Re: Aalst: 9 November

Ben wrote:

Nee, je begrijpt het niet. Omdat het toevallige slachtoffers zijn, is een onderzoek naar de achtergrond van de slachtoffers niet nodig. Het motief is immers duidelijk: het was een overval en geen afrekening.

Beetje naïef Ben, de politie onderzoekt als ze professioneel zijn alle pistes en dan komen ze vanzelf uit bij de historie van een bepaald persoon. Dan zoekt men echt wel verder. Ook al is het motief duidelijk of lijkt duidelijk te zijn, men kijkt altijd naar andere opties om niks uit te sluiten.

252

Re: Aalst: 9 November

WTF, Colruyt beviel hun minder als Delhaize. Speur(hond)neus, op welke grond baseert ge u? Dees is toch om te lachen. Ik ga ook liever naar de Delhaize dan naar de Colruyt. En ik drink ook liever Coca dan Pepsi. Als ik u moet geloven speurneus, was de bende ook nog eens kieskeurig in hun doelwit. Tel de winst gedeeld door het aantal slachtoffers dat ze hebben gemaakt, dan waren de Delhaize-overvallen het minst lucratief. Hoe gruwelijk dat het ook overkomt. Maar dat zijn feiten. De Delhaize-moorden in '85 heeft de bende echt een naam gegeven. Toch voor de bevolking.

253

Re: Aalst: 9 November

Ben wrote:

Nee, dat is geen moord, maar een ongeluk (en nu ga ik heel even kort door de bocht, in de hoop dat je mijn nuance begrijpt).

Strikt genomen is het eigenlijk roofmoord. De meeste moorden in België hebben een emotionele oorsprong, zoals tijdens een cafegevecht of binnen relaties. Beide kan men dan nog eens onderverdelen in al dan niet met voorbedachte rade.

254

Re: Aalst: 9 November

speurneus wrote:

Beetje naïef Ben, de politie onderzoekt als ze professioneel zijn alle pistes en dan komen ze vanzelf uit bij de historie van een bepaald persoon. Dan zoekt men echt wel verder.

Ik probeer een hypothetisch punt te maken. Soit, ik heb mijn best gedaan om het uit te leggen. In het topic Slachtofferonderzoek staat veel meer informatie.

Freddy Troch: "Ik ben van mening dat we een doorgevoerd slachtofferonderzoek hebben gedaan. Hier kunt u echter opnieuw met een probleem worden geconfronteerd. Wat Aalst betreft, hebben we een doorgevoerd slachtofferonderzoek gedaan, dus louter beperkt tot de slachtoffers van Aalst."

Jean-Claude Lacroix: "Vanzelfsprekend werd geen enkel onderzoek gedaan naar de slachtoffers van de grootwarenhuizen, zoals het kind dat op zijn fiets op de parking rondreed en dat werd gedood. We hebben immers geen onderzoek ingesteld naar dat kind dat toevallig daar aanwezig was. Wanneer het om iemand ging die daar toevallig aanwezig was en die gijzelaar werd genomen, hebben we ook geen onderzoek met betrekking tot die gijzelaar verricht."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: 9 November

Ben, ik snap wel wat je bedoelt. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat een professioneel team alles bekijkt, wat dus niet altijd gebeurde helaas. Maar bij Aalst dus wel. Daar kan dan niet uitgekomen zijn dat het een geplande moord was, anders hadden we dat waarschijnlijk wel vermeld.

Re: Aalst: 9 November

Speurneus, het is fout om ervan uit te gaan dat in het politiesysteem alles vlekkeloos is verlopen tijdens dit onderzoek. Je mag er niet blindelings op vertrouwen.

Dat men in het bos de getuigen niet doodschoot bevestigd alleen maar het feit dit geen wilde psychopatische 'marginalen' waren. Het waren berekende moordenaars die heel goed wisten dat ze door opnieuw te doden het spoor alleen maar warmer gingen maken. Het was donker en de getuigen konden niet veel onderscheiden. In het slechtste geval zou de Politie een kijkje komen nemen nadat ze al lang verdwenen waren.

Bij een incident zoals in Aalst zal de Politie/Rijkswacht eerst eenheden naar de winkel sturen en de overige eenheden zullen een cordon leggen in de onmiddellijke omgeving terwijl andere eenheden zich op de in en uitvalswegen gaan richten.
Als je weet hoe dit werkt dan kan je door de mazen van het net glippen. Het is een kwestie van af te wegen of je interventiezone kan verlaten voor het cordon in positie is. Als je dat niet kan, dan is de beste optie om binnen het cordon een veilige rustplaats te zoeken. Ik ga ervan uit dat de bende voor beide opties een plan had ingebouwd, inclusief alternatieve vluchtroutes uit het cordon.

