71

Re: Affaires

Diep respect voor David

Wel een vraag ook, David: Kan je, eventueel door een PM naar de beheerder, het forum vooruit helpen door aan te geven welke richting er hier nog verder kan/moet gezocht worden? En ook aangeven welke pistes er, volgens jou en met jouw kennis, volslagen onzin zijn, of minstens uitgeput zijn en/of niet relevant zijn ?

Zitten hier ook nog mensen die er belang bij hebben om ons hier op een dwaalspoor te zetten ?

Verder hoop ik uit de grond van mijn hart, dat we spoedig te weten komen hoe de vork aan de steel zit. Voor vele, zoniet alle, Aalstenaars van onze generatie leeft dit nog steeds, en roept het nog steeds bittere herinneringen op. Dit moet op zijn minst afgesloten en geplaatst kunnen worden, zeker uit respect voor de slachtoffers en de gemoedsrust van de overlevenden en familie van de slachtoffers. Dat daders helaas misschien niet meer kunnen gestraft worden is erg, maar dat het niet geweten is wie de moordenaars waren en waarom is nog vele malen erger.

Re: Affaires

Zou het niet kunnen dat het verhaal van de Nederlandse premiejager bij de staatsveiligheid is belandt? Deze verwittigde voor een komende aanslag van de Bende in november 1985.

Re: Affaires

En de nieuwe speurdersploeg heeft tot op vandaag nog niets met de nieuwe tip gedaan... Schandalig !

74

Re: Affaires

Familie van lid Staatsveiligheid bevestigt: “Gewaarschuwd voor overval van Bende van Nijvel”

Een hooggeplaatst lid van de Staatsveiligheid heeft zijn familieleden gewaarschuwd voor de overval van de Bende van Nijvel op de Delhaize in Aalst. Dat zegt de familie in een gesprek met VTM NIEUWS-journalist Faroek Özgünes. “We zijn op voorhand gewaarschuwd voor de overval op de Delhaize in Aalst”, zegt een van de familieleden.

Zowel de zus als het petekind van de intussen overleden man van de Staatsveiligheid bevestigen het verhaal. “Ik herinner me nog dat hij zei ‘Gaan jullie regelmatig naar de Delhaize? Blijf daar tijdelijk weg’”, vertelt de zus van het lid van Staatsveiligheid. “We wisten wat er in Overijse was gebeurd, dus we hebben naar mijn broer geluisterd.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Eén van de taken van de Staatsveiligheid is om terroristische dreiging te analyseren. Er waren voor de overval in Aalst een aantal aanwijzingen dat het Delhaize-warenhuis van Aalst een doelwit zou kunnen zijn: de ontmoeting tussen de joggers en onbekenden in het Osbroekpark, de gevonden wapens, het feit dat na de overvallen in Eigenbrakel en Overijse de gebruikte wagen niet achtergelaten/teruggevonden werd, ... Het zou dus kunnen dat op basis van analyses en rapporten van de Staatsveiligheid de man zijn familie gewaarschuwd heeft, zonder dat er sprake is van daderkennis.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

75

Re: Affaires

Natuurlijk weet en horen de leden van de Staatsveiligheid allerlei zaken (ook geruchten) via hun connecties. Ik kan goed begrijpen dat de CWB deze tip helemaal niet prioritair behandelt. Waarschijnlijk valt er ook niets verder over te zeggen. Schreef het al eerder; Van de Steen wil het onderzoek weg uit Charleroi (begrijpelijk) maar deze manier is niet de goeie.

76

Re: Affaires

» YouTube

Is deze verklaring voldoende, dit is gewoon het hele verhaal.

Wie had in de jaren tachtig de code naam "De Valk" bij de staatsveiligheid? Het zou een vrouw moeten geweest zijn. Zoveel vrouwen werkten toen nog niet bij deze dienst dus dat moet toch na te trekken zijn. Dat er geen proces zal komen dat is duidelijk maar de slachtoffers hebben wel recht op de waarheid al is het achter gesloten deuren.

77

Re: Affaires

Is dit een vraag of een opmerking/aandachtspunt in de vorm van een vraag? Het antwoord op je vraag is namelijk te horen in het bovenstaande youtube-fragment welke je deelde (op tijdstip: 1:18) » Nicole Schollaerts

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Affaires

Ja, Nicole Schollaerts en haar code naam was "épervier". Valk is faucon in het Frans.

Re: Affaires

zeno wrote:

Natuurlijk weet en horen de leden van de Staatsveiligheid allerlei zaken (ook geruchten) via hun connecties. Ik kan goed begrijpen dat de CWB deze tip helemaal niet prioritair behandelt. Waarschijnlijk valt er ook niets verder over te zeggen. Schreef het al eerder; Van de Steen wil het onderzoek weg uit Charleroi (begrijpelijk) maar deze manier is niet de goeie.

En zo is dat maar net! Kijk, de Staatsveiligheid weet al sinds haar ontstaan van dit en van dat en meer nog over van alles en nog wat. Dingen/zaken waar de gewone burger niets van weet of alleszins niet zoveel als de Staatsveiligheid. Ik spreek over/in het algemeen.

En aangaande de Bende van Nijvel: Uiteraard was de Staatsveiligheid op de hoogte of alleszins wist zij dat er dingen aan de hand/de gang waren. De overvallen van een meedogenloze bende meer bepaald. Misschien zijn zij wel getipt door de bv. Franse Veiligheid (bv. ivm de Franse broers en hun bende). Vraag is hoe concreet die tips waren. Of tips uit het Belgische milieu. Of door zelf enig onderzoek.

Overigens wist zowat iedere Belg die de media volgde wel dat een bende gewetenloze misdadigers aan de slag ging, eerder al en ook weeral toen. Mensen uit de bewakingssector waren op de hoogte want een aantal grote warenhuizen werden (extra) bewaakt. De politie en de Rijkswacht waren op de hoogte want deden extra beveiliging. De personeelsleden wisten dat er eerder al een en ander gebeurde en was op de hoogte dat het nog kon gebeuren. Velen gingen in de latere shifts bang naar het werk. Kortom, vele mensen waren op de hoogte. Al moet de vraag gesteld: wat is op de hoogte zijn? Hoe concreet is/was dit? De politiek was ook van een en ander op de hoogte net dus zoals bijna iedereen in dit landje. De pers ook!

Dus ja, ik beaam de post van zeno en stel mij die vragen ook ivm deze tip.

80

Re: Affaires

Ik versta het verlangen van velen om op eender welke tip te springen maar je moet toch een serieus onderscheid blijven maken tussen mensen van de SV die op de hoogte zijn van vele zaken en bedenkers-uitvoerders van moordende raids.  Doe je dat niet dan kan je de medewerkers van de SV gelijk allemaal in den bak steken door voorkennis van misdaad.  Waarmee ik niet wil pleiten voor straffeloosheid voor iedereen die bij de SV werkt.