121

Re: Philippe De Staerke

Patrick Baudry zegt:

"Geloof me, Johnny De Staerke heeft er niets mee te maken. Hij is erin geluisd, zoals Jean Bultot en waarschijnlijk ook enkele Borains. Hoeveel valse sporen heeft men in Waals-Brabant niet gelegd? Dit was geen spek voor de bek van gewone criminelen en illustreerde nogmaals de interventie van geheime diensten."

Het is misschien wat ver gezocht maar als je het plaatje dat aangevraagd wordt voor de aanslag in Aalst - Te voet naar Scherpenheuvel - nader bekijkt, dan zie je: Philippe De Staerke zijn vrouw werkte als prostitué in Scherpenheuvel, en De Staerke had geen rijbewijs, dus moest hij te voet gaan. Over De Staerke moet men zich ook afvragen of hij zweeg omdat hij stoer of bang was. Een van de vermoorde getuigen ging de daders ook bij prostituees zoeken. Misschien wat ver gezocht maar er moeten ergens toch ook de vrouwen zijn van de daders, en kan dit iets over de daders vertellen. Nu een actie moeten die toch ook ...

Na Nijvel reden ze naar de Diable (afgesproken?). Hadden ze na Aalst ook een afspraak langs een baan met een verborgen parking? Misschien gingen ze champange gaan drinken in Scherpenheuvel. smile Daar gaat de tekst toch over ook?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

122

Re: Philippe De Staerke

Hiermee bedoel ik niet dat ze letterlijk naar Scherpenheuvel gereden zijn na de aanslag, maar eerder dat er een connectie was met iemand dicht bij de daders met de vrouw van Philippe De Staerke. Zijn vrouw speelt toch een bepalende rol in het dossier, en gezien haar beroep is het niet onwaarschijnlijk dat er contacten waren. Het feit dat ze De Staerke aangeeft, de rol die de Diable speelt en de vermoorde getuige is er daar een patroon in te zien? Zijn er nog meer sporen bij  of rond prostituees?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

123

Re: Philippe De Staerke

Ik weet niet of dit hier al ergens staat, maar dit is min of meer de "bekentenis" van Johnny. Hierbij: 12 personen, verdeeld over 3 groepen, waaronder 7 rijkswachters, een militair, een mecano en De Staerke zelf (dus nog 2 personen, mogelijk uit de groep De Staerke) - een aantal daders dateerde nog uit de eerste golf (maar niet De Staerke). In opdracht van een (ex-) Staatsveiligheidsagent en politieke opdrachtgevers uit CEPIC-milieu's. Nadien beweerde hij dat dit een valse verklaring was om er een assisenproces van te maken. Maar wat als het nu eens waar zou zijn geweest?

Moi Philippe De Staerke, j'avoue par cette présente lêttre avoir commis plusieurs crime, pas pour de l'argent, mais pour des principes idéologiques mais aussi pour un naïf respect de certaine personnalitée du monde de la gendarmerie, et bien sur Politique. La plus grande partie de mes contacts pour des réglements expéditives (...J par différent ex-gendarmes, et gendarmes appartenant à différent corps de gendarmerie, et en partie adhérent du partie Politique le CEPIC. Mais les Ordres de missions de débléyage par le vide, relatif aux tueries B. W. venez principalement d'un ex-agent de la Sureté de l'Etat Belge, personne quej'ai pu rencontré aplusieurs reprises, Rue Bélliart ri" 39. si je donne cette adresse c'est parce que celà n'a jamais été ignorer par les enquèteurs des tueries, puisque des photos ont été prise a cette endroit, ou je (.. .J avec certaine personne, lors d'un intérogatoire en régle, j'ai pu voir ses photos, mais il se trouve qu'aujourd'hui il n'est plus possible de les retrouver, parce que parait-il qu'ils aurait miraculeusement disparu des (...J.

