141

Re: Getuigenis Robert French

In het verleden had ik reeds geschreven dat uw info over Kolwezi niet correct is. Om te beginnen er was een dubbel aantal para's ten opzichte van de 2REP aanwezig. Op 16 mei werd er een Cie (120 paps) van 311bn (FAZ) van majoor Mahele gedropt en zij werden letterlijk in de pan gehakt. En u beweert dat u met 20 man een vliegveld gaat veroveren en deze ook nog controleren gedurende 74u?

Stel dat u het vliegveld verovert zonder eigen verliezen. Dan gaan jullie een strook van 2 km langs alle zijden + gebouwen en omliggende zone beveiligen met 20 paps? Alleen al het logistieke gehalte aan bewapening roept al voldoende vragen op. Trouwens, als jullie daar met 20 man gedurende 74u de boel proberen te bezetten, is het verrassingseffect voor de aankomst van meer dan 1000 para's wel verloren.

142 (edited by Robert French 20-03-2013 04:30)

Re: Getuigenis Robert French

Dag Werner, ik heb ze niet geteld, daar ik niet tot deze groep paracommando's behoorde. Ik werd opgeroepen om mij naar Melsbroek te begeven, daar stonden 6 c130 klaar. Wij hebben onze orders ontvangen en zijn beginnen laden. Deze C130 was enkel bestemd voor de UDA, aan de rechterzijde stonden de C130 klaar en regelmatig kwamen vrachtwagens en bussen op de tarmac aangereden waaruit para's begonnen hun plaats in te nemen onder de hangaar. Er kwamen nog enkele Sabena- vliegtuigen erbij die stilaan geladen werden.

Ikzelf, onder leiding van JP Van Doorselear waar ik nog steeds contact mee heb en waar ik om dit nooit te vergeten mijn verhaal in detail heb laten geworden, en onder copyright want inderdaad weinige wisten van deze deelname af.

Mijn bezigheid was de inname van de generators die op dat moment werkten omdat het vliegveld niet meer voorzien werd van de normale elektriciteit. Er werd met zekerheid voorbewerkt dat deze generators zouden gebobytraps zijn en mijnen rondom ingegraven. Deze generatoren moesten onbedingd in werkende orde blijven en draaien gehouden, om ook eventueel de radio contacten in de toren te installeren, daar dit de enige vorm van mogelijkheid was om de baan verlichting te laten functioneren, de paracommando's te laten landen. Om dit alles voor te bereiden hadden we geen tijd om ons bezig te houden met wat dan ook en wat gebeurde rondom ons. Onze plaats waar we werden geïnformeerd was in de eerste hangaar, waar de grond plannen, de detail plannen van de luchthaven, die van Kamina en onze strategie en organisatie volledig gescheiden werd gehouden van de andere Cie.

We hebben 4 palletten ingeladen, de loadmaester heeft ons de inhoud gemeld wat waar was en we hebben gewacht op onze recce jeeps, ons getraind op timing en organisatie. Onze Piloot was Van Cauwenbergh, die ons heeft lange tijd en op verschillende momenten in samenspraak met Van Doorselaer doorgenomen heeft naar de planning en het verloop van de "touch and dawn" de planning van het verlaten met tussen periodes dat elke 30 meter links en rechts UDA'ers op de tarmac te springen (wat de principale werking is van de UDA) en gevolgd door 2 jeeps links, en twee rechts te droppen. Direct nadien zouden de 4 palletten worden gelost. Deze werd door ons ter plaatse geregeld in voorbereiding en "chronometrisch opgemeten" zo direct herinner ik mij niet meer de berekening maar Van Cauwenbergh en Van Dorselaer hebben dit berekend dat bij de afgesproken snelheid in de "Touch Dawm" elke zoveel seconden, na het groen licht, je op de schouder werd geklopt als het je toer was.

Ik ben hier niet om te discuteren over hoeveel, er op voorhand waren, wat er bij andere CIE gebeurde, wij wisten wat we moesten doen, en wat ons gevraagd werd. Over de vuurkracht denk ik dat je niet genoeg hebt geïnformeerd. Hier een foto van de bewapening der UDA air-commandos:

http://media.joomeo.com/large/514916819cab4.jpg

De vuurkracht van een Recce jeep is zeker nog op te zoeken in de technische gegevens van vroeger, maar zover ik mij kan herinneren waren we bewapend met UDA getrainde Vulcan-schutters en deze gegevens kan je ook ergens opzoeken. Vulcans zijn vuurspuwende MG-miniguns met geloof ik, want het is lang geleden 6000 schoten per minuut » YouTube | YouTube Onze FN Fall Nato Para 7.62 Nato getraind op Leopoldsburg op 500 meter.