Servo per Amikeco

Re: Aalst: 9 November

DeadLetterBox, dat lijkt me sterk want als je gezien word neem je ook een enorm risico. Voor mij bevestigd het juist het tegendeel, het niet schieten wijst er voor mij op dat ze niet in hun normale doel waren. Ze hadden ze niet eens ter plekke hoeven afschieten, ze hadden ze klem kunnen rijden en meenemen. Er zij legio opties met wat ze hadden kunnen doen, maar wat ze niet deden tegen de gewoonte in.

Ook niet ieder cordon is het zelfde, er zijn altijd factoren die invloed hebben op de zaak en die dan net op dat moment anders zijn dan ze zouden moeten zijn. Een bos op park bijvoorbeeld was in die tijd niet 100% af te sluiten en toen hadden ze nog niet de opsporingstechniek die ze nu hebben nu kan je zelf een kikker uit het bos halen.

Het is ook wel een feit denk ik dat in die tijd grote delen van de overheidsdiensten niet goed functioneerden. Dat zal ook wel consequenties hebben voor een cordon. Ik geloof nooit dat ze toen erg happig waren op een schiet gevaarlijke bende, zeker niet met de uitrusting van toen. Tuurlijk kunnen ze door mazen weg geglipt zijn want tenslotte is geen enkel cordon helemaal dicht. Zelfs  het ijzeren gordijn was te passeren als je de juiste routes wist

258

Re: Aalst: 9 November

"Ik heb toen gezegd: 'Verdomme, het zullen toch die van ons niet zijn?' Ik baseerde me op wat ik daar die vrijdag zag liggen: 12 mm-munitie, 9 mm en .357. Die gebruikten wij bij de groep Diane ook. Toen ik terug thuis kwam heb ik onmiddellijk generaal Bernaert gebeld: 'Generaal, ik zit met een gevoel dat ik niet kwijt geraak. Ik wil een onderzoek naar al wat met de Groep Diane te maken heeft.'"

Is er met .357 geschoten in aalst?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: 9 November

Niet volgens het schema van Boemerang, maar dat had u zelf vast ook al gezien.

Re: Aalst: 9 November

speurneus wrote:

DeadLetterBox, dat lijkt me sterk want als je gezien word neem je ook een enorm risico. Voor mij bevestigd het juist het tegendeel, het niet schieten wijst er voor mij op dat ze niet in hun normale doel waren. Ze hadden ze niet eens ter plekke hoeven afschieten, ze hadden ze klem kunnen rijden en meenemen. Er zij legio opties met wat ze hadden kunnen doen, maar wat ze niet deden tegen de gewoonte in.

Ook niet ieder cordon is het zelfde, er zijn altijd factoren die invloed hebben op de zaak en die dan net op dat moment anders zijn dan ze zouden moeten zijn. Een bos op park bijvoorbeeld was in die tijd niet 100% af te sluiten en toen hadden ze nog niet de opsporingstechniek die ze nu hebben nu kan je zelf een kikker uit het bos halen.

Het is ook wel een feit denk ik dat in die tijd grote delen van de overheidsdiensten niet goed functioneerden. Dat zal ook wel consequenties hebben voor een cordon. Ik geloof nooit dat ze toen erg happig waren op een schiet gevaarlijke bende, zeker niet met de uitrusting van toen. Tuurlijk kunnen ze door mazen weg geglipt zijn want tenslotte is geen enkel cordon helemaal dicht. Zelfs  het ijzeren gordijn was te passeren als je de juiste routes wist

Het is de signatuur van een prof om enkel te handelen wanneer hij zijn zaakjes voor elkaar heeft en niet onverhoeds en onnodig zichzelf in de problemen te gaan werken. Ze waren niet voorbereid om op dat moment toe te slagen en dat is wat mij betreft reden genoeg om het niet te doen. Je binnen een cordon verbergen is niet zo moeilijk. Het is niet als men elke steen komt omdraaien.

Kijk, ik heb ondertussen wat ervaring, weliswaar aan de juiste kant van justitie. En ik probeer mij af te vragen wat ik zou doen in hun plaats. Ik zou enkel in actie komen als die actie goed voorbereid en gepland is. principe van de 7p's: Prior Planning & Preparation Prevents Piss Poor Perfomance. Dit is net het contrast in de bende, ze lijkt op 1 wel gepland moment een losgeslagen moordzuchtig beest, een psychopathisch monster. Maar enkel binnen de afgebakende grenzen van dat ogenblik. Ze weten wanneer ze het doen en weten wanneer het weer stopt ook.  Dat wijst op een vorm van controle en planning.

Trouwens hun reactie was de juiste, de getuige in het bos heeft nooit een gevaar gevormd voor de bende en was duidelijk niet de moeite om uit te schakelen.

Servo per Amikeco