Re: Michel Libert

the end wrote:

Dat zal dan dezelfde codetaal zijn die de opper Nazi gebruikte om zijn niet bestaande eenheden te verplaatsen die hem naar de overwinning gingen leiden. Zoals de woordenstroom van Libert al veel duidelijkheid gebracht heeft in het dossier. Het clubje dat al 35 jaar de heilige graal van WNP uitdraagt zonder enig resultaat moeten wel ingewijd zijn in iets, waarom doen ze het anders?

Mag ik u een vraag stellen: Wat bedoelt u precies met ‘resultaat’?

Iedereen heeft weet van kindermisbruik in de kerk, ook zonder ‘resultaat’ want er is nog steeds geen Belgische bisschop veroordeeld en de grootste misdadiger krijgt nog iedere maand meer dan €3000 pensioen van ons belastinggeld. Geldt de verlenging van de verjaringstermijn daar dan niet? Christian De Valkeneer geeft ondertussen interviews aan de pers met een kruisbeeld en katholieke kunstwerken op de achtergrond. Organiseer hetzelfde misbruik bij u thuis en u zat al lang achter de tralies. De enige plaats waar de weegschaal horizontaal hangt in een rechtszaal is op het behangpapier, als ze tenminste het geluk hadden dat de behanger een goede stielman was.

Dan heb ik nog een tweede vraag voor u: Wat betekent die Rosenbergmaatstaf waarover Michel Libert spreekt dan volgens u wel?

422

Re: Michel Libert

Resultaat is wanneer het klopt met de feiten. Je maakt een vergelijking van iedereen weet ... Wel ivm de bende zijn er de daderbeschrijvingen en robotfoto's, duidelijk oudere daders of toch ouder dan WNP-leden. Het gaat in het Bende van Nijvel-dossier om die daders. Of dat de betekenis van de Rosenbergmaatstaf je iets verder zal helpen bij het vinden van die daders betwijfel ik. In de woordenstroom van Libert al iets zinnigs ontdekt over de daders? Waarom zwijgen de stoere WNP-mannen over het schema van Latinus?

Oh, hebben de moormachines Barbier en Lammers al iets zinnig gelost over de kazerne in Etterbeek? Een derde WNP'er woonde er vlak aan. Waar vind je moormachines? In de scouts van Libert?

Bakerstreet 221B wrote:

Ik zal nog maar eens op dezelfde spijker kloppen alhoewel ik er op dit forum al een paar keer voor belachelijk gemaakt ben.

Wel spijkers kloppen. Leg mij eens uit, hoe het komt dat jij die mythe van WNP en de moordmachines aanhangt nog met geen woord over Latinus en zijn schema geschreven hebt? Heb je al iets geschreven over het verband tussen Mendez en Latinus met Delombaerde want die zijn er, daarmee dat Latinus het schema tekende. Het je al iets geschreven over hoe Latinus in het bezit komt van de Roze Balletten-dossier en waarom hij na Nijvel, Lammers en Barbier aan de galg praat?

Waar het clubje het zeker niet over gehad zal hebben, is het verband tussen bovenstaande en het van straat plukken van Libert tussen Temse en Nijvel in '83. Resultaat boeken zijn de officieren traceren die een reden hadden om Libert tijdelijk op te sluiten, zoals Latinus een reden had om Lammers en Barbier aan de galg te praten. Hoeveel kost die docu waar Bourgerol en Lammers en co aan meewerken? Heeft het iets van waarde wat ze zeggen?

Nu ik toch bezig ben, al iemand het verband gezien tussen het in veiligheid brengen van WNP-leden en de gewonde dader in de zwarte Golf eind '83 en de diefstal van de kogelvrije vesten in de periode ervoor? Ook de angst van Latinus en Lekeu niet vergeten.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

423

Re: Michel Libert

the end wrote:

Ook de angst van Latinus en Lekeu niet vergeten.

