Re: Lionel Ruth

Inderdaad Dim. Wat is er geworden van Lionel Ruth? Men hoort er gewoonweg niets meer van in de media. Ik heb deze vraag al tweemaal geciteerd in dit forum.

52

Re: Lionel Ruth

Buiten het feit dat Ruth in zijn vrije tijd graag de boeken leest van Guy Bouten, is hij ook de grote sloper van bendemythes:

De politieman heeft ons [Hilde Geens en Raf Sauviller] - hij was diplomatisch en had het over 'de media' - langdurig de levieten gelezen, wat hij in diezelfde periode ook deed tegenover de parlementaire onderzoekscommissie. Alles wat we dachten en zeiden, was fout.

"Aalst niet voor het geld? Ja, de bende heeft inderdaad het koffertje met ongeveer 20 kilo aan stukken van 50 oude centimes in het kanaal gegooid [nu zijn die ongeveer 1 eurocent waard], maar de bende had dat koffertje toch maar meegesleept naar de wagen, terwijl ze elk moment onder vuur van de politie kon liggen. Maar toen ze merkten wat erin zat, hebben ze vriendelijk bedankt voor al die munten. Gaat u inkopen doen met stukken van één eurocent?"

Ruth vervolgde: "Ik lees ook dat geheime diensten de zakken in Ronquières in het water gegooid hebben met de bedoeling dat we zouden vinden. Ik wil wel, maar dat was daar 's nachts een godverlaten plek, zeker toen. Had die frituuruitbater een tijd daarvoor geen inbraak gehad, dan hadden we allicht nooit geweten dat daar zakken gedumpt waren, want dan was hij niet in zijn frietkot blijven slapen. Dat stond daar niet op de deur geschreven, hé. Er was daar trouwens al gedoken en toen hadden ze die zakken niet gevonden."

"Dat hoopje as [in het bos van La Houssière]waarin ze de notities van schietinstructies van een vriendin van Butltot gevonden hebben, dat zou dan zogenaamd zijn om een vals spoor te leggen naar Bultot? Laat me niet lachen, dat hoopje lag daar al een week voor het gevonden werd, en het is een wonder dat die papiersnipper daar nog lag, want het had die dagen flink gewaaid. Volgens mij had de bende een box leeggemaakt en de zware rommel in het kanaal geloosd en de paperasserij waar ze niks mee konden doen in brand gestoken."

"Er lagen in die as folders die ze in de Delhaize van Overijse meegescharreld hadden, publiciteit voor plastic tapes die op de ruiten kleeft om te beletten dat die aan diggelen gaan bij een impact, de verkoolde resten van zes afstandsbedieningen, een treinticket. De brandhaard werd pas ontdekt op de dag van Aalst. Weken na Overijse. God weet hoe lang was hij daar al? Spelende kinderen hadden er een half verkoolde cheque van Eigenbrakel uit opgevist en mee naar huis genomen en hun ouders hadden die weggegooid met de woorden: 'Daar houden wij ons niet mee bezig.' Andere mensen hadden dat haardje nadien gevonden en zij hebben de politie gewaarschuwd. Een doelbewust spoor naar Bultot?"

"Wapenkenners waren die overvallers ook al niet. Dekaise overvielen ze met een 7.65 mm-pistool, dat veel te licht is, en met die tweeloop van Centaure, dat is bijna een bazooka, zo lomp. De wapens en onderdelen die we hebben teruggevonden, zijn echt mishandeld, de nummers slecht weggeveild, de lopen onhandig afgezaagd. Madani Bouhouche ging met meer zorg om met zijn spullen. Jullie hebben veel mythes gecreëerd."

Ruth lachte zelfverzekerd. maar je kon toch niet ontkennen dat er een verschil was tussen de overvallen van 1982-1983 en de drie laatste raids i 1985? Die twee in Eigenbrakel en Overijse, op een en dezelfde dag amper twintig minuten na elkaar, en dan Aalst, je daar opsluiten in een rattenval met maar één uitweg aan dat parkeerterrein, dat is toch vragen om een vuurgevecht. Dat ging toch niet alleen om geld, daar zat toch provocatie in?

Ruth ging er niet op in. "Ik wil alleen de klok juist zetten", zei hij. "Jullie schrijven al die theorieën ergens van hoog boven op wolk 27.066, maar ik sta met de voeten op de grond en kijk naar het dossier. In het dossier zitten de feiten en die feiten zeggen ons geregeld dat jullie fout zetten. Je kunt niet vertrekken van een verleidelijk idee, een verhaal, een informant. Je moet vertrekken van de feiten".

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lionel Ruth

Ben wrote:

"Dat hoopje as [in het bos van La Houssière] waarin ze de notities van schietinstructies van een vriendin van Butltot gevonden hebben, dat zou dan zogenaamd zijn om een vals spoor te leggen naar Bultot? Laat me niet lachen, dat hoopje lag daar al een week voor het gevonden werd, en het is een wonder dat die papiersnipper daar nog lag, want het had die dagen flink gewaaid. Volgens mij had de bende een box leeggemaakt en de zware rommel in het kanaal geloosd en de paperasserij waar ze niks mee konden doen in brand gestoken."

"Er lagen in die as folders die ze in de Delhaize van Overijse meegescharreld hadden, publiciteit voor plastic tapes die op de ruiten kleeft om te beletten dat die aan diggelen gaan bij een impact, de verkoolde resten van zes afstandsbedieningen, een treinticket. De brandhaard werd pas ontdekt op de dag van Aalst. Weken na Overijse. God weet hoe lang was hij daar al? Spelende kinderen hadden er een half verkoolde cheque van Eigenbrakel uit opgevist en mee naar huis genomen en hun ouders hadden die weggegooid met de woorden: 'Daar houden wij ons niet mee bezig.' Andere mensen hadden dat haardje nadien gevonden en zij hebben de politie gewaarschuwd. Een doelbewust spoor naar Bultot?"

