41 (edited by Insider 17-11-2010 14:33)

Re: Verhaal van Insider

Renne, het verhaal van Beijer ken ik niet, maar het zou me niet verbazen. In die tijd waren er veel groepen actief, en allen even geheim. Of  hij bij zo'n dienst betrokken was weet ik niet, Bouhouche in ieder geval wel. Overigens waren zij later niet meer zo close. Volgens mij werd Beijer door Dany gebruikt. Waarom denk je dat hij zijn deel niet heeft gehad van de goudroof op Zaventem? Omdat Bouhouche dat nodig had om andere activiteiten te financieren. Om dezelfde reden werd de Slavenburg bank door Armfelt opgelicht. Er moesten acties gefinancierd worden.

Wat het aantal personen voor de weekendtrainingen betreft, hing af wat voor trainingen het waren en bij welke groep of onderdeel we mee konden doen. De ene keer deden we met 3 man mee met schietles, bij de Natres of met 5 man parachutetraining op Tessel, of alleen voor vliegles in lelystad. Het had meer te maken met wat je cover was en je opdracht voor de komende periode. Ook hier werd met cellen gewerkt uit veiligheidsoverwegingen en ging je alleen met anderen om als dat nodig was. Eigenlijk heb ik alleen met een grote groep gewerkt tijdens de Suriname periode en die bestond dan nog voornamelijk uit mensen van wat later bekend werd als de Nederlandse en Belgische Gladio.

42

Re: Verhaal van Insider

Mij is het nog steeds niet duidelijk wat de rol van Smets was. Hij duikt nota bene zelfs op in het dossier Pinon. Was hij (in opdracht van Raes en de Staatsveiligheid) nu echt betrokken bij het ontplooien van Gladio en de terreur, of was hij net geïnfiltreerd om de boel in het oog te houden en in het honderd te laten lopen? Hoe moet je de pogingen om Raes en de Staatsveiligheid in diskrediet te brengen dan bekijken, denk aan de Bonvoisin, Beijer, Bultot, ...?

Het lijkt me vreemd om te moeten veronderstellen dat Smets en pakweg de Bonvoisin al die tijd aan hetzelfde zeil trokken. Ook het feit dat Raes slecht lag bij de Amerikanen en zelfs beschuldigd werd voor de KGB te werken, doet toch wel vermoeden dat Smets eerder oprecht WNP aan het bestrijden was. Een mistgordijn? Graag hoor ik van insider wat zijn impressie van Smets was.

Re: Verhaal van Insider

Beste Insider, wat was de voertaal tijdens de trainingen?

44 (edited by Insider 17-11-2010 15:10)

Re: Verhaal van Insider

dim wrote:

Mij is het nog steeds niet duidelijk wat de rol van Smets was.

Volgens mij wordt de rol van Smets behoorlijk overschat en is Smets puur toevallig in de WNP opgenomen. Smets en Latinus kenden elkaar al jaren voordat de WNP opgericht werd en gingen zeer vrienschappelijk met elkaar om, ook in familieverband. Logisch dat Latinus probeert om Smets als commissaris van de Staatsveiligheid bij de WNP binnen te krijgen, hierdoor werd ook zijn eigen status vergroot. Smets kon binnengelokt worden met een kolonelsrang en de belofte dat hij met de topmannen kennis zou maken. Beiden hadden waarschijnlijk  een eigen agenda.

In de groep ging het gerucht dat Latinus een informant van Smets zou zijn. Volgens mij was dat niet zo. Latinus kreeg meer te horen van Smets dan omgekeerd. Latinus wist ook precies welke personen als informant voor de Staatsveiligheid werkten en dat ging dan niet alleen om leden van de WNP. Hij schroomde ook niet om deze personen hiermee te confronteren en ze om te draaien, zodat hij zelf van die informatie gebruik kon maken.

Verder is het ook vreemd dat Smets op de hoogte was van een plan om een Staatsgreep te plegen in België, maar deze informatie niet doorgaf aan zijn meerderen. Als je van deze gegevens uit gaat dan lijkt het niet logisch dat Smets in de WNP infiltreerde, dat blijkt ook uit niets. Hij heeft geen enkele informatie over de WNP doorgegeven en dit terwijl hij vele mensen kende en wist van hun rol in de groep. Hij wist dat Barbier en Lammers de dubbele moord in de rue de Pastorale uitgevoerd hadden en was hier  meer bij betrokken dan iedereen denkt, maar hield zich stil. Iedereen weet nu dat Smets "nadat" hij ontmaskerd was vertelde dat hij in de WNP geinfiltreerd was, maar niemand bij de Staatsveiligheid was hiervan op de hoogte, ook Raes niet. Raes liet zelfs een onderzoek tegen Smets opstarten, dat een paar dagen later schielijk werd ingetrokken omdat Smets weer op de hoogte bleek te zijn van kwalijke zaken van Raes. Iedereen had dossiers over iedereen, dat zal later nog blijken.

Volgens Armfelt had Latinus macht over Smets, omdat Latinus op de hoogte was van de rol die Smets had bij het in brand steken van het weekblad Pour. Later bleek ook wel dat Armfelt gelijk had om Smets niet te vertrouwen. Raes en Smets hadden een eigen agenda, met zaken die het daglicht niet konden verdragen.