Ook de angst van Bultot niet vergeten. En o ja, ook de angst van Bouhouche niet vergeten. Allemaal broekschijters precies.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Michel Libert

Heeft iemand al eens in overweging genomen dat al deze mensen wel eens bang zouden kunnen zijn voor Michel Libert zelf? Libert stond toch heel dicht bij Latinus. Valt het niet op dat Michel Libert blijkbaar voor niemand bang is?

De anonieme getuige tegen Michel Libert - cliënt van meester Kristiaan Vandenbussche - zal toch wel zijn reden hebben om anoniem te blijven dacht ik. Beijer wil spreken in ruil voor identiteitswijziging. Dat weten we al vele jaren.

Ik blijf erbij dat 'de maatstaf van Rosenberg' een nazistische term is en geen encrypteringsmethode. Het lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk dat Michel Libert dit niet zou weten.

425

Re: Michel Libert

Bakerstreet 221B wrote:

Heeft iemand al eens in overweging genomen dat al deze mensen wel eens bang zouden kunnen zijn voor Michel Libert zelf? Libert stond toch heel dicht bij Latinus. Valt het niet op dat Michel Libert blijkbaar voor niemand bang is?

Libert is bang ja, lees maar aandachtig. Op erkelijk ook waar hij over zwijgt, ook waar Lekeu over zweeg. Zoals jij Latinus en zijn schema ontwijkt.

Bakerstreet 221B wrote:

De anonieme getuige tegen Michel Libert - cliënt van meester Kristiaan Vandenbussche - zal toch wel zijn reden hebben om anoniem te blijven dacht ik.

De logica die je daaraan koppelt klopt niet, er zijn andere factoren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

426

Re: Michel Libert

Bakerstreet 221B wrote:

Beijer wil spreken in ruil voor identiteitswijziging. Dat weten we al vele jaren.

Die identiteitswissel heeft niets met "schik" te maken of ook niet met de reden welke hij aanhaalt. De reden waarom hij een identiteitswissel wilt bekomen, moet je op juridisch vlak gaan bekijken vermoed ik.

Een juridisch-meer-aangelegd forumlid dan ik kan misschien eens in simpele mensentaal schrijven wat er zou gebeuren indien Beijer een nieuwe identiteit krijgt...

Non semper ea sunt quae videntur

427

Re: Michel Libert

Wat is de achtergrond van Michel Libert? Waar en wanneer geboren? Wie waren zijn ouders en familie? Waar liep hij school als kind?Genealogie? Ik heb zo'n heel slecht gevoel omdat hij onschendbaar is. Is hij wie hij is? Of heeft hij de identiteit aangenomen van een ondertussen gestorven Michel Libert? Gewezen vliegenier bij het leger?

Re: Michel Libert

Over zijn ouders, zijn jeugd en zijn opleidingen heeft Michel Libert antwoorden gegeven in volgend interview » sites.google.com

Re: Michel Libert

Neem dit alstublieft ernstig. Ik denk dat ik de symboliek achter de reuzen van de bende van Nijvel gevonden heb.

De goeroe-getallentovenaar-reus-genesekenner die Michel Libert heet.

Onder Lucien Marbaix op dit forum lees ik:

Michel Libert over Lucien Marbaix:

Je crois que vous avez créé "Les Compagnons du Christ-Graal" avec Lucien Marbaix.

Oui, et d'autres personnes n'ayant rien à voir avec le WNP ou une quelconque mouvance ou cellule parente. Ce que j'ai lu dans différentes colonnes au sujet de l'asbl "Les Compagnons du Christ-Graal" me sidère. L'asbl était apolitique, non dogmatique et non subsidiée.

Quels étaient les objectifs de cette association?