Je fut en autres! charger par cette ex-agent, et un commandant de gendarmerie et notamment d'autre personnes, de prolonger les tueries du Brabant-Walon, cette fois çi 12 hommes superbement entrainer - sur des térrains de manoeuvre mais n'ayant pas assez d'expèrience du térrain brutal, cespour cette raison que ma présente physique, lors des attaques été indispensables, notre groupe du moins le dernier groupe que j'ai connu se composer de 7 gendarmes, et un militaire, un mécano pour l'aménagement des véhicules. Dans le cadre des actions expéditives depuis 13 années j'ai participé a quelques-unes, mais les plus importantes, fut celle d'Overyse, de Braine-L'Alleud, et d'Alost, ont été fait par moi, lors de chaques attaque nous nous divisions en trois groupes, un pour l'attaque, et deux autres véhicules pour la couverture au cas, ou ils auraient une poursuite, ou un barrage, nous avions un fau combi de gendarmerie Volkswagen, et une Golf de gendarmerie, pour ses actions là, une certaine partie du matériel a été fournie par moi, pour ce qui est des armes nous disposions d'une cache d'armes, et comme vous le (...) armes chaude qui ont notamment servie au Colruyt de Nivelles, pour régler les comptes de Fourez et Dewit, et notamment dans l'autre grande surfaces, ou (...) n'était présent, mais mes compagnons d'armes, du moins la première équipes aux y étaient.

J'estime que j'ai été condamné à tort à vingt ans pour des hold-upe sans qu'il y ait eu des victimes. Tout dernièrement, on m'a fait comprendre que mes recours en grâce n'aboutiraient pas etje pense dès lors que je n'ai pas d'autre choix que de me faire renvoyer devant la Cour d'Assises pour les faits dont j'ai été inculpé à Termonde à l'époque. Je maintiens qu'il y a suffisamment de preuves dans le dossier qui a été constitué à Termonde pour justifier mon renvoi devant la Cour d'Assises. Confirmant les termes des écrits que je vous ai transmis le dix-huit mars dernier, je maintiens que j'ai participé aux faits du Brabant Wallon.

Vous me faites observer que dans un tel contexte mes aveux sont manifestement suspects mais je refuse actuellement de vous livrer les éléments permettant de croire que je suis de bonne foi. Ces éléments je les fournirai à la presse en temps voulu et au fur et à mesure. Je sais que j'ai l'opinion publique derrière moi et je vous forcerai à me renvoyer devant la Cour d'Assises. Je répète que Monsieur le Juge d'Instruction Troch, ainsi d'ailleurs qu'il l'a déclaré devant la Commission Parlementaire sur le grand banditisme, détenait toutes les preuves matérielles pouvant justifier mon renvoi en assise. Vous me demandez quelles sont ces preuves.

Je rappelle qu'il y a la déclaration de Madame Van Emelrijck et sa petite fille, qu'il y a également la valise Samsonite, etc. Je ne suis pas à même de vous dire quelles sont les autres preuves, ou plutôt je ne tiens pas à vous les donner dès à présent. Je vous remets une lettre que j'ai rédigé ce 28 mars et désire qu'elle soit annexée au procès-verbal d'audition. Ainsi que je le déclare dans cette lettre et je le confirme, à partir de maintenant, je refuserai catégoriquement de répondre aux questions de vos policiers. Les éléments explosifs dont je dispose pour faire éclater la vérité, comme je l'ai dit tout à l'heure, je les fournirai progressivement à la presse. Je me propose également de vous écrire ultérieurement et je vous fournirai les mêmes éléments. Je ferai n'importe quoi pour arriver aux Assises mais je ne sais pas encore de quelle manière sauf si ce n'est que de dire la vérité. Lecture faite, persiste et signe.

124

Re: Philippe De Staerke

Freddy Troch was er in elk geval van overtuigd maar kreeg de kans niet om De Staerke met zijn verklaringen te confronteren.

125

Re: Philippe De Staerke

dim wrote:

Ik weet niet of dit hier al ergens staat, maar dit is min of meer de "bekentenis" van Johnny. Hierbij: 12 personen, verdeeld over 3 groepen, waaronder 7 rijkswachters, een militair, een mecano en De Staerke zelf (dus nog 2 personen, mogelijk uit de groep De Staerke) - een aantal daders dateerde nog uit de eerste golf (maar niet De Staerke). In opdracht van een (ex-) Staatsveiligheidsagent en politieke opdrachtgevers uit CEPIC-milieu's. Nadien beweerde hij dat dit een valse verklaring was om er een assisenproces van te maken. Maar wat als het nu eens waar zou zijn geweest?

Zou heel goed kunnen. Ik zie niet goed in welk voordeel De Staerke dacht te kunnen halen. Assisen is steeds een beetje een loterij. Zelfs als je tijdens het proces zou zeggen dat de bekentenis verzonnen was riskeer je nog een veroordeling. Er zijn voorbeelden genoeg van beschuldigden die op een assisenproces ontkenden en toch werden veroordeeld. Wat blijft over? Een radeloze De Staerke die al tot 20 jaar cel werd veroordeeld en wie het niet meer kan schelen of hij er nog een paar jaar bijkrijgt, als hij maar in de belangstelling kan staan?

