21

Re: Pierre Maréchal

Martin Holland wrote:

hoe is de schrijver van dit artikel dan op die naam gekomen

Dat is eigenlijk een zeer goeie vraag want zo iets verzin je eigenlijk niet zomaar toch? Die naam komt nergens in "bendelectuur" voor en je moet al behoorlijk wat over die zaken kennen (zoals bijvoorbeeld vele forumleden hier) om op zo'n specifieke naam te komen.

Martin Holland wrote:

ik kende de naam Pierre Marechal alleen als zijnde een extreem-rechtse ex-rijkswachter of een kennis van Beijer

Een kennis van Beijer? Zeg maar gerust "de rechterhand van Beijer" (bij ARI).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Pierre Maréchal

Ja, zo is het maar net.

Re: Pierre Maréchal

FreCR wrote:
Martin Holland wrote:

hoe is de schrijver van dit artikel dan op die naam gekomen

Dat is eigenlijk een zeer goeie vraag want zo iets verzin je eigenlijk niet zomaar toch? Die naam komt nergens in "bendelectuur" voor en je moet al behoorlijk wat over die zaken kennen (zoals bijvoorbeeld vele forumleden hier) om op zo'n specifieke naam te komen.

Martin Holland wrote:

ik kende de naam Pierre Marechal alleen als zijnde een extreem-rechtse ex-rijkswachter of een kennis van Beijer

Bovendien tamelijk bizar, zeker voor een relatief ‘grote’ site als autowereld.be: de naam van de auteur van het artikel staat nergens vermeld (tenzij ik er over heb gekeken, corrigeer me gerust). Dit is toch tamelijk gebruikelijk in de journalistiek, er wordt op zijn minst een pseudoniem vermeld, of initialen, bij een artikel ...

Ter illustratie (telkens artikels van autowereld.be, laatste is dat van de post van Ben over Golf GTI):

https://www.mupload.nl/img/8zb17c9qr.jpeg

https://www.mupload.nl/img/uhpaattxg5xy8.jpeg

https://www.mupload.nl/img/5yawibd57xzn4.jpeg

24

Re: Pierre Maréchal

Kenniz05 wrote:

Bovendien tamelijk bizar, zeker voor een relatief ‘grote’ site als autowereld.be : de naam van de auteur van het artikel staat nergens vermeld (tenzij ik er over heb gekeken, corrigeer me gerust).

Dit is toch tamelijk gebruikelijk in de journalistiek, er wordt op zijn minst een pseudoniem vermeld, of initialen, bij een artikel ...

Dit kan gewoon te maken hebben met het feit dat ze van content management platform zijn veranderd. Het artikel over de Golf is van 2014, als je andere artikels op de site van 2014 bekijkt dan staat daar ook geen naam van de auteur bij.

Klik bv. onder 'Nieuws' op Innovatie, scroll helemaal naar beneden en ga naar pagina 7 (i.e. de oudste artikels), dan zie je voor 2014 en 2015 ook geen naam staan. Zelfde voor 'Ecologie'. En dat zijn er maar de eerste 5 artikels die ik bekeken heb. Is dus zeker geen uitzondering op hun site.

Re: Pierre Maréchal

Ik verwijs naar de post van Ben op 29 april 2014 » Forum

De naam van Pierre Maréchal is verwijderd op de website www.autowereld.be Enkel zijn initialen P.M. staan er nog. Wij mogen er m.i. van uit gaan dat Pierre Maréchal de bestuurder van de Golf GTI was.

Re: Pierre Maréchal

Sebastiaan wrote:
Merovinger wrote:

Toch wel een zeer opmerkelijke uitspraak van Beijer. Hij liet Vanden Boeynants door Pierre Maréchal schaduwen. Waarom? Om VDB achteraf te kunnen chanteren? Of om te weten waar en met wie VDB zoal uithangt en om die info dan achteraf te gebruiken bij het creëren van valse sporen (zie de teruggevonden Golf in Lennik)?

Zou Beijer hier niet verwijzen naar surveillance opdrachten die hem werden toevertrouwd door VDB? Dus VDB als klant, niet als target.

De link tussen VDB en ARI staat in onderstaande quote, ook de wapenhandelaars zijn een belangrijk gegeven.

Ben wrote:

Opvallend veel politiemannen, militairen, agenten van inlichtingendiensten en zelfs magistraten werden bespioneerd door ARI. Een commissaris van de toenmalige Gerechtelijke Politie uit Zottegem bleek een "target" omdat hij verdacht werd van een autodiefstal. Bedrijfsleiders, wapenhandelaars, prostituees, diamantairs, journalisten, vakbondsleiders, communisten worden in de listings teruggevonden van Bouhouche en Beijer. In de ARI databank vinden we ook Jean-Pierre Dutry terug, een schoonzoon van PSC-politicus Paul Vanden Boeynants. Dutry werd door ARI in de gaten gehouden in het kader van een echtscheiding.

Het detectivebureau van Bouhouche en Beijer had ook veel belangstelling voor wapenhandelaars, zoals blijkt uit de bestanden die betrekking hebben op Maxime de Cassan-Floyral (een Franse wapenhandelaar) en Georges Drouviotis (een Griek die meewerkte aan Iran-contragate). Een belangrijke relatie van ARI was de Palestijns-Libanese wapentrafikant Hage Maroun. (...) Overigens was diens dochter, Suzanne Maroun, een tijdje werkzaam voor ARI.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

27

Re: Pierre Maréchal

Is er ook een foto te vinden van deze man?

Re: Pierre Maréchal

Of geboortejaar?

Re: Pierre Maréchal

Volgens het eerste bericht in deze topic over Pierre Maréchal, schrijft Ben dat deze persoon Rijkswachter zou geweest zijn. En rallypiloot, specialist VW Golf GTI en ex-paracommando. Daar moet toch iets van teruggevonden worden? Neen? Kan er hier iemand helpen aub?

30

Re: Pierre Maréchal

Indien hij rallyrijder was, moet er iets terug te vinden zijn in dit klein wereldje. Zijn er hier rally adepten? De preparatie van een auto kost handenvol geld, zelfs op provinciaal niveau. Sponsors? Uitslagen? Garagisten? Alvorens een autojournalist zoiets schrijft moet hij ofwel dom zijn ofwel het "weten" en enorm veel durf hebben. Was dit artikel voor of na het interview met Adam?