Re: Aalst: 9 November

DeadLetterBox, ben het niet helemaal met je eens. Iedere getuige is een gevaar omdat je nooit weet wat de getuige doet of gaat doen. Ik blijf er van overtuigd dat ze met de handen in het haar zaten en daarom niet hebben geschoten, ze hadden makkelijk kunnen schieten en geen enkel spoor achter laten als ze dat wilde. Als je in normale doen bent, waarom sta je op zo een opvallende plek in het bos? Is dat slim? Een prof is in mijn ogen altijd voorbereid op het onverwachte want daar train je als prof tenslotte ook op. Het moet een automatisme zijn om dan het aangeleerde ten uitvoer te brengen, en dat zal vast geen inactie geweest zijn.

Je zegt: het is niet zo moeilijk om je te verbergen binnen een cordon. Daar ben ik ook van overtuigd. Je hoeft er zelfs niet extreem getraind voor te zijn, denk ik. Ze kunnen niet iedere steen omdraaien. Ik ben er wel van overtuigd dat het vandaag de dag moeilijker is vanwege de speciale camera's die een mier nog wel opsporen. Ik vind het schieten op herrie makende reclameborden en het al schietend naast een auto lopen zonder dekking te zoeken ook niet prof, maar eerder dom en onnodig.

262

Re: Aalst: 9 November

René De Witte wrote:

Wat ik mij afvraag: als het ging om terreur te zaaien in een supermarkt, dan kon de Bende van Nijvel het best in Ninove toeslaan. Ja, toch? Dat was het dichtste bij de comfortzone. Men rijdt naar Aalst, dat is maar een minuutje of tien verder. Maar toch. Het moest blijkbaar een Delhaize zijn, en dus niet een Colruyt of een ander enseigne.

Het maakt volgens mij het verhaal dat er in Aalst onder de slachtoffers een doelwit was, minder waarschijnlijk. Misschien is een van de slachtoffers wel naar Delhaize gelokt door iemand die wist dat er een overval op til stond.

Nog een vraag: als ik met een bende terreur wil zaaien in het land, dan zou ik verschillende enseignes kiezen, en niet eentje. Of was het de bedoeling om na Delhaize, een andere keten aan te pakken? In haar boek citeert Geens een ex-speurder van Delta. Volgens hem waren er nog overvallen/aanslagen gepland, want anders hadden ze ook hun wapens in het kanaal gegooid.

René, op 4 oktober 1985 had de rijkswacht een groot actieplan klaar om de warenhuizen in Brabant te beschermen, met een dubbele linie om de daders op te vangen. Tevens is de week november 85 toch wel uitzonderlijk:

CCC-acties:

  • 4 November 1985 - BBL Etterbeek

  • 4 November 1985 - Manufacturers Hanover Corporation

  • 4 November 1985 - Generale Bank in Charleroi

  • 5 November 1985 - KB Bank in Leuven

  • 5 November 1985 - Motorola in Watermaal-Bosvoorde

Bende Haemers:

  • 4 november 1985: Drie gangsters overvallen een gepantserde postwagen aan het station van Ensival bij Verviers. 2 doden 1 zwaargewonde

Plus het bloedbad op 9 november in Aalst. Ik heb me altijd al veel vragen gestel rond die week, zowel Vlaanderen, Brussel en Wallonië had zijn deel.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

263

Re: Aalst: 9 November

De aanslag van Haemers op 4 november 1985 is in de gebeurtenissen rond Aalst niet onbelangrijk als men kijkt naar de reacties van enkele leden in die bende: Darville, Smars met Ciolini op de achtergrond. Tevens hebben ze op de oever in Ronquières bij de eerste duik een munitielabel gevonden van een zeldzaam lot die men ook bij Darville gevonden heeft (en ook bij Beijer denk ik). Deze vondst is door Nijvel meer dan een jaar achtergehouden voor Delta cel, waarom?

Darville is betrokken voor het leveren van de explosieven en munitie aan Haemers en er is de link met de gebruikte munitie van de Bende van Nijvel en het label dat men gevonden op de heeft en dit in 1 week. In die context zijn de politieke overtuigingen van Smars en Lacroix niet onbelangrijk en de vriendschap tussen Lacroix en Lammers, alsook de garages die men deelde.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

264

Re: Aalst: 9 November

Dat Lammers ergens banden had met de bende haemers (o.a; via Kapllan en Tyack) lijkt duidelijk te worden, maar ik zou toch graag eens weten in welke mate die vriendschap tussen Lacroix en Lammers concreet was en wat die juist inhield.

Re: Aalst: 9 November

Uit het boek van Geens:

De politieman [Lionel Ruth] heeft ons [Hilde Geens en Raf Sauviller] - hij was diplomatisch en had het over 'de media' - langdurig de levieten gelezen, wat hij in diezelfde periode ook deed tegenover de parlementaire onderzoekscommissie. Alles wat we dachten en zeiden, was fout.

"Aalst niet voor het geld? Ja, de bende heeft inderdaad het koffertje met ongeveer 20 kilo aan stukken van 50 oude centimes in het kanaal gegooid [nu zijn die ongeveer 1 eurocent waard], maar de bende had dat koffertje toch maar meegesleept naar de wagen, terwijl ze elk moment onder vuur van de politie kon liggen. Maar toen ze merkten wat erin zat, hebben ze vriendelijk bedankt voor al die munten. Gaat u inkopen doen met stukken van één eurocent?"

