131

Re: Beersel: 23 December

Ik dacht eerlijk gezegd ook aan 2012. De verjaringstermijn van een feit is 30 jaar. Als wat Ben zegt klopt, zou de Bende dan niet nog tot 2040 vervolgd kunnen worden als blijkt dat ook maar één van de leden begin dit jaar nog een moord gepleegd heeft? Dat lijkt me niet realistisch.

132

Re: Beersel: 23 December

Ik denk dat het geval per geval wordt bekeken? Of niet?

133

Re: Beersel: 23 December

Het volgende komt uit het boek De Bende van Nijvel van Guy Bouten, aan het woord is Maurice Florizoone, een Brusselse ex-gangster:

"Ik woonde in Beersel in een grote villa in de Molenstraat. Het gebouw beschikte over een grote opslagplaats, ideaal om de buit van mijn overvallen bij juweliers te verbergen. Ik huurde, dat spreekt vanzelf want in ons vak mag je geen eigendom bezitten. Ik geloof dat ex-voetballer Jef Jurion mij de tip gaf. De vorige huurder moest in allerijl naar het buitenland vertrekken. Zijn naam? Marc Vanden Eynde. Hij was kok en zijn vader was conciërge in het restaurant van Jurion, de Auberge de Beersel vlakbij het kasteel. Ik heb hem voor zijn afreis nog een paar keer ontmoet, een bange wezel. Hij durfde haast niet buitenkomen, verwonderlijk voor iemand die nog in het vreemdelingenlegioen had gezeten. Zijn witte kepie hing in het midden van de living. Al de vensters waren met zwarte doeken afgespannen zodat men niet kon binnenkijken. Bizar. Jeanine sprak met zijn vrouw. Eerst beweerde ze dat ze onderwijzeres was, later gaf ze schoorvoetend toe dat ze voor de Staatsveiligheid werkte. "

"Het echtpaar is in allerijl naar Zuid-Afrika gevlucht. Ze lieten al hun spullen achter. Ik herinner me dat ze hun auto aan Luc De Cramer hebben verkocht. Kort daarvoor, rond Kerstmis, had men zijn vader José Vanden Eynde op gruwelijke wijze omgebracht, met een telefoonsnoer op bed vastgebonden, handen en voeten op de rug samen, met wat men zigeunerknopen noemt, zwaar op het gezicht toegetakeld, sigaretten op het lichaam gedoofd en met een LR .22 mm door het hoofd geschoten in een boog boven het oor zoals de Mossad doet, maar liefst acht keer om zeker te zijn dat hij dood was. De aktetas van het slachtoffer vond men leeg terug. Wat zat erin? De zoon vertelde me nog dat hij dreigbrieven kreeg met de boodschap er zich niet mee te moeien. Pas later zou ik begrijpen wat er echt aan de hand was toen de moord in verband werd gebracht met de Bende van Nijvel. Het schijnt dat het gerechtelijk onderzoek zo’n drie jaar heeft stilgelegen. De procureur van Nijvel, Deprêtre, zat daar voor iets tussen. Hij ging naar partouses in een villa in Monstreux. Als je het mij vraagt stonk dit naar bescherming en wou men een beerput toedekken."

"Ik was nog maar pas in de villa ingetrokken of er boden zich twee valse politiemannen aan. Ik ruik dat van op afstand. Noem het beroepsmisvorming. Ze kwamen informeren naar papieren en een agenda van de vorige huurder. Ik beloofde dat ik eens zou rondneuzen en iets zou laten weten. Ik moest in die tijd vaak naar Londen want ik investeerde mijn geld in antiek. Toen ik een week later terug kwam bleek dat de heren zich opnieuw hadden aangeboden. Mijn vrouw is een goede ziel en liet hen binnen. Zij is een fervente kaartspeelster. Een van de bezoekers was dat ook want hij besloot meteen mee te doen. Zijn naam? Ik weet het niet meer. Fysiek kan ik nog mijn mannetje staan maar met namen en cijfers heb ik soms moeite. Maar ik zal het eens aan Jeanine vragen, die heeft een paardengeheugen,hoewel zij fysiek wel op de sukkel is. Hij droeg een kostuum en das, sprak heel mooi Frans en was sterk in die documenten geïnteresseerd. In elk geval heeft mijn vrouw niet toegegeven omdat de dozen met al die papieren aan de vorige huurder toebehoorden. Jeanine is nogal principieel. Twee dagen later werd er ingebroken. Ik weet niet wat ze hebben meegenomen."