http://media.joomeo.com/large/51490bf331eba.jpg

Hier onze Recce Jeep nieuwe uitgave, 8 mm staal volledig rondom:

A partir de 1962, des Minerva blindées furent également attribuées aux sections mobiles UDA/UPI (Unités de Défense des Aérodromes/Unités de Protection des Installations) de la Force aérienne. Elles avaient des mitrailleises Browning, une radio AN/GRC 3 et des plaques supplémentaires de blindage sur les côtés. Chaque base (Beauvechain, Bierset, Chièvres, Coxyde, Kleine Brogel) se voyait attribuer 6 véhicules de ce type rétartis en 2 "flights" de 3 voitures. La base de Florennes possédait huit de ces jeeps blindées au lieu de six. Toutes furent remplacées en 1980-1981 par le véhicules BDX.

Specificatie.
Gewicht: 1510 kg.
Bemanning: 3.
Pantserplaten: 12 mm.
Motor: Rover, 4 cilinder, 52 pk.
Bewapening:
Para-Commando: 3 mitrailleurs FN/MAG 7,62-mm en een geweer-mitrailleur FN/BAR 7,62-mm.
UDA/UPI: 3 mitrailleurs Browning 7,62-mm en een geweer-mitrailleur FN/BAR 7,62-mm.

Meer » www.uda.be

http://media.joomeo.com/large/50db48807e80c.jpg

143

Re: Getuigenis Robert French

Kolwezi moet toch iets speciaals geweest zijn, ook al omdat Paul Latinus een dossier over Kolwezi tot zijn levensverzekeringsportofolio leek te rekenen (naast ondermeer het dossier Pinon). Wat zou daar toch in gestaan hebben?

144 (edited by Werner 20-03-2013 11:19)

Re: Getuigenis Robert French

Robert, ik ga niet beweren dat jullie tijdens Red Bean niet zouden kunnen ingezet worden. In het verleden is het nog gebeurt dat ABL-eenheden samenwerkte met de para's tijdens operaties. Niets mis mee trouwens. Alleen het scenario dat u omschrijft, rammelt langs alle kanten. U zegt dat 1 C130 voor jullie gereserveerd was? Dat is mogelijk, alleen krijg je daar geen 4 jeeps en 4 paletten in. Die foto met die bewapening is van na 78 genomen en laten we eerlijk zijn; het is een beetje show. Uw uitleg over de Minerva-jeep is ook geloofwaardig en bewezen, alleen is de bijgevoegde foto een Iltis-jeep. Bijkomend is 2REP vertrokken vanuit Calvi Corsica en zij hebben hun gefit in Kamina. Volgens uw chef is hij nooit in Kamina geraakt. Hoe kun jij dan beweren dat je naast de Legionairs, net buiten de foto staat?

Korporaal JP Van Doorselaer zegt: In mei 1978 was er dan de legendarische interventie Red Bean, waarbij de UDA in alarm kwam te liggen voor een eventuele interventie op de luchthaven van Kolwezi in Shaba, (Katanga). De 13de Cie van het 1 Para heeft echter die klus voor ons geklaard en uiteindelijk zijn we dan toch niet naar Congo moeten vertrekken. Al is het kantje boordje geweest want Kolonel Blume, (Korpsoverste 15de Wing), wou zijn UDA's stationeren eerst in Kamina om daarna de luchthaven van Kolwezi te bezetten. Hij was er immers van overtuigd dat UDA's beter de specifieke noden kenden die een (militair) vliegveld met zich meebracht. De beveiliging van de perimeter rond een vliegveld, de bescherming van de toestellen zelf.

Het vrijwaren van de runway, zodat er veilig kon opgestegen en geland worden, kortom alle specifieke taken eigen aan personeel van de UDA. Hij was ook de mening toegedaan dat de paracommando's op die manier een compagnie meer zouden hebben om de eigenlijke evacuatieopdracht uit te voeren. Bovendien zouden de UDA's de vluchtelingen op de luchthaven opvangen en begeleiden naar de C-130's om alzo naar Kamina, Lubumbashi of N'djili overgebracht te worden. De medische antenne Para-Commando zouden dan de eerste zorgen in Kolwezi toedienen.