Lionel Ruth heeft hier toch wel een punt. Bij elke Bendefeit werd, hoe klein dan ook, iets buitgenomen. Indien de Bendeleden in 1985 de bedoeling hadden of de opdracht hadden gekregen om terreur te zaaien, zouden ze dan niet enkel op de menigte  hebben geschoten (op de parking en/of in de supermarkt) en onmiddellijk zijn weggereden i.p.v. het risico en de tijd te nemen om naar de kluis en de kassa's te stappen om deze te plunderen?

266

Re: Aalst: 9 November

Ik ben lang niet zeker dat er effectief terreur mee gemoeid was, ik vind die piste niet helemaal bevredigend zelfs niet voor de 2de golf, maar als je een "supermarktpaniek" wil scheppen zorg je toch best dat er ook iets gestolen wordt, nee? Het verhaal moet toch ergens op slaan: "geen supermarkt is nog veilig omwille van de gekke, bloeddorstige overvallers". Anders kun je ook mensen op de Meir gaan afschieten.

267

Re: Aalst: 9 November

Wat het motief is voor Aalst is niet echt duidelijk, maar.

Ze hebben ongeveer 20.000€ buitgemaakt met minimum drie man dus maximum 6.666€ per man voor acht doden, waarbij de meeste doden bij het binnenkomen van de supermarkt vallen, de aanslag gebeurde in de tijd dat supermarkten onder verscherpt toezicht stonden. Het motief dat ze voor het geld kwamen vind ik toch ook zeer zwak.

Het feit is dat na Aalst de para’s in het straatbeeld verschenen onder bevel van de rijkswacht, dit was een droom die uitkwam voor een bepaalde groep rond CEPIC. De elite eenheden van het leger die helpen instaan voor de openbare orde dit voor een land in vredestijd zonder volksopstand of zo, was dit ongezien. Een paar misdaadbendes en extreme politieke groepen zijn door hun acties erin geslaagd dit te bereiken wat politiek rechts al vele jaren vruchteloos probeert. Zie ook het wetsvoorstel Gramme Close bijvoorbeeld. Het waren rare tijden, men kan het bijna niet meer voorstellen de dag van vandaag.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Aalst: 9 November

Enkele citaten uit het boek van David Van de Steen over het schoeisel van de gangsters (pag. 15-16):

Ik lig ongemakkelijk, met mijn hoofd tegen het glas, en zie in het sas de voeten van een gangster naderen. Hij schopt een vrouw die op de grond ligt. Keihard, met zijn zware cowboyboots tegen haar hoofd en in haar buik. De gangster trekt de vrouw bij de kraag omhoog, gooit haar weer op de grond, en begint weer op haar te schoppen. De vrouw roept en huilt. Wat doen die mannen toch? Die zijn zot! Dat is echt martelen!

Wat verder in het boek beschrijft David een tweede dader:

Een van de gangsters, die met zwartepietenpruik, is opvallend groot. Zijn kleren zijn smerig - alsof hij zijn 'vuile kleren' heeft aangetrokken voor een klusje. Hij draagt een lange, donkere vest, waarvan de mouwen zijn afgescheurd, en veiligheidsschoenen met een versterkte top - bijna dezelfde als die van mijn vader op zijn werk.

En zoals altijd, als het over de Bende van Nijvel gaat, zegt Arsene Pint in een interview dan weer iets anders:

Was uw vrees alleen ingegeven door de kogels die in Aalst teruggevonden werden? Er zijn toch ook gangsters die zware wapens gebruiken?
"(...) En vooral hun schoenen interesseerden mij. Een linkse terrorist loopt op sportschoenen. Lichte spullen waar je snel mee uit de voeten kan. Maar een goede rechtse jongen, een macho, heeft altijd van die legerschoenen, commandoboots aan. Die kerels in Aalst droegen commandoboots."

Welke schoenen waren het nu?

In de reportage van 'De laatste 30 uren van de Bende van Nijvel' draagt geen enkele dader cowboyboots.

269

Re: Aalst: 9 November

the end wrote:

René, op 4 oktober 1985 had de rijkswacht een groot actieplan klaar om de warenhuizen in Brabant te beschermen, met een dubbele linie om de daders op te vangen. Tevens is de week november 85 toch wel uitzonderlijk.

Heb deze week gesproken met een rijkswachter uit het Aalsterse. Er was geen sprake van dubbele linie maar drie dubbele linie:

  1. Sluipschutters op dak gewapend met een FAL (hijzelf heeft hier aan deelgenomen, shiften van 6 uur, liggend in slaapzak om te beschermen tegen de kou).

  2. combi voorzien aan ingang om deze te blokkeren wanneer gangsters parking op rijden, in dit geval zouden de rijkswachters in de combi moeten blijven zitten en dus levende schietschijf worden.

  3. Volvo aanwezig met open dak, ook in deze Volvo zat rijkswachter gewapend met FAL.

In Aalst zijn overvallers idd parking opgereden bij wissel van shift. Hij bevestigde dat Eddy Nevens tot vandaag er 100% van overtuigd is dat hij raak heeft geschoten.

Re: Aalst: 9 November

Dan is die overval van Aalst nog straffer en wijst dit uit dat het niet om marginalen ging maar om daders die zeer goed op de hoogte moeten geweest zijn van die bewakingsmaatregelen en van het moment van de wisseling van de shift.

Bedankt voor de info JOS.