Guy Bouten vermoedt om wie het ging en toonde hem een oude kleurenfoto van Christian Smets uit Le Vif/L'Express. Smets draagt een grijs kostuum, een lichtblauw hemd en een bijpassende blauwe das. Hij verlaat een gebouw, de rechterhand nonchalant in de broekzak.
"Dat is hem. Die valse politieman waarover ik het daarnet had."

Hij heeft de cruciale zin zonder aarzeling uitgesproken. Smets was dus ongetwijfeld ook de man van het kaartspel. De Staatsveiligheid zocht dus dezelfde documenten als de moordenaars van José Vanden Eynde, want de BOB van Halle had zijn aktetas leeg teruggevonden. Of was de opdrachtgever teleurgesteld over het resultaat en ging hij elders zoeken? Er gebeurden nog vreemde dingen. Alle mogelijke sporen naar de daders waren inmiddels lang verdwenen: de glazen waarmee ze champagne dronken en de sigarettenpeuken die ze uitdoofden op het lichaam van hun slachtoffer.

Was Smets op eigen houtje op zoek naar sporen van de daders? Vermoedde hij wie er bij betrokken was? Had het te maken met zijn spionageopdracht in Charleroi waar hij het netwerk van majoor Bougerol in kaart moest brengen? Veronderstelde men dat vader Vanden Eynde zijn spullen bij zijn zoon bewaarde? Of had de schoondochter die bij de Staatsveiligheid werkte ermee te maken? Ontvreemdde zij als werkneemster waardevolle documenten bijvoorbeeld over internationale wapendeals? Of zocht men het dossier-Pinon? Drugsdossiers? Het gokmilieu? José was een verwoed gokker: roulette en blackjack, de tiercé maar vooral het kaartspel. Of was extreem rechts erbij betrokken? Het slachtoffer was voor de oorlog een overtuigde aanhanger van Degrelle die hij ooit ontmoet had in Leuven. Hij vocht ook aan de zijde van de rechtse franquisten in de Spaanse burgeroorlog en had vlak voor zijn dood zelfs een uitnodiging gekregen om het huwelijk bij te wonen van de dochter van Rex-leider Degrelle in Madrid; hij was daar zeer fier op. Jarenlang kwam hij als taxichauffeur aan de kost en was bevriend met zijn collega Angelou, ook een Bendeslachtoffer en aanhanger van extreem rechts. Of toch maar de internationale wapenhandel?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

134

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Deprêtre, zat daar voor iets tussen. Hij ging naar partouses in een villa in Monstreux.

Ik heb ook ergens gelezen in het dossier Pinon dat Deprêtre, voor hij naar Nijvel ging, de voorganger was van jeugdrechter Agneesens en net als deze laatste minderjarigen naar partouses zou hebben meegebracht?

135

Re: Beersel: 23 December

De .22 was het favoriete wapen van de maffia. Het is klein en licht en maakt erg weinig lawaai. Met een verminderde kruitlading in de kogels is het dan zeer discreet en 'proper'.  Geen bloedexplosie. Het projectiel blijkt in het hoofd steken. Geen exit-wound. Men hoeft maar een groef in de kogelkop te vijlen om het projectiel super dodelijk en niet traceerbaar te maken. Splijt open bij impact. Nadeel: men moet point blank vuren op het punt waar de schedel dun is: de oogholte of achter het oor.

136

Re: Beersel: 23 December

Hestur wrote:

Als historicus kan ik u nog wel honderd soortgelijke voorbeelden geven van samenzweringstheorieën die flauwekul zijn als je even logisch nadenkt.

'Historici'. Zijn dat niet die 'wetenschappers' die steeds opnieuw dezelfde genormde leugens uit de geschiedenisboekjes herhalen en die er bij de nieuwkomers-studenten inpompen? Als 'historici' hun werk deden bij het zoeken naar de waarheid, dan zouden die elke week verontwaardigd moeten protesteren voor de gebouwen van de EU. Ze zouden ons erop wijzen dat de media ons behandelen als champignons: they keep us in the dark and feed us horseshit. Dat de media in handen waren (en zijn) van corporate big brother. Dat de talking heads van CNN , NBC gewoon zitten te liegen. Dat de Bushes en de Cheney's een oorlogje uitlokken omdat dat goed is voor de 'approval ratings', ...

