261

Re: Patrick Haemers

mcfisto wrote:

De bende Lacroix probeerde om zo min mogelijk slachtoffers te maken, al spreken we toch over 6 doden. Als dat stuk explosief in Verviers op de juiste manier gemaakt zou zijn geweest, waren er misschien 4 slachtoffers. Toch een schril contrast bij de Bende van Nijvel waar men schoot om te doden. Dat is wat ik bedoel met een standpunt en werkwijze bij elke bende, het zou toch raar zijn dat leden van een andere bende plots iedereen neerschiet terwijl ze anders werken met de bedoeling zo weinig mogelijk slachtoffers te maken.

Als je met een vuurwapen door iemand zijn hoofd knalt van op 1 meter afstand, kan je niet echt gaan beweren dat men zo min mogelijk slachtoffers wou maken. Akkoord, toevallige voorbijgangers die zich probeerden te verstoppen gaan ze niet afgeknald hebben. Maar als er iemand in hun weg dreigde te komen staan, lag die omver. Een overval waarbij onmiddellijk het zware vuurwapengeweld werd gebruikt zonder dat slachtoffers ook maar enige kans maakten om zich "over te geven" of iets dergelijks, is ook niet bepaald fraai en is ook wel "schieten om te doden".

mcfisto wrote:

Ik herinner mij een interview met - als ik mij niet vergis - een ex-speurder die zei dat voor die warenhuispremie elke gangster zijn eigen moeder zou aangeven

Zoek de voorwaarden op voor het ontvangen van de uitgeloofde premie van Delhaize.

mcfisto wrote:

Oplichting van de BMW van Haemers was meer een tussendoortje dan een vast patroon bij de bende Lacroix.

Goed dat je deze zelf aanhaalt, maar ik had het over een andere oplichtingzaak.

mcfisto wrote:

De bende Lacroix probeerde om zo min mogelijk slachtoffers te maken

Die mannen zaten op mensen te schieten met zwaar oorlogsmateriaal en explosieven! Als je illegale Stenguns, FN-FAL, FN-FNC, Thompsons enz. in uw bezit hebt, dient dat niet om krijtjes mee te schieten op de kermis. En ze hebben ze daar ook niet voor gebruikt. Als je met zo'n zware wapens op mensen schiet, dan is't niet om hen te kietelen of een beetje bang te maken. Uit het artikel over een van hun wapenfeiten:

"Ronny Croes ligt met een bonkend hart op de bodem van zijn gepantserde bestelwagen. Een van de gangsters plaatst een bom met een zuignap op de achterdeur van de GMIC-auto. De ontploffing is verschrikkelijk. Ronny Croes wordt op slag gedood, zijn schedel wordt weggeblazen. Brokstukken van het voertuig worden tot dertig meter ver gekatapulteerd."

Het was per ongeluk zeker dat deze onschuldige werknemer zijn schedel er af geblazen werd? Als je 1,5 kilo TNT op die deur plakt, dan weet je wat er gaat gebeuren met de persoon die in de ruimte er achter zit: dood.

bkv wrote:

Wat de getuigenissen betreft zijn er verschillende mogelijkheden:

  1. Verschilende getuigen herkennen haemers elk afzonderling zonder onderling contact

  2. Een getuige herkent Haemers, vervolgens gaan 2 andere hiermee akkoord.

3. Er zijn bewijzen van betrokkenheid.

mcfisto wrote:

Dit is gewoon onzin, onschuldige kinderen en weerloze mensen neerschieten voor een beloning is een idiote gedachte.

Ah is dat zo? Moet ik anders eens een stuk of 100 voorbeelden geven? Heb je al ooit gehoord van een "huurmoordenaar"? Dat bestaat niet alleen in Hollywood-films maar ook in't echt. Die doen het ook enkel en alleen maar voor "de beloning". Karel Van Noppen (december 1994) werd voor een beloning van minder dan 15.000€ vermoord (wat trouwens "goed betaald" was voor een huurmoord). Meer recent, Stijn Saelens werd voor zo'n +- 30.000€ omver gelegd (wat als "heel duur" wordt gezien). weerloze mensen neerschieten voor een beloning is een idiote gedachte: I don't think so.

Wat mij betreft mag iedereen z'n mening hebben op dit forum wat bijvoorbeeld daders betreft, zolang deze mening maar geplaatst wordt in het subforum "hypotheses" en zolang een veronderstelling of persoonlijke gedachte niet doorgedrukt wordt naar andere lezers toe als zijnde "het zij zo".

Je zei: Patrick Haemers heeft gewoon nooit deelgenomen aan de 'bende van nijvel'. Als je dat niet zeker weet, dan is dit een foute manier om uw hypothese verkondigen op zo'n manier.

