221

Re: Beersel: 23 December

Het is niet omdat de zoon onbetrouwbaar is dat de vader opeens geen verleden meer heeft. Een logischere vraag is: is de zoon onbetrouwbaar en waarom?

noorderling wrote:

Hoezo een rare vraag, en waarom kwalificeert u mij telkenmale negatief?

Volgens mij heb ik u helemaal niet negatief gekwalificeerd. Ik zeg alleen dat het een rare vraag is. Als u dat verkeerd opneemt, dan bied ik bij deze mijn excuses aan.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Geen probleem, we hebben allemaal hetzelfde doel. Ik liet me even gaan, mijn excuus.

On topic: Die zoon is natuurlijk door de gruwelijke vondst getraumatiseerd geweest, en heeft later dingen verdrongen en of er bij gehaald om ooit een verklaring te kunnen vinden. Hij gaf ook aan dat hij zich mede schuldig had gevoeld: "had hij maar nooit gezegd dat zijn pa die slaappillen niet moest nemen, en de oplossing van de zoon op de eerdere inbraken om zijn pa een alarmpistool te geven, bleek ook geen beste".

Hoewel we het niet mogen uitsluiten, zijn er tot op heden geen serieuze aanwijzingen voor een afrekening met betrekking tot iets complex. Vanden Eynde had wel een problematisch leven gehad, gokverslaafd en daardoor alles kwijtgeraakt incl zijn huwelijk, met vele schulden die nog open stonden. Het is niet uit te sluiten dat hij toch ooit bij de verkeerde geleend had.

PS: ik zou zo graag een reconstructie van deze moord zien. In welke volgorde speelde alles zich nu werkelijk af? Gingen ze eerst eten en drinken, of gingen ze gelijk het hele pand doorzoeken? Staat het vast dat ze na de moord nog zijn gaan zitten om verder te gaan met drinken en eten? Of is dit verhaal een eigen leven gaan leiden? Of weten het ze simpelweg niet?

223

Re: Beersel: 23 December

Volgens de info uit de verschillende bronnen die ik gelezen heb, hebben de daders eerst gegeten. Voor de moord moet er nog een vechtpartij geweest zijn in de kamer tegenover de kamer van Vanden Eynde.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

224

Re: Beersel: 23 December

Het onderzoek ging alle kanten uit, om te beginnen naar het slachtoffer zelf. José was een gokker. Hij kaartte niet alleen in Het Kasteel, maar trok wekelijks enkele keren met de trein naar Brussel om te rummyen en te klaverjassen in Hotel de Bruges bij het Zuidstation en Chez Jacques, allebei een vaste stek van kermisexploitanten, voetbalsupporters, criminelen en kaarters.

De speurders zochten uit of de oude man gokschulden had. Af en toe leende hij geld bij een zus, maar hij bleek vooral bij de belastingen in het krijt te staan, voor een bedrag van omgerekend meer dan 200.000 euro. Een tipgever vertelde dan weer dat José een etablissement had willen overnemen in de rosse buurt bij het Noordstation tegenover de Dolce Vita.

Ze probeerden te weten te komen of Vanden Eynde, die zelf ooit een baantje bij een taxibedrijf had gehad, een vaste chauffeur had om hem 's nachts, als de laatste trein weg was, van Brussel naar huis te rijden. Een personeelslid van Het Kasteel herkende de Vietnamese taxichauffeur, die op de avond van de moord bij Dekaise werd gearresteerd met de motorfiets die Vandeuren gestolen had, maar zijn collega's herkenden die niet.

Jurion deed zijn beklag in Charleroi over de vele nutteloze ondervragingen van de BOB van Halle na de moord "op de persoon die boven het restaurant logeerde". Van die kant was de hulp niet overdonderend.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

225

Re: Beersel: 23 December

In het boek van Hilde Geens staat een rare passage over de moord op Vanden Eynde:

Donderdag was sluitingsdag. De eenenzeventigjargen nachtwaker had die avond scrabble gespeeld met zijn schoondochter Josée. Ze had hem rond tien uur teruggebracht naar Het Kasteel. Buren zagen dat het licht daar nog laat bleef branden.

Zoon Marc ging zijn vader de volgende morgen zoals afgesproken ophalen om halftien, om samen naar de markt van Halle te rijden. Toen ze aankwamen, stond er een oude witte Ford Taunus op de parking. Marcs vriendin had de nummerplaat genoteerd. Waarom deed ze dat? Het briefje raakte ze kwijt.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

De auteur stelt zich een terechte vraag: waarom schreef de vriendin de nummerplaat op? Maar ik heb nog een aantal vragen: zat er iemand in die wagen? Wat gebeurde er nadien met de wagen? Vertrok de wagen toen de zoon aankwam? Het is in ieder geval opvallend dat een Taunus in het Bende-dossier een belangrijke rol speelt » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

226

Re: Beersel: 23 December

Dat ze de nummerplaat op schreef kan verklaard worden. Het was 10u, het kasteel staat afgezonderd, er waren al inbraken geweest. Maar dat ze dat briefje de dag nadien kwijt is?

