181

Re: Beersel: 23 December

Ben, er is een goed boek over Hergé, van Pierre Assouline. Een greep uit hetgeen L'Express eruit leerde » www.lexpress.fr

(...) Après avoir convaincu les proches du dessinateur de la nécessité de cette démarche, Pierre Assouline livre aujourd'hui l'enquête la plus fouillée, la plus sérieuse qui ait jamais été réalisée sur Hergé, grâce à une cascade de révélations irrécusables qui fascineront tous les tintinolâtres et tintinologues de la planète. Dans ce livre-événement dont L'Express publie en exclusivité les bonnes feuilles, le lecteur découvrira pourquoi Degrelle ne pouvait être le modèle de Tintin, jusqu'où Hergé collabora avec l'ennemi et à quel point, ensuite, il sera fidèle à ses amitiés d'extrême droite. (...)

Dit neemt dus niet weg dat Hergé gerust eens in een herberg geweest kan zijn en hij net als Vandersteen in de tijd fascistische (gebruik liever niet "rechtse") sympathieën gekoesterd kan hebben.

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Blijkbaar werd de herberg ook bezocht door Hergé en het toeval wil dat Degrelle model stond voor kuifje. Diezelfde Degrelle was dan weer bevriend met Van den Eynde. En zo is de cirkel rond.

Gelukkig kunnen we Kuifje niet als extreem-rechts typeren, wellicht met uitzondering van het eerste (tweede) album Kuifje in Afrika, waar een licht racistisch tintje aanzit door de nodige vooroordelen die in die tijd (redelijk) normaal waren. Overigens zou Herge later dit album dan ook als jeugdzonde klasseren. Ik ben een kuifje-fan, en is Vlucht 714 mijn favoriete album, tientallen keren gelezen en nog steeds moet ik lachen om die neusapen. Als het gaat om kuifje, ben ik dol op complotten.

Ben wrote:

Ander detail: Volgens de onderzoekers is de moord gepleegd rond middernacht. Maar toen de zoon hem vond, heeft hij aan de pols gevoeld om na te kijken of zijn vader nog leefde. Hij merkte toen op dat het lichaam nog warm was.

Op de officiele site staat niet meer en minder dan "vermoedelijk in de nacht", dat kan ook om 4:00 uur geweest zijn. Voor mij de eerste keer dat ik een foto van die man zag » www.killersbrabant.be

Ben wrote:

Ook wel raar dat de eigenaar van het restaurant nooit heeft geïnvesteerd in een degelijk anti-inbraaksysteem, maar in plaats daarvan een oude man de opdracht gaf om het huis te bewonen/bewaken. Ondanks het feit dat inbrekers verschillende keren langs kwamen.

Dat was een flinke investering in die tijd. VDE was goedkoper. De zoon had zich gegeneerd voor het feit dat zijn vader door de eerdere inbraak had heen geslapen. Had hem geadviseerd zijn slaappillen niet in te nemen, had hem een alarmpistool gegeven. Wellicht was een alarmsyteem de volgende stap geweest.

183

Re: Beersel: 23 December

noorderling wrote:

Op de officiële site staat niet meer en minder dan "vermoedelijk in de nacht", dat kan ook om 4:00 uur geweest zijn.

Dat kan wel zijn, maar volgens de arts van de autopsie situeert het overlijden van het slachtoffer zich rond 23u45.

Bron: Tweede Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Dit zijn technische vragen. Hoe lang blijft een lichaam nog warm? Duurt dit langer als bv het slachtoffer onder een dekbed of wollen dekens ligt? Was de zoon die hem vond in shock? Wat betekent dit voor de waarneming?

Meer in het algemeen, wat wilt u aantonen Ben met het verhaal over de lichaamstemperatuur?

185

Re: Beersel: 23 December

Het verhaal van Marc de zoon komt me toch verwarrend over, ik stel me toch vraggtekens bij zijn levenswijze en handelingen.

noorderling wrote:

Hypothese 3: Het gaat gewoon om inbrekers.

