Topic: Thérèse Bocquet
Ik weet niet goed waar precies deze polyvalente dame haar eigen topic het best tot haar recht komt. Als de beheerder van het forum vindt dat haar topic eerder hoort bij de bende van Farcy of ergens anders, aan hem de keuze.
Ter verduidelijking, ik zet deze dame NIET weg als een dader. Ik wil enkel haar opmerkelijke carrière schetsen.
Ze had een leidinggevende rol bij het BIC, trouwde in de herfst van haar leven met één van de hoogste magistraten van het land, Marc Châtel. Ze maakte carrière in politieke SP kabinetten tot na midden jaren '80.
In de jaren '70 kreeg ze de eer om te werken voor het privé kabinet van Koning Boudewijn.
Bij elk moeilijk moment in haar carrière sprongen haar machtige beschermheren altijd voor haar in de bres. Enkele voorbeelden ter illustratie:
1. Toen de samenwerking tussen het BIC en Albert Farcy compleet escaleerde in 1979 wat resulteerde in een door het BIC uitgelokte gevangenschap van Farcy in de Nederlandse gevangenis van Scheveningen en een geslaagde ontsnappingspoging van Farcy naar het Zaïre van z'n wederhelft stuurde de meest invloedrijke SP'er z'n secretaresse Thérèse Bocquet door naar Aalst om er secretaresse te woorden van de latere SP minister van o.a. jacht Marc Galle.
Thérèse had een zeer close band met Farcy.
2. In het jaar 1985 was Thérèse Bocquet, alias 'Nanette' voor de kameraden, aan het scheiden van haar Aalsterse echtgenoot. Officieel was ze nooit in Aalst gedomicilieerd. Kort na de overval op de Delhaize van Aalst trok ze weg uit Aalst om kort terug te keren naar het kabinet van degene die ze 6 jaar eerder naar Aalst had gestuurd om vervolgens doorgestuurd te worden, op voorspraak van Jean Gol, naar het privé kabinet van Albert Raes.
3. Ook na de opdoeking van het BIC in 1987/1988 kreeg deze dame samen met enkele andere goede en brave BIC'ers een mooie fin de carrière bij de nucleaire veilgheid met een adelijke titel erbovenop.
4. Toen de woelige interne werking van het BIC als gewezen undercoverdienst in het vizier kwam van de onderzoekcel trouwde ze uiteindelijk in september 2000 met de magistraat waar ze al zo lang een affaire mee had en waarvoor ze destijds haar Aalsterse echtgenoot verliet.