Een misdrijf niet melden kan strafbaar zijn.
You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Staatsveiligheid → Christian Smets
Een misdrijf niet melden kan strafbaar zijn.
Misschien, heel misschien omdat ze geen schadeclaim van het nog steeds bestaande Delhaize boven hun hoofd willen hebben
Want zo verging het Rene De De Witte en zijn collega. Heb er nu geen tijd voor maar zal de bedreiging van Delhaize nog wel eens posten
En omdat het even goed over het heden als over het verleden gaat. Land A valt Land B aan. Blijkt dat president van Land B reeds maanden tevoren was getipt over de aanval door de inlichtingendiensten maar heeft gezwegen om de economie geen schade toe te brengen. Dit is 2022. Pas dit even toe op het Bende dossier.
Take my hand and I'll show you what was and will be (Ian Curtis).
Gek is dat. Elk jaar rond de herdenking van Aalst komt er weer een opfakkering. En toch denk ik dat dit spoor wel eens het juiste zou kunnen zijn. Bouhouhouche en co waren criminel (ex) rijkswachters die een soort crimineel uitzendbureau vormden en plannen hadden voor het chanteren van warenhuizen. Deze piste verklaart perfect de tweede golf.
Het wordt met de minuut erger, lees dit maar eens: de laatste paragraaf staat dat er in het persoonlijk dagboek van Smets hij tot driemaal toe aanslagen aankondigt op vroegere data dan wanneer ze effectief gepleegd werden. Uit die zin is het wel niet duidelijk over welke aanslagen Smets geschreven heeft (deze van de Bende van Nijvel of deze van de CCC). Dat dagboek werd in beslag genomen in het kader van het dossier ‘Mendez’. Nochtans heeft Luc Hennart er altijd alles voor gedaan om het dossier Mendez afgescheiden te houden van de dossiers van de Bende van Nijvel en de CCC.” FN-topman Juan Mendez werd begin 1986 vermoord. Eindelijk ... eindelijk weten we waarom Hennart het dossier Mendez gescheiden wou houden van het Bendedossier.
Maar wat ik totaal niet meer begrijp is dat zovelen zoveel jaren gezwegen hebben. Dit is complete waanzin. Waren dat dan allemaal mensen met het empatisch gevoel van een labo?
Ze kunnen empathie hebben, maar zijn er niet om gevoelens te maken. Van de eend herinner ik me dat hij genoeg had van sommige families van de slachtoffers. Daar hebben de auteurs goed van geprofiteerd. Misdaad loont als stilte prevaleert boven gerechtigheid. Waarom zwijgen? Het is een plicht.
Voor alle slachtoffers van de bende en hun nabestaanden, laat ons hopen dat de waarheid eindelijk aan het licht komt. Ik heb de indruk dat de bal aan het rollen is gegaan.
» pnws.be
Ik las op dit forum dat het Mendez- dossier een PV bevatte die het Nivelles bende-dossier zou kunnen verklaren. Mendez' minnares, N.K, zou haar in het voorjaar van 1985 hebben gezegd: "Ik heb gevaarlijke vrienden, voor hen moeten kinderen sterven, het is de enige manier", of zoiets.
Maar wat ik totaal niet meer begrijp is dat zovelen zoveel jaren gezwegen hebben. Dit is complete waanzin. Waren dat dan allemaal mensen met het empatisch gevoel van een labo?
We kunnen aan razende vaart hypotheses schrappen, wie had dat allemaal nog kunnen denken tien jaar geleden.
Een hypothese was dat de Bende van Nijvel uit slechts een paar personen bestond, omdat het onmogelijk is dat vroeg of laat niet iemand gaat zingen. Aanhangers van deze hypothese hebben gelijk en ongelijk gehad; de hypothese was fout en inderdaad gaan vroeg of laat mensen zingen.
Ergens rond 2012 sprak David de hoop uit dat ooit nog mensen zouden spreken.
En kijk, we hebben twee mensen die vanop het sterfbed hebben gesproken (Bon en Canard), gangsters die dreigen te spreken als ze geen nieuw geld zien (Moussa), een commissaris die het beu is te zwijgen (de verklaringen dat de Rijkswacht moest vertrekken in Aalst vlak voor de overval) enz. Ik verwacht dat de komende tijd dit lijstje nog zal worden aangevuld, want de domino steentjes kunnen na 37 jaar nu wel eens snel gaan vallen.
Ik ben het met je eens dat het verbijsterend is te horen hoeveel mensen op de hoogte waren van de bende activiteiten. Om nog maar te zwijgen van de actieve medewerking (ik verwijs naar alles wat dit jaar is verschenen rond Willy De Schepper). Staatsveiligheid, rijkswachttop, zowat het gehele gangstermilieu in België; er moeten er echt veel zijn geweest die op de hoogte waren van de Bende in '85.
Het kan toch bijna niet anders dan dat chantage hierin een belangrijke rol heeft gespeeld, overal zaten wel mannetjes die er belang bij hadden het onderzoek niet in de juiste richting te sturen.
Bende van Nijvel → Staatsveiligheid → Christian Smets