Re: Madani Bouhouche

geronimo wrote:

Dag Peter, bedoel je Spaggiari? Heb daar een aantal maanden geleden een reportage over gezien, en moest ook onmiddellijk denken aan Bouhouche.

dim, kan je even kort die feiten in Nice samenvatten? Ik weet niet waarover het gaat.

132

Re: Madani Bouhouche

Ja, die bedoel ik. Komt hij ook niet uit extreem-rechtse kringen? Hij sprong uit het raam van het politiebureau en verdween achter op een motor. Heb weleens ergens gelezen dat ie in Paraguay heeft gezeten en toen in Parijs weer een bank heeft berooft via bootjes en de riolering. Was het een maffia klus, Corsicaans bevrijdingsbeweging, Italiaanse fascisten? Ik zou het niet weten!

133

Re: Madani Bouhouche

Information contained in the document suggests that Spaggiari (code name "Daniel")

Bron: Wikipedia

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

134

Re: Madani Bouhouche

Merovinger  wrote:

dim, kan je even kort die feiten in Nice samenvatten? Ik weet niet waarover het gaat.

» wikipedia.org

135

Re: Madani Bouhouche

Following up their discovery, the police investigated a bankbox in the name of Italian Fascist kingpin Elio Massagrande. In it they found a small fortune and three gold bars traceable to the $10 million bank robbery masterminded by OAS alumnus Albert Spaggiari.

Meer » Forum

De gelijkenissen tussen de kraak van de eeuw in Nice en die in Brussel zijn frapant alsook met andere zaken zoals Zwarts, tevens zijn er contacten tussen de betrokkenen. Baugniet zit er ook tot over zijn over in als schakel. Degrelle is in deze ook niet onbelangrijk.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

136

Re: Madani Bouhouche

De speurders van de Delta-cel hebben nooit de mogelijkheid gehad om Bouhouche te ondervragen. Op een bepaald ogenblik wou [Delta-speurder] Collewaert Bouhouche gaan verhoren. "Ik kom in de gevangenis aan van Nijvel en Bouhouche zegt: 'Ik heb geen uitstaans met u, ik kom niet uit mijn cel, ik heb niets met u te maken, salut en de kost'. En ik stond daar, ik kon niet verder. Ik had een informatief kantschrift van mijn onderzoeksrechter, maar ik zat vast, want ik kon buiten mijn dossier geen dwangmaatregelen nemen. Ik moest eventueel via het dossier van Hennart gaan, maar op dat ogenblik was er geen connectie. Dus Bouhouche is nooit verhoord door Delta."

Bron: Verslag van de Tweede Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

137

Re: Madani Bouhouche

Blijkbaar zit het toch iets anders in elkaar en heb ik het verslag van de Tweede Bendecommissie niet goed gelezen:

Het klopt dat het Delta-team nooit gewerkt heeft op Bouhouche. Het onderzoek naar de misdrijven van Bouhouche gebeurde in Nijvel. Maar kort na de vondst in Ronquières liet Bouhouche via zijn vrouw aan Delta weten dat hij dringend wilde praten. In Nijvel had onderzoeksrechter Schlicker geen bezwaar en de Delta-speurders zochten de verdachte op in de gevangenis. De gesprekken met Bouhouche werden gepland vanaf februari 1987.

"Was me dat een ontgoocheling. Je kon net zo goed een gesprek voeren met een diepvries", herinnert een Delta-speurder zich. "Er was sprake van een sportwagen. 'Hoe weten jullie dat?' blafte hij. Maar zelf iets zeggen? Vergeet het." Wat was dan wel de bedoeling van Bouhouche geweest? De temperatuur meten? Af te leiden uit de vragen van de speurders wat hen in Ronquières had gebracht en wat ze daar gevonden hadden?

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

138

Re: Madani Bouhouche

De meningen over Bouhouche:

Een Mendez-speurder: "Bekijk de reportage die Gérard Rogge over Bouhouche heeft gemaakt voor de RTBF-uitzending Au Nom de la Loi. Daar zegt Bouhouche over de mensen die hij staat te bekijken die uit de tunnel komen aan het Centraal Station: 'Ces minables.' (schooiers) Dat is Bouhouche, die verachting. Het psychiatrisch verslag is veelzeggend: een briljante jongen, maar heel getroebleerd, hij wil afrekenen met het systeem. Bouhouche is intelligent, hij is zelfs superieur intelligent, zeer observerend en precies in zijn denken en zijn concentratie. Maar hij heeft remmingen, verliest soms zijn kalmte, kan koud razend worden. Dan kan niets hem nog stoppen."

