21 (edited by Sebastiaan 07-02-2013 22:19)

Re: Claude Nitelet

Nederlandse vertaling van het nieuwsartikel van Ben :

Hoofdverdachte in het Bendedossier getuigt

De zwaar zieke inbreker is in voorwaardelijke vrijheid gesteld. "Ik wil dat de twijfel van mijn familie over mijn deelname aan de Bende van Nijvel stopt", beweert Claude Nitelet, verdachte nummer 1. De Bende Van Nijvel betreft een reeks misdaden, en meer bepaald de bloedige overvallen die voornamelijk in Waals-Brabant in België hebben plaatsgevonden van 1982 tot 1985, en af en toe ook in Oost-Vlaanderen, Henegouwen en Namen en ook, een enkele keer in het noorden van Frankrijk, in Maubeuge.

Verdachte nummer één van de Bende van Nijvel, Claude Nitelet, sprak voor het eerst over deze zaak met de kranten van de Sudpresse groep. De 'zware misdadiger' is 57 jaar, zwaar ziek en voert als verdediging aan dat alle beschuldigingen tegen hem puur op toeval berusten. De man zou het interview hebben toegestaan met de bedoeling "hem dan nu met rust te laten", verklaart hij.  "Reeds zovele jaren linkt men mij direct aan de Bende Van Nijvel (...) Ik heb de beschuldigingen tegen mij steeds kunnen verklaren als pure toevalligheden. Ik wil dat de twijfel van mijn familie over mijn deelname aan de Bende Van Nijvel stopt", onderstreept de man die 19 jaar en 5 maanden in de gevangenis doorbracht.

"Ik word in meerdere feiten beschuldigd omdat men elke keer mijn aanwezigheid linkt aan de feiten, ofwel omdat men een spoor van me vindt tijdens het onderzoek. Er zijn negen aanwijzingen tegen mij in dit dossier. Elke keer komt men met verbetenheid weer bij mij terug, hoewel ik altijd alles heb kunnen verklaren als een eenvoudige reeks toevalligheden" aldus de inbreker, in voorwaardelijke vrijheid gesteld voor meerdere inbraken.

Claude Nitelet werd tot tweemaal toe ondervraagd tussen juni en december 2012 door de nieuwe onderzoekscel Cel Waals-Brabant. "De samenstelling van deze nieuwe onderzoekscel lijkt me goed. Ze doen goed werk. Ik geloof dat de zaak dit jaar zal opgelost worden", denkt hij. De man preciseerde nog dat hij indertijd met zijn 'team' gemiddeld 1000 feiten per jaar pleegde, die hem 100.000 euro per maand opbrachten.

Bron: Le Soir

Vertaling van bijdrage Merovinger:

Claude Nitelet, bevoorrechte getuige van de "Bende van Nijvel": "Ik vrees voor mijn leven"

Volgend op het exclusieve interview die de in voorwaardelijke vrijheid gestelde veroordeelde Claude Nitelet aan ons toestond bevestigt de onderzoeksrechter Martine Michel dat zij over nieuwe elementen beschikt. Ze praat over Claude Nitelet als een bevoorrechge getuige. Maar de misdadiger is het niet eens met de rechter.

Na het exclusieve interview die de in voorwaardelijke vrijheid gestelde veroordeelde Claude Nitelet aan ons toestond, lieten de reacties niet op zich wachten. De onderzoeksrechter bevoegd voor het dossier-Bende van Nijvel heeft verklaard dat ze over elementen beschikt in het dossier. Ze heeft eveneens Claude Nitelet beschreven als 'bevoorrechte getuige'. Wat de betrokkene niet kan apprecieren.

In onze edities van deze dinsdag vertrouwde Claude Nitelet ons toe dat hij vreest voor zijn leven.

Bron: www.sudinfo.be | 7 februari 2013

Re: Claude Nitelet

Claude Nitelet brengt zichzelf niet enkel 'bij toeval' in verband met de Bende maar ook met de moord op Mendez en de ontvoering van VDB. Is hij een fantast?

