111

Re: Jean-Francis Calmette

In deze post heeft Merovinger een document geplaatst over Jean-Francis Calmette. Dit werd origineel geplaatst door Joël Lhost op het Franstalig forum » Forum

Joël Lhost heeft op dit document een aantal grote aanpassingen gedaan. Dit document komt uit het archief van Walter De Bock. De naam van Walter De Bock staat bovenaan dit document maar Joël Lhost heeft dit doorstreept, daarnaast heeft Lhost op pagina 25 (de laatste pagina) “Rapport SE 30-5-90” geschreven.

Door het schrappen van de naam van de auteur en het toevoegen van de nota “Rapport (…)” geeft Joël Lhost de indruk dat het document werd opgemaakt door de Staatsveiligheid. Niets is minder waar, het document werd gemaakt door Walter De Bock.

Waarom is dit belangrijk? Dit document is een historisch stuk. Als je dit publiceert:

  1. blijf je van het document zelf af.

  2. mag je commentaar geven, maar zet je dit duidelijk zichtbaar buiten het document zodat je de lezer niet op het verkeerde been zet.

  3. heb je respect voor de auteur en zijn werk. M.a.w., als hij zelf zijn naam bekend maakt, respecteer je dat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

112

Re: Jean-Francis Calmette

Lhost plaatst al een hele poos documenten met een dubieuze herkomst die zijn verhaal zouden moeten bewijzen. Ik geloof er geen zier van.

Re: Jean-Francis Calmette

hans wrote:

Weet iemand wie deze Toto zou kunnen zijn die in de werkdocumenten vernoemd staat? Zou dit Victor Massart (zijn roepnaam was 'Totor') van de Staatsveiligheid kunnen zijn?

Als ik het werkdocument rond Calmette goed interpreteer dan is hij z'n contract bij City2 kwijtgeraakt na een incident met een Griek die daar voor hem werkte, waarvan alleen de voornaam gekend is: Constantin ... Zou dit Constantin Angelou kunnen zijn die daar voor Calmette heeft gewerkt? Dit brengt dan het ene en het andere in een breder perspectief.

Deze info blijft wel hangen bij mij. Goed opgemerkt Hans

Re: Jean-Francis Calmette

Ben wrote:

In deze post heeft Merovinger een document geplaatst over Jean-Francis Calmette. Dit werd origineel geplaatst door Joël Lhost op het Franstalig forum » Forum

Joël Lhost heeft op dit document een aantal grote aanpassingen gedaan. Dit document komt uit het archief van Walter De Bock. De naam van Walter De Bock staat bovenaan dit document maar Joël Lhost heeft dit doorstreept, daarnaast heeft Lhost op pagina 25 (de laatste pagina) “Rapport SE 30-5-90” geschreven.

Door het schrappen van de naam van de auteur en het toevoegen van de nota “Rapport (…)” geeft Joël Lhost de indruk dat het document werd opgemaakt door de Staatsveiligheid. Niets is minder waar, het document werd gemaakt door Walter De Bock.

Waarom is dit belangrijk? Dit document is een historisch stuk. Als je dit publiceert:

  1. blijf je van het document zelf af.

  2. mag je commentaar geven, maar zet je dit duidelijk zichtbaar buiten het document zodat je de lezer niet op het verkeerde been zet.

  3. heb je respect voor de auteur en zijn werk. M.a.w., als hij zelf zijn naam bekend maakt, respecteer je dat.

Deels heel correcte kritiek Ben. Maar toch dit ter aanvulling. Ik contacteerde eerder reeds Lhost persoonlijk daarover omdat ikzelf ontdekt had dat het document ivm Calmette van Walter De Bock afkomstig was en dat ook gecheckt had, en hij liet me uiteindelijk het volgende weten, dat hij het document van een derde ontvangen had, en dat de naam van Walter De Bock in het document zoals hij het verkreeg reeds geschrapt was en hij eigenlijk niet wist wie de auteur. Hij erkende bovendien dat hijzelf SE 30-5-90 manueel er had opgeschreven (hij 'vermoedde' dat het van de staatsveiligheid afkomstig was). "30 05 90" duidt volgens Lhost me liet weten op de datum dat hij dat document ontving. Lhost is bij dit alles heel onzorgvuldig en echt fout geweest. Of Lhost me in waarheid geantwoord heeft dat kan ik niet weten, maar tot het tegendeel bewezen is, geloof ik zijn antwoord op mijn vragen ivm afkomst en co van dat document.

Re: Jean-Francis Calmette

Ben wrote:

Calmette was dus instructeur bij het Front de la Jeunesse en bij het WNP. Maar hij had ook zijn eigen groepering genaamd Wackenhut en buiten deze groepering had hij nog een eigen groep. De groep bestond onder meer uit:

Een kleine Spanjaard die in 1980 een oog verloor in Antwerpen.

Is ooit de link gelegd tussen deze Spanjaard en de vondst van El Pais?

Nog opmerkelijk:

Libert over Elnikoff: een gek die enkel aan tsjakkeboem denkt
Libert over Calmette: een integere en betrouwbare vriend

Dat zijn best verschillende opinies over twee mensen die door vriend en vijand als uitzonderlijk gewelddadig en gevaarlijk werden beschreven. Laat ons ook niet de focus verliezen met nieuwe info en foto's jongens. Calmette, Elnikoff & hieraan verwante vrienden/huurlingen, daar brandt de lamp als het over 'werk op het terrein' gaat. Denk aan de getuigenis van Frédéric Saucez!