31

Re: Bruno Vandeuren

Als de opdrachtgevers ergens te zoeken zijn moet het gebeuren via de lijn Baugniet (SDRA?), Smets en/of Beijer en Bouhouche. Van Cutsem en Vandeuren lijken me dan recruten. In elk geval is de Staatsveiligheid nooit veraf. De brandstichters van Pour zijn er volgens mij ook maar gewoon ingeluisd, en dan denk ik vooral aan Van Engeland (die op een bepaald moment onder druk werd gezet door Staatsveiligheidsagenten om toch niet te loslippig te worden). Niet dat ik sympathie heb voor Dossogne, Bultot of Delhuvenne (en al minder voor hun gedachtengoed), maar ik neig toch naar geloof in hun beweringen. Hun hypothese doet al bij al toch veel stukjes op hun plaats vallen, zeker met betrekking tot de nieuwe info afkomstig van Geens.

Re: Bruno Vandeuren

Als ik goed gelezen heb, is er over die Hilton-zaak niets van te vinden. Dus zou een kwakkel zijn.

33

Re: Bruno Vandeuren

Niets te vinden hoeft nog geen kwakkel te zijn. Het dateert allemaal van zolang terug, het pre-internettijdperk. Iemand zou de archieven moeten induiken, maar begin er maar aan!

34

Re: Bruno Vandeuren

Charles Toumpsin over de deal die hij ooit heeft gemaakt met Vandeuren (of toch niet?):

"Ik heb ooit met Vandeuren een akkoord gesloten voor informatie over Dekaise, met toestemming van de procureur-generaal. Vandeuren was in een andere zaak veroordeeld tot tien jaar cel. Dat was een zware straf. Ze zou verminderd worden met de helft als hij zou zeggen wat hij wist over de moord op agent Haulotte."

"Dat is heel vreemd gelopen. Op een maandagvoormiddag zou hij verhoord worden door de onderzoeksrechter in Nijvel. De BOB van Waver had hem naar daar gevoerd. Toen ik toekwam in het justitiepaleis, stond de gevangene daar moederziel alleen te piepeloeren in de gang. Ze hadden hem onbewaakt achtergelaten en hij was niet gaan lopen. Ik heb dat altijd raar gevonden. Maar bij de onderzoeksrechter heeft hij niets verteld. In mijn ogen was dat omdat hij niets wist."

Hilde Geens had over dit akkoord niets gelezen in het dossier. Maar het was zo'n mammoetbundel en ze was er nooit in geslaagd om de geheimen van de classificatie te ontraadselen. Misschien had ze het over het hoofd gezien, of zat het op een plek waar het niet hoorde.  Op een dag vielen haar ogen op een verklaring van Toumpsin bij zijn collega's in Dendermonde. Hij had het over een akkoord over strafvermindering waarvoor de procureur-generaal zijn fiat had gegeven, maar dit ging over een andere bendeverdachte, Francis Van Binst. Die was inderdaad veroordeeld tot tien jaar gevangenisstraf en als hij informatie leverde waarmee de Bende van Nijvel kon worden opgepakt, mocht hij na drie jaar vrij. Er was niks van terechtgekomen. Haalde Toumpsin de twee verdachten door elkaar?

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

35

Re: Bruno Vandeuren

Merovinger wrote:

Heeft Beijer Vandeuren van kant gemaakt of van kant laten maken?

Geen idee, maar op dezelfde dag dat Vandeuren werd vermoord, checkt Beijer rond één uur in op Zaventem. Beijer stond op geen enkele passagierslijst dus vermoeden de speurders dat hij een charter heeft geboekt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bruno Vandeuren

the end wrote:

Wat ik me ook afvraag: waarom werd Vandeuren pas in '88 vermoord? Heeft het te maken met het wapen dat gevonden is in de auto waar Roky het over had? Wat is er trouwens met dat wapen gebeurd? En welk wapen kan het zijn? Er moet toch een PV over zijn.

Of wat mij de meest plausibele verklaring lijkt: Vandeuren zat heel de tijd in de gevangenis en werd pas vrijgelaten op 1 december 1988. Hem doden in de cel zal moeilijk te organiseren geweest zijn. Er zat niets anders op om te wachten tot hij vrijkwam. En toevallig waren toen ook Bouhouche en Beijer een paar weken eerder vrijgekomen dan Vandeuren.

37

Re: Bruno Vandeuren

Ik denk dat er dankzij de tijdlijn van Merovinger, de verklaringen van Beijer en de "vlucht" van Beijer na de moord op Vandeuren, serieuze aanwijzingen zijn dat Beijer de opdrachtgever was van de moord op Vandeuren of hem misschien zelf heeft vermoord.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Bruno Vandeuren

Ik blijf me veel vragen stellen rond Waver en Vandeuren, als getuige en of dader laten ze hem 6 jaar leven en dit terwijl hij belastende getuigenissen aflegt in verschillende richtingen. Er zijn verdachte zelfmoorden genoeg in de dossiers ook in gevangenissen, als het echt nodig was hadden ze het wel gedaan. Tevens waarom nog 24 dagen wachten na zijn vrijlating, en hoe zijn ze hem in Oostende op het spoor gekomen, is ook niet evident? En wat is er van dat wapen waar Roky over spreekt en waar Beijer zo op reageert?

En wat is de rol van Bultot in het Vandeuren verhaal? Wanneer heeft Bultot uit Paraguay Coveliers gecontacteerd was dat na de verdachte vrijlating of ervoor, en wat is de rol van Lammers in de vrijlating? Is het toeval dat de dag na het vinden van een verdacht wapen Vandeuren vermoord word? Was dat wapen een soort levensverzekering voor hem, een materieel bewijs dat hij verborgen had? Dat Vandeuren en Beijer een rol spelen in Dekaise is zeker. Was er ook niet een connectie naar een Italiaanse antiquair uit Gent die de moord op Vandeuren zou hebben uitgevoerd?

Dit is een zeer concreet en duidelijk spoor maar er is nog veel onduidelijkheid.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Bruno Vandeuren

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum. Na het lezen van het boek van Hilde Geens en de discussies hierover op het forum denk ik ook dat het spoor Vandeuren het meest concrete spoor is. Vooral de intrigerende passage over het wapen dat in het handschoenenkastje gevonden werd van de Golf die Vandeuren en zijn kompaan Henderickx alias Rocky gebruikt hebben bij de overval op juwelier Deville in 1988. Een wapen dat afkomstig was van Dekaise. Over dit wapen bestaat geen proces verbaal en de enige bron is voor zover ik weet Henderickx. Ik vraag me af of er nog ergens anders aan dit wapen gerefereerd wordt.

40

Re: Bruno Vandeuren

Was "rocky" behalve een bijnaam voor Vankeerberghen dan ook een bijnaam voor Henderickx? Staat dat zo in het boek? (Even ter herinnering; er was ook een "Rocky" aanwezig in de Dolo en die naam werd ook genoemd in de zaak Van Hees).