Les objectifs étaient nombreux et repris dans les statuts déposés au Moniteur. Je me ferai un devoir de rechercher un possible exemplaire émergeant des archives. L'asbl "Compagnons du Christ-Graal" avait notamment vocation d'école de philosophie stoïcienne et de philosophies comparées. C'était aussi un centre d'études portant sur le déchiffrement de l'Alchimie spirituelle et de la Gnose. En sus, l'asbl voulait participer à la préservation des différentes cultures occidentales en tentant de rallier progressivement toutes les  fractions traditionalistes européennes.“

Nazi’s als Alfred Rosenberg (denk aan ‘de schaal van Rosenberg’ waar Michel Libert naar verwijst in het artikel in De Post) stelden theorieën op (= het positief christendom) om hun rassenonderscheid en hun gewelddaden te vergoelijken. Net zoals IS daarvoor vandaag de koran gebruikt, gebruikten de positief-christelijke nazi’s (zoals Michel Libert) daarvoor de bijbel. Let dus heel goed op als Michel Libert zegt ‘C'était aussi un centre d'études portant sur le déchiffrement de l'Alchimie spirituelle et de la Gnose’.

Zoek je de Reus van de bende van Nijvel? Wel, het boek Genesis uit de bijbel, waar Michel Libert in enigmatische taal naar verwijst, gaat precies over de reuzen/geweldenaars!

Genesis 6: 1-4
De reuzen
Vermenging van goden en mensen
1 Zo kwamen er steeds meer mensen op aarde, en zij kregen dochters.
2 De zonen van de goden zagen hoe mooi de dochters van de mensen waren, en ze kozen uit hen de
vrouwen die ze maar wilden.
3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.
4 In die tijd en ook daarna nog, zolang de zonen van de goden gemeenschap hadden met de dochters van de mensen en kinderen bij hen kregen, leefden de giganten op aarde. Dat zijn de befaamde helden uit het verre verleden.

De statenvertaling:

1 En het gebeurde, toen de mensen zich op de aardbodem begonnen te vermenigvuldigen en er dochters bij hen geboren werden,
2 dat Gods zonen de dochters van de mensen zagen dat zij mooi waren, en zij namen zich vrouwen uit allen die zij uitgekozen hadden.
3 Toen zei de HEERE: Mijn Geest zal niet voor eeuwig met de mens twisten, omdat ook hij vlees is, maar zijn dagen zullen honderdtwintig jaar zijn.
4 In die dagen, en ook daarna, waren er reuzen op de aarde, toen Gods zonen bij de dochters van de mensen waren gekomen en die kinderen voor hen baarden; dit zijn de geweldenaars van oude tijden af, mannen van naam.

En dan moet je weten dat ‘de reuzen’ uit het boek genesis het voorspel van is voor ‘de zondvloed’. Vervang ‘zondvloed’ door ‘germaanse staatsgreep’ en denk dan aan 9 november 1985, de verjaardag van Kristallnacht.

We ontleden nu even wat Michel Libert zegt en schrijft:

_ l’ école de philosophie stoïcienne _ hoewel subjectief, ‘stoïcijns’ is toch wel het adjectief bij uitstek om de houding van Michel Libert tijdens TV-interviews tijdens dit jaar te beschrijven. Stoïcijns kalm blijven is precies eigen aan goeroes, precies omdat ze zo overtuigd zijn van hun grote gelijk en hun goddelijke opdracht. Daar zijn vandaag genoeg voorbeelden van.

_Libert was blijkbaar ook actief bij ‘Les Compagnons du Christ-Graal’_lees het artikel hieronder en u zal begrijpen waarom die Graal zo belangrijk is. (Otto Rahn) Sommige nazi’s zagen Jezus uit het nieuwe testament als een ‘super-ariër’ die door de katholieke kerk onterecht geadopteerd werd om er hun joods-materialistische kant mee te vergoelijken. Ook Hitler werd als een ‘messias’ gezien.
Googel eens op ‘jezus super ariër’ en u zal veel te weten komen.

_’Graal’ komt van het joodse woord ‘goral’. Wat steen(tje) betekent. Een alchemistische term voor ‘de steen der wijzen’. In de Keltisch oudheid werden de magische runen ook op dat soort steentjes gekerfd. Het woord ‘rijten’ komt immers van ‘to write’. De steen der wijzen zou de sleutel zijn tot contact met het goddelijke, volgens de alchemisten uiteraard.