Het kan perfect natuurlijk maar toch vind ik het vreemd dat deze spullen daar al een week zouden gelegen hebben. Op wat baseren de speurders (Ruth en huidig CWB) zich daarvoor om dit zo hard te stellen? Hebben de ouders van die kinderen zich nadien dan toch nog gemeld? Waarom hebben deze mensen niet onmiddellijk na de vondst van de cheque door hun kinderen de politie verwittigd maar blijkbaar wel achteraf hun verhaal aan de politie gedaan? Of hebben die kinderen achteraf een verklaring afgelegd?

Ik heb geprobeerd om te achterhalen of het in die week veel geregend heeft. Ik vind echter niet meteen duidelijke online statistieken voor de regio van het bos maar volgens deze site heeft het in oktober 1985 elf dagen en in november 1985 maar liefst 22 dagen geregend. En volgens deze Nederlandse site heeft als volgt in Nederland geregend:

  • 1/11/1985: 0.8 mm neerslag verspreid over 2.1 uur

  • 2/11/1985: er viel 6.7 mm neerslag verspreid over 7.2 uur

  • 3/11/1985: er viel 0.5 mm neerslag verspreid over 0.9 uur

  • 4/11/1985: er viel geen neerslag

  • 5/11/1985: er viel 16.4 mm neerslag verspreid over 7.1 uur

  • 6/11/1985: er viel 1.4 mm neerslag verspreid over 0.6 uur

  • 7/11/1985: er viel 3.1 mm neerslag verspreid over 2.4 uur

  • 8/11/1985: er viel 2.9 mm neerslag verspreid over 2.4 uur

  • 9/11/1985: er viel 12.4 mm neerslag verspreid over 6.3 uur

Zou dat briefje over Bultot dan nog zo goed leesbaar geweest zijn? En zouden die magazines dan ook niet beschadigd zijn door de regen?

Waarom hebben de bendeleden die spullen in het bos trachten te verbranden? En niet in één of andere kachel of ton (zoals Barbier in de tuin van de moeder van Latinus gedaan heeft na de Pastoralemoorden)? Of waarom heeft de Bende die documenten ook niet gewoon in het kanaal gesmeten?

Karel stelt ook goede vragen, alleen kan ik mij moeilijk inbeelden dat dat onderzoek naar herkomst of bestemmelingen van die magazines nooit zou zijn gebeurd. Er hebben nl. op een bepaald ogenblik een honderdtal speurders gewerkt aan het Bende van Nijvel-dossier. En die zullen toch niet allemaal enkel op personen hebben gewerkt.

54

Re: Lionel Ruth

En als de info van Ruth komt ben ik er nooit helemaal gerust in.

Re: Lionel Ruth

Ik kan mij dat ook niet voorstellen dat men dergelijke piste zou negeren tenzij het misschien bij wijze van sabotage werd voorkomen dat dit onderzoek zou gebeuren? En als ik sporen wil wissen, dan zou ik dat ook veel grondiger doen.

Servo per Amikeco

56

Re: Lionel Ruth

Tijdens een huiszoeking van de Cel Polfin zou het wapen van Bultot gevonden zijn:

En 2009, lorsque les enquêteurs de la cellule Polfin, chargés des dossiers politico-financiers carolos [politiek-financiele dossiers in Charleroi], prennent possession des locaux de l'ancienne cellule spéciale Tueurs du Brabant, à Jumet, ils découvrent une arme à feu qui traîne dans une armoire censée avoir été vidée. Il est apparu que celle-ci avait appartenu à Jean Bultot.

Bron: Le Vif

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

57

Re: Lionel Ruth

Ik begrijp de tekst niet goed. Wat bedoelen ze? In Jumet is in een of ander lokaal van de Bende van Nijvel het wapen van Bultot gevonden? Of waar juist?

58

Re: Lionel Ruth

Scaramouche wrote:

Wat is er geworden van Lionel Ruth?

Ik weet niet hoe het staat met het onderzoek naar Ruth, maar ik weet wel dat hij niet meer werkt. Hij is op pensioen gegaan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lionel Ruth

Scaramouche wrote:

Wat is er geworden van Lionel Ruth?

Tueries du brabant: L'ex-chef d’enquête à la retraite

L'ex-chef d’enquête francophone de la Cellule Brabant wallon a pris sa retraite. Lionel Ruth était l'encyclopédie vivante du dossier des tueries du Brabant dans lequel il détenait le record absolu d'avoir travaillé 25 ans, de 1985 à 2010: un quart de siècle. "Je pense que cela va me donner une certaine liberté de parole."

Meer » www.dhnet.be

60

Re: Lionel Ruth

L’ex-chef d’enquête de la Cellule du Brabant wallon poursuivi pour faux et escroquerie

Lionel Ruth, ex-chef d’enquête dans le dossier des “Tueurs du Brabant” et son épouse infirmière ont comparu lundi devant le tribunal correctionnel de Charleroi dans une affaire de faux et escroqueries liées à des prescriptions médicales. Le commissaire devait également s’expliquer sur une arme relative aux Tueries retrouvée dans ses bureaux alors qu’elle aurait dû être restituée à son propriétaire.

Meer » Nieuws