Het woord "gewoon" zou ik hier toch maar laten vallen. Als het om inbrekers gaat dan is er op korte tijd toch iets grondig misgegaan. Doch bewijzen of een motief is steeds: waanzin of hij heeft iemand herkend, het kan maar het zeer licht. Iemand die acht 0,22 kogels in een boog achter het oor schiet omdat daar de kogel door de schedel kan, dit terwijl het slachtoffer vastgebonden is met een niet alledaagse knoop en houding. Doet me meer denken aan iemand met kennis van zaken, iemand die weet hoe je moet doden en handtekeningen leggen of met sporen omgaan. Ik heb eerder de indruk dat 1 van de daders iemand is die het gewoon is om onder de radar van instanties te leven. En die leren doden heeft. Van adere mede daders heb ik mijn twijfel of profs waren eerde de indruk dat het junks zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 23 December

the end wrote:

Iemand die acht 0,22 kogels in een boog achter het oor schiet omdat daar de kogel door de schedel kan, dit terwijl het slachtoffer vastgebonden is met een niet alledaagse knoop en houding. Doet me meer denken aan iemand met kennis van zaken, iemand die weet hoe je moet doden en handtekeningen leggen of met sporen omgaan.

Ik begrijp je denkwijze. Toch moet je niet vergeten dat dit type misdaden vaker voorkomen. Een overval of inbraak waar buitenproportioneel geweld wordt gebruikt.

the end wrote:

Ik heb eerder de indruk dat 1 van de daders iemand is die het gewoon is om onder de radar van instanties te leven. En die leren doden heeft. Van adere mede daders heb ik mijn twijfel of profs waren eerde de indruk dat het junks zijn.

Vergeet niet de feiten en de details. Ze maken er een drinkgelag van, ze eten op hun gemak, stelen borden en zeldzame professionele zeven. Het kan haast niet anders dat ze ook veel sporen hebben achtergelaten, waar vermoedelijk niks meer van over is. Geen wonder dat het dan voeding geeft aan andere theorieen.

Ik geef natuurlijk toe dat er een discrepantie is tussen buit en geweld. Daar is uiteindelijk een verklaring voor te vinden, maar niemand weet welke. Daarom bestaat dit forum. Maar puur gekeken naar deze nacht, 'doet me meer denken' aan inbrekers die doorslaan als er getuigen zijn tijdens hun daden. Dit is een terugkerend element.

Re: Beersel: 23 December

Noorderling, heb je wel eens gehoord van een "valse vlag" operatie?

Hierbij worden uiterlijke kenmerken en sporen opzettelijk gemaakt om de ware aard van de feiten te camoufleren en de schuld in iemands anders schoenen te stoppen. Inlichtingendiensten, leger en ook terroristen hebben hiervan al gebruik gemaakt sinds vele jaren en zullen dit blijven doen.

Soms dient de tactiek de ware daders te beschermen, soms dient de tactiek een kettingreactie te veroorzaken die de daders goed uitkomt. Als je iemand dood wilt en je wilt het op een toevallige moord doen lijken, dan steel je wat spullen en leg je wat sporen. En toch is er een boodschap, de moord zelf is uitgevoerd zoals een prof.

Servo per Amikeco

Re: Beersel: 23 December

Ja sorry. Ik geloof daar niet in. Het is logisch als moorden onopgelost blijven er alternatieve theorieën verschijnen. Maar het idee dat er in herberg dwaalsporen zijn gelegd, wil er bij mij niet in. Want dan had je de moord juist op een inbraak moeten laten lijken, en niet halfslachtig van beide wat. Mijn idee is dat er flink is geïmproviseerd daar in die nacht. Maar een kleinere afrekening bv. door gokschulden sluit ik ook niet uit.

189

Re: Beersel: 23 December

Bewijsstukken genoeg daar in Beersel, achtergelaten op de glazen en reebouten. Je kan de piste echt niet uitsluiten dat de speurders simpelweg nóg onprofessioneler waren dan de gangsters.

190

Re: Beersel: 23 December

Ja bewijzen waren er genoeg, tot dat de ordediensten er aan kwamen. Het was 1982 en CSI stond nog in zijn kinderschoenen. Marc de zoon vertelde dat 1 van de problemen in het onderzoek de verschillende handtekeningen zijn die achtergelaten zijn door de daders. Als je dan rekening houd met de moord op Angelou en de achtervolging na de raid op Dekaise waarbij een politieman om het leven is gekomen. Een getuige, ex-soldaat, vertelde aan de speurders dat het een getraind comando was. Dan lijkt voor mij de piste van inbrekers toch wat licht.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.