Topic: Jean-Pierre Halla

Contact X58 (2/08/90)

Met betrekking, tot de persoon die werd neergeschoten door Philippe Lacroix na de overval in Etterbeek op 29/06/88 kan onze informant confirmeren dat het wel degelijk Jean-Pierre Halla betreft. X58 voegt eraan toe dat hij persoonlijk van Philippe Lacroix vernam in welke omstandigheden betrokkene om het leven kwam. Dit werd hem gezegd in augustus '88.

Er werd een afspraak belegd tussen Halla en Philippe Lacroix om een nieuwe "coup' voor te bereiden. Halla moest zich helemaal geen zorgen maken om de toestand van Marc Van Dam (gewond tijdens de overval). Ze zouden Halla hun schuilplaats tonen (drève des renards). Op een bepaalde plaats in het Zoniënwoud, diende Halla zijn eigen graf te graven en werd hij, onder luid protest van Basri Bajrami, geëxecuteerd.

Eigen info: We weten dat Halla voor het laatst gezien werd op 13/7/88 toen hij vertrok naar Luxemburg (RDV Lacroix?) De executie moet plaats gehad hebben tussen 13/7/88 en eind augustus '88.

Re: Jean-Pierre Halla

Noord-Franse gangster die in de zomer van 1988 een actief bendelid is geweest van de Bende Haemers. Goede vriend van Corinne Castier. 'Le Grand' zou op 28 juni 1988 meegewerkt hebben aan de overval op een Brik's Ziegler in Etterbeek. Het zou de eerste overval van 'Le Grand' met de bende van Haemers geweest zijn. Jean-Pierre had een eenvoudige maar belangrijke taak gekregen: 'dekken', of uitkijken en zijn medeplichtigen beschermen als de politie onverwacht zou arriveren of als de bemanning van het geldtransport zou reageren.

Hij zou echter zijn kompanen onvoldoende gedekt hebben waardoor de begeleider van de Brink's vanuit de bank op bendelid Marc Van Dam kon vuren. Halla kon de stress van een overval niet verwerken, door zijn toedoen was een bendelid gewond geraakt. 'Le Grand' was gevaarlijk en moest opgeruimd worden. Naar verluidt zouden de andere bendeleden geen bezwaren geopperd hebben en zou zijn lijk in het Zoniënwoud zijn begraven.

Volgens Rudy De Jonghe vandaag in de docu de Bende Haemers zou Haemers aanwezig zijn geweest op de executie van Halla en zou Haemers in het bos tegen een kompaan gezegd hebben "on va lui faire une tirette", hem dus van kop tot teen doorzeven.

http://nsm05.casimages.com/img/2012/10/09//12100911483714738710416710.jpg

http://nsm05.casimages.com/img/2012/10/09//12100911490714738710416719.jpg

Re: Jean-Pierre Halla

De begeleider van het Brinks-transport die op de gangsters schoot zou later ook zelfmoord hebben gepleegd. Werd gevonden met 2 kogels in het hoofd.

Re: Jean-Pierre Halla

2 kogels? hmm

Re: Jean-Pierre Halla

Michiel wrote:

2 kogels?

In Australië heeft er ooit ene met een shotgun door zijn borstkas geschoten. Kogel d'r in en achteraan d'r uit, loopt enkele meters om dan een tweede schot door zijn keel te geven om het nog maar is te overleven. Loopt meer dan 100 meter en geeft zichzelf dan een schot door het hoofd wat hem het leven kostte. Hoeveel tegenslag kan je hebben op een dag. Ook in het hoofd is het geen uitzondering dat er meerdere schoten nodig zijn, heb ooit ergens gelezen van een zelfmoord met 4 kogels door het hoofd. 2 kogels komt blijkbaar meer voor als men denkt.

Re: Jean-Pierre Halla

Er zijn heel wat mensen die een zelfmoordpoging met een wapen overleven omdat ze niet weten waar ze moeten schieten. Vaak plaatsen ze de loop onder de kin, schieten hun gezicht eraf, maar overleven, weliswaar verminkt. Het kaliber speelt ook een rol. Als je een klein kaliber in schedel schiet en hij ketst op het bot of richt onvoldoende schade aan de hersenen aan, dan zit je daar ook nog.