227

Re: Beersel: 23 December

De kleur van de wagen is interessant omdat een getuige rond 23u45 een witte wagen heeft zien vertrekken richting de autoweg. Dit was het tijdstip van de moord » Forum

De kleur en het merk van de wagen is interessant omdat Bouhouche en Beijer een witte Ford Taunus hadden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Gilbert Dupont schreef in december 2007 dat een nieuwe wetsdokter (die ook de autopsie van Stacy en Nathalie uitgevoerd heeft) een nieuw autopsierapport heeft opgesteld over de moord op José Vanden Eynde in december 1982. Dat nieuwe rapport zou een link maken tussen één of zelfs twee feiten die in de 25 jaar [thans 31 jaar geleden] nooit in verband gebracht geweest zijn met de Bende van Nijvel.

Voor één van die feiten zou sprake geweest zijn van een mogelijke verdachte. Correcte info of een kwakkel? Uit het rapport zou ook blijken dat Vanden Eynde niet door zes maar door zeven kogels werd afgemaakt en dat hij op een andere manier was vastgebonden dan altijd is gezegd geweest. Moeten we dan aan andere feiten denken waarbij het slachtoffer op dezelfde manier werd vastgebonden? Gaat het om de moordpoging van een garagehouder in Soignies in september 1982?

Verder schrijft Dupont dat een gelijkaardige Burberry's jas werd gestolen in de Auberge des Chevaliers als deze die later in Ohain bij de moord op Van Camp gevonden werd.

Il apporte un éclairage nouveau : lié à d'autres données, il autorise un rapprochement avec un voire deux faits qui, en 25 ans, n'avaient jamais été liés aux tueries du Brabant. Or, pour l'un des faits, il y avait eu un suspect, qui n'avait jamais été inquiété. Cette personne est-elle toujours vivante? De façon tout aussi étonnante, il fait apparaître que par quatre ou cinq fois - ce qui empêche de parler de hasard - les tueurs sont, en fait, des voleurs d'alcools, de bouteilles de vin et de champagne, et rien d'autre. (...)

L'exécution du concierge, à l'étage, ne les empêche pas de se goinfrer dans la cuisine de l'établissement, au rez, et de consommer du gibier, deux alcools et de la tarte aux fraises. Ils vident le portefeuille du concierge et volent encore un bonnet et un manteau Burberry (un Burberry sera retrouvé l'année suivante sur les lieux du meurtre du restaurateur des Trois Canards, M. Van Camp, à Ohain).

Meer » Tueurs du Brabant : 25 ans après, un nouveau rapport d'autopsie

229

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Humo oktober 2005 :

Een speurder: "(...) Vermoedelijk heeft hij die fatale avond, vlak voor kerstmis 1982, een paar inbrekers betrapt. De telefoonlijn in de taverne was aangesloten op twee toestellen, het ene beneden in de gelagzaal, het andere boven in zijn kamer. Als je boven probeerde te bellen gaf dat beneden een klik die je in het café kon horen. Dat hebben we uitgetest. Waarschijnlijk hebben die inbrekers die klik gehoord en zijn ze boven gaan kijken. Ze hebben het telefoonsnoer uit de muur gerukt en die arme man daarmee met zijn polsen aan zijn enkels vastgebonden, ruggelings."

Andere speurder: "Hij was op zijn Siciliaans vastgebonden, maar dan heel stuntelig."

Speurder: "De vaststellingen stelde nog niet veel voor in die tijd, maar we hebben wel kunnen achterhalen dat Vanden Eynde is vastgesnoerd door een linkshandige. Toen hij daar lag, hebben de daders hem zwaar op het gezicht getimmerd, en daarna hebben ze hem doodgeschoten. Ze hebben een handdoek met een zoom in de kleuren van de Belgische vlag over zijn hoofd gelegd en de lader van heel dichtbij in zijn hoofd leeggeschoten. In het totaal hebben ze acht keer gevuurd, om zeker te zijn dat hij dood was. Zijn gezicht zat vol blauwe plekken, zijn aktetas was leeg. In de taverne hadden ze van alles gestolen: sigaretten, koffie, flessen roze champagne, twee rollen aluminiumfolie, een regenjas, sterke drank, een paar dweilen, handdoeken met een tricolore rand en vijftien borden."


De enige vaststelling die ik hier wil maken, is dat deze moord absoluut geen impulsieve daad was van een aantal inbrekers die betrapt werden. Misschien waren het gewoon inbrekers, maar de moord en de folteringen zijn te gruwelijk om te kunnen spreken van een impulsieve daad.

Ik ben van oordeel dat de Bende in de Auberge du Chevalier in Beersel in een stroomversnelling is geraakt en dat de moord op Vanden Eynde een sleutelmoment was. Men is daar lelijk tekeer gegaan. De moordenaar was linkshandig, heeft nooit gepanikeerd en Vanden Eynde is gruwelijk vermoord. Dat lijkt me geen moord op iemand die net inbrekers heeft betrapt. Hier is zowel koelbloedigheid als woede in het spel. Die woede kan misschien ontstaan zijn omdat Vanden Eynde de daders heeft herkend.

Waarom werd Dekaise in Waver niet vermoord en Vanden Eynde wel? Wat was er tussendoor gebeurd? De moord op agent Haulotte, inderdaad, net na de overval op Dekaise. Wat is er nog gebeurd? Waarom werd precies de Auberge uitgekozen? Wie had het moeilijk met Vanden Eynde? Of ook nog: zocht men misschien de zoon, Marc?

Re: Beersel: 23 December

Voor Beersel is het voor mij bijna zeker de bende die in deze gemeente geboren en getogen is. En dan vooral de oudste van de familie.