1

Topic: Getuigenis regio Overijse

Recent kreeg ik in mij mailbox het verhaal van iemand uit de regio van Overijse. Hieronder het verslag:

BELEVENISSEN TE OVERIJSE IN DE PERIODE 1985 - 1986

27 September 1985

Omstreeks 17u00 merkt een getuige een zwarte Volkswagen Golf met rode bies op in het bos achter zijn tuin. Deze wagen blijft er ongeveer één uur en dertig minuten staan. De getuige hecht er geen belang aan en denkt dat het een vrijend paartje is. Diezelfde avond is er een overval op de Delhaize-warenhuizen van Eigenbrakel en Overijse. De getuige verneemt het nieuws van de dubbele overval pas de dag erna, op 28 september, via de radio toen hij zijn wagen een wasbeurt gaf.

Het wrak

Op een morgen november 1985 staat een ontmantelde en gezandstraalde wagen op de Boslaan in Overijse, waarschijnlijk een Porsche. Het dak is afgezaagd, motor, wielen en andere onderdelen ontbreken. Aangezien er langs de Boslaan nogal wat gedumpt wordt, hecht de getuige daar niet veel belang aan en verwittigt de politie niet. Er moeten zeker nog getuigen zijn die dat wrak daar hebben zien staan. Detail: deze ontdekking gebeurde na de vondst van de uitgebrande Volkswagen Golf in het bos van Houssière.

De villa van Mendez

Op een namiddag in november, de exacte datum is onbekend maar het is zeker na de overval in Aalst, rijdt de getuige met zijn wagen - een Citroen CX Break - samen met zijn echtgenote en zoon op de Rosierensesteenweg richting Genval en zij merken dat er een wagen op de stoep staat voor een villa en de getuige vertraagt zijn snelheid om te stoppen.

Er ligt een persoon op de rijbaan met zijn benen nog in de wagen achter de bestuurderszetel, het bovenlijf in een rare houding en de armen in een abnormale stand alsof de persoon bewusteloos of overleden was, naast die persoon zat er nog iemand op de achterbank. Het portier aan de bestuurderskant stond dus open. De wagen was een driedeurs Honda Civic met een grijze kleur.

Op de toegangsweg naar de villa, een klein voetwegje, staan twee mannen en een vrouw te praten met een derde man. De getuige is dan verder gereden richting Genval en naar zijn huis. Zijn echtgenote wou niet dat hij bleef staan en uitstapte omdat dit haar zeer eigenaardig over kwam, en hun zoon die toen 6 jaar was, er bij was. Het is pas enkele weken later dat de getuige verneemt dat dit de villa is waar Juan Mendez woont.

De moord op Mendez

Op 7 januari wordt Mendez vermoord gevonden in zijn groene Volkswagen Passat . Toevallig brengt de getuige zijn echtgenote naar haar werk omdat haar wagen in onderhoud moet. Ze nemen daardoor niet de oprit Rosieres zoals zij gewoonlijk doet maar ze rijden via de oprit Maleizen nadat ze jun zoon naar de school brachten in Hoeilaart. Het koppel heeft wel zijn wagen zien staan ongeveer ter hoogte van het machineverhuur bedrijf Goerens.

Na de moord op Mendez

Op 25 januari 1986 heeft de getuige een werkongeval en is hij twee maanden thuis. Tijdens die periode is hij veel op wandel, en toen heeft hij ontdekt dat het de villa van Mendez was. Er waren arbeiders (?) aan de schouw aan het werken en toen heeft hij dan ook de link gelegd tussen de moord op Mendez en het rare gedoe voor zijn deur. Vaststelling is dat sinds Mendez overleden is het veel rustiger is geworden in de buurt. Voor zijn dood hoorden we dagelijks schoten van verschillende kalibers, meestal na 17u00.

Toen er na de moord op Mendez nogal wat beweging was op de Boslaan en de hoek van de Varenslaan,is de getuige te weten gekomen dat de zuster van Mendez in deze villa woonde. De rijkswacht stond daar op een dag met meerdere wagens, blijkbaar op zoek naar iets.

De oefeningen

Tijdens de vele wandelingen van de getuige in de periode dat hij werkonbekwaam was, is hij getuige geweest van een oefening van het S.I.E aan het meer van Overijse – Genval. Er deden meerdere wagens mee aan deze oefening: onder andere een blauwe Rover 2000, een grijze BMW 5, een grijze en gele Ford Taunus, een Range Rover en een donkerblauwe Volvo break. Dit laatste voertuig was blijkbaar de commandowagen.

