51

Re: Affaires

Ik ben hier niet om te zalven he!

52

Re: Affaires

Niemand vraagt om te zalven maar zo’n tip wordt niet zomaar in de pers gegooid. Wees maar zeker dat Vermassen en Van de Steen dat afgesproken hadden met als doel de CWB in Charleroi in verder discrediet te brengen omdat ze daar geen geloof meer in hebben (wat niet verwonderlijk is) en ze graag de verhuis naar Brussel willen afdwingen. Verder ben je niet veel met dit gegeven. De man van de Staatsveiligheid zou dit gezegd hebben tegen zijn zus maar zijn woorden kunnen nooit meer gecontroleerd worden want de betrokkene is niet meer onder de levenden. Zoals alle tips die de laatste tijd worden bovengehaald …

Re: Affaires

Precies!

54

Re: Affaires

Zolang jullie er zeker van zijn, is het voor mij OK. Ik hoef jullie rare gedachtengangen niet te volgen. Einde discussie.

Re: Affaires

Reneke, niks rare gedachtengangen hoor, maar een gezonde kijk die een en ander tegen een, minder gangbaar misschien, ander licht houdt. Er zijn teveel tips die niet echt meer kunnen nagetrokken worden. Daar valt eigenlijk dan niet echt veel staat op te bouwen. Meer wordt niet gezegd.

56

Re: Affaires

Charly wrote:

Schuldig verzuim, Zenga.

Ik ben geen advocaat, maar ik denk dat die vlieger niet opgaat, Op » elfri.be/schuldig-verzuim staat:

Voor wie het hazenpad kiest.

Wanneer verlaten een misdrijf wordt
Vluchten en verzuimen
Vluchten om te verzuimen
Verzuimen te helpen

Het misdrijf van het niet verlenen van bijstand aan een persoon in gevaar als bedoeld in art. 422bis Sw. onderstelt, naast het op de hoogte te zijn van het groot en ogenblikkelijk gevaar waarin het slachtoffer verkeert, de opzettelijke weigering het slachtoffer de hulp te verschaffen waardoor dat gevaar in de mate van het mogelijke wordt afgewend; op grond van voormeld misdrijf straft de wet de bewuste en opzettelijke onverschilligheid, de egoïstische weigering om hulp te bieden en niet de ondoeltreffendheid, onhandigheid of ontoereikendheid van de hulp die op grond van een beoordelingsfout of een verkeerde diagnose is verleend.

Het is koffiedik kijken, maar hoezo is het schuldig verzuim als iemand zegt dat je beter weg kan blijven in de Delhaize en je hoort achteraf dat er 8 mensen zijn doodgeschoten? Ik kan mij moeilijk voorstellen dat die gast van de staatsveiligheid letterlijk heeft gezegd dat ze uit de Delhaize moesten wegblijven omdat er 8 mensen gaan worden doodgeschoten,

Maar evengoed, stel dat ik moet kiezen tussen 'de wet volgen' of de veiligheid van mijn familie, dan is dat voor mij een zeer eenvoudige keuze. Ik vind al die commentaren dat getuigen naar voor moeten treden of dat ze anders zelf krapuul zijn nogal kort door de bocht, en in vele gevallen hypocriet.

57

Re: Affaires

Natuurlijk kies je in zo’n situatie intuïtief voor je eigen familie en veiligheid. Het is nogal gratuit om nu (achteraf, wanneer de meesten het loodje hebben gelegd) heroische uitspraken te gaan doen. De meeste mensen waren in die periode gewoon (terecht) ... bang. Schuldig verzuim kan je dat toch niet noemen?

Re: Affaires

Zeker en geheel normaal zeno. Wat ik eerder bedoelde duidde op: er blijken, volgens de complottheorieen, heel veel instanties (politici, gerechtsmensen, zakenlui, politiemensen, buitenlandse veiligheidsdiensten (Mossad/CIA/...); de eigen Belgische Staatsveiligheid, drugssmokkelaars, afpersers, wapenhandelaars, en wie nog meer bij de moordende overvallen en brutale diefstallen betrokken als daders en/of opdrachtgevers en beschermheren.

Daardoor vind ik het raar dat er doorheen al die vele jaren echt niemand van die bende iets heeft gelost. Niemand is gaan praten en niemand heeft zich ook de mond per toeval voorbij gepraat. Kortom er zijn tientallen mensen bij de Bende van Nijvel betrokken langs links of rechts en anders nog en toch is dit het zowat grootste geheim gebleven in de Belgische geschiedenis! Dat vind ik raar.

En uiteraard heb je gelijk in wat je hierboven stelde. En ja, ook dat het toch heel wat moet zijn als iemand die "iets weet", zijdelings zoals de gewaarschuwden of anderzijds zonder verder betrokken te zijn, dit tientallen jaren mee te moeten dragen. Dat moet een onmetelijke zwaarte zijn denk ik, maar zoals je zegde zeno ook wel begrijpelijk.

59

Re: Affaires

luk paard, ja het is heel merkwaadig dat in al die jaren nooit iemand iets gelost heeft. Daarom is het ook maar de vraag of dit echt wel zo is. Met of zonder vervalste pv’s en getuigenissen; er zijn zoveel speurders/magistraten/onderzoekrechters/Staatsveiligheid bij betrokken geweest tijdens die 35 jaar dat ze het wellicht wel weten. Maar wat kunnen ze bewijzen? Tja daar gaan we weer … Zoals je zegt luc; onderschat de zwijgplicht niet dat die Aalsterse familie elke dag heeft moeten ondergaan zolang hun broer nog leefde. Moesten ze hem verraden terwijl hij misschien hun leven had gered? Vraag is ook; door wie werd Van de Steen getipt? M.a.w. de man/vrouw die meer weet moet nu nog leven en een hekel gehad hebben aan die man van de Staatsveiligheid. Een collega?

60

Re: Affaires

zeno wrote:

Natuurlijk kies je in zo’n situatie intuïtief voor je eigen familie en veiligheid. Het is nogal gratuit om nu (achteraf, wanneer de meesten het loodje hebben gelegd) heroische uitspraken te gaan doen. De meeste mensen waren in die periode gewoon (terecht) ... bang. Schuldig verzuim kan je dat toch niet noemen?

Zelfde met die verklaringen van VDS dat 'de familie' van Bonkoffsky nog altijd zou gezwegen hebben als het niet voor die jeugdvriend was die naar VDS was toegestapt. Ik snap zijn punt uiteraard. Maar ik snap evengoed de angst/vragen van die familie: hun broer was per slot van rekening lid van Diane en rijkswachter. Als die al lid was van de Bende van Nijvel, en zij gaan dat nu naar buiten uitbrengen, een zaak die al 30 jaar niet is opgelost, waar talloze getuigen gedood zijn (of althans mensen die op het punt stonden iets te vertellen). Dan kan ik me heel goed die angst van die familie voorstellen over wat er met hun nog zou kunnen gebeuren. En daar heb ik ook begrip voor.

Als gewone simpele burger plots over informatie beschikken over de Bende van Nijvel is met niets te vergelijken, zeker niet als die info afkomstig is van een rijkswachter/Diane-lid (Bonkoffsky) of de nr. 2 van de Staatsveiligheid (geval van paar dagen geleden). Want wie kan je dan nog vertrouwen om te bekennen?

Ik pleit er niet voor dat niemand zou getuigen, ik pleit alleen voor meer begrip en empathie voor de getuigen hun keuzes.