Een BOB'er: "Bouhouche wist altijd alles beter, hij was er altijd bij als er ergens slagen vielen, en je kon hem beter niet in zijn eentje iemand laten verhoren."

Ex-collega: "Hij was een uitstekend rijkswachter, altijd paraat, en hij had niet de minste schrik bij interventies."

Ex-collega: "Hij deed zijn bakkes niet open, maar hij had wel een wapen in zijn riem en onder elk oksel zat er nog één. Ik zei: 'Doe toch gewoon, man, je hebt maar twee handen'."

Vroegere chef: "Het vertrek van Bouhouche uit de sectie was een opluchting. Zijn belangrijkste karaktertrek was dat hij gewelddadig was. Hij kon moeilijk verdragen dat iemand hem een bevel gaf, en hij trok constant op met Beijer."

Ex-collega: "Volgens mij had hij complexen om zijn vreemde afkomst."

José Mendez: "Het doet Bouhouche minder om een mens te vermoorden dan om een kat omver te rijden. Het is een man van wie je rillingen krijgt."

Medegevangene: "Ik heb hem één keer zien wenen: toen hij hoorde dat zijn twee paarden verkocht waren."

Medegevangene: "Bouhouche was bang dat de WNP-moordenaar Marcel Barbier zou doorslaan in de gevangenis."

Ex-collega: "Toen we samen halfweg de jaren '70 begonnen bij de rijkswacht, was hij al gek op wapens en lid van een club. Hij was een heetbloedige kerel en autoritair en gesloten. Ik zou nooit met hem over politiek gepraat hebben. Hij was te passioneel."

Chan bij onderzoeksrechter Hennart: "Ik kreeg de indruk dat hij heel erg rechtse ideeën had en ik weet nog dat ik hem daar een opmerking over gemaakt heb en dat hij ontkende dat hij zo rechts was als men dacht, en zei dat hij nooit lid geweest is van om het even welke rechtse groepering."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

139

Re: Madani Bouhouche

Madani Bouhouche alias Duco ('Van de Kloot'), alias Castaldo, alias Van Vliet, alias Pascal Jamin, alias Paul van de Vijve, alias Pollack, was dertig jaar toen de Bende van Nijvel aan haar bloedige parcours begon. Openbaar aanklager Pierre Morlet schetste zijn portret op het assisenproces waar Bouhouche en Co. terechtstonden.

Dani Bouhouche had een Belgische moeder en een Algerijnse vader die in een restaurant had gewerkt. De jongen was intelligent. Hij deed het uitstekend in de klassieke humaniora Latijn-Wiskunde, maar lang duurde dat niet. Toen hij zestien werd, gaf hij er de brui aan en wilde elektricien worden. Na amper een jaar haakte hij af, hij kon zich in een technische opleiding niet aanpassen.

Hij begon als loopjongen bij de krant Le Soir, maar daar werd hij ontslagen wegens diefstal. Na zijn legerdienst, waar hij gek werd op wapens, werkte hij even als magazijnier, maar die job raakte hij kwijt toen ruzie kreeg met de baas over diens dochter. In 1974 belandde hij op de stek waar hij zijn draai leek te vinden: bij de rijkswacht, en wel bij de belangrijkste brigade van het land, de BOB van Brussel. Volgens een verslag uit 1975 was hij dynamisch en verantwoordelijk.

De psychiaters die hem in de gevangenis onderzochten, vonden hem sociaal aangepast, maar "affectief geremd". Hij was heel slim en raakte daar zelf ook meer en meer van overtuigd. Die zelfoverschatting en zijn drang naar macht werden hem fataal, dachten de psychiaters.