126

Re: Philippe De Staerke

Als we 't verhaal van De Staerke zouden geloven...

  • Dat Martine Michel het De Staerke-spoor laat liggen voor extreem-rechts, laat het ergste voor de komende twee jaar vermoeden.

  • De Staerke dacht door zijn brief vooral de hoge omes achter de Bende in beweging te krijgen om hem vrij te laten. Uiteindelijk kwam hij vrij.

  • De Bende zal vóór de overval van Aalst al besloten hebben om De Staerke te laten vallen, anders had men nooit dat telefoontje naar de radio gepleegd; daarin wordt een onderscheid De Staerke/Nijvel gemaakt en De Staerke verlinkt. Mogelijks werd Aalst uitgevoerd door het team waarvan de Bende net van af wou geraken: als De Staerke neergekogeld werd zou dat nog een grotere grap geweest zijn.

  • Het kan dat het verhaal fout is en samengesteld werd zoals ook de Borains hun verklaringen moesten doen: de politie denkt dat er 3 groepen zijn => De Staerke moet "bekennen" dat er drie groepen zijn.

127

Re: Philippe De Staerke

En die "ex-agent van de Staatsveiligheid", slaat dat weer op Smets (die al opduikt vanaf het begin bij De Pomp)? Hoe dan ook, behalve eventueel bij Van Camp (en héél onwaarschijnlijk in Nijvel) kan De Staerke er in de eerste golf niet bij geweest zijn (alibi = gevangenis). En zonder Johnny zie ik zijn naaste kompanen niet tot actie overgaan, toch niet op zo'n schaal. Dus Johnny is er bijgehaald voor het offensief van de laatste drie aanvallen (dat hij er voor iets tussen zat lijkt me aannemelijk, er is nu eenmaal te veel rook rond hem en rond mensen zoals Wojda, Farkas, ...). Maar in een bijrol dan, lijkt me, als bliksemafleider.

In de eerste golf zullen er een paar uitgeschakeld zijn of bedankt voor de moeite (Vandeuren om er maar een te noemen). Kreeg Johnny de zwarte piet doorgeschoven als opvolger van de Sudisten of Borains? Wat betreft de 7 rijkswachters, kandidaten zat: Bouhouche & Beijer, Lekeu, Mievis, Bouchat, ... Idem voor de mechanicien. Dus worden we er veel wijzer van? Nee, maar het lijkt me best bruikbaar voor een werkhypothese.

128

Re: Philippe De Staerke

dim wrote:

Dus Johnny is er bijgehaald voor het offensief van de laatste drie aanvallen (dat hij er voor iets tussen zat lijkt me aannemelijk, er is nu eenmaal te veel rook rond hem en rond mensen zoals Wojda, Farkas, ...). Maar in een bijrol dan, lijkt me, als bliksemafleider. In de eerste golf zullen er een paar uitgeschakeld zijn of bedankt voor de moeite (Vandeuren om er maar een te noemen). Kreeg Johnny de zwarte piet doorgeschoven als opvolger van de Sudisten of Borains?

Het zal wel iets in die aard zijn. Er is ook rond de aanslag Overijse Eigenbrakel de ruzie in de bende De Staerke, waarna Philippe De Staerke met 2 Italianen optrekt, dat moet ongeveer in dezelfde periode zijn dat Smars met 2 Italianen optrok en rond vertelde dat hij nu in een echte bende zat. Weten we wie die 2 Italianen zijn die Philippe De Staerke kende? En kan Ciolini op de achtergrond een spel spelen zoals hij het met Smars deed. Met ook in gedachten dat de 4 machinepostelen die Bultot dringend nodig had voor Aalst ook voor Italianen van MSI bestemd waren.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

129

Re: Philippe De Staerke

Een bijkomende element dat de 2 Italianen die De Staerke kende interessant kan zijn is dat men zij dat De Staerke iets met een Golf had. Wat ook een van de redenen was voor Delta om te gaan zoeken in de kanalen. De 2 Italiaanse gangsters die Smars kende hadden een garage. Het zou zeer interessant zijn om te weten met hij rond die periode optrok.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

130

Re: Philippe De Staerke

Eén van de Italianen: Rosario Pulci? (NB: de Nederlandse premiejager sprak over Belgen, Italianen en Grieken)