De politie van Overijse heeft zelfs de huistelefoon van de getuige gebruikt omdat ze via de radio geen contact hadden met het hoofdkwartier. Er zijn later nog oefeningen geweest in de Parklaan en de Cornichelaan te Terhulpen. Na die eerste oefening is de getuige meerdere malen gefotografeerd door een persoon in een Opel Record bruine metaal kleur en een persoon in een Range Rover.

De getuige is dan meerdere maanden niet langs het meer durven gaan wandelen. Hij voelde zich niet meer veilig, vooral nadat er op een zondagnamiddag, we zaten op het terras, een schot is afgegaan in het bos achter zijn eigendom en ze een kogel hoorden fluiten boven hun hoofd.

Er waren in die periode ook 's nachts eigenaardige "oefeningen" van groepen die, wanneer ze een andere persoon tegen kwamen; ze met drie een kring vormden en zo hun gelaat bedekten, allen waren ze gekleed in een grijze training met kap.

Om alles iets beter te situeren: de getuige woont in de buurt van de Varenslaan en Boslaan en op een boogscheut van de Rosierensesteenweg.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Getuigenis regio Overijse

Dank aan deze persoon dat hij zijn ervaringen van destijds met ons wil delen. Misschien niet (of wel) dat alles wat hij zag of meemaakte met elkaar in verband stond maar zeker het onderstaande is toch zèèr merkwaardig.

Ben wrote:

"Er ligt een persoon op de rijbaan met zijn benen nog in de wagen achter de bestuurderszetel, het bovenlijf in een rare houding en de armen in een abnormale stand alsof de persoon bewusteloos of overleden was, naast die persoon zat er nog iemand op de achterbank. Het portier aan de bestuurderskant stond dus open. De wagen was een driedeurs Honda Civic met een grijze kleur.

Op de toegangsweg naar de villa, een klein voetwegje, staan twee mannen en een vrouw te praten met een derde man.

Ik zou nu natuurlijk graag aan de beste man willen vragen of hij een beschrijving van deze personen kan geven. Het gaat hier om in totaal 6 personen; de bewusteloze, 1 persoon op de achterbank, 2 mannen en 1 vrouw en dan nog de man met wie zij spreken.

Waren zij 20-30 jaar of 30-40 jaar? Valt er iets te zeggen over uiterlijk, zoals bijvoorbeeld zuiders (mediterraan), rossig of blond? Had wellicht iemand een baard, bril of een ander opvallend kenmerk? Was er een opvallend lange persoon bij? Waren zij in te delen als van een bepaald type zoals bijvoorbeeld "pak & das", zware jongen, onverzorgd of zagen zij eruit als politieagenten (snor smile ). De persoon die half buiten de auto hing, was hij misschien jong/oud, blond/donker, fors of iel.

De "derde" man, met wie zij spraken (het lijkt mij dan dat de andere 5 personen met de Honda Civic kwamen), kan dat dan mogelijk Mendez zijn geweest, of was het duidelijk iemand anders ? Valt de tijd misschien beter te duiden, zoals "vlak na Aalst" of kan het ook al eind november zijn geweest. De getuige reed met zijn vrouw en kind, weet hij misschien (aan de hand van waar zij naar toe gingen) nog of het weekend/zondags was of doordeweeks.

Mocht de persoon in kwestie dit lezen en mocht hij hierop een antwoord hebben (via het forum of via Ben), dan zie ik dat graag tegemoet.

3

Re: Getuigenis regio Overijse

Ben wrote:

Toen er na de moord op Mendez nogal wat beweging was op de Boslaan en de hoek van de Varenslaan, is de getuige te weten gekomen dat de zuster van Mendez in deze villa woonde. De rijkswacht stond daar op een dag met meerdere wagens, blijkbaar op zoek naar iets.

Ergens gelezen dat Mendez dynamiet en wapens verstopte in zijn tuin maar ook bij een (schoon?) zus. Vergeet niet dat op zijn proces ook Beijer een vindplaats heeft aangewezen waar ook een oude dynamiet staaf werd gevonden. Blijkbaar werd bij de diefstal in (...) nogal veel dynamiet  gestolen. Ik zoek deze groeve - plaats om deze te vergelijken met de diefstal in Ecaussines door CCC. Zal maar best de procesdata eens opnieuw doornemen.

4 (edited by Hestur 16-08-2011 20:51)

Re: Getuigenis regio Overijse

Interessante getuigenis.