Bron » www.uda.be

145 (edited by dim 20-03-2013 12:19)

Re: Getuigenis Robert French

Over bovenstaande kan ik helaas niet meespreken, maar hier nog enkele namen om in het achterhoofd te houden wat betreft het milieu rond Nitelet-De Staerke-Haemers, mocht je nog informatie weten op te rakelen over de zaak in Marbella (Robert):

Claude Nitelet werd in 1989 veroordeeld in een zaak van gestolen cheques, samen Simone Menin, Alain Savonet, Marc Audenaerde, Emile Menin, René De Rycke, Didier Bauwens, Eric Botteman, Marcel Biltereyst, Rodolphe Culot, André Van Snick, Michel Salgi, Guy Vandenbosch, René Arnauts, Théophile Biesemans, Jean Latui en Joseph Houteveld. Renée Mauguy. Renée Manguy en Simone Menin leiden recht naar de Bende Haemers. Simone Menin heeft als broer de oplichter Daniel Menin, die schatbewaarder was bij de Fédération National de la Boxe onder voorzitterschap van Albert Faccenda (die leidt naar Giustino Zerella, de CCF, Van Wijck en Gherardi, alsook naar Paul Tiberghien die op zijn beurt leidt naar de SAC). Eric Botteman en Menin leiden verder ook naar de bende rond De Staerke. In zijn boek verwees Leopold Van Esbroeck trouwens naar zijn "vriend Nitelet".

En dan heb je natuurlijk rond De Staerke nog kerels als Rosario Pulci, Nicolas Karafilis, Papadopoulos, Salesse, Patrick Ghijsels, ... maar mogelijk passen ook Michel Wojda en Claude Maxheleau in dit plaatje.

Re: Getuigenis Robert French

Beste Werner, ik en Van Doorserear hebben beiden in 2010 het scenario van onze voorbereiding geherstructureerd op papier, op de basis van ons geheugen. 1978 is een eind terug, dus op komma's en punten, gedeeltelijke informatie van de contacten met Blume hebben we geprobeerd stapsgewijze onze betrokkenheid en voorbereiding terug in beeld te brengen.

De foto's zijn mogelijk afwijkend van "enkele" situaties ter plaatse en zelf beschik ik niet over foto's met effectieve seconden, voor de enige reden dat wij geen fotoapparaten mochten meenemen (in tegendeel van enkele officieren die dit bevel hebben genegeerd, en foto's hebben gemaakt binnen de OPS Red Bean van zeer vervelende beelden die bewijs leverden dat ook niet alles verlopen is zoals het binnen het boekje moest gaan). Er is zelfs een luitenant van de paracommando's die daar een boek over geschreven heeft. Nu goed, ik heb de foto's geplaatst om een idee te geven van het materiaal dat we ter beschikking hadden, dus a.u.b.. laat ons niet bekvechten om de "bekende" vetes tussen beide CIE of haatdragende situaties binnen de ABL. 

Ik ben blij dat U de tekst van JP hebt ingedragen, dat deel bewijst en bevestigd dan ook mijn schrijven hier, en ik weet dat verschillende getuigenissen rond de voorbereiding UDA op de tarmac in handen zijn van JP (oa die van mij). JP is een man met de vorm van, en zoals het hoort, historicus van de UDA-VVE Air-Commandos en zal zeker, om het blazoen te laten blinken van zijn "fiere" eenheid binnen afzienbare tijd al deze naar voor brengen in  zijn verschillende websites die hij maakt rondom onze eenheid, maar insiders weten dat JP een periode heeft moeten afhaken wegens gezondheidsproblemen en we wachten allemaal dat nu hij herstelt is hij ook zijn werk zal verder zetten.

Dat je als "specialist" in de materie hebt gezien dat de foto's van de recce jeep en de verzameling van de legionairs (wat ik weet ook een "gevoelig" punt was tijdens de OPS Red Bean wegens hun "speciaal optreden" en de onjuiste verwarring die is ontstaan binnen de commando's over de eerlijkheid van het verloop, ben ik ook van op de hoogte). Ik vond geen ideale foto van de recce jeeps, dus wel een zeer benaderend "praktisch" kopie van de voorstelling. De vulcan heeft bewezen wat voor "uitzonderlijk" wapen het was en nog is.

In ieder geval was geweten dat "deze vuurspuwende "draken" goed waren om enkele 100'en rebellen psychologisch voor het leven te schaden, dus op de loop zouden gaan. Er was inderdaad bijstand van de UDA in Kamina. Nu was het niet zeker dat ze ons zouden bijstaan, en de vraag was in wording door de Generale staf bleek het probleem dat de Franse minister ons "verbod" oplegde over Frankrijk te vliegen. Eer, geweten, en politiek is de beslissing geweest dat de UDA niet is afgevlogen op voorhand, Blume kent duidelijk het verhaal. Er bestaat een Engels boek, geschreven door een Amerikaans specialist met alle details rond de politieke kwestie en touwgetrek rond de Red Bean OPS.   

Ik heb ooit een foto gezien van het laden van de generale staf in een Sabena-vliegtuig dat voor ons stond, en ik stond op dat moment binnen de hangar aan de linker zijde, spijts alles vond ik geen enkele bruikbare foto om dit uit te leggen in mijn verhaal, maar of dat nu een schande is, denk ik niet.

Of het twee of 4 palletten waren is ook weer iets dat binnen d 48 uren regelmatig werd vermeld, het regende binnenkomde informatie, steeds wisselende herbriefing en organisatie was een mooie 48 uren stress zonder einde. Dus een meer of minder is geen "leugen" of onwaarheid daar ik zeg, er gingen 100en dingen door het hoofd en de gedachten waren naar de taak die ons werd voorbereid.

In ieder geval bedankt, ook voor mij is deze informatie weer een stap dichter naar de kleine afgeronde "interne" debatten. Ik zoek zelden naar teksten of geschreven werken omtrent Red Bean, maar het blijft leuk te horen dat er wel wat word rond "gebaggerd".

Re: Getuigenis Robert French

Robert French wrote:

Spijtig genoeg kan ik alleen bevestigen dat de naam De Staerke werd vermeld en erkend op de foto's.

Ook tijdens mijn reizen met de Borgerhoutse restaurant uitbater en plaatselijk gekende immo makelaar in Marbella werd mij gezegd dat het om partners ging die aansluiting hadden tot de Bende van Nijvel, met zekerheid De Staerke.


Robert, zou je ook kunnen zeggen om welke De Staerke (Philippe, Julien, Léon, Robert of Bertha) het precies gaat?

148

Re: Getuigenis Robert French

Robert,wat de vete tussen eenheden, hier betrekking heeft is mij een raadsel, net zoals de discussie over de bewapening van de UDA. U geeft zelf aan dat u en uw chef jullie ervaring in 2010 op papier hebben gezet, dus kan het ook niet moeilijk zijn om het hier correct weer te geven. U laat hier uitschijnen dat u bij de operatie betrokken was, wat voor veel forumleden, omdat zij de geschiedenis niet kennen, als realiteit word aanvaard. Uw omschrijving is ook wat dubbelzinnig te interpreteren want u geeft niet echt duidelijk aan in hoever u bij de operatie betrokken was.

Robert French wrote:

Toen ik als "beroeps" air-commando vrijwillig werd gevraagd om in 1978 als OPS naar Kolwezi te vliegen met een beperkt aantal collega's, en om zodoende de weg te openen tegenover zwaar bewapende rebellen, dat de 700 Franse Legionairs en 400 Belgische paracommando's op veilige manier konden landen, maar op de laatste seconde werd ontzegt door de Franse eerste minister.

We werden opgeroepen om de vlieghaven in Kolwezi "rebellen" vrij te maken, landingsbaan controletoren, generators te vrijwaren, een voorbereiding, planning, strategie, die maximum (zo ik me nog kan herinneren max.) 74 uur mocht in beslag nemen, en wachtende om het bevel om te vertrekken vooruit alle andere commando's "op de tarmac" die wachten op het startsein nadien gedropt te worden. Zoals ik schreef, enige seconden voor de generale start, vliegtuig en grotendeels lading stond voor ons klaar, naast de C130 van de para's en legioen, wachtende op Recce-jeeps  werden we "teruggehouden" door de beslissing van de Franse minister.

Zo laat u dubbelzinnig uitschijnen dat u al tenminste in Kamina was, terwijl jullie Melsbroek nooit verlaten hebben. Jullie hebben dus ook nooit contact gehad met 2REP. Het was trouwens ook geen Franse minister die dit beslist heeft aangezien die in België niets heeft te zeggen. Het is wel zo, dat Frankrijk de nodige obstructies heeft gevoerd om het de Belgen moeilijk te maken. De Belgen hebben hierdoor hun vlucht moeten omleiden langs de westkust van Afrika.

Re: Getuigenis Robert French

Aan Werner, er is een forum van de UDA. Ik raad U aan daar verder uw "details" te halen, ik heb alleen gesproken over mijn ervaringen, tot waar ik heb deelgenomen, en dat dit de basis is van mijn geleverde diensten als erkend informant,en in zeer beperkte zin van het woord. In de forums van de Belgische Paracommandos kan U ook terecht om de sfeer op te snuiven wat gaande is tussen beide commando groepen. Het oude legioen forum kan U ook bezoek daar staat de bewerking, opleiding en doel van de UDA-VVE Air-Commandos onder "special forces" en de gelijke kleinzerige opmerkingen van andere CIE.

Merovinger wrote:

Robert, zou je ook kunnen zeggen om welke De Staerke (Philippe, Julien, Léon, Robert of Bertha) het precies gaat?

De foto's die ik heb meegenomen naar België, was aan de kop van de tafel een man met snor, doch zijn deze foto's gemaakt in een periode van 1992-1994, de man op de foto onderaan, de oudere, herken ik niet. 100 % ben ik niet zeker, maar de eerste foto van Philippe De Staerke blijkt zeer sterk als de persoon die ik heb vermeld gekregen.

150

Re: Getuigenis Robert French

Dank u voor uw toelichting.