_Libert zegt over zijn genootschap: ‘C'était … un centre d'études portant sur le déchiffrement de l'Alchimie spirituelle’. _ Dat is exact wat ik hier al een half jaar probeer uit te leggen. Die Oud-Germaanse alchemisten proberen getallencodes te ontwaren in het spirituele en pasten die getallencode ook toe in hun dagelijkse leven. Zo is bijvoorbeeld in het paganisme het getal 13 een ongeluksgetal omdat tijdens de 13e maangang van het jaar zowel de zon als de maan op hun diepste punt staan. (the union of the sun and the moon, noemen ze dat) Dan wordt de winterzonnewende gevierd (zoals bij Herman Wachtelaer door WNP-leden), ook het wolfsfeest genoemd. ‘Wolf’ was een koosnaam voor Hitler.

_Libert over zijn genootschap: ‘C'était … un centre d'études portant sur le déchiffrement de la Gnose’. Het boek Genesis is dus het scheppingsverhaal. En zo komen we terug bij de ‘Ginungagap’, waar Libert ook naar verwijst in dat mysterieuze artikel in De Post van 1989. Nazi’s hebben een alternatief scheppingsverhaal waar ook naar verwezen wordt in het artikel hieronder. Aansluitend hierbij dienen we op te merken dat ariërs van zichzelf dachten dat zij afstamden van een ras dat werd verwekt door ‘goddelijk zaad’, daarvoor verwijzen nazi’s dus naar Genisis 6:1-4, het verhaal van DE REUZEN. Dit is mijns inziens een ijzersterk argument dat men kan/moet toevoegen aan de bekentenissen van sommige WNP-leden betreffende de bende-overvallen. De laatste aanslagen van de bende van Nijvel is immers ook een verhaal van REUZEN.
De graad van ‘versnedenheid’ maakte de mens zwakker, aldus het nazi-sektarische gedachtengoed. Deze ‘versnedenheid’ ongedaan maken was de basisidee achter het Lebensborn-mensenkweekprogramma.

https://www.canvas.be/canvas-curiosa/de … -wolvertem

_Deze graad van biologische ‘versnedenheid’ was ook een ‘maatstaf’ om mensen in het beste geval rechten toe te kennen om zich massaal voort te planten en ‘Lebensraum’ (googel deze term eens) en maatschappelijke voorrang en status te verlenen en in het andere uiterste was het een reden om mensen op industriële wijze te liquideren. En dan zijn we aanbeland bij ‘de schaal van (Alfred) Rosenberg’, de verwerpelijke drogreden waar ook Michel Libert met een esoterisch knipoog naar verwijst in dat mysterieuze artikel in De Post van 1989.

_Het woord ‘déchiffrement’ lijkt me hoogst belangrijk te zijn in de quotes van Michel Libert waarmee ik deze post open. Libert pakt er met een gevoel van verhevenheid over uit dat hij WNP-ers ‘onderwees’ in Keltische filosofie, en dus zo goed als zeker ook in runensymboliek en cijfercodes.
(In kunst en religie wordt getallensymboliek permanent gebruikt. Denk aan Fibonacci, de gulden snede, Pythagoras, de goddelijke komedie van Dante, … Bach verdeelde muziekstukken soms per 14 maten (B=2, A=1, C=3, H=8, samen 14). Die numerologie zit er ingebakken bij de Germanen.

(De swastika is ook een runensymbool, net als het SS-symbool) Wie zich een klein beetje verdiept in het nazi-occulte en de bijhorende getallen- en runensymboliek, en een minimale aanleg voor wiskunde heeft, kan mijns inziens onmogelijk nog naast de getallensymboliek in de latere aanslagen van de bende van Nijvel kijken. Dit is het werk van neonazi’s, is en blijft mijn stelling.

_Tot slot wil ik erop wijzen dat de biodynamische landbouw een stokpaardje was van zelfverklaard bio-ingenieur-maar-eigenlijk-taxichauffeur Herman Wachtelaer, bezieler van de sekte ‘Levensboom-Irminsul-Ygrdrasyl’ waar Libert, Latinus, Calmette, etc. lid van waren. Hier wordt ook naar verwezen in het interview met professor Eric Kurlander hieronder.

Of ik nu gelijk heb of niet doet er niet toe, wat zou het ook op een anoniem forum?