Een maand of vijf geleden zei een betrouwbare bron mij dat de waarheid over de Bende van Nijvel nakende was. Het gerecht beschikte volgens die bron over een schriftelijke verklaring die pas mocht/kon onthuld worden na de dood van de getuige. Ik kan absoluut niet zeggen dat die getuige Nitelet is. Ik had nog nooit van hem gehoord.

Die man somde in La Capitale wel alle toevalligheden op. Maar hij benadrukte dat hij geen bloed aan de handen heeft en dat hij die boodschap aan zijn kinderen wil geven. Hij is blijkbaar volgens het gerecht een bevoorrechte getuige, wat hij ontkent.

Mijn idee - het is een bedenking, niets meer - is dat hij niet zo toevallig in verband werd gebracht met de feiten die hij aanhaalt. Hij had met de feiten zelf niet direct te maken, heeft geen bloed aan de handen, maar liep wel in de periferie rond. Hij kent de waarheid wel.

Net voor zijn dood (als het tenminste waar is dat hij terminaal is) zegt hij dat hij in verband is gebracht, maar dat het nooit is hard gemaakt door de speurders. Na zijn dood mogen we weten hoe hij toevallig in beeld kwam. En dat hij de sleutel gaf.
Dan is hij postuum de held.

Zo vreemd. Vreemd is ook het venijnig stukje in La Dernière Heure over dat stuk in La Capitale. Er is iets aan de hand. Ik denk dat wij vrijdag meer weten. Patricia Finné heeft dan afspraak met de onderzoeksrechter. Voor alle duidelijkheid: mijn bron is geloofwaardig, maar ik kon die niet checken. Of het klopt dat iemand zal sterven en dan de waarheid naar boven komt... Ik hoop het.

Nog iets. Een vriend van mij hoorde van een  toppoliticus drie weken geleden dat de waarheid snel zou uitkomen en dat zou blijken dat de Bende van Nijvel 'een stelletje ongeregeld uit Eigenbrakel' was.

Alles onder voorbehoud. Ik geef het maar mee.

Re: Claude Nitelet

Spannend is het wel, verdomme, laat het zo zijn, dat de doden en nabestaanden rust krijgen, het verhaal in de kast kan,maar dat is vast te mooi om waar te zijn. Dat er iets kriebelt is zeker. Als dit dé getuige is, laat m in godsnaam alles vertellen. Ik volg dit forum al 5 jaar en de bende al sinds de feiten, maar zo warm als deze info heb ik niet eerder meegemaakt.

Toch weer niet te vroeg juichen. Er zijn zoveel vragen, die kan 1 getuige nooit allemaal beantwoorden. Ik kan haast niet wachten op meer nieuws. Goddomme, i'm excited. Oh wee als het een fantast is, dan ben ik zwaar teleurgesteld...

Re: Claude Nitelet

Inderdaad. Ik ben ook wantrouwig. De naam van de politicus ken ik. En ik weet zeker dat hij meer weet.

Re: Claude Nitelet

geronimo, zeker hagel? hmm Sebastiaan, bedankt van de vertaling. Rene, wil/kan je die naam delen? Laat er wat uitkomen, en geen zeepbel zijn.

26 (edited by DeadLetterBox 08-02-2013 10:12)

Re: Claude Nitelet

Als de waarheid nu bovenkomt, hoop ik op een alles verhullende, niet tegen te spreken bewijslast. Want indien we moeten afgaan op een 'getuigenis' van een louch figuur, dan zullen menig mensen die met achterdocht aanhoren. Is het dan de waarheid, of enkel de waarheid die het volk moet horen? Zonder onweerlegbare bewijzen ben ik niet overtuigd.

Servo per Amikeco

Re: Claude Nitelet

Interessante evolutie, hopelijk is dit een goed spoor. Ik vroeg me af of Claude Nitelet een rol kan spelen in de inbraakgolf bij advocaten waarbij dossiers verdwenen zijn i.v.m.. de roze balletten, WNP en de NDB dossiers? Met zijn profiel en connecties komt hij in aanmerking om daar ook een rol in te spelen.