Maar dat doen ze niet. Te gevaarlijk.

137

Re: Beersel: 23 December

Een BOB'er over het onderzoek naar de moord op José Vanden Eynde:

"Dat onderzoek is in het honderd gelopen, ik snap zelf niet waarom ik er toen niet dieper op in ben gegaan. Nu, die zaak was ook veel te groot voor een kleine provinciale BOB. De brigade van Halle werd toen wel bij de beste van het land gerekend - we deden met z'n achten honderd arrestaties in één jaar - maar we stonden veel te zwak tegenover wat toen op ons afkwam."

Een andere speurder over onderzoeksrechter Jean Kesseloot die het onderzoek leidde:

"Hij deed ons onze tijd verliezen met de meest onzinnige opdrachten. 'Gelieve alle jeugdbendes uit de streek van Halle te controleren.' Jeugdbendes? In Halle waren geen jeugdbendes. Die kwamen aanwaaien uit Brussel of Charleroi."

"Wij zochten de daders niet in jeugdbendes van Charleroi, wij zochten ze vlakbij. Het zigeunerkamp lag maximum twee kilometer verderop. Volgens mij hebben de inbrekers bij Jurion dingen gestolen om Nieuwjaar te vieren. Ik dacht aan dat kamp en natuurlijk ook aan de De Staerkes", zegt een andere BOB'er.

Johnny De Staerke had echter het perfecte alibi, in die periode zat hij namelijk in de gevangenis.

Na de moord op José Vanden Eynde liep er een tip binnen bij de BOB van Halle: "Zoek in de richting van de De Staerkes en je zult de daders vinden." Die tipgever was iemand uit de directe omgeving van de vermoorde José Vanden Eynde.

Deze tipgever bracht de moord in verband met heroïnesmokkel. De ex-man van Josés schoondochter, een zekere Fernand, was in die drugsaffaire veroordeeld. Hij was conciërge geweest in het farmaceutische bedrijf BIOS in Schaarbeek, dat cocaïne en morfine voor medische gebruik produceerde.

De speurders in Nijvel zullen echter concluderen dat er geen link is tussen Vanden Eynde, De Staerke en de drugszaak. Hierover zijn de speurders in Halle nog steeds zeer kwaad en ongelukkig omdat ze vinden dat Nijvel het spoor heeft verwaarloosd.

Dit verhaal komt uit de reeks van Hilde Geens in Humo, 20 jaar na de Bende-overvallen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

138

Re: Beersel: 23 December

Ik ben zondag even langs Beersel naar huis toegereden van een weekendje weg. Even het kasteel bezoeken en de beruchte Auberge. Nu ja, beiden zijn een flop! Weet eigenlijk iemand of die Auberge nog wordt uitgebaat. Potdicht was het en het zag er verlaten uit.

139

Re: Beersel: 23 December

tommy wrote:

Weet eigenlijk iemand of die Auberge nog wordt uitgebaat.Potdicht was het en het zag er verlaten uit.

Natuurlijk totaal niet relevant, maar een snel blik op het Belgisch Staatsblad leert ons dat het restaurant failliet is:

De rechtbank van koophandel te Brussel heeft, bij vonnis van 11 mei 2010, de datum van staking van betaling voor het faillissement van de BVBA Conventus, met zetel te 1650 Beersel, <Lotsestraat> 65, ondernemingsnummer 0867.353.214, failliet verklaard bij vonnis van de rechtbank van koophandel te Brussel, d.d. 16 maart 2010, teruggebracht op 16 september 2009, overeenkomstig artikel 12 F.W.

Bron: Belgisch Staatsblad

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

140 (edited by Dirk van Antwerpen 31-01-2011 17:11)

Re: Beersel: 23 December

Ook hier zien we weer dat er (minstens) 2 deelnemers aan de raid waren:

  1. Eén psychopaat (retorisch vraag ik me af hoeveel mensen per jaar in Frankrijk door houtsplinters om het leven komen) die zijn eigen programma heeft;

  2. Daarnaast de gewone dief, vooral geïnteresseerd in proviand, die niet weet en ook niet wil weten wat de psychopaat ergens boven in een kamer uitvoert. Misschien wel de chauffeur.

Ik denk niet dat we tot op dit punt in tijd moeten denken aan het leggen van dwaalsporen. Gewoon (minstens) 2 mensen met een verschillend programma.