We denken allemaal mee en zetten hier onze ideeën op een rij. Maar na de lange rij hints die Michel Libert tussen neus en lippen geeft, moeten we er minsten van uitgaan dat de mogelijkheid bestaat dat we met een IS-achtige nazistische sekte te maken hebben en alle argumenten (voor en tegen) tegen het licht houden.

Mochten de speurders aan goeroe-getallentovenaar-reus-genesekenner Michel Libert vragen om de Rosenbergversleuteling te verklaren, dan valt hij binnen de 5 minuten door de mand. Dat is althans de uitkomst waar ik mijn geld zou op zetten.

Mochten de speurders nog eens een beroep doen op profilers, dan raad ik hen aan om een beroep te doen op sektekenners. Het is lang niet zeker dat WNP de bende is, maar in ontkennend geval lijkt het me helder dat sommige WNP-ers handlangers van de bende waren. Daar valt niet zo veel aan te bewijzen, dat verklaren zij openlijk zelf.

Michel Libert lacht ons allemaal gewoon uit. Hij verwijst in zijn enigmatische interviews naar het boek Genesis. Genesis 6: 1-4 wordt door de grondleggers van de nazi-spiritualiteit (Rosenberg en Himmler op kop, Thule genootschap) gebruikt om het nazistisch rassenonderscheid te vergoelijken en om aan te tonen dat ariërs ontstaan zijn uit de mooiste menselijk vrouwen die bevrucht werden met goddelijk zaad.

(‘De tuin der lusten’ van Jeroen Bosch zou hier een verwijzing naar zijn volgens sommigen)

Een kritische geest zal nu zeggen: de term ‘reus’ is een uitvinding van de media. Laat het ons dan op een waarneming van de media houden. Het valt alleszins niet te ontkennen dat er bij de laatste aanslagen telkens een mededader was met een zeer groot gestalte. Denk dus aan Genesis 6:1-4, de tekst over de gewelddadige reuzen, de tekst waar Michel Libert naar verwijst, de tekst die door nazi’s gebruikt werd om hun superioriteit mee te bewijzen.

___

Professor Eric Kurlander, Yale University, schreef over dit onderwerp het boek ‘Hitler’s Monsters’, en in het najaar van 2017 verscheen een interview met hem in onder andere ‘De Morgen’, ‘HLN’, ‘Trouw’, …
Het artikel dat in HLN verscheen kan u hieronder lezen. Ik geef ook de link naar ‘Trouw’ mee.
Ga ook eens naar ‘Eric Kurlander Hitler’s Monsters’ op Youtube. Of bekijk de History-Channel ‘The Nazi Occult’ eens.

https://www.trouw.nl/religie-en-filosof … ~abedf7c1/


Waarom de nazi’s geloofden in het bovennatuurlijke
Occultisme - In het Derde Rijk was bovennatuurlijk denken heel gewoon, schrijft Eric Kurlander in ‘Hitler’s Monsters’.

Het is een bekende figuur in veel boeken en films: de bijgelovige nazi. Denk aan Indiana Jones die nazi’s moet tegenhouden op zoek naar een magisch wapen. Ook uit serieuze biografieën weten we dat sommige nazi’s zich inlieten met horoscopen. Maar meestal blijft het bij losse anekdotes. In een nieuw overzichtswerk toont Eric Kurlander, hoogleraar geschiedenis aan Stetson University in Florida, dat deze praktijken geen randverschijnselen waren. Het Derde Rijk was tot in zijn poriën doordrongen van ‘bovennatuurlijk denken’.
De Duitse marine had een speciaal instituut dat met een wichelroede boven een landkaart Britse onderzeeërs op zou sporen. Hitler liet zijn kanselarij door een wichelroedeloper controleren op kankerverwekkende aardstralen. Toen Mussolini door de geallieerden was gearresteerd, haalde de SS veertig tarotlezers en astrologen uit de concentratiekampen om hem te zoeken. Terwijl miljoenen hun leven gaven aan het front, organiseerde Himmler, de tweede man van het Derde Rijk, expedities en onderzoeken naar Atlantis en de Heilige Graal. Zelf dacht hij dat hij een reïncarnatie was van een Saksische koning uit de tiende eeuw.