Wat mij intrigeert is de locatie van de auto voor de overval van Eigenbrakel-Overijse. Een bos, ja, dat zijn we gewend, er tekent zich een duidelijke modus operandi af. Maar in Overijse is veel bos. Nabij de Delhaize van Overijse ligt het Zoniënwoud en Jezus-Eik, waar je prima kan schuilen. Nabij de Delhaize van Eigenbrakel is ook wel wat bos en groen vindbaar om te schuilen. Maar de vermoedelijke overvals-Golf wordt gespot op een locatie nabij de N253, een oude gewestweg, die rechtstreekse richting de Delhaizes van Overijse en Eigenbrakel leidt, ook tussen beide sites in gelegen. Dichtbij het huis van Mendez - dat kan sowieso al tellen - en de plek waar hij werd vermoord. Moeten we het omdraaien, en is de keuze voor Delhaize-Overijse en Delhaize-Eigenbrakel gekozen omdat ze in de buurt van deze wijk lagen?

Ik begrijp dat de getuige op zijn privacy gesteld is. Mocht hij dat willen, dan heb ik ook nog wel wat vragen. smile Waar woonde Mendez precies langs de rosierensesteenweg? En Finné? Schoten:  stemt overeen met Mendez' passie als wapenliefhebber. Porsche: Kapllan? Machineverhuur Goerens: waar bevindt zich deze? Een snelle zoektocht op Google levert niets op.

Ben wrote:

Er ligt een persoon op de rijbaan met zijn benen nog in de wagen achter de bestuurderszetel, het bovenlijf in een rare houding en de armen in een abnormale stand alsof de persoon bewusteloos of overleden was, naast die persoon zat er nog iemand op de achterbank. Het portier aan de bestuurderskant stond dus open.

Ik kan het me niet zo goed voorstellen: ligt de man effectief op de rijweg met de benen nog in de auto (dus ook: uitwijken als automobilist), of nog in de auto achter de bestuurderszetel? Zit de man effectief vooraan, of toch achteraan ('naast die persoon zat er nog iemand op de achterbank')?

Heeft de getuige ooit contact opgenomen met de politie? De vraag van Boem is pertinent: hoe zagen die andere mannen/vrouwen er uit?  Was er een vrouw met blond haar bij? (nabij het dierenkerkhof van Rosières K& wink) Kent de getuige nog andere getuigen, die mogelijk interessante informatie hebben of die tijdens de overval in Overijse aanwezig waren?  Misschien kan met hen ook contact opgenomen worden, zonder dat ze hun anonimiteit verliezen.

Re: Getuigenis regio Overijse

Schoten van verschillende kalibers: Practical Shooting? Testen van wapens? Mendez gaat de dag na de bende raid van 9 november 1985 op zakenreis naar Porto Rico, weet iemand tot wanneer?

Volgens verschillende personen waaronder zijn vrouw onderging Mendez een "gedaanteverwisseling" na die raid en verbleef hij tot dat hij werd vermoord met ziekverlof. Dus was Mendez bij dat groepje mensen of weet zijn vrouw het e.e.a.?

6 (edited by Merovinger 17-08-2011 11:59)

Re: Getuigenis regio Overijse

Opmerkelijke getuigenis. Zonder afbreuk te willen doen aan wat de getuige zegt gezien te hebben noch aan de geloofwaardigheid van de getuige heb ik toch wel een aantal bemerkingen te formuleren.

Het verhaal van de getuige schets een bijzonder negatief beeld van de omgeving rond het meer van Genval. Er zou in de periode ’85-’86 er dikwijls geschoten worden en oefeningen van het SIE hebben plaatsgevonden. De getuige had er zelfs een onveilig gevoel. Toevallig ken ik de omgeving bijzonder goed omdat ik er familie heb wonen, meer bepaald in de Parklaan. Deze mensen wonen daar sinds 1984 en hebben vanuit hun woning uitzicht op zowel het meer als het bos tussen de Boslaan en de Parklaan.

Ikzelf ben bij deze familieleden zeer veel op vakantie en in de weekends geweest en heb er honderden keren geslapen. Nooit heb ik van hen verhalen gehoord over schietoefeningen noch bijzondere toestanden in de Boslaan, Parklaan, Varenslaan of rond het meer. Ikzelf heb ook verschillende malen in het bos gewandeld en gespeeld en heb er nooit iets speciaals gezien of gehoord. Het enige wat er soms gebeurde waren gasten die in het bos wat gingen motocrossen en daardoor de rust in de wijk soms wat verstoorden. Voor de rest was en is nog steeds de wijk héél héél rustig. Door het weinige verkeer in de wijk en de bossen is dit natuurlijk wel een ideale schuilplaats voor louche zaken.

