanden cel.

  • 8 december 1982: Veroordeling nr. 3. Drie jaar cel voor diefstal met geweld en wapenvertoon.

  • 16 december 1983: De dag van de overval in Nijvel. De Staerke ontsnapt uit de gevangenis van Doornik. Hij steelt een BMW om naar Brussel te rijden. De overval in Nijvel is dan al gebeurd. Enkele maanden later wordt De Staerke weer ingerekend.

  • 13 maart 1985: Opnieuw vrij. Hij had penitentiair verlof maar kwam niet terug. Hij richt de Bende van Baasrode op.

  • 22 maart 1985: Overval op De Post in Londerzeel.

  • 2 april 1985: Overval op De Post van Wépion.

  • 10 april 1985: Overval op De Post van Rijmenam.

  • 7 juni 1985: Overval op De Post in Liezele (Puurs).

  • 24 juni 1985: Overval op De Post van Baasrode. Buit bedraagt 1,4 miljoen frank (34.000 euro).

  • 5 augustus 1985: Overval op De Post van Binche.

  • 6 maart 1986: Arrestatie De Staerke en andere bendeleden.

  • 30 juni 1987: Veroordeling. De Staerke krijgt 20 jaar en wordt dezelfde dag in verdenking gesteld voor lidmaatschap van de Bende Van Nijvel. Er waren 23 beklaagden en 75 benadeelden.

  • Najaar 2000: De Staerke komt vervroegd vrij en gaat bij Lisette wonen.

  • 30 mei 2001: Wordt door de raadkamer buiten vervolging gesteld voor lidmaatschap van Bende van Nijvel.

  • 5 april 2002: Buitenvervolgingstelling in beroep bevestigd.

Bron: Het Nieuwsblad | 13 April 2019

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

458

Re: Philippe De Staerke

edd wrote:

In het interview met De Staerke zegt hij niet dat hij als ontmijner heeft gewerkt, dat beweer jij.

Dat hij zogezegd als ontmijner gediend heeft komt uit de pv's van Delta, dit verkondigde hij aan medegevangene ook dat hij al vele doden op zijn geweten had. In het artikel dat dhrlanden een paar post eerder geplaatst heeft staat duidelijk dat 4 jongeren naar frankrijk wilden gaan en er geen geld voor hadden daarom dat ze de taxichauffeur overvallen hebben samen met een 15 jarig meisje.

De kans is heel groot dat De Staerke 1 van de 2 jongeren was samen met het 15 jarige meisje die verkleumd van de koude van onder een woonwagen gekropen is, zijn aanhouding is van november 75, toen zijn er 3 aangehouden de andere 2 zijn in december aangehouden.

Dus het verhaal dat hij aan medegevange verkondigde dat hij ontmijner was en dat in de pv's van Delta staat is een leugen, het verhaal waar hij nu mee afkomt van een vechtpartij en diefstal van een wagen in frankrijk, daar is buiten zijn woorden geen spoor van. Waar er wel een spoor van is, is dat vier jongeren er "niet" in geslaagd zijn om in frankrijk te geraken. en dat de Staerke samen met een 15 jarig meisje van onder een woonwagen gekropen is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

459

Re: Philippe De Staerke

Kon De Staerke aanwezig zijn tijdens de overval in Aalst? Volgens onderstaand tijdschema is dit onmogelijk:

  • Op 9 november 1985 vertrekt Philippe De Staerke samen met zijn vriendin Yvette en haar dochter Sandra 's avonds naar Aalst. Yvette reed met haar Opel Kadett.

  • Om hoe laat vertrokken ze? Yvette herinnert zich dat ze de lichten van haar auto had aangedaan en dat ze in die periode haar lichten om 16u aan deed. Ze herinnert zich ook dat de verlichting op de E40 al aan was. Op die dag ging de verlichting van de autosnelweg aan om 17u30.

  • Sandra, de dochter van Yvette, is echter nog preciezer. Volgens haar vertrokken ze om 18u. Dit herinnert ze zich omdat ze op haar horloge keek op het moment dat ze vertrokken in Elsene.

  • Het duurt ongeveer een half uur om van de Rue Malibran in Elsene naar het Delhaize-warenhuis van Aalst te rijden. Dit betekent dat ze rond 18u25 / 18u30 aankomen op de parking van het Delhaize-warenhuis van Aalst.

  • In het warenhuis doen ze een aantal inkopen. Volgens de onderzoekers zijn ze ten vroegste om 18u45 terug in hun auto.

  • Daarna is het trio naar Halle gereden. Philippe De Staerke had er afgesproken met zijn vrienden Robert Eckhardt en Georges Leclerq. Het duurt ongeveer een half uur om van Aalst naar Halle te rijden. Ze komen daar dus aan rond 19u15.

  • Wanneer De Staerke uitstapt vraagt hij aan Yvette om hem om 22u terug te komen ophalen.

  • De overval op het Delhaize-warenhuis in Aalst begint rond 19u40. Indien Philippe De Staerke effectief om 19u15 aankomt in Halle is het bijna onmogelijk dat hij om 19u40 terug in Aalst was.

Bovenstaande info komt uit dit artikel » Nieuws

In de Aalst-tijdlijn die op deze site staat, is de indeling anders:

  • ± 16u00: Philippe De Staerke maakt zijn tocht door het warenhuis.

  • ± 17u00: Philippe De Staerke keert terug naar huis.

  • 18u00: Philippe De Staerke verlaat zijn gezin.

  • 21u00: De Staerke geeft bij zijn vriend Papadopoulos een blauwe koffer af. Papadopoulos vermoedt dat er wapens in zitten.

En om het helemaal onduidelijk te maken: in 2001 verklaart Philippe De Staerke dat hij op vrijdag 8 november in Aalst was:

(...) "Volgens het gerecht verklaarde ze dat ze samen met mij enkele uren vóór de overval op verkenning is geweest in de Delhaize van Aalst. Maar we zijn die zaterdag niet eens in Aalst geweest! Wel de vrijdag om haar dochtertje van de kostschool af te halen. Dat heeft ze ook zo verklaard.”

“Daarna gingen we zogezegd naar de Delhaize voor een laatste verkenning voor de ‘grote slag’. Toen die speurder haar zei dat die overval niet vrijdag maar zaterdag heeft plaats gehad, heeft ze haar versie aangepast en verklaarde ze dat ze inderdaad zaterdag met mij en haar dochtertje de plaats hebben verkend. Ze heeft me gewoon willen pakken. Ik zweer je, ik ben daar nooit op verkenning geweest en heb niet aan die overval deelgenomen.”

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

460

Re: Philippe De Staerke

Toch twee zaken in het interview die makkelijk te verifiëren zijn:

  • hij beweert nooit in de Delhaize in Aalst geweest te zijn. Heeft hij vroeger niet beweerd dat hij er een andere dag was geweest dan die bewuste zaterdag?

  • hij zou geen zigeunerbloed hebben.

Indien dit duidelijke leugens zijn in het interview, waarom liegt hij daar dan zo over? Is toch niet nodig als je onschuldig bent?