In dienst van de Führer: kokkin van Hitler stond “constant met één been in het graf”. Hoe kwam het dat zulke mannen dit soort bizarre ideeën serieus nam?

“In die tijd was dit zo vreemd niet. Al vanaf eind negentiende eeuw was er een grote opleving in bovennatuurlijk denken. Op verschillende manieren. Allereerst waren occulte en esoterische groepen razend populair, van theosofische genootschappen tot allerlei geheime loges en ordes. Ten tweede was er veel aandacht voor ‘grenswetenschappen’, fantastische theorieën over energiebanen of de herkomst van het arische ras. En ten derde was er een brede interesse in de oude Indo-Germaanse religies en Noorse mythologie. Dit waren allemaal verschillende groepen, maar er was wel overlap, en ze beïnvloedden elkaar. Het was een bovennatuurlijke manier van denken die in die tijd heel gewoon was voor Duitsers. Het was voor de nazi’s volkomen logisch om zich erbij aan te sluiten.”

Bijvoorbeeld door de swastika, het hakenkruis, als symbool te kiezen?
“Ja, voor ons is dat misschien vreemd, een hindoeïstisch teken, maar talloze esoterische groepen tooiden zich daar al mee. Zoals de directe voorloper van de nazipartij, de Thule-vereniging. Het nazisme kwam op in een wereld waar men geloofde in Atlantis, bovenmenselijke ariërs en magische tekens. De swastika bracht al die groepen, al die mensen die verlangden naar het grootse arische verleden, bij elkaar.”

Hoe stond Hitler er zelf in?
“Hitler was heel intelligent, maar geen systematische denker. Goebbels, Himmler, Hess, dat waren mannen die boeken lazen en doctrines hadden. Maar Hitler kende alleen concepten. Hij geloofde dat het Joodse ras monsterlijk was, terwijl Arabieren en Japanners van de ariërs afstamden. Maar hij gebruikte daarvoor wat hij wilde en had geen voorkeur voor een bepaalde occulte theorie. Misschien met uitzondering van de Wereldijsleer.”

Wat was dat?
“Dat was het summum van Grenzwissenschaft, bedacht door Duitse amateurwetenschappers rond de eeuwwisseling. Geen enkele mainstream wetenschapper nam dit serieus. Volgens deze theorie was de hele geologie, natuurkunde en geschiedenis te verklaren uit ijsmanen die op de aarde zouden zijn gestort. Er was overlap met occulte theorieën dat Neanderthalers, zwarten en Joden afstamden van de apen, terwijl de Indo-Germaanse volken waren ontstaan door goddelijk zaad, en immuun waren geweest voor kou. Hitler had het er de hele tijd over. Hij reikte zelfs een doctoraat uit aan een van deze onderzoekers. Mijn punt is: in die tijd werd het algemeen geaccepteerd in Duitsland. Een groot deel van de nazitop nam het volkomen serieus.”

Wat zegt het als mensen dit soort ideeën aanhangen?
“Het laat iets zien van het denkklimaat in Centraal-Europa. Er was diepe scepsis tegenover de wetenschap. Die vonden ze westers, materialistisch en Joods. Ze wilden die theorieën van Einstein en Planck niet, ze walgden ervan. Ze wilden een alternatieve wetenschap die het materiële en het mystieke verenigde, het bloed en de geest. Waarom zou je dan niet ook een wichelroede proberen? En overgaan op biodynamische landbouw? Die was tenminste alternatief.”

Is er een verband tussen wichelroedes, biodynamische landbouw en rassenhaat?
“Dit soort ideeën waren deel van een verlangen naar een mystieke relatie met bloed en bodem, die gecorrumpeerd was door het westerse, Joodse materialisme. Het was voor Himmler reden om vegetariër te worden. De grond rond Dachau moest natuurlijk biodynamisch worden bewerkt door de kamparbeiders. Voor de mensen in die tijd, ook de antroposofen die deze methode hadden bedacht, was het heel logisch dat er een verband was tussen de maan, de sterren en het superieure Germaanse bloed.”