In 1990 vroeg onderzoeksrechter Hennart, die de zieke Schlicker was opgevolgd in de zaak, om een nieuwe expertise, die het eerste verslag bevestigde. Bouhouche wilde er niet aan meewerken, maar er kwamen toch gesprekken. Hij leek meer en meer paranoïde. Hij reageerde op het hysterische af, wilde zijn gesprekspartner met alle geweld overtuigen. Maar ook deze psychiaters kwamen tot de bevinding dat hij een "normale" persoonlijkheid had, en geen behoefte aan therapie.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

140

Re: Madani Bouhouche

In de zomer van 1987 had Jean-Pierre Doraene een nieuw element dat de betrokkenheid van Bouhouche bij de Bende plausibel maakte. "Een aantal maten van Bouhouche hadden vergaderd op hun vaste stek in een motel in Nijvel om daar zijn ontsnapping voor te bereiden. Het was de bedoeling dat Christian Amory, toen nog een BOB'er, de gevangene met een vals kantschrift zou gaan ophalen voor verhoor. Bouhouche had gevraagd om een klein wapen binnen te smokkelen."

"Bon, dat plan was uitgelekt en in januari 1988, toen het proces van de Borains van start ging, werd er bij mevrouw Bouhouche inderdaad een wapen aangetroffen in een doos met spaghettisaus. Anne Bouhouche werd opgepakt. Ze hadden een zoontje van een jaar of zeven en zij was dodelijk ongerust dat de jongen in een instelling zou terechtkomen. Ze is beginnen praten."

"Bovendien had deskundige Claude Dery uit een eerste expertise opgemaakt dat het wapen, het beruchte bolognaisepistool, gediend had bij een van de bendeovervallen. Ik werd op 15 januari naar de gevangenis gestuurd om dat aan Bouhouche te zeggen en hem te verhoren."

"Ik probeerde Bouhouche al twee jaar te ondervragen. Die dag is hij ingestort. Ik heb genoteerd wat hij toen zei: 'Quel coup fourré m'a joué Beijer.' Zo had ik hem nog nooit meegemaakt. Hij had bij de BOB gewerkt en hij kende het libretto. Hij was zijn tegenspeler altijd drie zetten voor en domineerde het verhoor. Hij werd soms ondervraagd door collega's die jaren met hem hadden samengewerkt aan de Leuvensesteenweg en die hem tutoyeerden. Ik heb dat nooit gedaan. Ik was de enige met wie hij wilde praten. Voor zover hij praatte."

Eddy Vos zei dat hij het hoogste IQ had van de gevangenis van Jamioulx. "Hij was zeer slim", bevestigde Doraene. "Van één uur praten met Bouhouche was ik op. Hij had twee jaar gezwegen en nu kon hij niet stoppen. Die dag vertelde hij waar we onder de brug van Vilvoorde vijf wapens konden vinden die hij gestolen had bij het SIE. De tip was heel gedetailleerd, want anders vind je die dingen nooit. En we hebben ze gevonden, de wapens van het SIE."

"Ik ben 's avonds rond 22u30 naar buiten gegaan. Ik had de hele dag niet gegeten en de directeur van de gevangenis heeft me een bord groenten gegeven. Ik ben in mijn Corsa gaan zitten en ik heb die groenten opgegeten. Ik was kapot. Drie tot vier dagen aan een stuk heeft Bouhouche gepraat. Hij heeft het adres gegeven van een box aan de Vlaamsesteenweg hartje Brussel. Hij gaf informatie die klopte. Ik heb van die gesprekken een vertrouwelijk rapport opgesteld, maar ondertussen had onderzoeksrechter Schlicker een tegenexpertise laten doen van het bolognaisepistool en die was negatief."

"Zo gauw Bouhouche dat hoorde, is hij dichtgeklapt. Overigens heeft meneer Dery, die zijn reputatie tegen had en ondertussen overleden is, tot zijn laatste snik volgehouden dat er een band was tussen dat bolognaisewapen en bepaalde bendefeiten. De expert stond er alleen mee, maar hij is het blijven zeggen."

"Wat mij in heel dat verhaal trof, is dit: Bouhouche achtte het mogelijk dat Beijer hem wilde flikken met een wapen dat de Bende van Nijvel gebruikt had. Hij achtte het mogelijk dat Beijer iets kon waar elke rechtgeaarde politieman in België van droomde: een wapen van de Bende van Nijvel bemachtigen."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube