1

Topic: Pistool FN 7.65

Een pistool (FN 7.65) ligt op het bureau van CWB:

http://lh5.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TTRwBjzWpKI/AAAAAAAAAro/hYwlLc98YOw/FN%207.65.png

Beschrijving:

"Een pistool 7.65mm met rijkswachtkenteken, in stukken gezaagd. De slagpin is eruit verwijderd maar wordt ook teruggevonden. Het onderzoek wijst uit dat het wapen in kwestie geroofd werd bij de overval op de Colruyt in Nijvel op 17 september '83 door de Bende, nadat een rijkswachter werd neergeschoten."

Het lijkt dat het deze is, de slagpin zit er niet in. Maar dat het in stukken was gezaagd? Lijkt me niet. Alleen om het handvat zit wat plakband. Er missen nog 2 stuks FN 7.65 (1 van onbekende herkomst en 1 ook gestolen in Nijvel). Ik heb wel eens ergens gelezen dat van een van die andere ook enkele onderdeeltjes waren opgevist, ik kan het even niet terugvinden dus het is niet zeker.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Pistool FN 7.65

Dat de speurders de slagpin hebben teruggevonden is al een huzarenstukje op zich. Overigens kan je de slagpin niet zien vanaf de buitenzijde, is verborgen systeem. Werkt zonder haan (zie afbeelding):

http://www.cruffler.com/FN-M1922-LD.jpg

Re: Pistool FN 7.65

We zijn nu al een aantal maal tegengekomen dat daders een wapen eerst doorzagen vooraleer deze te dumpen. Wat is het nut hiervan als je alle onderdelen samen dumpt? Is een ballistisch onderzoek dan onmogelijk? Ik zou persoonlijk dan toch op zijn minst de stukken apart dumpen op verschillende plekken.

Re: Pistool FN 7.65

Aan een riot-gun zagen begrijp ik, maar had hier niets te maken met het onbruikbaar te maken. Het pistool hierboven ziet er vrij goed uit om in stukken te zijn gezaagd. Zoals Merovinger zegt heeft het in stukken zagen van een wapen weinig zin als men de onderdelen bij elkaar gaat droppen. Tenzij het de bedoeling was om een misleidend spoor te leggen.

Ook hier zitten we vast aan de foto's die ons voorgeschoteld worden, en daar word ne mens niet echt slimmer van. Toch moet ik zeggen dat er hier veel mensen met bepaalde programma's wonderen verrichten, waardoor we toch enig idee kunnen geven over de situatie.

Re: Pistool FN 7.65

Ben wrote:

"Een pistool 7.65mm met rijkswachtkenteken, in stukken gezaagd. De slagpin is eruit verwijderd maar wordt ook teruggevonden. Het onderzoek wijst uit dat het wapen in kwestie geroofd werd bij de overval op de Colruyt in Nijvel op 17 september '83 door de Bende, nadat een rijkswachter werd neergeschoten."

Wat moeten we ons voorstellen van een rijkswachtkenteken? Is dat een logo of een letter? Werden op rijkswachtwapens een speciaal serienummer gegraveerd? De vraag die ik mij stel is hoe bepaald is kunnen worden dat dit het wapen van Morue of Lacroix is? Door het kenteken, het serienummer of ballistisch onderzoek? Welke instantie hield in de jaren '80 alle wapengegevens van de rijkswacht bij?

Zou het niet kunnen dat iemand die toegang had tot de databank van de rijkswachtwapens het serienummer van het wapen van Morue of Lacroix opgezocht heeft en dit nummer gegraveerd heeft op een gelijkaardig wapen en deze mee in de zakken gestopt heeft die gevonden werden in Ronquières om de speurders te misleiden.

Ik denk daarbij aan het verhaal dat Beijer vertelt heeft over een wapen van Bouhouche:

"De politie heeft bij hem ooit een wapen gevonden waarvan hij zei dat hij het gekregen had van wapenhandelaar Mendez. Maar het was een wapen dat bij de rijkswacht gestolen was. Bouhouche had er een nieuw serienummer laten invijlen: zijn geboortedatum. Het heeft anderhalf jaar geduurd voor de politie doorhad dat hij met hun voeten speelde. Zulke dingen deed hij graag. Ik kon me daar mateloos in opwinden. Als je een wapen hebt dat niet koosjer is, moet je het gewoon weggooien. Je moet geen problemen zoeken."

Vergelijk het met de nummerplaten die de bendeleden kopieerden van bestaande nummerplaten van gelijkaardige voertuigen (zelfde model en zelfde kleur). Ook daar moet iemand toegang hebben gehad tot de databank van de nummerplaten.

Re: Pistool FN 7.65

In een PV van april 1985 vertelt een getuige dat Paul Latinus hem in de loop van de maanden verteld heeft dat ze (wie?) een wapen hebben doen verdwijnen, na dit wapen eerst te hebben doorgezaagd.

Volgens een ander PV van verhoor van de journalist René Haquin bezat Marcel Barbier een FN 7.65.

7 (edited by the end 27-03-2013 17:08)

Re: Pistool FN 7.65

Een ander gegeven: "Paul Latinus levert de namen van de twee daders van de dubbele moord in de Herderliedstraat op een presenteerblaadje aan commissaris George Marnette van de gerechtelijke politie van Brussel. Op 23 september 1983." Lammers word op 4 oktober 1983 opgepakt, twee dagen na Ohain.

"Op 4 oktober wordt ook Eric Lammers, die is ondergedoken in het vervallen Fort van Dave, aangehouden." Ohain was het laatste gebruik het wapen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Pistool FN 7.65

Fort van Dave is een standaard ontsnappingsoefening voor alle leerling paracommandos, daar kun je je al is verstoppen.

Re: Pistool FN 7.65

Wie heeft Lammers op 4 oktober 1983 opgepakt? Had Lammers toen een 7.65 op zak?

Re: Pistool FN 7.65

Merovinger wrote:

Wie heeft Lammers op 4 oktober 1983 opgepakt? Had Lammers toen een 7.65 op zak?

Goede vraag. En is er een huiszoeking geweest en wat is daar gevonden in 83, als er één geweest is.In 85 is er bij een huiszoeking onder andere een kogelvrij vest gevonden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.