Het vermengde zich ook met een heidens, mythologisch denken, schrijft u. De Nederlandse theoloog Miskotte waarschuwde daar al vóór de oorlog voor in zijn boek ‘Edda en Thora’. Het Duitse heidendom was volgens hem tegenovergesteld aan het bijbelse denken.
“Dat zou iedere nazi hebben beaamd. Het christendom vonden ze een weekhartige godsdienst, die de schaapjes zoet hield met het hiernamaals. Buiten de communisten is er nooit een regime geweest dat zo anti-christelijk was. Toch zie ik heksen niet als voorlopers van de nazi’s. Paganisme kan ook vreedzaam zijn, terwijl veel christenen in die tijd vrolijk lid werden van de NSDAP. Maar de nazi’s zagen de onverenigbaarheid en zochten naarstig naar een alternatief dat beter bij hun arische ziel zou passen. Dat vonden ze in de Germaanse mythologie.”

Wat is de plek van magie in dit denken?
Psychoanalyticus Carl Jung schreef dat Hitler mensen ‘betoverde’.
“Occultisme is per definitie het zoeken naar geheime krachten, om ze vervolgens te manipuleren. Hoe bewust Hitler daarmee bezig was, weten we niet. Zijn bibliotheek stond vol met boeken over natuurgeneeswijzen, mythologie en magische symbolen. De onderstrepingen in een handboek over magie suggereren dat hij hier bewust over heeft nagedacht. In elk geval zagen veel mensen uit de inner circle hem als medium, een helderziende. Wat voor lariekoek hij ook vertelde, machtige generaals als Ludendorff raakten in zijn ban. Volgens Jung en andere waarnemers werkte dat echter alleen bij Duitsers die al jaren waren blootgesteld aan bovennatuurlijk denken.”

Hoe komt het dat zij daar zo ontvankelijk voor waren?
“Bovennatuurlijk denken is van alle tijden en plaatsen. Maar meestal blijft het privé. Alleen in Midden-Europa was er in die tijd een klimaat van afkeer tegen de West-Europese Verlichting. Dat vermengde zich met giftige rassentheorieën. Toen dat werd gepolitiseerd en gekoppeld aan het streven naar gebiedsuitbreiding, werd dat een toevluchtsoord waar mensen naar konden vluchten als ze gefrustreerd waren over de realiteit.”

Kan dat weer gebeuren, denkt u?
“Onze liberale democratie is gebaseerd op het vertrouwen dat mensen voor rede vatbaar zijn. Ik zie dat om me heen verkruimelen. Ik zie hier in Amerika een terugkeer van een denken gebaseerd op geloof. De hele alt-right-beweging baseert zich op het grenswetenschappelijke, mystieke, natuurlijke levensgevoel. Dat zijn misschien splintergroepen, maar die komen voort uit een breed gedragen psychologie.

“Talloze mensen baseren hun politieke ideeën op eindtijdtheorieën, Joodse complotten of geruchten dat er in 1951 aliens in Amerika zijn geland. Daar ben ik heel, heel bezorgd over. Hoe kunnen mensen geloven dat miljoenen Mexicanen of moslims op het punt staan om onze banen, of levens, af te pakken? En dat het helpt om een muur te bouwen? En dat het geen geld gaat kosten? Dat bestáát niet. Maar mensen laten zich leiden door hun gevoel. Let wel: de werkloosheid was laag en er was geen oorlog, toen ze Trump kozen. Wat als het écht crisis wordt? Zouden mensen dan ineens minder gefrustreerd, bijgelovig en antisemitisch worden? Nee. Daar maak ik me grote zorgen over.”

Eric Kurlander, ‘Hitler’s Monsters’: A Supernatural History of the Third Reich’ (Yale University)

auteur: Frank Mulder,
HLN, 27 november 2017
Bron: Trouw

430

Re: Michel Libert

En je vraagt om dit ernstig te nemen. Ernstig?