Ik benadruk nogmaals dat ik de getuige absoluut niet wens tegen te spreken maar ik wou toch even het beeld schetsen van hoe ik en mijn familieleden de omgeving ervaren hebben in die periode en nog steeds ervaren. Veel mensen zien nl. soms dingen die er niet zijn zeker wanneer er in je buurt drie warenhuizen werden overvallen (Genval, Braine l’Alleud en Overijse).

Als de getuige anoniem nog meer gegevens wil geven, had ik graag, zoals de andere forumleden, van de getuige nog de volgende zaken geweten:

  • Zaten er personen in de VW Golf? Zo ja, kan de getuige een beschrijving geven?

  • Een exactere beschrijving van wat de getuige bedoeld met rode bies.

  • Waar was de villa van Mendez precies gelegen?

  • Wanneer heeft de getuige het voorval na de overval van Aalst gezien (10 nov. ’85 of later?)

  • Een exactere beschrijving van waar het lichaam zich bevond (benen in de auto en lichaam op de grond? Vooraan of achteraan? Lichaam kant van de stoep of kant van de rijweg?

  • Waar bevond zich het machineverhuurbedrijf Goerens? Bedoelt de getuige de locatie van waar thans  Loxam is gelegen zie plan op » www.loxam.be (ik herinner mij dat dit vroeger een andere naam had) Is net achter de oprit van Rosières en achter het hondenkerkhof.

  • Hoe kan de getuige de auto van Mendez gezien hebben op deze locatie als hij de oprit Maleizen heeft genomen? Reed de getuige richting Brussel of Namen?

7 (edited by Merovinger 17-08-2011 13:42)

Re: Getuigenis regio Overijse

Adres van villa Mendez staat op volgend document te lezen. Alleen weet ik niet precies waar nr. 205 ligt. Gelet op de oploop van de huisnummers vermoed ik eerder dat het ergens in de buurt van het kruispunt Hoeilaartsesteenweg-Terhulpensesteenweg-Rozièrensesteenweg is.

https://lh6.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TWrFy8YIf1I/AAAAAAAAA2k/MleKqBmSDK0/s800/Mendez%20lijst%201.jpg

Re: Getuigenis regio Overijse

Volgens Google Maps ligt 205 vlak aan de Baraklaan (verlengde van de Boslaan), al zie ik daar op de satelietbeelden geen huis staan. Ik ga straks is een kijkje nemen naar nummertje 205.

Ik vind het toch een vreemd verhaal. Waarom belt de getuige geen politie als hij denkt een bewusteloze of zelfs dode man gezien te hebben?

Ik kan mij ook niet inbeelden dat er in die wijk veel schoten gehoord werden, denk dat dit door de bewoners wel vrij direct gemeld zou zijn aan de politie. Zoals hierboven al aangegeven, zeer rustige wijk.

Re: Getuigenis regio Overijse

Daarnet even langsgereden langs de Rozierensteenweg. Nummerke 205 is het allerlaatste huis op grondgebied Overijse. Zie hier » Google Maps

't is dus niet zo dat de woning van Mendez in de wijk ligt waar de getuige woont. Naast de woning waar Mendez woonde loopt een aardeweg richting autosnelweg E411, er is daar een brug over de E411 waar geen gewone auto's komen, er is geen op- of afrit daar.

Links de woning. in de richting van Genval:

http://i53.tinypic.com/15coa2s.jpg

Oprit van de woning:

http://i51.tinypic.com/mmzl38.jpg

10 (edited by Hestur 18-08-2011 23:04)

Re: Getuigenis regio Overijse

Dat verklaart veel. Bedankt luckyiron! Een afgelegen huis, redelijk rustig weggetje, dat maakt het verhaal van een lichaam nog steeds bijzonder merkwaardig (overal worden dooien gespot: bij Houssières, bij Mendez' thuis, ...), maar ergens begrijpelijker dan de drukkere rosierensesteenweg verderop.

Dierenkerkhof: wandelafstand. Opmerkelijk. Mendez wist mogelijk meer. In dergelijke woning zijn schietoefeningen ook logischer. Sowieso kan je al verwachten dat een wapenfreak met een grote collectie al eens zijn wapens wilde uitproberen. Als het afgelegen ligt, met velden achter je huis, lijkt het mij nog moeilijk er aan te weerstaan.

Belangrijk: na Aalst zat Mendez mogelijk in Porto Rico, niet thuis (hoe lang?). Zijn vrouw was nog wel in België, zat zij thuis of was ze afwezig? Je zou kunnen vermoeden dat de Bende Mendez' huis als schuilplek gebruikte, mogelijk net omdat men wist dat het leegstond? Begrijpelijk dat hij zo zenuwachtig was, hij zat diep in de shit als medeplichtige. Maar hij kon niet terug en moest zwijgen.