Misschien is het ook de moeite om na te zien welke advocaten hem verdedigd hebben?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

28 (edited by dim 08-02-2013 12:35)

Re: Claude Nitelet

René De Witte wrote:

Een vriend van mij hoorde van een toppoliticus drie weken geleden dat de waarheid snel zou uitkomen en dat zou blijken dat de Bende van Nijvel 'een stelletje ongeregeld uit Eigenbrakel' was.

Interessant. Mocht dit zo zijn, dan moet het wel slaan op de sudisten. Waarvan Deprêtre kort voor zijn overlijden enkele namen gaf (Alain Vin., Thierry Sent., Willy Delp., Isaac Rouss.). Een stelletje ongeregeld inderdaad. Extreem-rechtse racisten met teveel testosteron. Zie ook camping La Cala (en de maandag na Nijvel). Maar er is waarschijnlijk veel meer aan de hand. Ze werden vermoedelijk "ingezet" als deel van het eskader. Maar door wie?

Bovendien zie ik ze maar als relevant voor bepaalde aanvallen, en dan nog maar als deel van het team (Nijvel, Eigenbrakel, ...), en niet voor pakweg Dekaise of Aalst. Worden de sudisten effectief binnenkort naar voor geschoven, dan is de volgende stap uit te spitten in welke mate Securitas, Manfroid, Darville, Haemers, Fornari, Nihoul/Bouty, Calmette, Bouchat, ... relevant zijn (want deze vertonen allen verbanden met de Sudisten, in meer of mindere mate). En wie weet waar we dan uitkomen?

29 (edited by K& 09-02-2013 17:17)

Re: Claude Nitelet

Rene, Deprêtre heeft initialen gegeven kort voor zijn dood. Sommigen zijn bekend sinds maanden. In sommige namen geloof ik niet meer daar deze persoon reeds onder dreiging van een proces stond voor het organiseren van valse auto-ongelukken.

Deze namen kunnen volgens mij betrokken zijn bij de diefstal in Nijvel maar niet bij andere zaken tenzij misschien Ohain. Men moet de gebeurtenissen kennen van de maandag volgend op Nijvel. Als men hier in de voormiddag "een baard" op moto de wapens ziet wegbrengen dan komt voor 3coincoin, de toevallige synchronisatie van de vlucht van "een baard" (Eric Lammers) naar fort Dave in het oog.

Temeer dat die net na Nijvel op klimvakantie was vertrokken en net na zijn vertrek Latinus pas begint te klappen over de dubbele moord in pastorale. Later is er ook een PV van Delombaerde die zegt dat "de baard" (Eric Lammers) misschien bij Nijvel was betrokken. Dus Nijvel = 2 equipes, eerste = diefstal: afleiding!

Nog een waarschuwing, een ex-brainois die wat dingen uitzocht heeft bij het aanspreken van een politicus (ex lid?) uit de streek een niet verhullende waarschuwing gekregen zich daar niet mee in te laten.

Er leeft daar zeker iets dus maar het kunnen ook parallelle gebeurtenissen zijn want bij de bende van sudisten waren er ook jongeren van notabelen gemoeid: schepenen, rechters, rijkswachters, garagisten. Zij zijn allen bekend daar zij eens de gemeentepolitie onder druk hebben gezet om twee leden vrij te laten. Toen zijn ze allen opgepakt en geïdentificeerd.

Tot een proces is het niet gekomen en Depretre heeft hier ook een rol in gespeeld. Hij kan dus veel weten maar was dit de TBW? Of werden sommigen leden erin geluisd? In elke bende zijn er wat brigands en veel meelopers .

Re: Claude Nitelet

In die kring van zwendel met cheques komt de naam Axel Zeyen voor dit maakt de link met Nijvel toch wel concreter alsook de moord van de supermarktdirecteur waarvan vermoed word dat hij iemand had herkend i.v.m. zwendel van cheques. Trouwens speelt Bultot hier ook niet ergens een rol?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.