Topic: Thérèse Bocquet

Ik weet niet goed waar precies deze polyvalente dame haar eigen topic het best tot haar recht komt. Als de beheerder van het forum vindt dat haar topic eerder hoort bij de bende van Farcy of ergens anders, aan hem de keuze.

Ter verduidelijking, ik zet deze dame NIET weg als een dader. Ik wil enkel haar opmerkelijke carrière schetsen.

Ze had een leidinggevende rol bij het BIC, trouwde in de herfst van haar leven met één van de hoogste magistraten van het land, Marc Châtel. Ze maakte carrière in politieke SP kabinetten tot na midden jaren '80.

In de jaren '70 kreeg ze de eer om te werken voor het privé kabinet van Koning Boudewijn.

Bij elk moeilijk moment in haar carrière sprongen haar machtige beschermheren altijd voor haar in de bres. Enkele voorbeelden ter illustratie:

1. Toen de samenwerking tussen het BIC en Albert Farcy compleet escaleerde in 1979 wat resulteerde in een door het BIC uitgelokte gevangenschap van Farcy in de Nederlandse gevangenis van Scheveningen en een geslaagde ontsnappingspoging van Farcy naar het Zaïre van z'n wederhelft stuurde de meest invloedrijke SP'er z'n secretaresse Thérèse Bocquet door naar Aalst om er secretaresse te woorden van de latere SP minister van o.a. jacht Marc Galle.

Thérèse had een zeer close band met Farcy.

2. In het jaar 1985 was Thérèse Bocquet, alias 'Nanette' voor de kameraden, aan het scheiden van haar Aalsterse echtgenoot. Officieel was ze nooit in Aalst gedomicilieerd. Kort na de overval op de Delhaize van Aalst trok ze weg uit Aalst om kort terug te keren naar het kabinet van degene die ze 6 jaar eerder naar Aalst had gestuurd om vervolgens doorgestuurd te worden, op voorspraak van Jean Gol, naar het privé kabinet van Albert Raes.

3. Ook na de opdoeking van het BIC in 1987/1988  kreeg deze dame samen met enkele andere goede en brave BIC'ers een mooie fin de carrière bij de nucleaire veilgheid met een adelijke titel erbovenop.

4. Toen de woelige interne werking van het BIC als gewezen undercoverdienst in het vizier kwam van de onderzoekcel trouwde ze uiteindelijk in september 2000 met de magistraat waar ze al zo lang een affaire mee had en waarvoor ze destijds haar Aalsterse echtgenoot verliet.

Re: Thérèse Bocquet

Het is Farcy die tegenover de CBW met name Thérèse Bocquet benoemd als de persoon aan wie hij een deel van het geld gaf dat hij verdiende met de drugshandel die hij samen met de AIC organiseerde.

Dit geld was bestemd voor de geheime kas van de SP.

Volgens Farcy gebruikte deze partij dit geld om destabiliseringsoperaties in Zaïre te financieren, met name door het rekruteren en betalen van huurlingen.

Kan de forumbeheerder de eerdere posts over Thérèse Bocquet die werden getikt in de André Demaere topic eveneens naar hier verplaatsen? Alvast bedankt.

Drommels Wie is "de meest invloedrijke SP'er" waarover u in uw post nr. 1 (en indirect ook in uw post nr. 2) het hebt?

Willy Claes.

Dank U Drommels.

Weet er iemand waarom Thérèse Bocquet "Madame Snit en Naad" wordt genoemd?

Scaramouche wrote:

Weet er iemand waarom Thérèse Bocquet "Madame Snit en Naad" wordt genoemd?

Qua bronaanduiding, ik heb die bijnaam geloof ik alleen in een boek van Hilde Geens gelezen. Ik ben benieuwd wat de Waalse uitdrukking was die men destijds bezigde. Betrof dat iets als “Madame la coupe et la couture” of “Madame le chat et le cul”? Ik acht beide opties mogelijk. De jaren tachtig waren anders dan nu. Excuses voor het mogelijk grove en onvriendelijk taalgebruik, maar in dit geval is het niet het mijne. Hoe dan ook, ik vermoed dat het een uitdrukking was die gebruikt werd om een vrouw negatief weg te zetten in een mannenbolwerk.

Thérèse Bocquet was aanwezig in de Delhaize van Aalst op 9/11/1985, 45 minuten voor de overval werd uitgevoerd.

Heel straf! En wat weet u nog meer over Thérèse Bocquet ?