Servo per Amikeco

Re: Jean-Pierre Halla

Wat denk je ervan dat hij met bril kan verward worden met Michel Libert? Zou de directeur Aalst hem in de ogen gekeken hebben? Bij mijn weten is er nooit een lichaam gevonden van hem. Ben er niet zeker van dat hij dood is. Ik geloof in David als hij zegt dat hij Patrick Haemers gezien heeft. Dit zou de overval in '85 naar Haemers en Co kunnen leiden. Daarom is deze overval ook anders en geweldadiger dan de andere in '82 en '83 (meer richting rechts en WNP). Gemeenschappelijke deler: wapens, prostitutie, zwart geld, politieke en justitiële bescherming.

8

Re: Jean-Pierre Halla

De vrouw van Lacroix (Corinne) was de ex van Halla. De dochter van Corinne en Halla werd onofficieel geadopteerd door Lacroix. Lacroix sprak over "mijn dochter" of "onze dochter" als hij het over haar had.

Halla kwam uit Noord-Frankrijk (regio Lille) en had al wat criminele feiten gepleegd (de "klassiekers" zoals overval, diefstal, pooierschap, enz.). Halla had Noord-Afrikaanse roots (ik meen me te herinneren dat hij Algerijnse roots had, maar pin me daar niet op vast).

Hij heeft een ruime tijd in't gevang gezeten en kwam in 1984 vrij. Door dat hij geld nodig had begon hij zijn oude gewoontes gewoon opnieuw maar sloot zich ditmaal ook aan bij criminele bendes die actief waren in België. Frankrijk wou hem al snel terug achter slot en grendel voor verschillende feiten, en daardoor werd hij in België (Brusselse regio) opgepakt en uitgeleverd aan Frankrijk. Hij kon echter ontsnappen en had terug veel geld nodig (de rode draad bij veel criminelen die vrij komen of ontsnappen heb ik de indruk).

Hij kwam terecht bij de Bende van Haemers, en daar liep het behoorlijk fout. Tijdens een overval werd Marc Vandam gewond door de schuld/onkunde van Halla. De bende-leden van Haemers vonden dat Halla moest opdraaien voor de kosten i.v.m. de "verzorging" van de wonde van Vandam, en vonden ook dat hij moest betalen omdat Vandam "werkonbekwaam" was daardoor. Aankloppen bij het ziekenfonds voor een vergoeding omdat je werkonbekwaam bent om overvallen te plegen, 't zal niet lukken denk ik. wink

Halla weigerde ook maar een cent te betalen i.v.m. het opdraaien van de kosten door z'n schuld van de verwondingen aan Marc Vandam. De gevolgen daarvan, staan al te lezen op dit forum.

Hier en daar kan je van alles lezen over Halla wat niet helemaal de waarheid is volgens mij. In verschillende artikels/posts/beeldfragmenten (niet specifiek dit forum) zou je kunnen afleiden dat Halla & de Bende Haemers elkaar nauwelijks hebben gekend en dat er maar 1 overval samen werd gepleegd (die waarbij Vandam gewond raakte). Dat is onjuist volgens mij. Ze kenden elkaar al zeker veel langer (maar geen idee welke zaken ze eventueel samen hebben gepleegd. Wellicht zijn dit zaken die nooit aan de bende van Haemers zijn gelinkt).

Verder nog: Jean-Pierre Halla had zijn naam "verfranst", zijn echte naam was Messaoud Halla (maar pin me ook daar niet op vast).

Non semper ea sunt quae videntur

9

Re: Jean-Pierre Halla

FreCR wrote:

Verder nog: Jean-Pierre Halla had zijn naam "verfranst", zijn echte naam was Messaoud Halla (maar pin me ook daar niet op vast).

Dit deed mij aan het volgende denken: niet zo lang geleden was er spraken van een Algerijn M., Vermassen was toen gaan luisteren bij een 96-jarige fruithandelaar die het vermoeden had dat zijn loods verhuurd is geweest aan de Bende van Nijvel. Deze man zei toen:

Een van de huurders die we toen gehad hebben, was M., een Algerijn.

Bron » Nieuws

Nu, er is vooralsnog weinig wat Halla linkt met de Bende van Nijvel, behalve dat hij later overvallen heeft gepleegd met Haemers.

Re: Jean-Pierre Halla

https://i.imgur.com/rIVysOg.jpg

Bron: 14 September 1983

https://i.imgur.com/mejlhPT.jpg

Bron: 29 December 1984