De vete van BdB, heeft ook weer te maken met het aanleggen van dossiers door Raes en Smets, maar hier kom ik in een andere lijn op terug.

45

Re: Verhaal van Insider

Biggus Dickus wrote:

Beste Insider, wat was de voertaal tijdens de trainingen?

Dat hing voornamelijk af van waar en door wie de training werd gegeven. De trainingen in Nederland gingen uiteraard in het Nederlands, behalve wanneer er sprake was van een buitenlandse instructeur, dan was de voertaal Engels. Ook bij trainingen in NATO verband was de taal Engels.

De trainingen in België, waren in het Frans, indien er deelnemers waren die geen of slecht Frans spraken kregen zij een tweetalige buddy toegewezen.

46

Re: Verhaal van Insider

Beste Insider, hoe werden jullie verwittigd wanneer en waar het zou doorgaan? Reden jullie gewoon met eigen wagen tot aan de afgesproken plaats? Hoe moet ik het me in de praktijk voorstellen?

47 (edited by dim 17-11-2010 19:07)

Re: Verhaal van Insider

Dank Insider voor de opnieuw zeer nuttige informatie

Insider wrote:

In de groep ging het gerucht dat Latinus een informant van Smets zou zijn. Volgens mij was dat niet zo. Latinus kreeg meer te horen van Smets dan omgekeerd.

Interessant. De gangbare versie luidt dat in 1978 Smets Paul Latinus als informant onder zijn hoede gekregen zou hebben. Latinus zou toen aangebracht geweest zijn door Robert Thomas aan Massart, omwille van zijn bekendheid met extreem-links.

Insider wrote:

Latinus wist ook precies welke personen als informant voor de Staatsveiligheid werkten en dat ging dan niet alleen om leden van de WNP. Hij schroomde ook niet om deze personen hiermee te confronteren en ze om te draaien, zodat hij zelf van die informatie gebruik kon maken.

men heeft het gehad over Nicole Schollaert, was ze nu een informante of niet?

Insider wrote:

Hij wist dat Barbier en Lammers de dubbele moord in de rue de Pastorale uitgevoerd hadden en was hier  meer bij betrokken dan iedereen denkt

ik heb dat nog gehoord maar wat had hij hier zelf bij te winnen? hij was toch niet enkel bij WNP alleen omdat hij maatjes was met Latinus?

Insider wrote:

Raes liet zelfs een onderzoek tegen Smets opstarten, dat een paar dagen later schielijk werd ingetrokken omdat Smets weer op de hoogte bleek te zijn van kwalijke zaken van Raes.

werkelijk? dat is belangrijke info. enig idee welk soort kwalijke zaken? hadden die te maken met het doen en laten van Jean Gol?

Insider wrote:

Volgens Armfelt had Latinus macht over Smets, omdat Latinus op de hoogte was van de rol die Smets had bij het in brand steken van het weekblad Pour.

opnieuw, wat had hij daarbij te winnen? had het te maken met de zaak Pinon? is het trouwens waar dat hij scharrelde met mevrouw Pinon? Volgens Saucez en Nemry had Latinus macht over bepaalde personen (dus ook Smets) omdat hij beschikte over de dossiers Pinon, Distrigaz en Ouwendijk, alsook een drugsdossier.

Insider wrote:

De vete van BdB, heeft ook weer te maken met het aanleggen van dossiers door Raes en Smets, maar hier kom ik in een andere lijn op terug.

oké!

48 (edited by dim 17-11-2010 18:39)

Re: Verhaal van Insider

U had het over Carl Armfelt als initiatiefnemer voor de oprichting van WNP (via Latinus). Wat was dan de rol van Bernard Mercier hierin, stond die daar tussenin als pion van VdB? Mercier werd door ondermeer Lammers als eigenlijk hoofd van WNP gezien. Ook zijn er WNPers (oa Libert) die beweren dat WNP eigenlijk deel uitmaakte van een grotere organisatie (PAL?) met zetel in Keulen en met vertakkingen naar Spanje (falangisten). Is daar iets van aan? Zo ja, wie leidde dan de Duitse hoofddivisie?

(mijn excuses als de hoeveelheid vragen groot is, maar u begrijpt dat ik heel erg geïnteresseerd ben in uw informatie)

Re: Verhaal van Insider

Raf wrote:

Reden jullie gewoon met eigen wagen tot aan de afgesproken plaats?

Dat interesseert mij ook. Wij horen zoveel keer over garagehouder Francesco Nardella, bij voorbeeld, ivm met wagens die gebruikt werden. En Roland Potier i.v.m. de wagens van bende Haemers. Misschien zijn deze namen bekend bij Insider?

Calmette is Frans. Met mogelijke verbindigen met de OAS. Insider, kende je ook andere Franse mensen. Adriano Vittorio, bij voorbeeld? Insider, heb je iets verhoord over mogelijke pistes voor de moord van Olof Palme?

Laatste vraag aan Insider: heb je iets gehoord over een mogelijke rol van de italiaanse P2?

Re: Verhaal van Insider

Nog een vraagje voor Insider: Ken je de naam Luc Vankeerberghen (of "Rocky"), actief in de ZOON (extreem rechts) een van de hoofverdachten voor de brand "Pour"?