Je zei: de 'bende Lacroix' heeft altijd trouw geweest aan het overvallen van geldtransporten Waarna ik zei dat ze ook nog andere dingen deden (met voorbeeldjes). Dus ze hebben niet "altijd trouw geweest aan......". Zo simpel is't. Nadien hoef je niet mijn voorbeeldjes in de juiste volgorde te plaatsen of eender wat, uw stelling dat ze altijd "trouw bleven aan het overvallen van geldtransporten" klopt gewoonweg niet. Juiste volgorde of niet.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Patrick Haemers

mcfisto wrote:

Ik herinner mij een interview met - als ik mij niet vergis - een ex-speurder die zei dat voor die warenhuispremie elke gangster zijn eigen moeder zou aangeven maar niets is er bruikbaar binnen gekomen qua tips... Dan spreek je toch niet over een bende van 10 of meer personen. Er is toch altijd iemand die opschept of zijn mond voorbij praat. Daarom mijn gedachte dat er twee verschillende bendes zouden kunnen geweest zijn. Geef nu ook toe dat het toch opmerkelijk is dat ze in de eerste periode helemaal van Brussel tot in Plancenoit een auto achtervolgen om hem nadien te carjacken [» Forum], terwijl in de tweede periode ineens een Golf bij d'leteren kan gestolen worden en daarbij alle beveiligingen te omzeilen.

Wat doe je dan met de vondst door de speurders van Dendermonde die de feiten van '82 en '85 onmiskenbaar aan elkaar koppelden? Als het simpele bandieten bendes waren, waarom werd het onderzoek dan zonder reden weggehaald uit de handen van speurders die steeds dichter bij de waarheid leken te komen? Wellicht heb je wel nagedacht over jouw hypothese maar ze staat als een tang op een varken wanneer je er de feiten bijneemt.

263

Re: Patrick Haemers

mcfisto wrote:

Dit is gewoon onzin, onschuldige kinderen en weerloze mensen neerschieten voor een beloning is een idiote gedachte. Jij kijkt naar de lucht en ziet een olifant, ik zie enkel een wolk.

Volgens mij zie jij enkel een ezel. Of jij blowt teveel ... begin alvast met een eigen hypothese of verhaallijn; een goede nachtrust zal iedereen ongetwijfeld deugd doen. smile

Re: Patrick Haemers

Begrijp ook niet waarom mcfisto dit topic niet tot zich neemt en alle info opsnuift over Haemers en co voordat hij wat post. Als ik wat post wat niet zo handig is (ja ja) dan excuses eroverheen en klaar. Zo hoort het hier toch. Over neerschieten van onschuldige kinderen en weerloze mensen mcfisto een vraag: bent u na de tweede wereldoorlog niet meer buiten geweest?

265

Re: Patrick Haemers

Bij mijn weten hebben de leden van de bende Lacroix, bende de Staerke, bende van Haemel, bende Habran, bende van de Borinage, ... nooit kinderen en weerloze burgers neergeschoten. Geldtransporteurs wel maar die zagen dat meer in de zin van 'in the line of duty', gevaren bij de job.

Re: Patrick Haemers

Denk niet te Belgisch, maar benader het internationaler.

267

Re: Patrick Haemers

Freddy Troch / piste Haemers, ze waren er bijna. Toen pleegde Haemers zelfmoord. Haemers familie! Koeriers van groot zwart geld stromen, VDB, grootte rekening Generale bank, investering in drugs, wapens en diamant was de beste belegging. Dit alles onder dekking van Beaurir. Transporten vanuit Oostende met wekelijks cocaïne vanuit Amerika ... Gewone overvallerkes mijn oor, en ik weet dit niet vanuit de boekskes. Ik ken iedereen die op het dossier werkte, mij maak je niks meer wijs. Ik ken het spel van binnen naar buiten. Nutteloos die discussie hier, welles nietes.

268

Re: Patrick Haemers

Ik weet niet meer wat ik nog van jou moet denken. Je kan de bende overvallen niet meer scheiden van de Brusselse misdaad jaren 80. Alles door elkaar hasselen of optellen is juist wat je niet moet doen (als is de verleiding ook bij mij soms groot). Als 'overlever' ben je er met al uw reuzen en aanverwanten een karikatuur van aan het maken. Of denk je dat het zwaar banditisme in de jaren 80 op een onbewoond eilandje leefde?

Re: Patrick Haemers

Schreeuw al een tijdje over zwart geld geld trafiek en witwas mechaniek erachter HIPA, helaas weinig respons maar wel de rode draad door dit verhaal. Wie wilde Haemers uit allemacht in Zuid Amerika houden. Enz enz. Troch pootje gelicht, Haemers  ... wie! '84 de stilte (WNP) we gaan door.

270

Re: Patrick Haemers

Zeno, karikatuur! J. en B. van Delhaize zaten hier midden in verwikkeld. Verkoop van aandelen naar Amerika 3 weken na Aalst traceerbaar, zwart op wit op papier. Ze hebben het nooit willen onderzoeken ondanks het voor hun neus lag. Ik stop er hier mee! Nog maar eens! Misschien binnen enkele jaren zullen jullie deze zot nog gelijk moeten geven. Ik dacht dat jullie vooruit wouden met echte info en niet uit boekjes! Niet dus.